Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai allen,

intro
Mijn huidige project (NAS) met ESXi loopt een beetje ten einde. In voorbereiding om beslagen ten ijs te komen ben ik onderzoek aan het doen naar virtuele desktops.

De planning is om een ESXi 5 (bare metal) server te maken met een aantal flinke xeon processoren en wat gpgpu kracht ter ondersteuning van o.a. 3d werk, video editting maar ook audio.
Ik wil dat twee gebruikers tegelijkertijd kunnen werken middels in te loggen op een guestOS als windows of osx.

licenties
Licenties daargelaten (want osx mag geloof ik officieel niet op non-apple hardware, er zijn daar geloof ik ook nogal wat mazen in de wet, of zelfs is deze regel niet wettelijk in NL/Europa).
Daarnaast zal ik een VMware vSpehere essentials licentie moeten gaan aanschaffen. Dit maakt het mogelijk om meerdere fysieke procs te gebruiken en beide esxi machines goed te beheren.

audio
Bij het meeste onderzoek ben ik achter gekomen dat het werken via splashdesktop het beste resultaat gaat leveren betreft video en tevens ook redelijke audio.

Ik lees dat audiokaarten via pass-through kan worden doorgegeven per VM. Ik denk dat ik dan 2 audiokaarten moet aanschaffen en beide dus aan 1 VM koppelen zodat we met twee personen tegelijk dit kunnen doen.

werken met audio
Vooral de geluidskaarten zullen voor muziekproductie zijn, als het draaien van virtuele instrumenten (VST plugins).
De vraag hierbij is... zal het goed werken als ik de audiokaarten gebruik per VM, en zal het resultaat via RDP goed worden kunnen beluisterd?

Zijspinsel
Vroegah had men dus een audiokaart nodig voor VST processing om zo latency te besparen (bij het drukken op de toets voordat er een geluid werd geproduceerd). Zou het tegenwoordig ook mogelijk zijn om gewoon helemaal geen geluidskaart erin te proppen en deze processing via een GPGPU te laten doen? dus echt DSP door de videokaart/gpgpu

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Multimedia via remote desktop is een redelijke uitdaging. Je zou eens naar Citrix XenDesktop kunnen kijken met HDX. Als HDX niet werkt worden RDP of PCoIP (VMware View) ook een uitdaging.

Waarom wil je dit voor slechts 2 hosts virtualiseren?

[ Voor 11% gewijzigd door Bl@ckbird op 22-10-2012 13:31 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Ga je geen enorme latency-problemen krijgen als je audio gaat virtualiseren en ook nog eens via RDP wilt gaan toepassen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Bl@ckbird schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 13:30:
Multimedia via remote desktop is een redelijke uitdaging. Je zou eens naar Citrix XenDesktop kunnen kijken met HDX. Als HDX niet werkt worden RDP of PCoIP (VMware View) ook een uitdaging.

Waarom wil je dit voor slechts 2 hosts virtualiseren?
Thanks voor de snelle reactie. De HDX kende ik nog niet. XenDesktop wel, vind deze alleen niet superfijn omdat deze geen OSX ondersteund. Anders had XenDesktop DE oplossing geweest. (http://support.citrix.com/article/CTX125253)

Qua test met het geluid huidig (dus gewoon afspelen van video) vind ik prima. De echte geluidskwaliteit moeten we denk ik toch een aparte audiokaart hebben voor de DAC. Dit gaat echt puur om DSP met een output naar de client (tegenwoodig is alles wel een beetje aan te horen)

Waarom voor 2 hosts?
Ik werk samen met iemand, en we willen eigenlijk een heel goed systeem hebben voor zowel componeren, als video productie, 3d en grafisch/web zonder dat we allebei dezelfde hardware moeten aanschaffen. Ook willen we gelijk voor thusigebruik/ op locatie ook de rekenkracht kunnen gebruiken. Het is dus niet echt bedoeld voor een heel bedrijf te virtualiseren :).

We werken overigens op 1GBit verbindingen normaliter. Op locatie zal het meer spielerij zijn, of componeren welke wat vertraging mag hebben.

@Kroegtijger,
wellicht.. het is nu erg lastig te bepalen hoeveel latency we gaan oplopen. Op lan denk ik dat het acceptabel is (< 40 ms),.. alhoewel je wel met een virtualisatielaag ertussen zit.. .

op afstand zal dit wel oplopen tot 137.. maar dan gebruiken we ook niet de hardware (als een toetsenplank) om in te spelen, maar meer om te corrigeren.

Overigens is onze netwerk infastructuur zonder QoS (mocht dat uitmaken)....

[ Voor 17% gewijzigd door gitaarwerk op 22-10-2012 13:51 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy