Mijn iMac komt in aanmerking voor het "hard drive replacement"-programma. Ik vroeg me echter af of het ook mogelijk is om i.p.v. een "reguliere" harde schijf een SSD erin te laten plaatsen. Uiteraard wil ik wel bijbetalen, mocht dit nodig zjin. Hoe zijn jullie ervaringen met deze omruil-actie?
Dit is exact waar ik ook mee in m'n hoofd zit. Ik heb al eens getwijfeld om zelf een ssd te plaatsen maar durfde het tot op heden niet aan. Dit zou het ideale moment zijn om over te stappen op een ssd maar ik ben bang dat je geen enkele invloed hebt op de vervangende schijf.
Sowieso, waar kun je allemaal terecht voor deze replacement actie? Ik heb weinig zin om met m'n 27" iMac door hartje Amsterdam te banjeren naar de Apple Store op het Leidseplein...
Sowieso, waar kun je allemaal terecht voor deze replacement actie? Ik heb weinig zin om met m'n 27" iMac door hartje Amsterdam te banjeren naar de Apple Store op het Leidseplein...
Grab shell dude!
Je zou natuurlijk ook gewoon de pagina waar smeerbartje naar verwijst kunnen lezen:jOzh schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:11:
Replacement Process
If your iMac has an affected hard drive, please choose one of the options below to get it replaced:
Apple Retail Store - Set up an appointment with a Genius.
Apple Authorized Service Provider - Find one here.
Apple Technical Support - Contact us for local service options.
Je kunt dus ook terecht bij de diverse ASP's, en wellicht dat die de drive willen vervangen voor een SSD.
De snelste manier om erachter te komen of ze dat willen doen is het aan hen vragen.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Jup je hebt gelijk. Had ik inmiddels gedaan en bij een ASP de vraag neergelegd omtrent de SSD. Zodra ik reactie heb zal ik 't hier even melden.Zer0 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:29:
[...]
Je zou natuurlijk ook gewoon de pagina waar smeerbartje naar verwijst kunnen lezen:
Grab shell dude!
Tof van je.. houd ons op de hoggte! ik las ook zoiets dat als je ZELF de harde schijf hebt (laten) vervangen, dat je dan de kosten kunt terugverhalen. Dat is natuurlijk wel interessant om te weten nu. Als het dus "officieel" niet kan, dan zou je hiermee nog iets kunnen bereiken denk ik.
[edit]
Heb gemaild met iAm Store in Arnhem...
Benieuwd naar het antwoord op jouw mail!
[edit]
Heb gemaild met iAm Store in Arnhem...
code:
1
2
3
4
5
| De recal actie houd in dat de HD word vervangen door een gelijkwaardige HD zonder dat er kosten aan zijn gebonden.Als u echter een SSD in uw iMac wil hebben zal daar de regulieren kosten(zonder de inbouw kosten) in rekening worden gebracht. U kunt op werkdagen terecht bij ons in de winkel. |
Benieuwd naar het antwoord op jouw mail!
[ Voor 45% gewijzigd door smeerbartje op 22-10-2012 11:38 ]
Van CARD services in Utrecht hoorde ik eigenlijk exact hetzelfde. Dus van Apple krijg je een gelijkwaardige schijf, mocht je een SSD erin willen dan kan dat wel maar op eigen kosten. Ik heb nog even gevraagd of het misschien mogelijk is om de replacement harde schijf als 2e schijf (dus als slave) naast een door mij aan te leveren SSD in te bouwen, dit moest hij even uitzoeken. Zou nog wel een interessante optie zijn...
Grab shell dude!
Ik wil gewoon dat de schijf "onder garantie" wordt omgebouwd. De meerprijs zou ik dan willen betalen.
Een ASP kan de kosten van het vervangen van de HDD (inclusief montagekosten) verhalen op Apple. Bij het vervangen van de HDD door een SSD kunnen ze alleen nog de montagekosten terug krijgen bij Apple, voor de SSD zul je dus volledig moeten lappen.smeerbartje schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:17:
Ik wil gewoon dat de schijf "onder garantie" wordt omgebouwd. De meerprijs zou ik dan willen betalen.
Als het niet zo werk mogen jullie me uiteraard corrigeren.
Wauw! Dankzij dit topic kom ik erachter dat ik ook in aanmerking kom.
Ik wil hem al lange tijd vervangen voor een SSD, maar heb er gewoon de tijd niet voor. (+ durf het niet zelf). Dit zou de ultieme oplossing zijn om een Samsung 256GB SSD in mijn iMac te plaatsen
.
De 1TB harde schijf stop ik dan wel los in een behuizing.
Ik wil hem al lange tijd vervangen voor een SSD, maar heb er gewoon de tijd niet voor. (+ durf het niet zelf). Dit zou de ultieme oplossing zijn om een Samsung 256GB SSD in mijn iMac te plaatsen
De 1TB harde schijf stop ik dan wel los in een behuizing.
Dit klopt helemaal! Na een aantal keren heen-en-weer gemaild met een ASP in Arnhem tot de conclusie gekomen dat je enkel de "ombouwkosten" niet hoeft te betalen als je een SSD in wil laten bouwen ipv een normale harde schijf. Ofwel: no go...Brm-G schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:24:
[...]
Een ASP kan de kosten van het vervangen van de HDD (inclusief montagekosten) verhalen op Apple. Bij het vervangen van de HDD door een SSD kunnen ze alleen nog de montagekosten terug krijgen bij Apple, voor de SSD zul je dus volledig moeten lappen.
Als het niet zo werk mogen jullie me uiteraard corrigeren.
Additionele vraag: ik heb nu nergens last van...heb dus wel de beroemde "foute" harde schijf in m'n iMac zitten. Moet ik nu wel of niet (kosteloos) laten omruilen? Dit brengt uiteraard ook risico's met zich mee en gezien het feit dat ik nu helemaal nergens last van heb twijfel ik nog. Hoe lang blijft deze omruil-actie van kracht? M.a.w. stel dat de iMac over een jaar WEL keuren begint te vertonen, kan ik dan nog steeds kosteloos omruilen?
smeerbartje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:29:
Additionele vraag: ik heb nu nergens last van...heb dus wel de beroemde "foute" harde schijf in m'n iMac zitten. Moet ik nu wel of niet (kosteloos) laten omruilen? Dit brengt uiteraard ook risico's met zich mee en gezien het feit dat ik nu helemaal nergens last van heb twijfel ik nog. Hoe lang blijft deze omruil-actie van kracht? M.a.w. stel dat de iMac over een jaar WEL keuren begint te vertonen, kan ik dan nog steeds kosteloos omruilen?
The program covers affected iMacs for three years after the first retail sale of the unit or until April 12, 2013, whichever provides longer coverage for you.
Die van mij breng ik vrijdag naar iCentre. Ik heb al een poosje dat ik de harde schijf 'verdenk', af en toe vreemde geluiden, harde tikken enzo, dus ik ben wel blij met de omruilactie.
Al is het natuurlijk wel weer allemaal gedoe. Lekker met een 27" iMac door een winkelstraat slepen
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Wees blij dat ze het zo netjes oplossenOscar the Grouch schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:59:
[...]
[...]
Die van mij breng ik vrijdag naar iCentre. Ik heb al een poosje dat ik de harde schijf 'verdenk', af en toe vreemde geluiden, harde tikken enzo, dus ik ben wel blij met de omruilactie.
