Toon posts:

Samsung UE40ES6100 of Sony KLD40HX750

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik heb jullie hulp nodig. De titel zegt het al, ik twijfel tussen 2 TV's :?

Deze TV's komen qua specs en prijs exact overeen, het enige verschil is dat de Samsung gebruikt maakt van Clear motion rate 200Hz, en de Sony van Motionflow 400Hz.
Mijn vraag is dus wat het verschil is. Ik heb al gelezen dat het niet veel zin heeft om hoger te gaan dan 200Hz, maar geld dit ook voor 3D? Beide TV's hebben namelijk de 3D optie. Aangezien wij nu een beeldbuis hebben uit het jaar 0 (met zo'n grote achterkant, geen HD), zullen wij al vrij snel versteld staan van het 3D effect en hoeft dit dus niet top-notch te zijn.
Verder lees ik hier en daar dat de Sony een betere beeldkwaliteit in het algemeen heeft. Ik ben naar winkels gegaan om te kijken, maar de instellingen van de TV's staan daar soms zo verschillend dat ik er niet echt een keuze tussen kan maken. Ik vind beide TV's fijn om naar te kijken, alleen kan ik daar geen 3D testen.
Verder is een belangrijke overweging dat bij de Samsung al 2 3D-brillen meegeleverd worden. Bij de Sony is dit niet het geval, en die zijn 100 euro per stuk :/

Kortom, ik neig naar de Samsung, tenzij jullie nog tips hebben of eigen ervaringen die mij anders kunnen laten besluiten?
Kom nou niet aanzetten met nog 10 andere TV's om uit te kiezen :P Er is zoveel keus dat ik het al een prestatie vond om deze selectie te maken... Tenzij ik echt iets over het hoofd zie natuurlijk!

Alvast bedankt!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Lees even DIT en DIT. Dat brengt misschien opheldering over het verhaal van Hz en hoe het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Top, dankjewel! Het wordt dus op Hz gebied gewoon de Samsung.
Mocht dit bedoeld zijn om me over te halen een plasma te halen ;) , dat gaat niet, omdat 40" echt ons maximum is, en we willen graag een smart TV.

Ondertussen heb ik bij de winkel een leuke aanbieding gekregen. Ik krijg nu een 3D blue ray speler (waarde 140 euro) en een HD HDMI-kabel (waarde 40 euro) bij de TV (waarde 800 euro) voor een totaal van 900 euro.
Leuke deal toch? Ophouden met nadenken en doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 13:53 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Wil je Smart TV??
Gan dan voor de Samsung. Deze is een heel stuk verder op dit gebied.
Qua beeld zijn Sony en Samsung verder aan elkaar gewaagd en is het lastig om een beslissing te maken. Smart TV zal hier de doorslag geven.

3D is een leuke gimmick. Hecht daar niet te veel waarde aan. Naast verschillende Blu-Ray titels is er in principe geen 3D materiaal beschikbaar.

Qua Smart TV is LG overigens nog veel beter op de Nederlandse markt gericht. Het genoemde artikel vertelt genoeg.

Het programma Kassa heeft er laatst ook een item over gemaakt (i.s.m. Hardware.Info)

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 23-10-2012 16:05 ]

• Dimens
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:48:
Top, dankjewel! Het wordt dus op Hz gebied gewoon de Samsung.
Mocht dit bedoeld zijn om me over te halen een plasma te halen ;) , dat gaat niet, omdat 40" echt ons maximum is, en we willen graag een smart TV.
SM@RT TV kun je ook naast de televisie kopen met behulp van een mediaspeler. Dan zit je ook niet vast aan een merk televisie en ben je daar weer een stuk vrijer in.

Mocht je dat niet willen maar het echt op de televisie willen, zou ik je LG aanraden. LG heeft een groot aanbod aan SM@RT TV functies en bij een aantal modellen heb je daar ook een handige Magic Remote erbij. Dit werkt een beetje hetzelfde als de Wii Controller van Nintendo door met de remote naar de televisie te wijzen en daardoor kun je snel browsen en door apps heen gaan. Werkt een stuk beter dan de standaard AB van de meeste televisie.

Je zit dan wel aan 42" maar houdt er rekening mee dat de bezels steeds kleiner worden waardoor je dus met een 42" van LG zoals de 42LM670S een afmeting hebt van 953 x 636 x 263mm waar de Sony KDL40HX750 een afmeting van 943 x 596 x 241mm heeft. Dat is dus voor 5 centimeter meer beeld in de breedte 1 centimeter meer en in de hoogte dan wel iets meer.

