Hard disk ratelt (ook in bios fase)

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

Ik heb sinds gisteren iets vreemd voor. Weet niet of dit een virus zou kunnen zijn ? Heb daarnet op google eens gezocht, maar er niets over gevonden. Dus gooi ik het hier maar eens op het forum. Misschien zijn er mensen die dit ook al hebben meegemaakt ?

Sinds gisteren maakt mijn harde schijf veel lawaai (een soort voortdurend ratelen). Ik dacht eerst dat het aan Windows XP lag (het besturingssysteem). Heb dit eens teruggezet (Acronis True Image Backup) maar zonder resultaat.

Als ik de BIOS setup binnenga (met de DEL toets). Dan begint de harde schijf meteen al te ratelen. En dat ratelen stopt niet. Heel vreemd.

Wanneer ik echter de SATA kabel uit die harde schijf trek en deze vervolgens weer insteek, stopt het ratelen volledig.

Aan wat zou dit kunnen liggen ?

1. Zit ik met een soort bios virus (mijn bios is nochtans beveiligd met wachtwoord + hard disk protection enabled)
2. Of zou één van die SATA poorten op mijn moederbord stuk zijn. Ik kan de hard disk altijd eens op een andere SATA boord proberen aansluiten. En dan zie of ik dit nog voor heb. Ik beschik over een Asus P5K-E Wifi-AP moederbord (Editie 2008).

Groetjes,
Gent32m

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-01 09:45
Ik zou optie 2 eens proberen en een hardeschijf test. Kijken of de schijfgeen bad sectors heeft etc.

Vermoed namelijk dat je lees/schrijfkoppen het niet lekker meer doen en het een kwestie van tijd is dat je schijf ermee stopt.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
wanneer je de sata kabel eruit trekt gaat de harddisk meteen in zijn spindown waardoor hij niet op volle snelheid meer draait.

Waarschijnlijk is je harde schijf aan zijn einde, ik zou je aanraden om een backup te maken en toch eens te kijken of je een nieuwe kan krijgen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-01 21:02
Ik zou ook zeker even een backup maken van de belangrijke gegevens op die schijf. Je weet maar nooit.

• Gent32m
Hi,

Bedankt voor de reacties.

Dat de harde schijf stuk zou zijn, lijkt me sterk. Ik heb niet zo lang geleden een scan erop gedaan en zijn health conditie was toen nog prima (98% ofzo). Een backup van de data neem ik dagelijks.

Denk eerder dat het mijn moederbord is die hapert (al weet ik dit niet zeker). Mijn moederbord doet al een tijdje raar. Paar maand geleden verloor mijn videokaart soms plots het signaal. Heb die kaart toen even opnieuw ingeklikt en anders vastgevezen (sindsdien is dat probleem opgelost). Maar nu heb ik blijkbaar vodden met mijn harde schijf. Straks ben ik nog aan een nieuwe pc toe. Terwijl zo oud is die nog niet. Van 2008.

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 3% gewijzigd door Gent32m op 23-10-2012 10:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is een hard disk een processor, moederbord of geheugen :?

Nee he... het is een opslagmedium. Vragen daarover horen in Opslagemedia & I/O Controllers.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Gent32m schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:23:
Hi,

Bedankt voor de reacties.

Dat de harde schijf stuk zou zijn, lijkt me sterk. Ik heb niet zo lang geleden een scan erop gedaan en zijn health conditie was toen nog prima (98% ofzo). Een backup van de data neem ik dagelijks.
Een scan is leuk maar niet foolproof. "ratelen" is toch echt het signaal dat er iets mis aan het gaan is met het mechanische systeem van je harde schijf. Buiten dat kan dit probleem plots zijn gekomen doordat een klein onderdeeltje verrot is gegaan opeens.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01 11:01
Gent32m schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:23:
Denk eerder dat het mijn moederbord is die hapert (al weet ik dit niet zeker).
Ga dan eerst maar eens luisteren waar het geluid vandaan komt. Ik ben er namelijk vrij zeker van dat dit een harde schijf is die aan het overlijden is.

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-01 21:02
Als je je moederbord verdenkt zou je natuurlijk even een andere HDD kunnen aansluiten, en luisteren of die ook "ratelt". Zo kan je het een en ander uitsluiten.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Nu het in OM zit. gaan we ook even de OM procedure volgen....

Ten eerste: Je smart data... Mooi screenshotje maken van HDtune of Crystaldisk info en dat hier neerzetten.

Dan gaan we eens verder kijken...

Sidenote:
Mijn theorie waaromde schijf alleen ratelt als SATA is ingestoken...
Omdat als SATA niet is ingestoken, de leeskop in parking stand gaat, helemaal van de schijf af en beweegt totaal niet meer.

Als er echt problemen zijn, zal het snel in de SMART data naarvoren komen...

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 23-10-2012 11:40 ]

• Gent32m
Dag Swordlord,

1. Ik zal een screenshot met de S.M.A.R.T. data hier plaatsen.

2. Het moment dat ik de harde schijf loskoppel (dus SATA kabel eruit) blijft die harde schijf nog altijd ratelen. Het is pas, wanneer ik de SATA kabel terug aansluit, dat het ratelen stopt. Heel vreemd.

3. Ik probeer alvast eens een andere SATA poort (op het moederbord)

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,
Gent32m

Verwijderd

Schijven doen background surface scanning; misschien is dat wat je hoort. In dat geval is er niets aan de hand.

• Gent32m
Hoi,

1. Ik heb een screenshot van CrystalDisk toegevoegd (zoals gevraagd)

2. Het is de harde schijf die ratelt (al begrijp ik niet waarom). Wanneer ik de voeding uittrek valt het ratelen stil. Steek ik de voedingkabel er terug in, spint die op en begint iets later terug te ratelen.

