Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gezocht, CPU fan draait te hard

Pagina: 1
Acties:

• Whits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Hey Tweakers,

Ik heb van de week voor het eerst een PC geassembleerd, maar naar mijn gevoel draait de CPU fan nogal hard. Ik heb eens opgezocht hoe andere mensen een CPU fan monteren, en ik denk dat ik het niet optimaal gedaan heb. (teveel koelpasta gebruikt (hele tube die er bij zat), heb het koelblok er een keer afgehaald en er weer opgezet, en heb de schroeven niet diagonaal vastgedraaid).

Systeem:
Moederbord: ASrock pro 3 B75-M
CPU: Intel Core i5 3450
CPU-fan: Mugen 3b

CPUID HWmonitor (zonder zware belasting):
CPUFANIN: 1550 RPM
CPUtemp: 20-30 graden

Zijn deze waarden te hoog? Moet ik me zorgen maken hierom, of is er niks aan de hand?

Alvast bedankt voor de hulp

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11 22:49
20 tot 30 graden is niet gek voor idle temperaturen. Het gaat juist om de waarden die je haalt bij een hoge belasting.

Daarnaast hoef je niet meer dan ongeveer een rijstkorrel aan koelpasta te gebruiken. Die hele tube gaat alleen maar een negatief effect hebben op de warmteoverdracht van de CPU naar de koelvinnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Nixy op 22-10-2012 11:36 . Reden: spelling ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Koelpasta breng je altijd zo min mogelijk aan.
Een dun laagje is al meer dan genoeg.

Abort, Retry, Quake ???

• Whits
Maar wat raden jullie me aan te doen? Is het verstandig de boel weer uit elkaar te halen, en het opnieuw op te bouwen?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Laat eerst maar eens zien hoe de temperaturen bij belasting is. Als die acceptabel zijn, dan hoef je niks te doen

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:56

D4NG3R

kiwi

:)

aZuL2001 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:36:
Koelpasta breng je altijd zo min mogelijk aan.
Een dun laagje is al meer dan genoeg.
Zelf nooit de koelpasta uitsmeren. Je moet een drupje ter grote van iets tussen een rijstkorrel en een erwt op het midden van de CPU hebben, en dit vervolgens uit laten smeren door druk tussen de koeler en de heatspreader.
Whits schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:37:
Maar wat raden jullie me aan te doen? Is het verstandig de boel weer uit elkaar te halen, en het opnieuw op te bouwen?
Indien de temps bij belasting hoog zijn > Ja.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 22-10-2012 11:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11 22:49
Dat je CPU fan hard blaast kan ook een andere oorzaak hebben, naast warmte. Heb je de fan wel aangesloten op een 3pins PWM stekker (die automatisch de RPM kan bepalen), of zit deze op 2pins? Een 2pins PWM stekkertje laat je fan altijd op de maximale stand draaien.

Ik denk dat het op de lange termijn wel aan te raden is om de koeler opnieuw te bevestigen. Goed de oppervlakten van zowel de CPU als de koeler schoonmaken met schoonmaak alcohol, en dan opnieuw bevestigen. Dat aandraaien van de schroeven is alleen maar zodat de kracht iets evenrediger verdeeld wordt. Het kan iets uitmaken maar ik heb daar nog nooit gekke verhalen over gehoord.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Hoteldebotel
  • Laatst online: 10-11 11:34
Koelpasta: less is more :)
Een hele tube koelpasta op de CPU? Dat moet een aardige klodder zijn geweest..

Gewoon de koeler er af halen, een beetje wasbenzine op wat WC-/keukenpapier en de restanten koelpasa er af poetsen. Vervolgens niet meer dan een rijstkorrel aan koelpasta gebruiken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Alleen alcohol gebruiken voor het schoonmaken, bij de apotheek hebben ze dat, niet de 75% alcohol pakken daar zit water bij.

Een kennis van mij had ook de hele tube erop gedaan, toen hij de pc aanmaakte was de stroom weg in het gehele huis, en de pc opgeblazen. Hij had er zoveel opgedaan dat alles kortsluiting maakte.

Voor het lawaai, kijk eens in de bios, daar kun je vaak de ventilator van je cpu regelen, dat hij bij lage temps langzaam draait, en bij hoge temps snel draait.
En kijk of je cpu fan op je cpu fan connector zit, en hoeveel draden deze heeft, soms kun je 4 of 3 draden ook in de bios instellen, soms ook auto.

• Hoteldebotel
  • Laatst online: 10-11 11:34
jan99999 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:33:
Alleen alcohol gebruiken voor het schoonmaken, bij de apotheek hebben ze dat, niet de 75% alcohol pakken daar zit water bij.
Wasbenzine werkt ook perfect, nog nooit problemen mee gehad. Wasbenzine is ook wat toegankelijker, iedereen heeft er wel wat van in de schuur staan :)

• Whits
Bedankt voor de vele reacties!
Ik denk dat ik hem van het weekend ga herplaatsen.

Toch vind ik het raar dat er in de handleiding erbij staat: apply the thermal grease onto the entire surface of the CPU heat spreader.

• D4NG3R
  • Laatst online: 11:56

D4NG3R

kiwi

:)

Whits schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:52:
Bedankt voor de vele reacties!
Ik denk dat ik hem van het weekend ga herplaatsen.

Toch vind ik het raar dat er in de handleiding erbij staat: apply the thermal grease onto the entire surface of the CPU heat spreader.
See for yourself ;)

De kernen zitten in het midden.
Uitspreiden levert luchtbellen op, welke isolerend werken.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 22-10-2012 19:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1