Hoge temps cpu core na overclock

Pagina: 1
Acties:

• drububuz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-10 20:05
Beste tweakers!

Nadat ik de nieuwe Fractal Design Define R4 ingebouwd heb afgelopen weekend, zijn me temps behoorlijk gestegen. Voorheen had ik in me Cooler Master CM 690 temps van rond de 40 graden IDLE ( wat ik al vrij hoog vind bij een overlock ) Mijn processor is een core i7 920 2,66 , die geclocked is naar 3,4. Maar nu met de nieuwe kast komen me temperaturen eind 50 ( 50/49/48/46, gemeten RealTemp) IDLE. En full load tegen de 70 (gemeten met Prime).

Me CPU wordt gekoeld door de Scyth Mugen 2 Rev B, wat me toch wel voldoende lijkt. De fan draait rond de 1300 rpm.

Mijn vraag is eigenlijk of dit nou niet te hoge temps zijn met deze overclock en deze CPU cooler? De airflow in me kast is: 140mm uitblaas achter, 2x 140mm inblaas voorin.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2iuv0b6.jpg

Maakt het ook nog veel uit dat ik de standaard koelpasta heb gebruikt? Aan te raden om een duurdere te kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door drububuz op 23-10-2012 00:01 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 18:10
yup, ik zou er zobiezo ff andere tussen doen. scheelt je gauw 3 a 4 tot zelfs wel soms 6 a 7 graden

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

mmz zit je fan ook niet verkeerd?
Hij blaast nu over de voledige lenge ipv de breedte.
Tevens zou ik de mugen in z'n geheel 90 graden draaien en de koeler op de breedte.
Dan werk je gelijk de warme lucht uit je behuizing.

zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoverclock.com/kuehler/Scythe-Mugen2-026.jpg

Zelf gebruik ik kwa koelpasta altijd de oude vertrouwde MX2.

• drububuz
Dat is zeker wel een goeie tip die laatste... ik ga koelpasta bestellen mx2 en dat ding op de kant gooien!

bedankt.

• Roel1966
  • Niet online
Toen ik naar je foto keek dacht ik ook al van ik zie iets vreemds bij de Mugen maar hij zit inderdaad een kwartslag verkeerd. De bedoeling is dat vooral je heatpipes direct koele lucht krijgen en in jou geval krijgen vooral de achterste heatpipes te min koele lucht zoals ie nu zit.

Het is trouwens niet alleen het soort koelpasta wat je gebruikt maar ook de manier waarop je de pasta aan brengt want je weet, teveel is niet goed en te weinig ook niet. Ik neem aan dat je dat wel al weet maar toch nog eventjes voor de zekerheid een rijstkorrel in het midden van de cpu is genoeg.

Ook niet te vergeten dat je je cpu en koelblok goed moet schoonmaken en dan met pure alcohol en verder geen speciale middeltjes gebruiken als wasbenzine, terpentine of aceton en dergelijke. Net ook dat mensen brillenpoetsdoekjes gebruiken waar afwasmiddel in zit voor condenseren van de brillenglazen tegen te gaan en wat lekker vettig is.
mukkel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:14:
mmz zit je fan ook niet verkeerd?
Hij blaast nu over de voledige lenge ipv de breedte.
Tevens zou ik de mugen in z'n geheel 90 graden draaien en de koeler op de breedte.
Dan werk je gelijk de warme lucht uit je behuizing.
Ik zie dat vaker dat mensen die 90 graden draaien maar voor je airflow is dat niet zo gunstig dus hij kan hem beter 45 graden draaien en de fan laten waar ie nu is. Punt is namelijk ook nog eens dat dan de fan warme lucht van de videokaart direct het koelblok van de cpu in blaast.

[ Voor 25% gewijzigd door Roel1966 op 23-10-2012 16:40 ]

• X-Fire-X
  • Laatst online: 27-03 09:33
Roel1966 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:37:
[...]

Ik zie dat vaker dat mensen die 90 graden draaien maar voor je airflow is dat niet zo gunstig dus hij kan hem beter 45 graden draaien en de fan laten waar ie nu is. Punt is namelijk ook nog eens dat dan de fan warme lucht van de videokaart direct het koelblok van de cpu in blaast.
Denk dat je je vergist. 90 graden gewoon draaien, een kwartslag dus zoals mukkel al vertelt en op de foto die die er heeft bijgepost ook is te zien. Bij 45 graden schiet je m schuin omhoog. Airflow blijft exact zo als die hem nu toch al heeft.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Roel1966 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:37:

Ook niet te vergeten dat je je cpu en koelblok goed moet schoonmaken en dan met pure alcohol en verder geen speciale middeltjes gebruiken als wasbenzine, terpentine of aceton en dergelijke. Net ook dat mensen brillenpoetsdoekjes gebruiken waar afwasmiddel in zit voor condenseren van de brillenglazen tegen te gaan en wat lekker vettig is.
Is aceton zo'n doodzonde dan? :o

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• drububuz
Oke 90 graden draaien, maar als ik dan de fan laat zitten waar die nu zit, betekend dat dat de lucht omhoog wordt geblazen,, alleen in deze kast is de bovenkant geisoleerd.. en heb liever niet dat ik dit weghaal, want ben niet van plan een extra van in top te plaatsen. Beter de mugen 90 graden draaien, en dan de fan richting achter uitblazen.. Begrijp ik dat goed?