3. Het versteken van de sata kabel haalt niets uit. Dus toch mijn moederbord niet.

4. De harde schijf staat redelijk vol (nog 150 Gb vrij van de 930 Gb). Maar kan dit een reden zijn (dacht het niet).

Zien jullie iets vreemd aan deze waarden ?

Kan eventueel een bios virus de oorzaak zijn (of iets dergelijks)

Groetjes,
Gent32m

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/t81734.jpg

[ Voor 189% gewijzigd door Gent32m op 23-10-2012 17:22 ]

• Gent32m
Update

Ik heb gisteren eens de voedingskabel en sata kabel verstoken van een harde schijf die wel goed werkt naar de ratelende schijf. Dit maakte geen verschil. De harde schijf bleef ratelen.

Conclusie: Er is niets fout aan mijn sata kabel, stroomkabel noch moederbord. Het is de harde schijf die niet meer deugd.

Ik vind het wel vreemd. Volgens Crystal Disk Info (en mijn ActiveHardDisk Monitor tool) is er met de schijf niets aan de hand. Ze is wel al een paar jaar oud. Zou het kunnen dat deze tools een kapotte harde schijf niet altijd even goed kunnen detecteren ?

Ik heb de ratelende harde schijf eens GEDEFRAGMENTEERD. Zonder resultaat. Het viel me wel op dat alle data achteraan staat. De 150 Gb vrij (een witte blok) is vooraan vrij op de schijf.

Ik denk dat ik deze namiddag een andere harde schijf ga halen.
Probleem opgelost.

Groetjes,
Gent32m

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 19:31

KoffieNT

banaan

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:55:
Schijven doen background surface scanning; misschien is dat wat je hoort. In dat geval is er niets aan de hand.
Is dit iets wat schijven op eigen houtje doen?

Ik heb gisteren 2 schijven geformat met DBAN (standaard settings). Toen dat klaar was, startte ik de pc opnieuw op en ik merk nu dat allebei de schijven constant aan het ratelen zijn, als ze niet in gebruik zijn. Zowel in Windows, als in de bios. Ik heb dit op 2 pc's getest. 1 met Windows 7 (64bit) en 1 met Windows 8.1 (64bit).
Wanneer ik in Windows bij performance kijk, zie ik dat de schijven niets doen. Toch hoor ik ze (hard) ratelen.

Dit zijn screens die ik vorige week heb genomen. (ondanks onderstaande meldingen functioneerden de schijven nog altijd goed:

Schijf 1 (hdtune):
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2e0myp2.jpg

Schijf 2 (hdtune):
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2uszg53.jpg

Schijf 1 (CrystalDiskInfo):
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/opd15y.png

Schijf 2 (CrystalDiskInfo):
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2gw9sok.png

Op dit moment zijn daar geen meldingen bijgekomen of iets dergelijks.

De schijven functioneren verder normaal. Schrijf en leessnelheden zoals altijd rond de 100mb/s.

Kan dit komen omdat de schijf zelf opnieuw een scan/index maakt nadat er geformateerd wordt op 'DBAN'-level?

edit: Ik ben momenteel met Hdtune een (uitgebreide) error scan aan het doen op beide schijven. Scanning speed@100mb/s en ik hoor ze niet ratelen.

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 02-02-2014 18:19 ]

:D

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dion_b schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:51:
Is een hard disk een processor, moederbord of geheugen :?

Nee he... het is een opslagmedium. Vragen daarover horen in Opslagemedia & I/O Controllers.

Move PMG -> OM
Het is technisch gezien wel geheugen, dan wel geen ram maar wel geheugen :)
Sorry ik wilde toch even op je 2 jaar oude post reageren! :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Opslag != Geheugen.

RAM geheugen kun je zien als kortetermijngeheugen; iets wat je een tijd later weer vergeten bent
Opslag kun je zien als langetermijngeheugen; iets wat je je hele leven onthoudt

Als we het over computertechniek hebben, is RAM absoluut geen (semi-permanente) opslag; anders zou je de L1/L2/L3 cache in de processor ook als opslag moeten definiëren, terwijl de taak daarvan louter bestaat uit het tijdelijk vasthouden van data voor een berekening die nog moet komen; dat is een heel andere functie dan die van semi-permanente opslag.

@KoffieNT: je hebt een paar kabelfouten en een omgewisselde sector; verder niets spannends.

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 19:31

KoffieNT

banaan

Is er dan toch een verklaring voor het geratel@idle? Kan ik er vanuit gaan dat dit over een tijdje ophoudt?

:D

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:52:
Opslag != Geheugen.

RAM geheugen kun je zien als kortetermijngeheugen; iets wat je een tijd later weer vergeten bent
Opslag kun je zien als langetermijngeheugen; iets wat je je hele leven onthoudt

Als we het over computertechniek hebben, is RAM absoluut geen (semi-permanente) opslag; anders zou je de L1/L2/L3 cache in de processor ook als opslag moeten definiëren, terwijl de taak daarvan louter bestaat uit het tijdelijk vasthouden van data voor een berekening die nog moet komen; dat is een heel andere functie dan die van semi-permanente opslag.

@KoffieNT: je hebt een paar kabelfouten en een omgewisselde sector; verder niets spannends.
offtopic:
Maar een harddisk is toch wel geheugen? Want het onthoudt toch dingen, dan noem je zoiets toch geheugen?
Tuurlijk is een harddisk geen RAM, dat snap ik ook wel. Maar het is toch beide geheugen aangezien het beide dingen (voor een bepaalde tijd en onder bepaalde omstandigheden) kan opslaan.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1