Daarnaast maakt LG ook gebruik van een andere 3D techniek, namelijk de passieve 3D techniek. Dit is dezelfde techniek die gebruikt wordt door bioscopen met het goedkope brilletje. Je krijgt bij de televisie dan ook al meteen een aantal brillen.
Ondertussen heb ik bij de winkel een leuke aanbieding gekregen. Ik krijg nu een 3D blue ray speler (waarde 140 euro) en een HD HDMI-kabel (waarde 40 euro) bij de TV (waarde 800 euro) voor een totaal van 900 euro.
Leuke deal toch? Ophouden met nadenken en doen?
Nou, je kunt flink geld besparen aan de HDMI kabel. Een dure HDMI kabel is namelijk onzin en je bent met een goedkope net zo goed af. De Action heeft HDMI kabels van €2,69 welke een net zo goed beeld geven als de HDMI kabels van honderden euro's. Deze HDMI kabel van de Action is ook geschikt voor 3D.

Koop er wel gelijk 3 want ze gaan nog wel eens kapot. Maar met 3 ben je alsnog goedkoper uit dan met 1 dure welke ook kapot kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik heb even gekeken naar de LG die wordt genoemd. Deze is echter echt te groot, aangezien we nu zelfs besloten hebben om nog een maatje kleiner te gaan, 37inch. We zitten namelijk maar 2 meter van de TV af, en ik merkte in de winkel al dat het wat lastig kijken is op een erg groot scherm. Je ogen worden dan toch 'onrustig'. Omdat wanneer je naar het midden van het scherm kijkt, je toch een beetje mist wat aan de randen gebeurd. Lastig uit te leggen. Maar groter is dus echt geen optie. En we willen geen extra apparatuur aanschaffen om Sm@rt TV te kunnen gebruiken, wanneer dit al standaard op een TV zit die ons geschikt lijkt. We hebben nu al zo'n box van UPC (wat misschien zo'n kaartje kan worden, de Samsung is hier geschikt voor), en dan een blue ray speler, dus nog een extra kastje lijkt ons wat overdreven. En uiteraard een stuk duurder i.c.m. die LG.
Morgen ga ik terug naar de winkel, ik zal het advies van de HDMI kabel in de gaten houden. Wellicht kan ik er dan nog een draadloos toetsenbordje bij krijgen?

Hier volgt nog een vraag uit. Stel, ik wil gamen op de TV. Ik weet dat het mogelijk is om het PC scherm op de TV te laten weergeven. Kan ik dan ook met een draadloos toetsenbord en muis rechtstreeks op de TV gamen? Het lijkt me niet handig om dan een klein scherm voor me te hebben (de laptop) en dan ook de TV, het lijkt me dat het laptop-scherm dan afleid. Wat zijn de opties hiervoor? Wederom bedankt!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Voor Smart TV ben je geen aparte speler nodig. De meeste TV's hebben tegenwoordig ook mediaspeler functionaliteit aan boord. In hoeverre dit voor jouw toereikend is, zal je zelf moeten bepalen.

Je kan een PC/Notebook probleem via HDMI en indien aanwezig ook via VGA aansluiten. Niet alle TV's zijn geschikt voor een toetsenbord en muis. Daarnaast gaat het internetten op je TV nog lang niet zo goed als op een computer of smartphone.Hardware.info of Tweakers heeft laatst een aantal browsertesten op verschillende TV's los gelaten en daar bleek uit dat een TV ongeveer 10 keer langzamer is dan een moderne smartphone.

Voor gamen ben je dus wel een console of PC nodig en daar zal je ook je input apparaten op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Athome, dankjewel voor je reactie.
Voor ons zal dit allemaal nieuw zijn, we hebben het tot nu toe gedaan met digitenne en zo'n bakbeest van een TV met slecht beeld. Ter illustratie, we stonden al versteld van het beeld bij digitenne 8)7
Dus we gaan eens rustig aan alle opties van SmartTV en 3D enzo bekijken, dan lijkt me de Samsung een goed 'instapmodel'.
Gamen ga ik dus gewoon op mijn laptop doen, ik neem aan dat ik dan wel het scherm van de TV kan gebruiken. Wellicht kan ik het beeld van de laptop dan gewoon op zwart zetten, zodat het niet afleid van het TV scherm.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 08:42

mr.paaJ

generatie cmd+z

In de winkel vind ik de HX750 echt een beter beeld geven dan de 6100. Zeker een deel instellingen maar wat mij betreft kun je daar beter de 6500+ modellen tegenover zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door mr.paaJ op 23-10-2012 23:36 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Dimens
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:29:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb even gekeken naar de LG die wordt genoemd. Deze is echter echt te groot, aangezien we nu zelfs besloten hebben om nog een maatje kleiner te gaan, 37inch. We zitten namelijk maar 2 meter van de TV af, en ik merkte in de winkel al dat het wat lastig kijken is op een erg groot scherm. Je ogen worden dan toch 'onrustig'. Omdat wanneer je naar het midden van het scherm kijkt, je toch een beetje mist wat aan de randen gebeurd. Lastig uit te leggen. Maar groter is dus echt geen optie.
Ben je er van op de hoogte dat 40" op twee meter helemaal niet zo groot is? Wanneer je in de bioscoop zit, is de kijkhoek die je dan hebt een heel stuk groter. Een echte filmliefhebber zou op 2 meter afstand zelfs graag een 50" televisie hebben om echt in de film te zitten en dat hij niet opvangt wat er aan de zijkanten gebeurt, dat is niet erg. De meeste films zijn zo gemaakt dat hetgeen in het midden voornamelijk het interessantste is om naar te kijken en de zijkant is meer bijzaak.