Al is het natuurlijk wel weer allemaal gedoe. Lekker met een 27" iMac door een winkelstraat slepengelukkig heb ik de doos nog. En dan een week zonder iMac, ook niet echt fijn.
gewoon nee.
Zijn er nog risico's aan verbonden? Ik zit namelijk niet te wachten op stof op m'n scherm o.i.d.
als de ASP of Apple het fatsoenlijk doet dan zou dat niet mogen gebeuren.smeerbartje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:50:
Zijn er nog risico's aan verbonden? Ik zit namelijk niet te wachten op stof op m'n scherm o.i.d.
Je zou eventueel kunnen kijken of je misschien de HDD die ze er anders in zouden bouwen los mee kunt krijgen en gaan gebruiken als externe schijf?smeerbartje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:29:
[...]
Dit klopt helemaal! Na een aantal keren heen-en-weer gemaild met een ASP in Arnhem tot de conclusie gekomen dat je enkel de "ombouwkosten" niet hoeft te betalen als je een SSD in wil laten bouwen ipv een normale harde schijf. Ofwel: no go...
Ik heb ook gebeld met de lokale iCentre.
Het programma van Apple behelst het openmaken en vervangen van de HDD. Verder niets. Andere (grotere) HDD of SSD valt er niet onder. De oude harde schijf verdwijnt bij Apple en de nieuwe HDD is een cadeau van Apple (geen keuzemogelijkheid dus). En dat is het dus. Custom aanpassingen zoals bij mij een SSD ipv de superdrive is allemaal geen probleem.
Het doen of laten? De HDD is onbetrouwbaar en gaat ooit falen. Nu is vervangen nog volstrekt gratis dus het niet doen is IMO niet zo slim. Jammer alleen dat iCentre de Mac wil hebben, dan pas de schijf bestelt en het wachten voor mij begint. Ongeveer 7 tot 10 werkdagen....
En de data overzetten of backup terugzetten, dat mag ik allemaal zelf doen dus.
* Delerium eigenlijk niet zo happy
Het programma van Apple behelst het openmaken en vervangen van de HDD. Verder niets. Andere (grotere) HDD of SSD valt er niet onder. De oude harde schijf verdwijnt bij Apple en de nieuwe HDD is een cadeau van Apple (geen keuzemogelijkheid dus). En dat is het dus. Custom aanpassingen zoals bij mij een SSD ipv de superdrive is allemaal geen probleem.
Het doen of laten? De HDD is onbetrouwbaar en gaat ooit falen. Nu is vervangen nog volstrekt gratis dus het niet doen is IMO niet zo slim. Jammer alleen dat iCentre de Mac wil hebben, dan pas de schijf bestelt en het wachten voor mij begint. Ongeveer 7 tot 10 werkdagen....
En de data overzetten of backup terugzetten, dat mag ik allemaal zelf doen dus.
* Delerium eigenlijk niet zo happy
Ik twijfel ook; maar denk dat het wel slim is om te doen... ik kan alleen niet zo lang zonder m'n schatje
.
Pas onderdelen bestellen als ze de iMac zelf hebben? Waardeloos!
Kan natuurlijk zijn de iCentre het serienummer en dat soort dingen door moet geven maar dat kunnen ze ook wel gewoon even op papier zetten....

Kan natuurlijk zijn de iCentre het serienummer en dat soort dingen door moet geven maar dat kunnen ze ook wel gewoon even op papier zetten....
helemaal eens, beetje vaag dit, zeker bang dat ze schijven bestellen die niet afgehaald worden.Brm-G schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:17:
Pas onderdelen bestellen als ze de iMac zelf hebben? Waardeloos!
Mijn 1TB is ook niet goed, maar die is er al uit
Deze kan ik dus wegmikken
Dan zijn ze in Ede vriendelijker en sneller:Delerium schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:06:
...
Ik heb ook gebeld met de lokale iCentre.
...Ongeveer 7 tot 10 werkdagen....
...
U kunt uw mac hiervoor bij onze vestiging in Ede aanbieden. Wij sturen deze vervolgens naar onze technische dienst, waar de service-procedure plaats zal vinden.
De reparatietijd, inclusief transport, zal tussen de 4 en 7 werkdagen zijn.
Hier is al rekening gehouden met de voorrang welke deze procedure krijgt.
Mochten er nog vragen zijn: mail gerust! Wij helpen u graag verder.
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Ruilen ze ook alleen de Harddisk om als die al uit de Mac is ?
, ben in iedergeval blij ik de SSD heb ingebouwd.
Qua service ben ik met betreffende iCentre ook niet blij. Als Apple-gebruiker is dat de winkel die ik liever links laat liggen (lees: al 2 jaar geen voet over de drempel zetten).
Wat moet je betalen voor het plaatsen van je SSD ipv de SuperDrive eigenlijk?
Welke winkel in Ede bedoel je? Dan ga ik daar naartoe om hem om te ruilen met een nieuwe harde schijf... woon in Nijmegen, dus gaat goedkomenOscar the Grouch schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:24:
[...]
Dan zijn ze in Ede vriendelijker en sneller:
[...]
Ik zie dat mijn iMac ook in aanmerking komt. Heb een 27" en wil deze wel weg brengen, heb nog een Macbook staan tot die tijd.
Echter nu een paar opties ben benieuwd wat jullie doen.
1) SSD inbouwen, kan je een SSD 256GB kopen of moet je die daar ter plekke kopen(1), deze in je iMac laten bouwen en Apple de kosten laten betalen voor het inbouwen (zelf betaal je de kosten voor de SSD)
2) iMac wegbrengen naar de AppleStore en dan hem met een nieuwe harde schijf terug krijgen.
3) iMac wegbrengen naar een ASP en dan hem met een nieuwe harde schijf terug krijgen.
In volgorde zoals ik het zou willen. Als het het goed begrijp is het zo dat als ik voor optie 1 ga, ik mijn 1TB schijf inlever en er niks voor terug krijg (het is niet zo dat je die nieuwe 1TB schijf los krijgt als je kiest voor een SSD, toch(2)?).
Graag hoor ik een antwoord op vraag (1) en (2). Alvast bedankt.
1) SSD inbouwen, kan je een SSD 256GB kopen of moet je die daar ter plekke kopen(1), deze in je iMac laten bouwen en Apple de kosten laten betalen voor het inbouwen (zelf betaal je de kosten voor de SSD)
2) iMac wegbrengen naar de AppleStore en dan hem met een nieuwe harde schijf terug krijgen.
3) iMac wegbrengen naar een ASP en dan hem met een nieuwe harde schijf terug krijgen.
In volgorde zoals ik het zou willen. Als het het goed begrijp is het zo dat als ik voor optie 1 ga, ik mijn 1TB schijf inlever en er niks voor terug krijg (het is niet zo dat je die nieuwe 1TB schijf los krijgt als je kiest voor een SSD, toch(2)?).
Graag hoor ik een antwoord op vraag (1) en (2). Alvast bedankt.
Ik heb bij A-mac in Apeldoorn dezelfde vraag gesteld. Ik heb een Imac 27" Late 2009 die ook in aanmerking komt. Ik wou de superdrive eruit daar de 1TB disk en op de originele plek een door mij aangeleverde SSD (Samsung 256 GB). SSD kan wel willen ze wel doen, extra disk op de plek van superdrive gaat volgens hen niet (geen idee waarom niet).
