Windows op Retina voor pro-fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 10:30
Persoonlijk ben ik nooit erg fan geweest van Mac - heb een tijd lang een Probook geprobeerd maar OSX ligt mij niet zo en ben weer geswitched naar Windows waar ik simpelweg heel prettig mee werk. Voor een pro-fotograaf ben ik nogal een buitenbeentje dus, maar "so be it" - ieder zijn eigen voorkeur.

Echter, van de nieuwe Retina kan ik meer dan enthousiast worden en met bootcamp lijkt Windows prima te draaien op Mac. Kleurechtheid, resolutie maar bovenal ook de bizar goede kijkhoek van het scherm lijken mij tot nu toe ongevenaard. Daar ik fan ben van kleine, lichte laptops (ik reis zeer veel) zou de aankomende 13" wel eens een mooie optie zijn.

Zijn er mensen die Windows draaien op Retina in zware pro-setup en die mij iets wijzer kunnen maken:
- Werkt Windows probleemloos?
- Werkt het scherm probleemloos onder meer onder Photoshop & Lightroom?
- Werkt powermanagement goed onder Windows?
- Kan je OSX er volledig af halen (scheelt weer ruimte op de SSD) en alleen Win er op hebben staan?
- Wat voor problemen kan ik eventueel verwachten?

Elk beetje hulp wordt enorm gewaardeerd, iemand?

P.S. Gaarne geen reacties in de trant van "Mac/Win is beter". Ken beide OS's en werk gewoon liever met Win. Smaken verschillen nu eenmaal.

Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een 13" met zo'n hoge resolutie heeft denk ik wel een aantal aanpassingen nodig. Anders wordt alles onleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Windows kan niet gebruik maken van beide videokaarten, waar OSX nog schakelt tussen de zuinige HD4000 en stroomvretende GT650. Werken op accu is van kortere duur en de koeling heeft het zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Kleurechtheid van retina laat te wensen over. Zit nu op de tablet, zoek morgen wat bronnen voor je. Maar imho beter 1080p scherm met betere kleurendekking nemen.

Als je snoeiharde performance, zeer laag gewicht, kleine afmetingen en een zeer goed scherm wilt, neem dan de Vaio Z. Hoogste kleurendekking van de 13" laptops, contrast ook een van de beste, hoge resolutie. Alleen de verticale kijkhoek laat wat te wensen over. Keyboard heeft een korte slag en geluid van de speakers is slecht. Maar wel RAID 0 SSD en full voltage quadcore i7 in een pakketje van 1,18kg.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
@JT hmm, werk op dit moment met een Vaio VPCSB1X9E maar ben nog niet helemaal overtuigd van Sony, heb nu toch wel al 3 keer problemen gehad (soms simpel op te lossen, soms niet) waar ik tijdens mijn werk in de problemen mee kwam.

Verticale kijkhoek (ook niet al te best bij deze) is voor mij tamelijk belangrijk als er een klantover mijn schouder mee kijkt om foto's uit te zoeken.

Maar als je info hebt: graag!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verticale kijkhoek is niet superdramatisch, maar het is en blijft TN met een sweetspot. Horizontaal is het wel dikke prima. Scherm is niet te vergelijken met de SB, dat is gewoon een ruckscherm. Wat voor problemen heb je gehad? Kan me voorstellen dat je door problemen wat huiverig bent.

Nog even een bron: http://www.anandtech.com/...h-retina-display-review/5
Betere performance dan ik in m'n hoofd had qua kleuren maar imho hadden de kleuren beter mogen zijn dan een Asus van 1000e, gezien de prijs van het apparaat :) Je betaalt de hoofdprijs en wordt in de markt gezet als hét paradepaardje dus dan mag je imho perfectie verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 22-10-2012 10:51 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Rud-gr schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:33:
@JT hmm, werk op dit moment met een Vaio VPCSB1X9E maar ben nog niet helemaal overtuigd van Sony, heb nu toch wel al 3 keer problemen gehad (soms simpel op te lossen, soms niet) waar ik tijdens mijn werk in de problemen mee kwam.

Verticale kijkhoek (ook niet al te best bij deze) is voor mij tamelijk belangrijk als er een klantover mijn schouder mee kijkt om foto's uit te zoeken.

Maar als je info hebt: graag!!!
De sony S series hebben ook een heel slecht en goedkoop schermpaneel in verhouding met de Vaio Z series. Als je kijkt op het gebied van helderheid, contrast en kleurenrechtheid dan is dit paneel van de Vaio Z bijna de koning op het gebied van laptops waar de grootste tegenargument van de Vaio S juist het paneel was...

