Stille Videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:29
Zoals al in een eerder topic aangegeven ben ik met een zeer stille desktop pc bezig. Ik heb in principe nu bijna alle onderdelen bij elkaar, op 1 na, de videokaart. Ik zat eerst te denken aan de nieuwe Asus (reviews: GTX 650 Ti: goedkoop gamen) echter deze produceert ook nog steeds 32 Decibel. Aangezien ik alle andere componenten op geluidsreductie heb gekocht is de eerst volgende component (voeding fan van Seasonic X660) maar 16 decibel. Nu zat ik ook nog te kijken naar de Sapphire Radeon HD7750 (pricewatch: Sapphire Ultimate HD 7750 1GB GDDR5) ik vraag mij alleen af of deze wel koel blijft in mijn Fractal Design R4 case. Ik game niet veel maar kijk wel veel films op Full-HD plus doe ik aan fotobewerking, zal deze kaart dat qua temperaturen trekken of moet ik toch voor de Ti650 gaan?

Mijn schermresolutie is trouwens 1920*1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Of die videokaart koel genoeg blijft ligt geheel aan je airflow. Heb je die dan zou dat een mooie optie zijn. Echter voor GPU berekeningen in bv photoshop is hij niet echt geschikt denk ik.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
Alvast bedankt voor je antwoord! Ik denk dat de Airflow goed moet zijn aangezien ik twee fans voor in de case gebruik en de HDD brackets eruit zijn (ik gebruik twee SSD's die ik achter het moederbord plak). Is het misschien een optie om twee van de HD7750 in crossfire set-up erin te doen? Ik wil namelijk niet nu al een videokaart hebben die moeite heeft met wat photoshoppen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Dan zal je echt ff benchmarks erbij moeten pakken maar denk dat je beter wat meer geld neer kan leggen en een 7850 halen of iets dergelijks. Welke stil is. Kost waarschijnlijk evenveel als 2 van die 7750s maar denk dat de performance beter is. Maar dan moet je toch echt ff de benchmarks erbij zoeken.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De éne fotobewerking is de andere ook niet, professioneel fotobewerken met 30 layers bij foto's van 15 megapixel (ik zeg ook maar wat, ik ben ook geen pro :P) heb je misschien zware hardware voor nodig maar gewoon vakantiefoto's bewerken zal ook met niet-high-end spul goed moeten gaan, en full HD films bekijken kan zelfs op low-end spul. Dat gezegd hebbende, kan photoshop al wel goed gebruik maken van openGL? Als je gewoon op de CPU bezig bent met fotobewerking, dan zal de videokaart ook niet uit maken.

Voor games ligt het er aan wat voor kwaliteit je verwacht. Een HD7750 kan alle games prima draaien, maar bij de zwaardere games zul je genoegen moeten nemen met wat lagere settings. Crossfire met passieve koeling zou ik niet doen, één kaart blokkeert dan de airflow voor de andere en één van je kaarten zal dan waarschijnlijk gloeiend heet worden. Als je meer grafische kracht wil, neem één kaart met een goede, stille koeler.

Staar je niet blind op het opgegeven aantal dB trouwens, dit is meer afhankelijk van de meetmethode dan van de geteste hardware. Als onderdeel A in de ene review 25dB meet, dan kan die prima even luidruchtig zijn als onderdeel B dat in een andere review 35dB meet. Ook maakt het soort geluid uit: een laag geluid is minder irritant dan een hoog geluid, en laag wordt ook beter gedempt door de kast. Daarom liever een grote fan op laag toerental dan een kleine fan op hoog toerental.

De x-660 zal trouwens sowieso niet het meest luidruchtige onderdeel zijn, want deze is semi-passief en de ventilator daarvan zal waarschijnlijk altijd uit staan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 23-10-2012 15:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:52
Wat je ook kunt doen is een 7850 of 7870 kopen en daarbij aftermarket koeler kopen. Arctic Cooling, Zalman, Gelid en Prolimatech hebben wel aardige koelers. Zoek maar eens in de pricewatch en naar andere reviews. Let er ook op dat de VRM's goed gekoeld worden door de koeler, daarin zit tussen koelers wel veel verschil. Over het algemeen koelen ze de GPU stukken beter dan de stock-koeler en ook nog een stuk stiller.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:34

Shabbaman

Got love?

bwerg schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:09:
en laag wordt ook beter gedempt door de kast.
Technisch gesproken is dit niet correct, laagfrequent geluid is juist bijzonder lastig te isoleren of dempen. Maar op hoofdlijnen heb je wel gelijk, het ene geluid is het andere niet en de hinderbeleving is ook anders.