Ik zat te denken, die vanavond aangekondigde fusiondrive zou een mooie oplossing zijn... maar die zal vast niet los leverbaar worden.
Ik zat te denken, die vanavond aangekondigde fusiondrive zou een mooie oplossing zijn... maar die zal vast niet los leverbaar worden.
Seagate maakt die schijven toch?
http://www.seagate.com/in...rives/momentus-xt-hybrid/
http://www.seagate.com/in...rives/momentus-xt-hybrid/
[ Voor 57% gewijzigd door SquareOne op 23-10-2012 22:41 ]
Ja, dat kunstje kennen we al jaren. Apple koopt waarschijlijk gewoon die schijven. De vraag is echter of ML die schijf ook zo gaat indelen als je hem zelf inbouwt (of dat die kijkt naar het model (<2012) en dus hem niet pakt om hem slim in te delen.
En krijg je je oude 1TB mee of de nieuwe 1TB dan mee voor in een externe behuizing?
Mag je dan zelf je SSD kopen en aanleveren?sigmanl schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:33:
Ik heb bij A-mac in Apeldoorn dezelfde vraag gesteld. Ik heb een Imac 27" Late 2009 die ook in aanmerking komt. Ik wou de superdrive eruit daar de 1TB disk en op de originele plek een door mij aangeleverde SSD (Samsung 256 GB). SSD kan wel willen ze wel doen, extra disk op de plek van superdrive gaat volgens hen niet (geen idee waarom niet).
[ Voor 55% gewijzigd door Vitruvius op 24-10-2012 09:45 ]
Verwijderd
Ik baal hier eigenlijk wel hard van. Ik zie het totaal niet zitten om met m'n iMac 21,5'' over straat te moeten banjeren, en het feit dat je er een aantal dagen op moet wachten vind ik nog vervelender.
Tevens lever je een schijf in die, in mijn geval, vol staat met persoonlijke, gevoelige en vertrouwelijke informatie. Denk hierbij aan foto's en bedrijfsgegevens. Dit betekent dat ik de schijf ook nog eens eerst moet leeghalen wil ik 100% op safe spelen.
Daarbij vermeld Apple op de site dat je eerst een clean install moet doen vanaf de oorspronkelijke installatie cd's. Snow Leopard dus. Vervolgens moet ik updaten naar ML, en daarna een back-up terug zetten. Dat kost je zowat een dag, of stel ik me aan?
Natuurlijk weer een mooie coulance regeling die schijven vervangen, maar het kost tijd, brandstof, ergernis en risico's.
Tevens lever je een schijf in die, in mijn geval, vol staat met persoonlijke, gevoelige en vertrouwelijke informatie. Denk hierbij aan foto's en bedrijfsgegevens. Dit betekent dat ik de schijf ook nog eens eerst moet leeghalen wil ik 100% op safe spelen.
Daarbij vermeld Apple op de site dat je eerst een clean install moet doen vanaf de oorspronkelijke installatie cd's. Snow Leopard dus. Vervolgens moet ik updaten naar ML, en daarna een back-up terug zetten. Dat kost je zowat een dag, of stel ik me aan?
Natuurlijk weer een mooie coulance regeling die schijven vervangen, maar het kost tijd, brandstof, ergernis en risico's.
Zolang je nog nergens last van hebt zou ik de schijf nog niet laten vervangen. Zou het pas laten doen als je de iMac bijna 3 jaar hebt. Koop dan zelf een nieuwe, laat de HDD vervangen, en verkoop de oude iMac met nieuwe HDD.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:13:
Ik baal hier eigenlijk wel hard van. Ik zie het totaal niet zitten om met m'n iMac 21,5'' over straat te moeten banjeren, en het feit dat je er een aantal dagen op moet wachten vind ik nog vervelender.
Werkt natuurlijk alleen als je van plan bent na 3 jaar een nieuwe te kopen.
Hoe kun je controleren tot wanneer je langs mag komen? Want heb de iMac 27" (late 2009) gekocht in Augustus 2010. Toen de nieuwe kwamen de oude kunnen kopen voor een prikkie. Want als ik tot de zomer van 2013 mag wachten, dan wacht ik liever zo lang mogelijk!
Werd ik net terug gebeld, is helaas niet mogelijk omdat er bij een SSD ook nog een bracket geplaatst moet worden en omdat ze van Apple een 1TB schijf moeten plaatsen, als de iMac ooit gecontroleerd wordt zit er geen HDD meer in maar een SSD. Waarop ik zei dat als ik hem over 1 maand alsnog laat vervangen door een SSD, hij exact hetzelfde uitziet als dat ie direct vervangen wordt door een SSD. Helaas had hij daarop geen antwoord. Ze willen blijkbaar geen deal sluiten omdat ze dan risico lopen bij Apple.
Iemand al een ASP gevonden waar je met je Samsung SSD 256GB en iMac intern 1TB binnenkomt, en waar je naar buiten loopt met een iMac 256GB intern en een 1TB schijf los?
Net contact gehad met Amac. Eerst een jongen gesproken die het idee wel snapte om een SSD in te bouwen en de nieuwe 1TB schijf gewoon extern te houden. Wel heb je dan geen garantie op die 1TB schijf. Uiteraard. Deze jongen vertelde mij ook dat ze eventueel de superdrive konden vervangen voor die 1TB harde schijf. Hij wilde het nog wel even na vragen allemaal.sigmanl schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:33:
Werd ik net terug gebeld, is helaas niet mogelijk omdat er bij een SSD ook nog een bracket geplaatst moet worden en omdat ze van Apple een 1TB schijf moeten plaatsen, als de iMac ooit gecontroleerd wordt zit er geen HDD meer in maar een SSD. Waarop ik zei dat als ik hem over 1 maand alsnog laat vervangen door een SSD, hij exact hetzelfde uitziet als dat ie direct vervangen wordt door een SSD. Helaas had hij daarop geen antwoord. Ze willen blijkbaar geen deal sluiten omdat ze dan risico lopen bij Apple.

Iemand al een ASP gevonden waar je met je Samsung SSD 256GB en iMac intern 1TB binnenkomt, en waar je naar buiten loopt met een iMac 256GB intern en een 1TB schijf los?
[ Voor 86% gewijzigd door Vitruvius op 25-10-2012 15:10 ]
Mijn iMac komt ook in aanmerking voor de omruilactie. Alleen was mijn hardeschijf al eerder, maar wel buiten de garantie, kapot gegaan. Deze heb ik al gewisseld voor een 128GB 830 SSD. Jammer van Apple dat een omruil actie drie jaar op zich moet laten wachten.
Net even serials gecheckt van de macs die wij hebben staan, komen er 2 in aanmerking.
Vraag me af of ze de mac ook gewoon kunnen ophalen zoals bij applecare gebruikelijk is voor garantie zaken.
Dat is dan wel weer gek, heb nog geen mail hierover gehad, terwijl we de macs gewoon geregistreerd hebben.Apple is contacting affected iMac owners who provided a valid email address during the product registration process to let them know about this program
Vraag me af of ze de mac ook gewoon kunnen ophalen zoals bij applecare gebruikelijk is voor garantie zaken.
Net als Rick! vraag ik me af wat er met de ingeleverde schijf gaat gebeuren. Gezien de informatie daarop wil ik die beslist niet kwijt. Baal er verder ook van als een stekker; heb net een paar weken geleden een upgrade naar ML gedaan en in Bootcamp opnieuw Windows geïnstalleerd met alle updates van dien. Daar is flink wat tijd in gaan zitten. Kan ik dus straks weer helemaal opnieuw gaan beginnen. Op zich heb ik altijd time capsule lopen dus mocht mijn schijf het begeven kan ik altijd besluiten dan pas in actie te komen. Een hoop gedoe...
