Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik ben al uren aan het proberen om Windows 7 te installeren op een Macbook 4,1 (early 2008), met OSX 10.5.8. Ik heb een Windows 7 DVD, maar deze boot niet als ik opstart terwijl ik de C ingedrukt houdt. Op een andere mac (macbook pro mid 2009), boot deze wel gewoon, dus het ligt niet aan de DVD. De Mac install DVD boot wel op de macbook 4,1, dus het ligt ook niet aan de DVD drive. Ik heb ook bootcamp geprobeerd. Deze herkent helaas de Windows 7 DVD niet. Kan ook kloppen, want bij de benodigheden staan enkel versie van XP en Vista, maar niet Windows 7. Ik heb ook refit geinstalleerd, maar hier verschijnt de DVD ook niet in het menu (de Mac install DVD komt er wel bij te staan als ik deze erin stop).

Iemand enig idee welke stappen ik moet zetten om uit te zoeken hoe ik Windows 7 op mijn Macbook 4,1 geinstalleerd kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 18:15
Heb je een windows pc tot je beschikking?

Misschien dat het lukt met de usb-flashtool van Microsoft, deze doen het bij mij altijd wel icm Refit.

WINDOWS 7 USB/DVD DOWNLOAD TOOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Een MacBook 4,1 heeft een 32bit EFI, zo wellicht dat je boot-problemen hebt met de windows 7-dvd. Probeer eens de 32bit windows 7.

[ Voor 14% gewijzigd door Witte op 23-10-2012 11:50 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
Tjonge, wat duren dit soort dingen altijd vreselijk lang. Ben inmiddels aan de slag met iso's die ik ergens "gevonden" heb, zowel 32bit als 64bit.

USB mogelijkheid vond ik een uitstekend idee. DE WINDOWS 7 USB/DVD DOWNLOAD TOOL deed het wel, behalve met de error-melding dat de stick niet bootable gemaakt kon worden. Reden werd niet genoemd. M.b.v. bootsect.exe heb ik alsnog een bootable USB proberen te maken, zoals beschreven http://sevenbits.nl/howto/installeren_van_usb_stick.html , alle stappen doorlopen. De USB stick wordt herkend door refit (hoera!), maar als ik deze selecteer kreeg ik de melding: "device not bootable" (of iets in die trant.

Sjonge... Nu, door toeval achtergekomen, blijkt hetvolgende wellicht te werken:

Ik stop zowel de USB stick als DVD in de Macbook. In refit it selecteer ik de USB stick en vervolgens begint hij de DVD te booten. :-D Heel bizar, maar als het werkt, dan werkt het. >:) Ik zal nog wel laten weten of het helemaal is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
Zucht... Ik kwam in installatie van Windows 7, taal gekozen, keyboard gekozen, "Install now.."
Bliep: "A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD or USB..." Windows kent kennelijk cd DVD drive van de Macbook niet. |:( Ik denk dat ik ga opgeven, misschien nog even een echt bootable USB stick proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
Helaas, op andere PC USB stick gemaakt zonder errormeldingen. USB stick wordt wel door refit herkent, maar daarna krijg ik toch de melding dat het geen bootable device is. Als ik een DVD erin stop, wordt deze geboot. Maar dan driver probleem. Nog geprobeerd drivers van Mac DVD op een USB stick te zetten, maar als ik ernaar browse kan hij drivers toch niet vinden.

Verder alle combinaties geprobeerd:

USB stick met Win 7 x64
USB stick met Win 7 x86
USB stick met Win 7 x86 & DVD Win 7 x86 (refit herkent usb, boot met dvd)
USB stick met Win 7 x64 & DVD Win 7 x86
USB stick met Win 7 x86 & DVD Win 7 x64
USB stick met Win 7 x64 & DVD Win 7 x64

...helaas geen van allen succesvol.

Zit nog te denken om Ubuntu te installeren. En dan daarna grub proberen in te stellen dat hij van USB moet booten (windows install USB)... Gaat wel ver moet ik zeggen, maar waar een wil is is een weg. Waarom wil ik dit eigenlijk..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: een early-2008 MacBook kan volgens Apple niet voorzien worden van een 64bits Windows 7.

Verder: voor het installeren van Windows 7 op een Intel-Mac dient de Mac minimaal Snow Leopard te draaien en BootCamp 3.1. Zie deze Apple support pagina voor meer info.

Kortom: wanneer je je MacBook voorziet van Snow Leopard of -liever- Lion, en BootCamp 3.1 (via Software Update) kan je een 32-bits versie van Windows 7 op je Mac draaien.

note: deze informatie heb ik in ruwweg 2 minuten bij elkaar gesprokkeld door te Googlen op deze keywords. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 23-10-2012 15:22 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarbij als het van enig nut is:

De TS is toch geen ezel die zich 2 maal aan dezelfde steen stoot?
Ik bedoel daarmee dat als je merkt dat iets niet lukt en ondanks alle inspanningen het niet gaat,dan volhard je toch niet in te blijven doorgaan, maar probeer je iets anders?

In dit geval had de TS ook Windows Vista of XP kunnen installeren en daarmee was zijn probleem
opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Lijkt erop dat de de C boot optie, de mac boot met Windows 7 EUFI support. Je moet de ALT (option) key inhouden bij boot en de normale non EUFI support kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Op mijn vorige Early MacBook 2008 kon ik gewoon Windows 7 X64 via Bootcamp draaien. Draaide als een zonnetje, zelfs Aero werkte. Diezelfde installatie startte ik dan ook op onder OS X in Vmware Fusion (4 zou ik dan doen, dan werkt 3d acceleratie ook, 5 niet) of Parallels. Dit draaide ik al ik meende vanuit Leopard, maar kan ook Snow Leopard geweest zijn. Installatie gedaan via DVD. Probeer anders voor de gein eens een dvd zonder SP1 geïntegreerd. Kan je daarna altijd zelf nog SP1 erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 05:32:
Op mijn vorige Early MacBook 2008 kon ik gewoon Windows 7 X64 via Bootcamp draaien. Draaide als een zonnetje, zelfs Aero werkte. Diezelfde installatie startte ik dan ook op onder OS X in Vmware Fusion (4 zou ik dan doen, dan werkt 3d acceleratie ook, 5 niet) of Parallels. Dit draaide ik al ik meende vanuit Leopard, maar kan ook Snow Leopard geweest zijn. Installatie gedaan via DVD. Probeer anders voor de gein eens een dvd zonder SP1 geïntegreerd. Kan je daarna altijd zelf nog SP1 erop zetten.
Ik heb dit inderdaad ook gewoon via Bootcamp geregeld op een early 2008 MacBook (black). Dit was wel zonder Windows 7 SP1, maar ik meen wél de x64 versie en zeker weten OS X Leopard als basis.

Als ik het goed herinner moest ik wel een nieuwere Bootcamp versie ergens vandaan halen (van een Snow Leopard install?), de combinatie Windows 7 + de Bootcamp die bij Leopard kwam werkte blijkbaar niet lekker.

Succes!
Pagina: 1