Overigens heb ik HD7850 in een Define R4, en die combinatie is redelijk stil. De fans die met de kast geleverd worden zijn ook niet fluisterstil, wat dat betreft denk ik niet dat je kast nou zoveel stiller wordt als je er een passief gekoelde kaart in steekt want dan zal je de casefans ook weer harder moeten laten draaien.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Probleem is ook dat een goedkopere fan met laag rpm wel stil mag zijn maar vaak dan ook een matige airflow produceerd. Vandaar dat ik in mijn stille pc-kast Noctua fans gebruik die stil zijn en toch een goede airflow produceren.

Ander punt is inderdaad wat Shabbaman schrijft dat net laagfrequent heel moeilijk te dempen valt en dit vaak nog wel eens vergeten word. Zo irriteerde ik mij vreselijk aan de laagfrequente resonantie van de harddisks en dit nog storender kan zijn dan een fan die ietwat lawaai maakt.

Qua videokaart zijn die metingen vaak gedaan met de fans op 100% terwijl bij vele videokaarten de fans zelfden op 100% draaien. Erbij genomen dat de TS ook geeneens een gamer is is die kans klein dat de fans van de videkaart echt lawaaiig worden.

En inderdaad wat Shabbaman ook schrijft is het de combinatie van casefans met de fans op de videokaart want dat bepaald de airflow. Hoe beter de airflow in de kast en des te stiller blijven ook de fans op een videokaart en cpu koeler bijvoorbeeld.
MEasterEgg schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:28:
Alvast bedankt voor je antwoord! Ik denk dat de Airflow goed moet zijn aangezien ik twee fans voor in de case gebruik en de HDD brackets eruit zijn (ik gebruik twee SSD's die ik achter het moederbord plak). Is het misschien een optie om twee van de HD7750 in crossfire set-up erin te doen? Ik wil namelijk niet nu al een videokaart hebben die moeite heeft met wat photoshoppen 8)7
Als je je pc stil wilt houden zou ik zeker geen 2 videokaarten erin gaan zetten want dat betekent dubbel zoveel warmte en dubbel zoveel lawaai van de fans van je videokaarten. Zelf heb ik heel goede en stille ervaringen met de Asus Radeon HD7970 DirectCUII Top kaart die echt stil blijft en meer dan krachtig genoeg is voor photoshoppen.

[ Voor 29% gewijzigd door Roel1966 op 23-10-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
Ik ga gebruik maken van Noctua fans (zowel processor koeling als casefans, mocht dit mogelijk zijn) en de Fractal Design fans eruit halen. De Noctua fans draaien op lage dB's rond 10 a 12 plus de ondergevolte processor zal minder koeling vragen waardoor ik hoop op lage toerentallen voor de processorkoeling. SSD's produceren geen dB's en eerder in de topic werd aangegeven dat de Seasonic X660 ook geen geluid maakt bij lage belasting.

Blijft dus alleen videokaart de bottleneck ik zou het jammer vinden als ik die steeds zou horen... Echter zit ik ook niet te wachten op oververhitte passieve kaarten.. Ik zal dan toch moeten kijken of ik of iets in moet leveren op performance of toch overstappen naar een andere koeling voor de videokaart..

Alvast bedankt voor jullie reacties meer tips zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MEasterEgg schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:28:
Blijft dus alleen videokaart de bottleneck ik zou het jammer vinden als ik die steeds zou horen... Echter zit ik ook niet te wachten op oververhitte passieve kaarten.. Ik zal dan toch moeten kijken of ik of iets in moet leveren op performance of toch overstappen naar een andere koeling voor de videokaart..
Ik weet je budget niet maar ik kan je die Asus Radeon HD7970 Direct CUII Top echt aanraden als je een stille pc wilt. Het is een joekel van een kaart maar dat komt door de grote koeler die erop zit met 2 redelijk grote fans.