Ik neig er erg naar om de klus niet te laten doen. Ik gebruik de 1TB alleen als bagger-schijf (niet belangrijke data, staat geloof ik 50 a 100gb aan troep op), alles staat op mijn zelf ingebouwde SSD. Ik ben de iMac enkele dagen kwijt, het kost me twee keer een uur om bij de Apple Service Provider te komen. Al met al vind ik het weinig boeiends om echt te gaan doen. En klapt die schijf er uit dan vervang ik hem tegen die tijd wel. En als Apple dan niet meer wil doe ik het zelf wel.
Dit heb ik dus ook een beetje. Heb er een SSD inzitten als hoofdschijf, en mijn iMac is constant geback upped naar de TimeCapsule toe. Denk niet dat ik het laat doen. Heb er ook AppleCare opzitten, dus als er iets mee is komen ze hem ter zijner tijd maar ophalensebastius schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:23:
Ik neig er erg naar om de klus niet te laten doen. Ik gebruik de 1TB alleen als bagger-schijf (niet belangrijke data, staat geloof ik 50 a 100gb aan troep op), alles staat op mijn zelf ingebouwde SSD. Ik ben de iMac enkele dagen kwijt, het kost me twee keer een uur om bij de Apple Service Provider te komen. Al met al vind ik het weinig boeiends om echt te gaan doen. En klapt die schijf er uit dan vervang ik hem tegen die tijd wel. En als Apple dan niet meer wil doe ik het zelf wel.
gewoon nee.
Collega heeft hier net gebeld met Apple.
Ophalen doen ze ook, dan ben je hem waarschijnlijk meer dan 2 weken kwijt. (geen exacte duur mogelijk op te geven)
Wegbrengen duurt het tot 2 weken.
Ophalen doen ze ook, dan ben je hem waarschijnlijk meer dan 2 weken kwijt. (geen exacte duur mogelijk op te geven)
Wegbrengen duurt het tot 2 weken.
[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 25-10-2012 14:53 ]
Wegbrengen zou hier bij LJS in Den Haag enkele dagen duren omdat het probleem al bekend is. Maar dan nog... Ik vind het gedoe.
Met AppleCare komen ze je iMac gewoon ophalen vanuit A'dam vertelde een medewerker mij aldaar.
[ Voor 24% gewijzigd door Vitruvius op 25-10-2012 15:10 ]
Hier niet. Ik kan Card Services in Zwolle bellen (kwartiertje rijden). Die komen hem zo ophalenRobberto schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:10:
Met AppleCare komen ze je iMac gewoon ophalen vanuit A'dam vertelde een medewerker mij aldaar.
gewoon nee.
In Zeeland ook niet.. Ik moet anderhalf uur met de auto rijden naar de dichtstbijzijnde Apple reseller en heb nog wel Apple Care ..
Je moet ook niet de reseller bellen als je Apple Care hebt.iMick schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:35:
In Zeeland ook niet.. Ik moet anderhalf uur met de auto rijden naar de dichtstbijzijnde Apple reseller en heb nog wel Apple Care ..
gewoon nee.
Die handeling van 25min kan iedereen zelfRobberto schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:30:
Hoe kun je controleren tot wanneer je langs mag komen? Want heb de iMac 27" (late 2009) gekocht in Augustus 2010. Toen de nieuwe kwamen de oude kunnen kopen voor een prikkie. Want als ik tot de zomer van 2013 mag wachten, dan wacht ik liever zo lang mogelijk!
[...]
Net contact gehad met Amac. Eerst een jongen gesproken die het idee wel snapte om een SSD in te bouwen en de nieuwe 1TB schijf gewoon extern te houden. Wel heb je dan geen garantie op die 1TB schijf. Uiteraard. Deze jongen vertelde mij ook dat ze eventueel de superdrive konden vervangen voor die 1TB harde schijf. Hij wilde het nog wel even na vragen allemaal.
Werd ik net terug gebeld, is helaas niet mogelijk omdat er bij een SSD ook nog een bracket geplaatst moet worden en omdat ze van Apple een 1TB schijf moeten plaatsen, als de iMac ooit gecontroleerd wordt zit er geen HDD meer in maar een SSD. Waarop ik zei dat als ik hem over 1 maand alsnog laat vervangen door een SSD, hij exact hetzelfde uitziet als dat ie direct vervangen wordt door een SSD. Helaas had hij daarop geen antwoord. Ze willen blijkbaar geen deal sluiten omdat ze dan risico lopen bij Apple.![]()
Ik bedoelde het als twee losse zinnen. Dat ze hem van Apple Care niet komen halen en dat de dichtstbijzijnde reseller (en service provider) op anderhalf uur rijden zit..SanderPS3 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
Je moet ook niet de reseller bellen als je Apple Care hebt.
Ik ga toch maar aMac Middelburg mailen voor een regeling met de SSD inbouw.
Bij AppleCare heb je recht op aan-huis service. Mocht je dat willen (in je geval van die SSD misschien niet) dan moet je gewoon Apple bellen, en zeggen; ik heb er voor betaald dus je komt hem nu ophalen. Dan komen ze weliMick schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:39:
[...]
Ik bedoelde het als twee losse zinnen. Dat ze hem van Apple Care niet komen halen en dat de dichtstbijzijnde reseller (en service provider) op anderhalf uur rijden zit..
Ik ga toch maar aMac Middelburg mailen voor een regeling met de SSD inbouw.
gewoon nee.
Maar als ik hem dan langer kwijt ben, zoals hierboven vermeld, dan zou ik best even met de auto naar Middelburg willen rijden.SanderPS3 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:42:
[...]
Bij AppleCare heb je recht op aan-huis service. Mocht je dat willen (in je geval van die SSD misschien niet) dan moet je gewoon Apple bellen, en zeggen; ik heb er voor betaald dus je komt hem nu ophalen. Dan komen ze wel
Verwijderd
Noem me een zeikerd, maar ik vind dat Apple best wel iets meer ter compensatie had kunnen bieden. Je moet er gewoon een dag voor vrij maken/nemen. Sommige mensen moeten er ook gewoon een eind voor reizen. Kost je al gauw een paar tientjes aan brandstof enz.
"Geeft men hem de vinger dan neemt hij de gehele hand"Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:49:
Noem me een zeikerd, maar ik vind dat Apple best wel iets meer ter compensatie had kunnen bieden. Je moet er gewoon een dag voor vrij maken/nemen. Sommige mensen moeten er ook gewoon een eind voor reizen. Kost je al gauw een paar tientjes aan brandstof enz.
gewoon nee.
Heb ook even contact gehad met iCentre. Ik moet namelijk bedrijfsmatig 16 iMacs langsbrengen. Dus het leek mij net zo makkelijk dat ze dat hier even kwamen. Was geen optie
Ik ga ze de komende periode dan maar in groepjes aanleveren, want ik wil ze wel vervangen hebben, omdat de laatste 2 jaar al 2 HD's vervangen zijn. Neem ik voor de rest liever het zekere voor het onzekere. Ze zetten wel de schijfinhoud over, dat scheelt me alvast iets aan werk.
