Heel erg traag na een paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-07 20:52
Ik heb al een paar maanden een systeem, welke vandaag wel hele vervelende kuren aan het tonen is, waarvan ik de oorzaak tot nu toe nog niet kan vinden.

Als ik de computer aanzet, is hij lekker snel, maar dat duurt een paar minuten. De ene keer is het 1 minuut, de andere keer ietsjes langer. Het gehele systeem wordt ontzettend traag.

Het probleem:
  • Als je op start drukt loopt explorer vast
  • Als je taakbeheer kiest gebeurd er een minuut langs niks, pas dan komt taakbeheer in 1 klap tevoorschijn. Alsof het gewoon pas na 1 minuut doorheeft dat taakbeheer gestart moet worden.
  • Taakbeheer laat verder niks vreemds zien. Genoeg vrije ruimte, processor staat vrijwel niets te doen en ik zie ook geen rare processen staan.
  • Alles wat ik doe gaat met vertraging. Als ik Chrome aanklik duurt het gewoon een halve minuut en dan verschijnt chrome. Er is gewoon niet meer mee te werken op deze manier.
  • De computer crashed niet, alles duurt gewoon heel lang. Alles werkt ook wel, maar je hebt flink geduld nodig.
Wat ik geprobeerd heb:
  • Opstartlijst zo goed als leeggemaakt, er wordt nu bijna geen extra functionaliteit meer mee opgestart, dus het is niet een programma wat de boel dwarszit
  • Alle drivers geupdate naar de laatste versie
  • Virusscan loopt nu nog...
Korte system specs:
  • Intel Core i7 3930K
  • 16 GB RAM
  • Crucial M4 128GB SSD
  • MSI X79A-GD65 (8D) moederbord
  • Radeon HD6850

Windows 7 Home Premium 64BIT
Ik ben een klein beetje ten einde raad en ik overweeg een herinstallatie, hoewel het systeem hiervoor perfect heeft gewerkt. Misschien is het wel een virusje, maar ook het scannen duurt natuurlijk een eeuwigheid.

-edit @ 01:23-
Nu in veilige modus.. lijkt soepeler te gaan.. daar nu een scan aan het draaien.. zie het morgenochtend wel even.

[ Voor 3% gewijzigd door Boyd op 22-10-2012 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 13:22
Wat zegt de eventviewer er van? Staan daar toevallig meldingen in die iets kunnen verklaren? Er is niet toevallig iets van Windows update bezig? Of een ander programma die wat aan het updaten is? Is je SSD ergens heel druk mee bezig toevallig?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Rupie schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 07:54:
Wat zegt de eventviewer er van? Staan daar toevallig meldingen in die iets kunnen verklaren? Er is niet toevallig iets van Windows update bezig? Of een ander programma die wat aan het updaten is? Is je SSD ergens heel druk mee bezig toevallig?
Hoe kan ik zien of de SSD ergens heel druk mee bezig is? Het HDD lampje op m'n computer knippert maar heel af en toe, ook in de broncontrole zie ik niet zoveel gebeuren.

In de eventviewer zie ik deze telkens terugkomen:

De AVG WatchDog-service is gestopt met de specifieke servicefout %%-536805357.

Ga nu AVG eraf gooien, kijken of dat helpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Via msconfig even controleren wat er precies opstart. Des noods de hele lijst leeg gooien, zodat alleen de nodige windows/microsft-processen worden gestart, maar geen additionele software. Controleer daarnaast of onder een andere user mogelijk nog processen lopen. Als er écht niets raars meer draait zou het een probleem met de disk kunnen zijn; controleer dat door te booten met een linux-bootcd en start wat disk-intensieve opdrachten. Als dat wel goed gaat lijkt hardware een onwaarschijnlijke oorzaak en moet er toch iets van een proces of service lopen dat enorme resources in beslag neemt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
kroegtijger schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:29:
Via msconfig even controleren wat er precies opstart. Des noods de hele lijst leeg gooien, zodat alleen de nodige windows/microsft-processen worden gestart, maar geen additionele software. Controleer daarnaast of onder een andere user mogelijk nog processen lopen. Als er écht niets raars meer draait zou het een probleem met de disk kunnen zijn; controleer dat door te booten met een linux-bootcd en start wat disk-intensieve opdrachten. Als dat wel goed gaat lijkt hardware een onwaarschijnlijke oorzaak en moet er toch iets van een proces of service lopen dat enorme resources in beslag neemt.
Zoals ik in de eerste post al aangaf, ik heb de opstartlijst al leegeggooid ;) Er wordt niks mee opgestart, dus daar zit hem niks meer in.

SSD zou kunnen, maar dat verklaard niet waarom het de eerste paar minuten gewoon als de brandweer gaat en daarna niet meer te doen is. Een kapotte SSD zou toch gewoon altijd een langzame computer moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:26
Laag CPU gebruik + normaal geheugengebruik klinkt bij mij als problemen met de opslag. Wellicht eens kijken naar de opslagcontrollers? Misschien kan je testen met een HDD of andere SDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Het probleem leek hem te zitten in Logitech Setpoint... of het moet toeval zijn.. die bleef namelijk op de achtergrond draaien.. gaf bij de installatie 2 weken geleden ook al wat problemen..

Ik heb het verwijderd en de computer voelt weer als nieuw aan.. of het is gewoon toeval..
Pagina: 1