Juist daardoor in combinatie met een goede airflow draaien de fans bijna altijd op een laag rpm en zijn ze bij mij zo goed als niet hoorbaar zelfs met gamen. Bij 100% stressen heb ik de kaart niet hoger zien gaan dan rond de 62 graden en de fans dan op pak weg 40% draaien en dan ook nagenoeg niet hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Roel1966 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:26:
[...]

Ik weet je budget niet maar ik kan je die Asus Radeon HD7970 Direct CUII Top echt aanraden als je een stille pc wilt. Het is een joekel van een kaart maar dat komt door de grote koeler die erop zit met 2 redelijk grote fans.

Juist daardoor in combinatie met een goede airflow draaien de fans bijna altijd op een laag rpm en zijn ze bij mij zo goed als niet hoorbaar zelfs met gamen. Bij 100% stressen heb ik de kaart niet hoger zien gaan dan rond de 62 graden en de fans dan op pak weg 40% draaien en dan ook nagenoeg niet hoorbaar zijn.
Inderdaad, op een aantal kaarten doet de DCU II 3 slots fan het erg goed, maar bekijk echt van te voren meerdere reviews, want lang niet alle DCU II koelers van Asus zijn even stil! Die op de 560TI (2 slots) maakt op 38% al echt behoorlijk geluid, tot wel 38db.

Mijn systeem maakt in totaal 30.2dB in rust, maar de videokaart voluit bumpt dat behoorlijk omhoog. In een zelfde build een 660 (non-TI) van MSI was ook al een slecht idee, als die kaart lang genoeg naar de 100% GPU word gedrukt gaat de fan daar ook over de 40dB heen! (maar de eigenaar starcraft 2 er alleen mee, 50-70% load in normale games, dus geen herrie en 33dB uit z'n kast)

Er is overigens niets mis met een passieve kaart en dan daar zelf dmv clips een fan op richten / plaatsen. Zeker omdat je dan zelf je fan kunt bepalen kan dat nog wel eens uitkomst bieden. Hangt er ook geheel vanaf hoe fanatiek (no pun intended) je bent wat betreft casemodding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik sinds kort de Asus 660Ti DirectCUII en die maakt op 100% fanspeed 33dB.
Als je je oor tegen de kast houdt hoor je hem pas een klein beetje vanaf 85% fanspeed.
Echter komt hij nooit boven de 55ºC en 55-60% fanspeed uit en hoor je hem dus helemaal niet.
Deze videokaart is echt compleet stil en is de stilste van de laatste 10 videokaarten die ik de afgelopen maanden gehad heb.
(evga-asus-sapphire-msi-xfx-club3d variërend van mid-end tot high-end kaarten(AMD+Nvidia))

pricewatch: Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5

[ Voor 21% gewijzigd door calsonic op 23-10-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:34

Shabbaman

Got love?

Het is natuurlijk ook zo dat als je je videokaart niet volledig belast, de kaart ook niet erg warm wordt en de fan uiteraard ook niet op hoge snelheid zal draaien. Wat dat betreft kan je beter een "te zware" videokaart kopen dan een lichte kaart als de HD7750. Een HD7970 lijkt me dan weer wat overkill...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bij mij wordt de gpu 100% belast tijden het spelen van games of draaien van benchmarks en wordt daarbij niet warmer als 55ºC.
Als je op 1 scherm gamed op 1920x1080 is de Asus 660Ti een erg goede kaart en draai je alles op ultra settings terwijl hij muisstil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:38
MartijnLoarne schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:50:
Wat je ook kunt doen is een aftermarket koeler kopen. Arctic Cooling, Zalman, Gelid en Prolimatech hebben wel aardige koelers. Zoek maar eens in de pricewatch en naar andere reviews. Let er ook op dat de VRM's goed gekoeld worden door de koeler, daarin zit tussen koelers wel veel verschil. Over het algemeen koelen ze de GPU stukken beter dan de stock-koeler en ook nog een stuk stiller.
qft

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
Thanks voor alle antwoorden waarschijnljik wordt het een TI660 of 7850 met DirectCUII
Pagina: 1