Wat is de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196728

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om mijn pc te upgraden. Mijn specs zijn:
  • Asus P5B moederbord
  • 3GB Kingston DDR2-PC4200 (533) (1gb + 2gb)
  • Intel Core2Duo E7200 (@ 3.16 ghz, stabiel draaiende)
  • Gigabyte Geforce 8800GT (512mb)
  • 500GB Samsung HDD (7200RPM)
Nu heb ik een beetje een budget, dus ik was wel benieuwd wat hiervan de bottleneck is. Heeft het zin om de graphische kaart te upgraden of wordt deze dan gelimiteerd door de CPU? Of misschien het geheugen? Ook zat ik er aan te denken om het in stapjes te doen. Eerst misschien een nieuwe mobo+cpu+geheugen en dan na de feestdagen een nieuwe grafische kaart. (Of juist weer andersom...)
Afijn, zou het fijn vinden om een beetje feedback te krijgen op mijn systeem!

Gr,

ps.
Ik ben een fanatiek gamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke games en op welke resolutie?

Voor de meeste games zal de videokaart de bottleneck zijn, echter de processor (en het geheugen) zijn ook niet al te nieuw meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
Je systeem is redelijk in balans. Je hebt alleen de fout gemaakt om geen dual channel geheugen te nemen.
Dat gezegd hebbende, het was een mid range systeem 4,5 jaar geleden. Ik denk dat het enige onderdeel dat de moeite waard is om te bewaren, de harde schijf is.

Als je niet kan wachten om het in 1 keer te vervangen, zou ik de videokaart eerst doen. Die is net een half jaartje ouder dan de rest.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

mwah, ik zou hier dus niets meer aan doen en zeker als het budget niet heel groot is langzaam aan tweedehands stukjes bij gaan inslaan.

Een aantal jaar terug was dit een aardig value/money high end bak, beetje gek alleen als dit tezamen is gekocht een E7200 in een P5B.

P5B betekend dat je niet straffeloos iedere PCI-Ex 2.0 en hoger kaart kan plaatsen, die pikt ie niet altijd. Daarnaast, ja natuurlijk kan je de GPU upgraden, maar die wordt dan wél gebottlenecked door je CPU / geheugen.

DDR2 533mhz en dan ook nog niet dualchannel. Ouch, dan had je beter bij DDR 1 kunnen blijven (past er niet in, maar ddr400 had waarschijnlijk iets meer bandbreedte gegeven) Natuur niet meer gaan upgraden, DDR3 is veel goedkoper inmiddels.

Er zijn zat leuke videokaarten zowel nieuw als 2e hands voor een €100 die je 8800GT inhalen en een stuk leuker gamen, maar goed, je CPU zal de boel wel weer tegenhouden, afhankelijk van welke titels je speelt.

Andersom, als je een leuke Ivy Bridge i5 processor met 8GB 1600mhz in een Z75 steekt zit je wederom prachtig kwa prijs / performance, maar zit je nog op dezelfde grafische instellingen en worden je games er ook niets mooier op, op physics na dan wellicht.

Gooi de hele PC op marktplaats / V&A voor een zacht prijsje als aanvulling op je spaargeld en kom nog eens met een wensenlijstje terug! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zou ook aan een tussenoplossing kunnen denken en moederboard, cpu en geheugen vervangen waarbij ik dan voor een i5 3570 K zou gaan voor het volgende. De Z77 boarden beschikken namelijk over LucidLogix Virtu waarmee je een soort van SLI kan vormen met de interne GPU in de processor.

Op die manier ga je er grafisch gezien in elk geval ook alweer ietwat op voorruit doordat je videokaart hulp krijgt van de GPU van de processor. Ook omzeil je dan eventuele compatibiliteitsproblemen met het PCI-E slot in verband met de versie PCI-E wat bij oudere moederboarden nog wel eens een probleem is.

Ander punt waar ik ook aan zit te denken is de voeding in je systeem en of die nog wel toereikend is wanneer je er een nieuwe videokaart in zet. Houd je het alleen bij cpu, moederboard en geheugen kan je naderhand bij aanschaf van een videokaart de voeding ook meteen vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Roel1966 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:28:
Je zou ook aan een tussenoplossing kunnen denken en moederboard, cpu en geheugen vervangen waarbij ik dan voor een i5 3570 K zou gaan voor het volgende. De Z77 boarden beschikken namelijk over LucidLogix Virtu waarmee je een soort van SLI kan vormen met de interne GPU in de processor.