Ook even gevraagd of in mijn privé iMac een SSD gezet kon worden. Ook daar stonden ze niet om te springen, vanwege de temperatuursensor. Die moet je kortsluiten wanneer er een SSD in gaat, omdat die geen temperatuursensor heeft. Dat wilden ze niet onder garantie doen.
Ik ga ze de komende periode dan maar in groepjes aanleveren, want ik wil ze wel vervangen hebben, omdat de laatste 2 jaar al 2 HD's vervangen zijn. Neem ik voor de rest liever het zekere voor het onzekere. Ze zetten wel de schijfinhoud over, dat scheelt me alvast iets aan werk.
Ook even gevraagd of in mijn privé iMac een SSD gezet kon worden. Ook daar stonden ze niet om te springen, vanwege de temperatuursensor. Die moet je kortsluiten wanneer er een SSD in gaat, omdat die geen temperatuursensor heeft. Dat wilden ze niet onder garantie doen.
[ Voor 5% gewijzigd door RobB_W op 25-10-2012 16:14 ]
Uit welk jaar komt jouw privé iMac dan? Bij mijn 2011 model is er namelijk gewoon een SSD ingezet met behoud van AppleCare.
gewoon nee.
Ik heb de eerste generatie, late 2009.
Tot nu toe altijd huiverig geweest om het zelf te gaan doen, maar ik ga er toch niet aan ontkomen vrees ik.
Tot nu toe altijd huiverig geweest om het zelf te gaan doen, maar ik ga er toch niet aan ontkomen vrees ik.
[ Voor 59% gewijzigd door RobB_W op 25-10-2012 16:15 ]
Onzin, gewoon een stukje software die tegen de fan zegt blijf maar op 1200rpm draaien en klaar, heb je geen last van en je ziet het ook niet.RobB_W schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:13:
Heb ook even contact gehad met iCentre. Ik moet namelijk bedrijfsmatig 16 iMacs langsbrengen. Dus het leek mij net zo makkelijk dat ze dat hier even kwamen. Was geen optie![]()
APR's
Op zich begrijpelijk, ik zou ook niet graag aan het binnenwerk van een iMac willen werken in een ruimte die ik niet controleer, voornamelijk vanwege de kans dat er stof achter het scherm komt.RobB_W schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:13:
Heb ook even contact gehad met iCentre. Ik moet namelijk bedrijfsmatig 16 iMacs langsbrengen. Dus het leek mij net zo makkelijk dat ze dat hier even kwamen. Was geen optie
Ik vraag me nog steeds af: krijg je de oude HDD mee?
Verderi: is die harde schrijf zo lastig te bereiken? Niet erg handig design als een onderdeel dat toch wel meer dan incidenteel vervangen wordt alleen in een stofvrije ruimte kan worden bereikt.
Verderi: is die harde schrijf zo lastig te bereiken? Niet erg handig design als een onderdeel dat toch wel meer dan incidenteel vervangen wordt alleen in een stofvrije ruimte kan worden bereikt.
Wellicht Apple even bellen als je dat graag wil weten?joepert schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:42:
Voor alles behalve het geheugen vervangen moet de glasplaat voor, en het scherm zelf verwijderd worden. Dat hoeft niet perse in een stofvrije ruimte, maar het is ook niet iets wat je in een houtzagerij wil doen.Verderi: is die harde schrijf zo lastig te bereiken? Niet erg handig design als een onderdeel dat toch wel meer dan incidenteel vervangen wordt alleen in een stofvrije ruimte kan worden bereikt.
[ Voor 9% gewijzigd door Zer0 op 25-10-2012 17:57 ]
Resellers leveren de oude TB schijf in en krijgen een gratis schijf van Apple terug. Tevens een compensatie voor het inbouwen.joepert schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:42:
Vanuit dat oogpunt is dat ook zeker te begrijpen. Maar qua aantallen kan ik me voorstellen dat het voor flink wat bedrijven toch een behoorlijke operatie wordt. In ieder geval is het netjes dat de schijven vervangen worden.Zer0 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:48:
[...]
Op zich begrijpelijk, ik zou ook niet graag aan het binnenwerk van een iMac willen werken in een ruimte die ik niet controleer, voornamelijk vanwege de kans dat er stof achter het scherm komt.
Ik zag dit vervangingsprogramma toevallig vorige week al ergens langskomen. Omdat de schijf in mijn iMac het een maand of 3 á 4 geleden al begeven had was dit natuurlijk zeer interessant, ik de dan ook direct even contract op genomen met iCentre Groningen en ik kon mijn Mac langs brengen. Ik heb hem op donderdag tegen sluitingstijd gebracht, de maandag daarop om 12:00 uur kreeg ik een mailtje dat ik hem weer op kon halen. Het heeft in totaal dus slechts anderhalve werkdag gekost, juist bijzonder snel dus! Dit kan natuurlijk geluk zijn, maar ook bij mij hadden ze het er over dat ze de schijf eerst moesten bestellen en de reparatieduur daar vanaf zou hangen.Delerium schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:06:
Jammer alleen dat iCentre de Mac wil hebben, dan pas de schijf bestelt en het wachten voor mij begint. Ongeveer 7 tot 10 werkdagen....
Ik ben in ieder geval zeer tevreden. Ook als mijn schijf nog niet kapot was geweest had ik hem wel laten vervangen trouwens, als hij later alsnog stuk gaat zal je altijd net zien dat dat op een zeer ongelukkig moment is of net je back-up niet helemaal lekker werkt. Nee, dan heb ik dat liever zelf in de hand
En dat houdt mij net een beetje tegen, want dan ben ik de Mac dus nog langer kwijt.Robberto schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:28:
[...]
Resellers leveren de oude TB schijf in en krijgen een gratis schijf van Apple terug. Tevens een compensatie voor het inbouwen.
Heb op dit moment nog nergens last van. Denk dat ik nog een half jaartje bedenk tijd neem
Op zich ben ik wel blij met de actie. Ik heb in het begin (2009) al 3 keer mijn mac moeten herinstalleren na een paar vreemde foutmeldingen. Die deden zich voor na een reguliere herstart. Daardoor heb ik me altijd al afgevraagd of ik niet een brakke HDD zou hebben. Ik begrijp wel uit het forum dat ze m op moeten halen als je nog in het bezit bent van applecare. Dat ben ik nog, dus dat is een mooie optie. Ik ben wel van mening dat ik mijn oude HDD mee terug krijg trouwens. Dat ga ik nog even vragen.
Maar jij hebt 'm dus zélf vervangen door een SSD. Je hebt kosten gemaakt; echter kun je deze kosten verhalen op Apple toch? op deze manier kun je dan toch een SSD'tje regelen met deze actie?? Of zie ik iets over het hoofd?Grootstyr schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:04:
Mijn iMac komt ook in aanmerking voor de omruilactie. Alleen was mijn hardeschijf al eerder, maar wel buiten de garantie, kapot gegaan. Deze heb ik al gewisseld voor een 128GB 830 SSD. Jammer van Apple dat een omruil actie drie jaar op zich moet laten wachten.
Ik laat de Seagate vervangen door CARD Services. Ze vervangen daarbij direct de superdrive uit mijn iMac voor een SSD (die ik zelf bij ze aanlever). Ik ben alleen niet helemaal zeker of de temperatuursensor nu problemen gaat geven. Ik verwacht van niet aangezien de SSD dus niet op de plaats van de originele HDD komt (hier komt tenslotte weer een reguliere 1 TB hard disk). Weet iemand dit wellicht?