Overweeg een grotere maat. Mocht het echt te groot zijn, kun je bij de meeste winkels gewoon terug gaan en hem omruilen voor een maat kleiner. De eerste 3 dagen zal hij veel te groot aanvoelen, maar na twee weken zul je blij zijn met een groter formaat.
En we willen geen extra apparatuur aanschaffen om Sm@rt TV te kunnen gebruiken, wanneer dit al standaard op een TV zit die ons geschikt lijkt. We hebben nu al zo'n box van UPC (wat misschien zo'n kaartje kan worden, de Samsung is hier geschikt voor), en dan een blue ray speler, dus nog een extra kastje lijkt ons wat overdreven. En uiteraard een stuk duurder i.c.m. die LG.
Morgen ga ik terug naar de winkel, ik zal het advies van de HDMI kabel in de gaten houden. Wellicht kan ik er dan nog een draadloos toetsenbordje bij krijgen?
Die LG was een voorbeeld voor het formaat. Er is een model lager wat vrijwel hetzelfde presteert en in mijn ogen een veel mooier beeld heeft dan de Samsung UE40ES6100. Dat is de LG 42LM620S welke een LCD IPS paneel heeft. LG heeft een enorme ontwikkeling gedaan met dit soort panelen en hebben een uitstekend beeld. Kleuren zijn gewoon ontzettend goed. Helaas wel een motion resolution, net zoals de Samsung UE40ES6100, van 300 waardoor bewegende beelden een vervaging krijgen en onscherp worden.

Als je dat niet wilt, dan kun je toch echt veel beter voor de Sony KDL40HX750 gaan. Deze is wel in staat om de volledige 1080 motion resolution te halen met zijn 100Hz paneel. Dit zorgt ervoor dat het beeld een stuk scherper wordt en motion blur (vervaging) vrijwel verdwenen is.

Ook is er de mogelijkheid om geen interpolatie toe te voegen zoals andere 100/200Hz LCD televisies dat doen, maar backlight blinking toe te passen. Wat er dan gebeurt, is dat de televisie na elk beeld, even zwart wordt waardoor je vrijwel hetzelfde effect krijgt als een plasma televisie dat doet. Zo heeft de vloeibare kristal (LCD) even de tijd om van de ene kleur naar de ander te gaan zonder dat er licht doorheen komt en wanneer hij dan bij zijn kleur is, komt er weer licht doorheen en zie je de kleur. Het voordeel hiervan is dat je vrijwel geen last hebt van motion blur net zoals plasma televisies daar ook geen last van hebben. Er zit echter wel een klein nadeel aan en dat is, wanneer het beeld een felle scene heeft, mogelijk trillingen heeft.

Film liefhebbers houden van deze techniek want zo blijft de film zo echt als mogelijk. Er worden geen beelden toegevoegd die niet bestaan en toch is de televisie in staat om het beeld vloeiend en zonder motion blur toch goed neer te zetten en dat is uniek voor een LCD televisie.

Helaas zijn de kleuren bij deze televisie wat minder mooi dan de LG televisie. Rood vond ik te en dit aan te passen, werd groen weer iets te. Ik heb maar in mijn achterhoofd gehouden dat alle mensen naar de zonnebank zijn geweest en dan is het eigenlijk een hele goede televisie. Voor mij zou het een hele moeilijke keuze worden als ik tussen de Sony KDL40HX750 en de LG 42LM620S zou moeten kiezen. Dan zou het een keuze moeten zijn tussen scherpte of kleur.
Hier volgt nog een vraag uit. Stel, ik wil gamen op de TV. Ik weet dat het mogelijk is om het PC scherm op de TV te laten weergeven. Kan ik dan ook met een draadloos toetsenbord en muis rechtstreeks op de TV gamen? Het lijkt me niet handig om dan een klein scherm voor me te hebben (de laptop) en dan ook de TV, het lijkt me dat het laptop-scherm dan afleid. Wat zijn de opties hiervoor? Wederom bedankt!
Je kunt de laptop via HDMI aansluiten op de televisie, een draadloos toetsenbord en muis op de laptop aansluiten en de laptop dichtklappen. Zorg wel dat je op de laptop hebt ingesteld dat deze niet in standby gaat wanneer je hem dichtklapt en je gebruikt dan als het ware je laptop als desktop en je televisie als monitor.
Pagina: 1