Bedankt voor de tips in ieder geval !

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De socket 1366 i7 serie CPU's zijn ook echt heethoofden. Met mijn i7 950 kan ik ook niet verder klokken dan 4.2GHz omdat het anders te heet word. Ik draai met custom waterkoeling met een 4x120mm rad.

De koeler goed monteren met de juiste pasta kan vast wat helpen. Toch is 70 graden onder Prime niet vreemd.

• Roel1966
  • Niet online
drububuz schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:06:
Oke 90 graden draaien, maar als ik dan de fan laat zitten waar die nu zit, betekend dat dat de lucht omhoog wordt geblazen,, alleen in deze kast is de bovenkant geisoleerd.. en heb liever niet dat ik dit weghaal, want ben niet van plan een extra van in top te plaatsen. Beter de mugen 90 graden draaien, en dan de fan richting achter uitblazen.. Begrijp ik dat goed?

Bedankt voor de tips in ieder geval !
Oeps ik vergiste mij met een kwartslag en de hoek maar het is inderdaad 90 graden waarbij je de fan gewoon op dezelfde plek moet zetten zoals je hem nu hebt.
Aceton is veel te aggressief en zitten teveel toevoegingen bij dus is niet zuiver genoeg in tegenstelling tot pure alcohol.

• drububuz
Nog even over die pasta, ik weet dat er een rijstkorrel op moet. Maar smeren jullie die dan uit, of laten jullie dat door het blok zelf doen?

• X-Fire-X
  • Laatst online: 27-03 09:33
uitsmeren met een oud pasje.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verschilt per koelpasta. Kijk wat de fabrikant van je koelpasta aanraadt.

Voor Arctic Silver 5 raden ze bijvoorbeeld een streep aan zonder uit te smeren geloof ik. En dan het koelblok een beetje draaien als je socket/cooler dat toelaat. Staat wel een hele PDF van op hun site, het verschilt ook nog eens per processorfamilie.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 23-10-2012 20:12 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• drububuz
oke duidelijk, mx2 besteld, is kijken wat die voorschrijven.

• Roel1966
  • Niet online
Bij mijn Noctua NH-D14 heb ik de Noctua pasta gebruikt die erbij zat en Noctua schrijft zelf voor dat je een rijskorreltje van 4 tot 5 mm in het midden van de cpu moet doen zonder uit te strijken. Meerdere manieren heb ik toen uitgeprobeerd maar zonder uitstrijken en gewoon bolletje in het midden was het beste resultaat.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Doet me altijd denken aan dit filmpje :)
How Thermal compound spreads.

Worden diverse methodes geshowed en hoe het spreid. (lucht / grootte ect.)
Spreiden / erwt / rijstkorrel / lijn / "high five" en smiley methode.

Zelf gebruik ik bij de i7 9** serie de lijn methode.
Over de lengte van de cores. lijn A in het onderstaand plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/i7b0ki.jpg

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
drububuz schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:39:
Nog even over die pasta, ik weet dat er een rijstkorrel op moet. Maar smeren jullie die dan uit, of laten jullie dat door het blok zelf doen?
Druppel in het midden en verder niets doen is het beste. Er staat op YT een filmpje dat precies laat zien hoe het verspreid met de verschillende manieren. Door het van te voren te verspreiden komt er altijd lucht tussen wat dus niet goed is.

• drububuz
oke, in dat filmpje van mukkel is in het midden een druppeltje doen ook te zien. Alleen dan bedekt die niet het volledige oppervlak :o Maakt dat niet uit?

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Het ligt een beetje aan de layout van je cpu.

De i7 9** heeft de layout zoals hierboven. Hier is imo de lijn methode hier het beste.
Heb je echter een single of dual core dan voldoet een dot methode ook perfect.
Zo zitten bij de AMD bulldozers de cores in elke hoek, waar weer een high five goed is.

Het gaat er dus meer om dat je de cores goed bedekt, dat is het punt waar de warmte naar je IHS gaat.

Ps. Ik maak m'n CPU / koeler altijd schoon met een keukenrol.
Hiermee kun je zonder moeite alles verwijderen, je hebt geen speciaal spul nodig.
Alcohol ect. gebruik je meer om bv ram blokjes schoon te maken.
Spul met een ruwer oppervlak.