[Edit] Volgens CARD Services geen probleem. Ben benieuwd naar de snelheidswinst!
[Edit] Volgens CARD Services geen probleem. Ben benieuwd naar de snelheidswinst!
[ Voor 9% gewijzigd door jOzh op 26-10-2012 13:55 ]
Grab shell dude!
Mag je de hdd überhaupt horen? Ik hoor een zachte brom, niet direct met opstarten maar gaande weg het gebruik. Ik heb de iMac ergens in mei/juni 2010 aangeschaft.
Ik heb eventjes gemaild met mijn dichtsbijzijnde reseller en ik kreeg deze reactie:
Het defect wat hiermee veroorzaakt kan worden is dat de Harde schijf stuk kan gaan en dus alle data verloren kan gaan.
De handeling bij ons in de winkel is inderdaad dat deze opgestuurd moet worden omdat wij ze hier niet ter plekke kunnen repareren.
We vragen daarom aan mensen om een Back-up van de data te maken zodat alles in een keer goed loopt.
Wat wij doen is dat we hem opsturen naar onze TD waar de harde schijf word vervangen.
De handeling duur ongeveer 1 tot 1,5 week en we proberen het sneller te regelen.
En als de Back -up goed gemaakt is blijft Mountain lion er opstaan met de back-up.
Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.
Ik heb eventjes gemaild met mijn dichtsbijzijnde reseller en ik kreeg deze reactie:
Het defect wat hiermee veroorzaakt kan worden is dat de Harde schijf stuk kan gaan en dus alle data verloren kan gaan.
De handeling bij ons in de winkel is inderdaad dat deze opgestuurd moet worden omdat wij ze hier niet ter plekke kunnen repareren.
We vragen daarom aan mensen om een Back-up van de data te maken zodat alles in een keer goed loopt.
Wat wij doen is dat we hem opsturen naar onze TD waar de harde schijf word vervangen.
De handeling duur ongeveer 1 tot 1,5 week en we proberen het sneller te regelen.
En als de Back -up goed gemaakt is blijft Mountain lion er opstaan met de back-up.
Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.
Net ook even gebeld met de afdeling in Utrecht, zij vertellen me een verhaal dat de iMac tijdens de reparatie aan een Apple Server wordt gehangen om te kijken wat ze met de iMac doen. Hij kan dus niet de HDD vervangen door een SSD, maar wel te gelijk de optical drive vervangen door een SSD (en dan met een kleine korting omdat de iMac toch al open ligt). Ik heb voorgesteld om eerst die nieuwe HDD eraan te hangen, zodat de server denkt dat er een HDD aan zit. Serverstekker eruit, en HDD vervangen door een SSD. Hij ging dit even overleggen, hoor maandag meer. Uiteraard jullie dan ook.jOzh schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:06:
Ik laat de Seagate vervangen door CARD Services. Ze vervangen daarbij direct de superdrive uit mijn iMac voor een SSD (die ik zelf bij ze aanlever). Ik ben alleen niet helemaal zeker of de temperatuursensor nu problemen gaat geven. Ik verwacht van niet aangezien de SSD dus niet op de plaats van de originele HDD komt (hier komt tenslotte weer een reguliere 1 TB hard disk). Weet iemand dit wellicht?
Ps. Nee, ik wil m'n optical drive niet kwijt, omdat ik nog steeds DL DVD's brand vanuit iMovie.
Heb mijn iMac vorige week laten doen door Apple. De 3.5 inch harde schijf (late 2009) is vervangen door een 2.5 inch. Model APPLE HDD HUA722010CLA330. Heb mijn scherm ook direct laten doen (Apple Care) in verband met de gele waas, helaas met kleine zwarte stofdeeltjes? tussen de glasplaat en lcd terug gekregen.
Net maar een Time machine back-up schijf gehaald om alles te back-uppen.
Heb deze bij de lokale Amac winkel gehaald. Toen ik daar vroeg hoe lang het vervangen van de HDD zou duren werd mij gevraagd waar ik deze gekocht had. Omdat deze niet bij Amac was gekocht weigerden zij deze in behandeling te nemen. Terwijl ik deze elders heb gekocht, omdat zij toen geen 27 inch Imac's op voorraad hadden.
Lijkt me toch dat een Premium Reseller zo'n recall niet mag weigeren?!
Wilde begin volgend jaar gaan voor het nieuwe model, maar deze wordt dus zeker niet bij Amac gekocht. Had eigenlijk de Time machine ook nog moeten weigeren te kopen..
Heb deze bij de lokale Amac winkel gehaald. Toen ik daar vroeg hoe lang het vervangen van de HDD zou duren werd mij gevraagd waar ik deze gekocht had. Omdat deze niet bij Amac was gekocht weigerden zij deze in behandeling te nemen. Terwijl ik deze elders heb gekocht, omdat zij toen geen 27 inch Imac's op voorraad hadden.
Lijkt me toch dat een Premium Reseller zo'n recall niet mag weigeren?!
Wilde begin volgend jaar gaan voor het nieuwe model, maar deze wordt dus zeker niet bij Amac gekocht. Had eigenlijk de Time machine ook nog moeten weigeren te kopen..
Ik heb voor mezelf de knoop doorgehakt: ik ga zelf de harddisk vervangen voor een SSD. Er zit al een 160gb Intel in de SSDbay, nu komt op de harddisk-positie nog een 256 Samsung 830. Dan heb ik meer dan genoeg opslag (ik gebruik nu enkel 140gb) en kan ik ruim toe met eventuele VM's en multiboot schijven.
En tegen de tijd dat deze schijven ook niet meer afdoende zijn dan zijn de SSD's weer verder in prijs gedaald en koop ik ook maar eens een nieuwe iMac. Maar voorlopig is deze ruim afdoende.
En tegen de tijd dat deze schijven ook niet meer afdoende zijn dan zijn de SSD's weer verder in prijs gedaald en koop ik ook maar eens een nieuwe iMac. Maar voorlopig is deze ruim afdoende.
Ik heb mijn iMac vanmorgen weggebracht. Benieuwd hoe lang het gaat duren 
Voorlopig dus helaas maar GoTten op de iPad.

Ik zou hem gewoon zo inleveren, en daarna zelf de SSD erin zetten, kost je 25min werk en 10tje aan zuignappen.
Voor de 27" adviseer ik wel 4 handen
Het moet toch te regelen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Vitruvius op 26-10-2012 22:34 ]
Ja hoor ik ken wel een winkel die het doet in Utrecht, kost je 88excl btw.
Die bouwen een SSD in die jezelf aanlevert.
Maar zou ik hem alsnog eerst brengen bij een APR die de drive eerst vernieuwd en je hem daarna kan laten ombouwen, is een reparatie bedrijf voor Apple producten.
En dat is MET 1tb en Superdrive, wellicht goedkoper als je alleen de 1TB vervangt.Kosten :
1 uur arbeidsloon € 88,- ex btw
Power/datacable € 10,- ex btw
Crucial M4 Solid State 128 GB € € 119,45 ex btw
Totaal: € 217,45 ex btw
Schijf heb je dus niet nodig als je hem zelf heb.
http://www.cardservices.nl/
Kan zelfs zijn je de TB ook kan laten vervangen bij hun.
[ Voor 36% gewijzigd door Mektheb op 26-10-2012 22:39 ]
Ik moet zeggen dat ik de service maar lauw loene vind.