Op kleurenrechtheid heeft zelfs een gemiddelde macbook een betere weergave dan de retina, De retina daarintegen is IPS en bied flink betere kijkhoeken. Alsnog voor foto editting is een Vaio Z ondanks zijn lagere resolutie flink beter. En als je echt IPS wilt hebben: Dan kun je kijken naar de Asus Zenbook Prime series. Deze heeft een iets mindere kleurenweergave dan de Vaio Z (Alsnog flink beter dan de retina) maar wel de IPS kijkhoeken.

dan heb je het tweede argument: Prijs...
Macbook Retina is namelijk heel erg overpriced... Je betaald letterlijk rond de 700 euro puur voor de resolutie wat bij de Retina series nog niet eens perfect werkt. (Zelfs de apple programma's zijn nog niet geoptimaliseerd voor de resolutie, laat staan alle thirt party programma's, laat staan windows programma's en daarnaast nog de artifacts in het scherm :'( )

En als je met windows wilt werken heb je het volgende probleem:
- Windows kan niet schakelen tussen de 2 gpu's, accuduur is flink korter
- Windows kan niet gebruik maken van de energiezuinige gpu, koeling heeft het flink zwaarder... En laat de koeling nou net een onderdeel zijn van de macbook retina, wat zwak/matig op zijn best is...
- Draait in de boot van apple de boot van windows dus opstarten duurt dus een stuk langer en daarbij is instant opstarten (uit standby komen) niet bepaald instant...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
JT & Vinand: echt enorm bedankt voor alle info! Heb ik echt enorm veel aan... ga nog eens even rustig nadenken over alles en me eens verdiepen in de Z serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
@JT - Nu drie keer gehad dat de laptop niet wilde opstarten en allen pas na verwijdering van de accu (eerst laptop moeten open maken) het pas weer deed [leuk!] :-)

Van het weekeinde midden in een shoot lag Win er opeens uit nadat de USB poorten kuren begonnen te vertonen. Moet de boel opnieuw installeren weer. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Rud-gr schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:27:
@JT - Nu drie keer gehad dat de laptop niet wilde opstarten en allen pas na verwijdering van de accu (eerst laptop moeten open maken) het pas weer deed [leuk!] :-)

Van het weekeinde midden in een shoot lag Win er opeens uit nadat de USB poorten kuren begonnen te vertonen. Moet de boel opnieuw installeren weer. :-(
haha, daarvoor heeft de Z serie toevallig in zo een mini speldenknop gaatje een reset knop aan de onderkant, die de accu net een seconde van de moederbord loskoppeld en weer aansluit (hetzelfde wat er gebeurd in het flmpje). Wel alsnog behoorlijk nasty en irritant probleem, ik heb tot nu toe nog nooit zoiets meegemaakt met mijn Vaio... Ook niet met mijn delletje :9

Trouwens, ik zou je ook eventjes gaan inlezen over de Asus Zenbook Prime. Ook een top alternatief. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vinand op 22-10-2012 15:38 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Ja, inderdaad. Vooral de betere kijkhoek van Asus staat me aan (klant-over schouder weer)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat is wellicht een leuk alternatief maar met de ULV CPU heb je niet de rauwe rekenkracht van de Z of de MBP Retina. Wel een mooi ding, ook qua scherm.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
jup, en met 4Gb geheugen ga ik ook niet ver komen vrees ik. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:52:
Dat is wellicht een leuk alternatief maar met de ULV CPU heb je niet de rauwe rekenkracht van de Z of de MBP Retina. Wel een mooi ding, ook qua scherm.
Daar sta ik in principe wel achter..

De Zenbook Prime is in principe een standaard ultrabook, die maar 1 ding echt goed doet: Het scherm...
Het blijft voor de rest maar een standaard ULV ultrabook... En de Vaio Z is natuurlijk op dat gebied dan wel in een geheel andere klasse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoor ik wel vaker. Maar eigenlijk vind ik het redelijk kortzichtig. Ik vraag me altijd af wat er nu verbeterd kan worden aan de zenbook. Ja, touchpad, 4GB RAM, ULV, gewicht (130gr.. tsja).Maar de Z heeft net zo erge nadelen toetsenbord, tochpad, woekerprijzen voor RAM/SSD en een quadcore die de koeling eigenlijk niet aankan. En natuurlijk sony zelf..

En, tsja. In het segment is niet zo veel leuks vind ik. Je hebt de N56, aardig voor de prijs. Dell is gefaal in het segment, en dan blijven eigenlijk alleen zakelijke notebooks over die significante bouwkwaliteit aanbieden. Er is al jaren geen echte multimedia king meer over de €1000. Misschien dat er met de komst van windows 8 iets leuke komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

De Zenbook is een heel mooi product en ik denk dat je er prima op kan photoshoppen. Maar niet zoals op een Vaio Z of MBP.

Woekerprijzen voor RAM hebben ze allemaal, SSD is nu toevallig in de aanbiedin (150e voor 128->256GB). Toetsenbord ben ik met je eens maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn, touchpad vond ik wel meevallen maar die heb ik maar kort gebruikt. Heb jij er langer mee gewerkt?

