• nirman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2012
Beste forum gebruikers,

ik hoop dat ik hier misschien een antweoord kan krijgen. lang uitgesteld om mijn probleem hier te posten. heb zeer vaak geprobeerd zelf het probleem op te lossen/ te localiseren.

het gaat om het volgende:

In geen enkele mogelijkheid kan ik windows vista/7/8 instaleren. heb veel verschillende varianten geprobeerd. legale cd's, gedownlaode cd's, via usb.

elke keer als ik windows vista/7/8 ga instaleren loopt mijn systeem totaal vast. meestal gebeurd dit bij het 2e grafische scherm, waar je taal enz kunt instellen bij het booten van de instalatie. soms gaat het verder tot instalatie bestanden copieren maar meestal gaat het hiervoor al fout, dat het systeem vast loopt.

ik heb zowel upgrades gedaan als schone instalatie.
ik heb verschillende videokaarten gebprobeerd, tevens als andere HD's, geheugen banken + geheugen sloten, cd spelers, voeding, alle andere soorten kaarten/ usb kabels ontkoppelt. zelfs heb ik de hele kast uit elkaar gehaald, en geassembleerd op alleen de ijzeren onderplaat, hier een dikke externe koeler (stopcontact) op laten blazen. niets helpt.

gister ben ik wel zo ver gekomen, dan windows vista de 100% instalatie voltoid, maar vervolgens bij de eerste keer opstarten ook weer vastloopt, hierna als ik de pc uit druk en op nieuw opstart mist hij de boot bestanden. verschillende stress testen gedaan. cpu blijft onder de 60 met intelburn test, memtest geeft geen errors.

windows xp is echter geen problee, deze installeer ik in 20 minuten

toen ik deze pc gekocht had was er windows vista voor geinstaleerd. dit voldeed toendertijd prima. heb er ook al eerder win 7 op gehad.

naar mijn kennis heb ik kunnen uitsluiten dat het geen videokaart/geheugen/hd/ hitte probleem kan zijn. het enige wat rest is een cpu/mobo probleem. in windows xp speel ik regelmatig een behoorlijk zwaar spel (arma 2: dayz) wat geen probleem geeft.

ik kan mij wel herrinneren dta ik niet al te lang geleden een bios flash heb gedaan. dit was volgens het programma correct uitgevoerd. wel zag ik dat er geen datum verschil was van de oude bios en nieuwe bios..(weet dit niet 100% zeker).

ook heb ik bij instalatie de onboard apparaten (video/geluid /lan) uitgezet. geen verschil. iemand nog een idee? of wordt het tijd voor een nieuwe cpu/mobo?

specs:

systeem:
acer Aspire

cpu:
intel core 2 quad Q6600 2.40GHz (socket 775 LGA)

mobo:
Acer MRS600M / chipset Ati Xpress 1250 (RS600) /pci-express x16

geheugen:
DDR2 dual 6 gb (nu, heb 4 bankjes er in, heb getest met alle bankes samen, appart etc, weet dat xp niet meer dan 4 ondersteund)

Bios:
Phoenix/ R01-B0 date 11/01/2007

video:
ati radeon HD 2600XT 256 mb

voeding:
350W

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 10:26
installeer eens windows met maar 1 geheugen bankje, loopt ie weer vast pak dan even een andere. op deze manier sluit je dat toch in iedergeval uit.

Windows installaties lopen over het algemeen vast op het geheugen..

Tevens zou je even kunnen kijken naar een meer recentere bios, 2007 is al een mooie tijd terug..
is ie er niet dan maakt het natuurlijk niet uit.

(edit) ik heb over het stuk heen gelezen dat je het geheugen al had uitgesloten..

heb je evt een andere videokaart om te testen?

[ Voor 35% gewijzigd door furian88 op 22-10-2012 21:58 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

memtest even voor de zekerheid draaien, en kijk vooral ook even in je SB controller settings waar je die op hebt staan. (IDE/RAID/AHCI)

Bios update of niet, 2007 is oud. Recent geupdate... Daarna geen problemen gehad? Perongeluk de BIOS voor een verwant maar verschillend moederbordje geflasht?

Minimale hardware erin (Dus begin even met een 2GB ram - gememtest) en aan, (dus ook enkel usb muis / keyboard, verder niets!) en je controller voor één schijf op AHCI. Juiste driver meeladen voor je SB600 southbridge, hoewel die in Win 7 en 8 al ingebouwd zit (en in Vista SP1 geloof ik ook).

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Controleer ook gelijk of je geen bolle of kapotte condensatoren op je moederbord ziet. Niet lullig bedoeld, maar je moederbord is al wat ouder en heeft veel condensatoren van het soort dat wat makkelijk kapot gaat. Voor de duidelijkheid, op onderstaande foto's zie je kapotte condenstatoren:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/9puofd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2icac9i.jpg

Mocht je er daar een of meerdere van zien, dan is het eigenlijk einde verhaal voor je moederbord. Je zou ze kunnen vervangen, maar dat kan een behoorlijke klus en bied geen garanties.