M'n opa kreeg een brief dat zijn Bose geluidset werd teruggeroepen aangezien het spul wellicht in de fik kon vliegen. Dag later een koerier voor de deur met een speciale doos plus vouw instructies. Kwestie van inpakken en codes uitprinten en op de doos plakken. Zo gis als mijn opaatje van 83 is belt dezelfde dag nog op naar de UPS die het pakketje de volgende dag kon ophalen. Via internet kon opa alles volgen inclusief de reparatie al dan niet was verricht.
Het heeft in zijn totaliteit vijf dagen geduurd voordat hij het weer in zijn woonkamer had staan. Het pakket moest naar Tongeren, België. Dat vind ik pas knappe service!
M'n opa kreeg een brief dat zijn Bose geluidset werd teruggeroepen aangezien het spul wellicht in de fik kon vliegen. Dag later een koerier voor de deur met een speciale doos plus vouw instructies. Kwestie van inpakken en codes uitprinten en op de doos plakken. Zo gis als mijn opaatje van 83 is belt dezelfde dag nog op naar de UPS die het pakketje de volgende dag kon ophalen. Via internet kon opa alles volgen inclusief de reparatie al dan niet was verricht.
Het heeft in zijn totaliteit vijf dagen geduurd voordat hij het weer in zijn woonkamer had staan. Het pakket moest naar Tongeren, België. Dat vind ik pas knappe service!
Ik heb er hier een een maand geleden laten vervangen. Schijf dood. Ik heb nog enkele anderen, maar goed, ik werk met Bootcamp en dat kost me gewoon 3-4 uur om alles er weer op te krijgen. Het bootcamp image programma is tergend traag. De Apple specialist waar ik mijn schijf heb laten vervangen is waarschijnlijk geen officieel Apple repair center. Dat geld ben ik dan zeker weer kwijt. Hij heeft de schijf ook vervangen door een standaard Seagate schijf. Mooi klote zo!
Lees ik een aantal posts hierboven nou dat de schijf wordt vervangen door een 2.5"??? Deze draaien toch op 5400rpm? Is deze dan niet trager dan de originele Seagate?
Verwijderd
Onderaan https://discussions.apple...244915?start=540&tstart=0
http://hdd-compare.com/en/hitachi/1tb/hua722010cla330
Zelf twijfel of ik het laat doen. Okey, 100 euro maar wel hoop gedoe en daarnaast sjouwen met een hernia zit ik niet op te wachten. Wat mij nog het meeste tegen houdt is dat een APR de iMac rustig terug geeft met stof achter het scherm.
Tot nu toe maar een keer probleem gehad en dat was tijdens opstarten.
Als er stof achter blijkt te zitten na de reparatie, dan moeten ze dat fixen toch? En heb je geen Apple Care? Ik begreep dat ze 'm dan op komen halen...
Joesoef, begrijp ik nu goed dat het qua snelheid niet heel veel uitmaakt? Ik kan zo snel geen grafiekje vinden van de ST31000528AS namelijk.
Joesoef, begrijp ik nu goed dat het qua snelheid niet heel veel uitmaakt? Ik kan zo snel geen grafiekje vinden van de ST31000528AS namelijk.
Bericht van Amac Utrecht:
- Je kunt voor deze procedure je iMac inleveren in onze winkel, wij sturen deze dan door naar onze technische dienst.
- Momenteel verwachten wij een reparatieduur van rond de 18 dagen, in verband met drukte.
- Na vervanging van de harde schijf wordt deze teruggestuurd naar Apple, hier is helaas geen uitzondering op mogelijk.
- Zoals Apple in de mail aangeeft dien je inderdaad zelf zorg te dragen voor een backup van je iMac. Dit is bijzonder eenvoudig als je gebruik maakt van Time Machine. in tegenstelling tot wat Apple in de mail stelt, installeren wij wel gewoon een besturingssysteem op je iMac. Daardoor is het met een Time Machine backup zeer eenvoudig om alles weer terug te zetten op je iMac.
Verwijderd
Ook ik heb na de mail van Apple vorige week meteen gebeld met Apple en gevraagd hoe ik het beste kon fietsen met mijn 27" iMac achterop richting Amsterdam. De iMac wordt gewoon kosteloos opgehaald (zit nog een jaartje Apple Care op, misschien maakt dat nog verschil?) en terug gebracht. Toen de reparateur (CARD SERVICES) belde heb ik gewoon gevraagd wat er mogelijk was, hij kwam met 2 opties, of alleen SSD of SSD + de nieuwe 1 TB schijf. Nu laat ik via hun een Samsung 830 128 GB bestellen en inbouwen voor 158 ex BTW, de gewisselde schijf komt los terug (doe ik in een behuizing). Natuurlijk winnen ze een paar tientjes op de SSD en het bracket, maar het scheelt mij een hoop risicovol geknoei
Kortsamengevat. Het kost jou 158 euro. Dat geeft jou een nieuwe SSD 128GB (twv 90 euro) en een nieuwe 1TB schijf. De reparatiekosten betaald Apple.
Top, ook maar eens doen.
Top, ook maar eens doen.
En vandaag weer opgehaald! Minder dan een week weg geweest dus. Erg netjes!Oscar the Grouch schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:55:
Ik heb mijn iMac vanmorgen weggebracht. Benieuwd hoe lang het gaat duren
Nu TimeMachine backup terugzetten
Kijk, dat biedt perspectief! Ik heb een late 2009 model, 27". Het liefst wil ik een SSD erin zetten voor het OS + apps en een 1TB (die dus vervangen gaat worden) als secundaire schijf. Gaat dit lukken denk je?Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:46:
Ook ik heb na de mail van Apple vorige week meteen gebeld met Apple en gevraagd hoe ik het beste kon fietsen met mijn 27" iMac achterop richting Amsterdam. De iMac wordt gewoon kosteloos opgehaald (zit nog een jaartje Apple Care op, misschien maakt dat nog verschil?) en terug gebracht. Toen de reparateur (CARD SERVICES) belde heb ik gewoon gevraagd wat er mogelijk was, hij kwam met 2 opties, of alleen SSD of SSD + de nieuwe 1 TB schijf. Nu laat ik via hun een Samsung 830 128 GB bestellen en inbouwen voor 158 ex BTW, de gewisselde schijf komt los terug (doe ik in een behuizing). Natuurlijk winnen ze een paar tientjes op de SSD en het bracket, maar het scheelt mij een hoop risicovol geknoei
Voor zover ik weet kan het 2009 model alleen een SSD bij in door middel van de SuperDrive te vervangen.smeerbartje schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:34:
[...]
Kijk, dat biedt perspectief! Ik heb een late 2009 model, 27". Het liefst wil ik een SSD erin zetten voor het OS + apps en een 1TB (die dus vervangen gaat worden) als secundaire schijf. Gaat dit lukken denk je?
gewoon nee.
Hmz, oke. Maar dan kunnen ze middels het "replacement programma" de interne harde schijf dus vervangen en betaal ik voor de extra SSD die dan dus in de SuperDrive bay wordt geplaatst.SanderPS3 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:40:
[...]
Voor zover ik weet kan het 2009 model alleen een SSD bij in door middel van de SuperDrive te vervangen.
Dat is exact hoe CARD services 't bij mij gedaan heeft. Nu even op zoek naar een externe behuizing voor m'n superdrive.smeerbartje schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:41:
[...]