Op die manier ga je er grafisch gezien in elk geval ook alweer ietwat op voorruit doordat je videokaart hulp krijgt van de GPU van de processor. Ook omzeil je dan eventuele compatibiliteitsproblemen met het PCI-E slot in verband met de versie PCI-E wat bij oudere moederboarden nog wel eens een probleem is.

Ander punt waar ik ook aan zit te denken is de voeding in je systeem en of die nog wel toereikend is wanneer je er een nieuwe videokaart in zet. Houd je het alleen bij cpu, moederboard en geheugen kan je naderhand bij aanschaf van een videokaart de voeding ook meteen vernieuwen.
Een van de redenen om NIET te upgraden is inderdaad de voeding. Als deze even oud is als de rest van het systeem dan is het wel zo slim deze ook te vervangen, mits het er een van zeer degelijke kwaliteit is. Er bestaan wel modellen die het 10 jaar volhouden, maar de meeste goede voedingen zijn na 5-6 jaar niet meer in top vorm.

Een i5 3570 (k of niet) is inderdaad een mooie upgrade, maar goed, prijs / kwaliteit toppers hebben nog steeds een behoorlijke prijs.

Het is dus maar even helemaal de vraag wat Xstremo wil besteden. Zonder die info, en info over wat het systeem allemaal aan moet kunnen is het adviseren erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
djunicron schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:41:
Een van de redenen om NIET te upgraden is inderdaad de voeding. Als deze even oud is als de rest van het systeem dan is het wel zo slim deze ook te vervangen, mits het er een van zeer degelijke kwaliteit is. Er bestaan wel modellen die het 10 jaar volhouden, maar de meeste goede voedingen zijn na 5-6 jaar niet meer in top vorm.

Een i5 3570 (k of niet) is inderdaad een mooie upgrade, maar goed, prijs / kwaliteit toppers hebben nog steeds een behoorlijke prijs.

Het is dus maar even helemaal de vraag wat Xstremo wil besteden. Zonder die info, en info over wat het systeem allemaal aan moet kunnen is het adviseren erg lastig.
Klopt, de voeding word nog wel eens vaker vergeten en blijkbaar als niet zo belangrijk beschouwd terwijl het net een heel essentieel onderdeel is.

De I5 3570 K had ik bewust gekozen in verband met de betere interne GPU en die combinatie dan met LucidLogix Virtu. Maar inderdaad is het mij ook niet duidelijk welk budget er eigenlijk is en wat de upgrade zoal aan moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heh, ik had gedacht dat de HD4000 niet zo veel zou toevoegen aan een 8800GT, simpelweg omdat ik me niet voorstellen dat het goed gaat met shaders en geheugen dat zo van elkaar verschilt.

Maar als ik b.v. deze post lees, maakt het behoorlijk verschil.

http://forums.tweaktown.c...a-8800gtx.html#post434793

De OP geeft aan dat hij fanatiek gamer is, maar ik vroeg mij daarbij al af hoe dat ging bij moderne games, gezien wat ook hier staat: Source engine loopt nog wel op de 8800GT, maar Frostbyte 2 draait erg slecht op een kaart als de GTX250 (welke simpelweg de snelste G92 ooit was).

Maar goed, dit gelezen te hebben, lijkt het mij niet eens zo verkeerd om een 3570K of 3770K met LucidLogic VIRTU MVP naast de 8800GT te zettten.

Zelfs naast m'n 560TI zou het nog behoorlijk helpen in hyperspeed modus. Ik denk dat ik het maar eens moet gaan proberen op m'n 3570K + Z77 (als het uberhaubt werkt op mijn bord). Ik heb de HD4000 momenteel uit staan om zo behoorlijk stroom te besparen, maar als dit echt zo goed werkt...

(zie ook youtube)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
djunicron schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:33:
Maar goed, dit gelezen te hebben, lijkt het mij niet eens zo verkeerd om een 3570K of 3770K met LucidLogic VIRTU MVP naast de 8800GT te zettten.
Let er wel op dat je dan de onboard videoaansluiting gebruikt en niet die van je videokaart.
Pagina: 1