[ Voor 24% gewijzigd door mukkel op 23-10-2012 21:26 ]

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

En opgelost?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bij CPUs met heatspreader (tegenwoordig zo'n beetje alles dus) gebruik ik twee rijstkorrels, elk een stukje uit het midden. Dan wordt het complete oppervlak wel gedekt :)

Meestal smeer ik het ook wat uit met een pasje, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Roel1966
  • Niet online
Ultraman schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:14:
Bij CPUs met heatspreader (tegenwoordig zo'n beetje alles dus) gebruik ik twee rijstkorrels, elk een stukje uit het midden. Dan wordt het complete oppervlak wel gedekt :)

Meestal smeer ik het ook wat uit met een pasje, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
De beste en optimaalste manier is vaak toch door uit te proberen wat het beste resultaat bied want elke cpu en koelbloek is weer net ietwat anders. De IHS kan ietwat hol staan of het oppervlak van het koelblok ietwat afwijken en dan heb je kans dat je net iets meer of minder erop moet doen. Of zoals je schrijft dat je de pasta op 2 plaatsen doet of iets uit smeert althans op die manier heb ik het hier uitgeprobeerd.

• drububuz
Nee het is nog niet gelukt, bij nader inzien geen mx2 besteld maar de Innovation Cooling Diamond 7 ... even afwachten dus nog. Ik laat jullie zeker het resultaat weten ;) super bedankt iig.

• drububuz
trouwens nog even een vraagje tussendoor,,
als ik twee fans op die cpu cooler wil zetten, moet ik die dan via een y-splitter op 1 CPUfan poort aansluiten? Of ieder apart op een cpu fan poort ? Omdat het me niet handig lijkt als ze niet allebei evensnel draaien ? Of maakt dat helemaal niet uit...

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/4189/n5541450910114973344511.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door drububuz op 31-10-2012 20:20 ]

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Y-splittertje op cpufan moet voldoende zijn :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wel even controleren of je moederbord dat trekt. Een doorgebrande fancontroller is ook niet fijn.

Je kunt hem dus beter gewoon op een aparte aansluiting zetten. Ook dan zullen ze gewoon even hard draaien (afhankelijk hoe je het in de BIOS instelt)

[ Voor 44% gewijzigd door Compizfox op 31-10-2012 21:57 ]

• drububuz
Ja precies, dan moet ik dus wel in me bios instellen hoe hard me CPU fan draait, nu past die zich namelijk automatisch aan.... Maar kan ik ook de snelheid van een fan poort handmatig aanpassen dan? Ik dacht alleen van me CPU fan. Dan moet ik ze dus allebei op een vaste snelheid laten draaien

[ Voor 12% gewijzigd door drububuz op 31-10-2012 22:53 ]

Verwijderd

drububuz schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:18:
als ik twee fans op die cpu cooler wil zetten, moet ik die dan via een y-splitter op 1 CPUfan poort aansluiten? Of ieder apart op een cpu fan poort ? Omdat het me niet handig lijkt als ze niet allebei evensnel draaien ? Of maakt dat helemaal niet uit...

[afbeelding]
Nah, gewoon 1 op het moederboard en de ander met een 9 volt batterij ;-)

Doe maar splitter, dat weerkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 12:48 ]

• Roel1966
  • Niet online
drububuz schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:18:
Sterker nog, bij een push/pull is het zelfs belangrijk dat beide fans op dezelfde snelheid draaien voor een optimale werking hiervan. Dus gerust een Y-splittertje ertussen want de meeste fanheaders trekken dat met gemak en zijn er zelden fans die teveel stroom weg trekken.

Toevallig heb ik dan wel de fans van mijn Noctua op 2 cpu fanheaders zitten omdat het Asus Sabertooth X79 er 2 voor heeft zitten. Maar voorheen had ik altijd gewoon een splittertje ertussen en dat werkt verder prima.

• drububuz
Even een update, na vele weken.

Ik heb mijn CPU cooler 90graden gedraaid zoals jullie aanbevolen en de pasta IC Diamond 7 carat aangebracht. De temperaturen zijn nu IDL 41 / 37/ 38 / 33 , ten opzichte van vroeger 49 / 45 / 44 / 43. Dus zeker wel een groot verschil.

Jammer genoeg heb ik nog geen push en pull, ik heb nog wel ergens een Fan liggen, bij me scyth mugen 2 zijn maar 2 haakjes bijgeleverd om 1 fan vast te zetten, hoe moet ik dan die andere vastmaken, met een tyrap? Geen zin om voor 5 euro incl verzendkosten van die domme haakjes te bestellen haha !

Is 900 RPM voldoende voor beide fans dan? of beter richting de 1200 ? Nu loopt me ene fan op gemiddeld 1100 tot 1500 toeren, afhankelijk van me CPU temp past die zich aan..

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb zelf op mijn Mugen 3 beide fans met alleen het bovenste haakje vast zitten.

Wil prima zolang je je PC niet te vaak op de kop zet oid :+

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2012 00:11 ]

• drububuz
thx voor de tip, dat ga ik ook doen!
Pagina: 1