[Verstandig] Upgraden of nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-03 14:57
Beste leden van het forum,

Ik zit momenteel met een gedachte te spelen. Ik heb eigenlijk zeer weinig budget voor het upgraden van mijn huidig systeem/aanschaffen van een nieuw systeem. Mijn huidige systeem is redelijk verouderd. Ik heb de volgende specs:

- Moederbord: M4A78 PRO (DDR2 en AM2/AMD socket)
- Processor: AMD Athlon 64 x2 5200+
- Geheugen: 2 Gig corsair geheugen ddr2
- Videokaart: Radeon HD 5670 (512MB)

Ik wil dit systeem upgraden, maar helaas zit ik vast aan dat DDR2 geheugen en voor een schamele upgrade ben je dan al snel 70 euro kwijt.

Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen? Een compleet nieuw systeem aanschaffen of deelvoor deel upgraden?

Ik zou dan eerst moeten beginnen met een moederbord om ddr3 geheugen daar in te kunnen zetten. Wat is de meeste gangbare socket om te hebben om toch wel performance te behalen (min quad core) en ruimte te hebben voor upgrades in de toekomst?

Ik heb mijn videokaart zelf uitgezocht en bevestigd, ik ben alleen vergeten of je daar nog een bepaald type socket voor nodig hebt aangezien ik die wel gewoon wil behouden en hem prima vindt.

Ik gebruik mijn pc eigenlijk alleen voor Football manager en League of Legends, maar wil af en toe ook wel eens zwaardere dingen er op draaien.

Bij deze alvast bedankt voor jullie reactie. Ik waardeer jullie mening enorm.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Helaas is niet helemaal duidelijk wat je precies in gedachten hebt als het gaat om iets zwaarders. Kan je een hint geven? (dan kunnen wij opzoeken wat daar geschikt voor is)

Lastig. Het systeem is niet echt meer up to date idd. Tegelijkertijd geef je impliciet een beetje aan dat je geen budget hebt voor een wezenlijke upgrade. Doormodderen met hardware die al zo verouderd is als deze set is denk ik niet verstandig, dat is mijns inziens weggegooid geld. Ik zou doorsparen voor een nieuw setje dat minstens van deze generatie is (Ram / CPU / Mobo / Gfx) en eventuele hardware die je dan nog nodig hebt om dat te kunnen ondersteunen (evt. betere voeding als dat nodig is, ander koelertje wanneer je nog wat extra snelheid eruit wil persen etc.) Kastjes gaan bij wijze van spreken eeuwig mee, een beetje goede fans ook wel. HDD's gaan niet lang en niet kort mee, maar kunnen doorgaans wel een keer een build/generatie meeverhuizen als het budget beperkt is om dan iets later geupgrade te worden. Het goed stofvrij houden van de kast door er een kwastje erover te doen of het stof weg te blazen met spuitlucht verlengt de levensduur van onderdelen zoals fans, voedingen en processors enigzins (in dat laaste geval door de koelers schoon houden) wat dus kan helpen om ze langer te kunnen gebruiken als ze verder nog voldoen.

In het verleden heb ik elk jaar de dingen wel eens jaar op jaar een beetje geüpgrade, maar mijn ervaring was wel dat ik dan telkens elk jaar na een paar maanden achter de feiten aanliep. Toen ik dat merkte heb ik eens besloten door te sparen vervolgens de 'big jump' te wagen. (misschien kunnen andere tweakers dit fenomeen van "beter een grote upgrade die wat langer meegaat voor meer plezier" bevestigen?)

Dat was 3½ à 4 jaar geleden en ik game er nu nog steeds mee. (BF3, Empire Total war, beetje spellen van afgelopen jaar en daarvoor) Hoewel het nu niet bleeding edge meer is doet het nu zijn werk nog prima (i7 920@3,6GHz; 4780x2; 6 gig ram)
De eerste 3 jaar was het in spellen eigenlijk niet te merken dat het systeem al ouder werd, maar je moet daar wel geluk mee hebben.

Anders is het misschien een idee om 2e hands wat bij elkaar te sprokkelen. Je moet wel goed voor ogen hebben wat je precies wil hebben en wat je er voor wil neerleggen als je 2e hands gaat kopen, anders betaal je vaak de hoofdprijs.