Hmz, oke. Maar dan kunnen ze middels het "replacement programma" de interne harde schijf dus vervangen en betaal ik voor de extra SSD die dan dus in de SuperDrive bay wordt geplaatst.
Grab shell dude!
En je hebt ook een 27" late 2009 model?
Jasmeerbartje schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:30:
En je hebt ook een 27" late 2009 model?
Grab shell dude!
Verwijderd
Gezien het hoge tweakers gehalte hier, heeft iemand in plaats van al het gezeul naar een store door apple een hdd op laten sturen en zelf ingebouwd? Is dat een optie? Hoe eenvoudig is dat?
Hmm, zo'n SSD via CardServices is wel aantrekkelijk. Kun je daarna de superdrive nog goed gebruiken? Extern in een mooie behuizing. Blijf je dan de DVD drive 'spleet' zien aan de zijkant van je iMac?
Twijfel alleen nog tussen een Samsung 128GB of 256GB SSD
.
Leuk projectje ook om een Fusion drive van te maken > http://jollyjinx.tumblr.c...-macs-yes-since-apple-has
Twijfel alleen nog tussen een Samsung 128GB of 256GB SSD
Leuk projectje ook om een Fusion drive van te maken > http://jollyjinx.tumblr.c...-macs-yes-since-apple-has
256gb, 128 heb je echt zo snel vol, liefst zou ik nu alweer 512 hebben maarja, datamangement
Tja er wordt natuurlijk niet een reepje aluminium in de gleuf van de superdrive gelast dus ja, die spleet blijf je zien.
Ik heb de superdrive netjes teruggekregen maar heb me nog niet verdiept in externe behuizingen.
Ik heb de superdrive netjes teruggekregen maar heb me nog niet verdiept in externe behuizingen.
Grab shell dude!
Nou, ik heb bij Card Services een afspraak gemaakt voor m'n Late 2009 27" iMac. Ik heb nog niets vermeld over een eventuele vervanging door SSD; dit doe ik wel als ik 'm daar langsbreng...
Stel nu dat ik de dvd vervang door een SSD... kan ik dan de SSD als primary schijf gebruiken en de reguliere schijf als "secundary" schijf voor data? (iphoto / itunes library)
Stel nu dat ik de dvd vervang door een SSD... kan ik dan de SSD als primary schijf gebruiken en de reguliere schijf als "secundary" schijf voor data? (iphoto / itunes library)
[ Voor 25% gewijzigd door smeerbartje op 09-11-2012 12:10 ]
Heb inmiddels met Card Services gebeld. Ze gaan een SSD inbouwen in de superdrive. Verder kijken ze ook naar m'n andere probleem en vervangen ze de HD.
Via Apple zelf regel je het ophalen en dan geef je aan Card Services, je reparatie nummer door. SSD lever ik zelf aan, een Samsung 256GB. Ik wil proberen er een Fusion Drive van te maken. Dan lever ik natuurlijk wel iets op performance in, maar scheelt een hoop gezeur.
Dit zijn de totale kosten (exclusief SSD).
.
Via Apple zelf regel je het ophalen en dan geef je aan Card Services, je reparatie nummer door. SSD lever ik zelf aan, een Samsung 256GB. Ik wil proberen er een Fusion Drive van te maken. Dan lever ik natuurlijk wel iets op performance in, maar scheelt een hoop gezeur.
Dit zijn de totale kosten (exclusief SSD).
Top service via Card Services zelf! Via aMac wilde het niet echt lukken.€44,- montagekosten.
€39,- frame SSD.
€39,- eventuele usb behuizing voor superdrive.
Dat kan. Je kunt OS X op de SSD installeren en bijv. bepaalde dingen verplaatsen naar de data schijf. Maar je kunt ook proberen om een Fusion Drive te maken, zodat je alles op 1 'logisch volume' hebt staansmeerbartje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:48:
Thanks iMick; even twee vragen voor je:
- Heb jij ook een late 2009 model, 27"
- De Samsung 830 serie gaat goed werken met dit type? Ik las ergens problemen met de temperatuursensor ofzo.
- De Samsung 830 serie gaat goed werken met dit type? Ik las ergens problemen met de temperatuursensor ofzo.
[ Voor 16% gewijzigd door smeerbartje op 09-11-2012 14:50 ]
Volgens deze link zou elk andere schijf gewoon werken , mits ze van dezelfde fabrikant zijn als je huidige schijf. Bij andere merken werkt de temp sensor niet.
http://blog.macsales.com/...n-upgrading-late-09-imacs
Precies, dat probleem bedoel ik. Er zit nu een Seagate in er -waarschijnlijk- komt er dus een Samsung SSH in. Gaat dat dan geen problemen opleveren?Soulshaker schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:54:
Volgens deze link zou elk andere schijf gewoon werken , mits ze van dezelfde fabrikant zijn als je huidige schijf. Bij andere merken werkt de temp sensor niet.
Zoals in mijn post beschreven plaats ik de SSD in de SuperDrive, waardoor je het temperatuur sensor probleem omzeilt. Dan maakt het verder niet uit welke SSD je gebruikt. Vind zelf dat Samsung altijd wel mooie SSD's heeft, zeker qua prijs verhouding.smeerbartje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:50:
Thanks iMick; even twee vragen voor je:
Ik heb inderdaad een Late 2009 (27"). SuperDrive laat ik eruit halen.
Zijn er meer mensen die sinds de reparatie problemen hebben met het geluid van de ventilator? Sinds de vervanging begint de HDD fan enkele minuten na het opstarten op volle toeren te draaien wat ontzettend irritant is. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? De schijf is bij mij vervangen door een APPLE HDD HUA722010CLA330. Het lijkt mij dat dit toch geen problemen met de temperatuur sensor op zou mogen leveren.
Ik ben uiteraard al even langs de AASP geweest waar ik de reparatie uit heb laten voeren, het enige wat ik volgens hun kan doen is de iMac weer bij ze langs brengen zodat ze er naar kunnen kijken. Nou zitten ze niet heel ver weg gelukkig maar ik kan ook niet echt zeggen dat ik er weer zin in heb om dat ding te brengen en te halen
.
Ik ben uiteraard al even langs de AASP geweest waar ik de reparatie uit heb laten voeren, het enige wat ik volgens hun kan doen is de iMac weer bij ze langs brengen zodat ze er naar kunnen kijken. Nou zitten ze niet heel ver weg gelukkig maar ik kan ook niet echt zeggen dat ik er weer zin in heb om dat ding te brengen en te halen

Verwijderd
Klinkt alsof ze een sensorkabeltje vergeten aansluiten zijn ... ofwel die van de LCD ofwel die van de HDDick schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:20:
Zijn er meer mensen die sinds de reparatie problemen hebben met het geluid van de ventilator? Sinds de vervanging begint de HDD fan enkele minuten na het opstarten op volle toeren te draaien wat ontzettend irritant is. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? De schijf is bij mij vervangen door een APPLE HDD HUA722010CLA330. Het lijkt mij dat dit toch geen problemen met de temperatuur sensor op zou mogen leveren.
Ik ben uiteraard al even langs de AASP geweest waar ik de reparatie uit heb laten voeren, het enige wat ik volgens hun kan doen is de iMac weer bij ze langs brengen zodat ze er naar kunnen kijken. Nou zitten ze niet heel ver weg gelukkig maar ik kan ook niet echt zeggen dat ik er weer zin in heb om dat ding te brengen en te halen.
Pagina: 1