[ Voor 42% gewijzigd door ocf81 op 22-10-2012 16:15 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ocf81 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:03:
Kastjes gaan bij wijze van spreken eeuwig mee, een beetje goede fans ook wel.
Fans gaan naar mijn mening niet eeuwig mee, die slijten en gaan meer lawaai maken (nou heb ik nooit echt hele dure fans geprobeerd maar ik betwijfel of die jarenlang stil kunnen blijven). Maar goed, dat is enkele euro's.
Anders is het misschien een idee om 2e hands wat bij elkaar te sprokkelen. Je moet wel goed voor ogen hebben wat je precies wil hebben en wat je er voor wil neerleggen als je 2e hands gaat kopen, anders betaal je vaak de hoofdprijs.
Prima plan, een phenom II-setje of een vorige generatie i5 zou wel te krijgen moeten zijn, en stiekem lopen die helemaal niet zo ver achter op de huidige hardware. Vooruitgang in CPU-land gaat toch niet zo hard meer als vroeger, dus als je nu hardware van één of twee jaar oud hebt kan dat prima. Bij videokaarten gaat het nog wel wat harder, maar daar zou tweedehands (HD5800/HD6800 misschien?) ook wel kunnen. Ligt er een beetje aan of je het erg vindt om een beetje achter te lopen, maar het is in ieder geval een flinke verbetering.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog verstandiger: lezen wat in het forum geschreven is voor je zelf een vraag neerplempt :o
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 14:25

slb

Bwoah......

Upgraden van dit setje is, zoals eerder gezegd, zonde van het geld. Geen eer meer aan te behalen.
[b][message=39148743,noline]
In het verleden heb ik elk jaar de dingen wel eens jaar op jaar een beetje geüpgrade, maar mijn ervaring was wel dat ik dan telkens elk jaar na een paar maanden achter de feiten aanliep. Toen ik dat merkte heb ik eens besloten door te sparen vervolgens de 'big jump' te wagen. (misschien kunnen andere tweakers dit fenomeen van "beter een grote upgrade die wat langer meegaat voor meer plezier" bevestigen?)
Niet helemaal, maar je moet wel verstandig upgraden. Een beetje toekomstbestendigheid inbouwen. Daar hoef je echt niet de allerduurste hardware voor te nemen, zeker wanneer je geen extreme eisen hebt. Mijn ervaring is dat een Intel platform zich beter leent voor upgrades dan een AMD.

Als je op dit moment geen budget geboeg hebt, zou je als eerste stap je huidige systeem wat 'snappier' kunnen maken dmv een SSD (als je dat nog niet gedaan had). Is een langetermijn investering want deze SSD kun je weer in je (ver)nieuw(d)e systeem gebruiken. 128GB Samsung 830 kun je je eigenlijk geen buil aan vallen.

Dan de keuze voor het platform (moederbord/processor/ram dus). Socket 1155 (Intel) lijkt mij een goede keuze, AMD is in mijn ervaring wat minder 'upgradebaar'. Vervolgens moet je bepalen of je wel of niet wil gaan overklokken. Aan de hand daarvan bepaal je de chipset/processor.

Dan is er nog iets waar ik altijd naar kijk op het moederbord; genoeg geheugenslots (om later wat RAM bij te prikken) en fanloos design van het moederbord. Het is vreselijk irritant wanneer de fan op het koelertje van northbridge gaat janken of erger nog; uitvalt.
Leuk budget/standaard setje van dit moment: Asrock B75 Pro3-M, Intel Core i3 3225 en 2 x 2GB of beter nog 2 x 4 GB. Bij voorkeur geheugen -uit de Memory Support List- dat wat langer verkrijgbaar zal zijn. Bijvoorbeeld Corsair XMS3 of Kingston HyperX

Of de Core i3 3220 als je een externe videokaart inbouwt.

Met deze combo kun je niet echt overklokken, maar in de toekomst nog wel eea vervangen.

EDIT: OOOOOOPS je wilde voor een quadcore gaan, dan kom je toch bij een i5 terecht en dan kun je eigenlijk niet om de 3570K heen en kun je beter niet voor de B75 chipset kiezen, maar voor de Z77.

[ Voor 3% gewijzigd door slb op 22-10-2012 21:38 ]

prompt $p $g