De oververhitting geloof ik ik geen ruck van, mocht je het over de review van notebookcheck hebben.
• De vorige generaties die alleen op CPU en wellicht chipset verschilt kon 35w TDP CPU's prima aan.
• Daarnaast presteerde de quadcore daarin in sommige onderdelen op het niveau van een Arrandale i3....

Wat vind jij dan geloofwaardiger
• Ze hebben ineens andere koeling in de laptop gepropt en laten de i7 expres door oververhitting op 1,6ghz lopen waardoor deze nog slechter presteert dan een laptop van 2 jaar oud die destijds 500 euro kostte
• Notebookcheck heeft een exemplaar met een foutje ontvangen, zoals ze dat zelf ook als mogelijkheid noemen in de review

Hier nog een andere review waar uit de banchmarks blijkt dat het exemplaar van notebookcheck niet deed wat het moet doen; de full voltage quadcore i7 blaast in deze review alles voorbij. Hier nog een interessant draadje, waarin je kan lezen dat anderen geen last hebben van throttling.

Ik weet het wel...Ja de Z heeft wat nadelen maar sommige van die nadelen vind je ook bij andere fabrikanten terug, de oververhitting is totaal niet plausibel als probleem van alle units en de laptop heeft ook een aantal zeer grote voordelen. Waarmee niet gezegd is dat dit dé keuze is voor de TS, alleen zou het mijn keuze wel zijn als ik het budget had ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 23-10-2012 09:40 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie inderdaad dat notebookcheck fouten heeft gemaakt. Hij klokt tot 1200mhz, maar de temperatuur komt niet boven de 70° uit. Dat kan natuurlijk niet.
JT schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:35:
Woekerprijzen voor RAM hebben ze allemaal, SSD is nu toevallig in de aanbiedin (150e voor 128->256GB). Toetsenbord ben ik met je eens maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn, touchpad vond ik wel meevallen maar die heb ik maar kort gebruikt. Heb jij er langer mee gewerkt?
Nee. Maar anandtech is over de touchpads van beide laptops niet heel erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Oververhitting? Daar klopt werkelijk geen hout van. Ik vermoed dat ze de instelling van de fan bij de review hadden staan op "silence mode" waar die zichzelf inderdaad behoorlijk gaat throttling. Maar dan blijft deze wel in zijn geheel muisstil zoals de instelling vanuit zijn naam al suggereert...

Mijn Vaio Z komt bijna niet boven de 80 graden, en deze klokt volledig door in de turbo boost module (oke, ik heb dan wel een i5 maar de i5-2410m en de i7-2612qm hebben allebei een max van 35watt tdp). Zelf heb ik de instelling van de fan dan ook altijd staan op de volgende modus: "prioriteit op hitte afvoer". En dat maakt een erg groot verschil met de andere instellingen.

Hierbij mijn observaties:
- Dit ding blijft letterlijk altijd echt verbazingwekkend koel en stilletjes. Je hoor de fangeluid bij idle van vanwege de instelling (: prioriteit op hitte afvoer) altijd wel zachtjes zoemen, maar dat is absoluut niet storend...
- Ik heb nooit en ook echt nooit last van fan geluid tijdens gemiddelde load bij het photoshoppen/illustratoren/indesignen.
- Als ik Prime opengooi. dan gaat deze wel blazen als een malle. Het geluid is niet hard maar het maakt wel een irritant pieperig geluid. Maar vanwege de flink krachtigere processor zul je deze max dan natuurlijk ook veel minder snel bereiken. Dus de max van hitte en geluidsproductie van de Vaio zul je bij dezelfde max load van de Asus Zenbook niet meemaken die je bijvoorbeeld bij de Asus Zenbook zelf wel zou meemaken.
- Alleen de base (onderkant) wordt heet bij langdurig en zwaar gebruik. maar de handpalmen en toetsenbord blijven letterlijk erg koud... Het heeft me na 3 maanden zwaar intensief (!!!) gebruik behoorlijk verbaasd over hoe goed de prestaties van de koeling juist zijn.

Ik denk net zoals JT dat notebookcheck hierbij ook een grote fout heeft gemaakt darkstone in hun review.

Maar Darkstone maakt wel een goede punt. De Vaio Z heeft inderdaad ook gewoon duidelijke minpunten die er niet op zouden moeten zijn. En dat past wel goed bij de uitspraak van JT waarin hij zegt dat een vlaggeschip van een merk gewoon niet zulke fouten zou moeten hebben. (MBPR)

Hierbij de nadelen:
- Het toetsenbord raakt het scherm aan bij het dichtklappen van het scherm. Hierdoor zie je de afdrukken van de toetsen als je het scherm open doet. (Mierenneukerij argument aangezien heel veel laptops dit hebben, maar alsnog bij zo een dure laptop moet je extra streng en kritisch zijn).
- Behuizing is erg gevoelig voor vingerafdrukken. Hier stoor ik me erg aan, en heb ik altijd een doekje in me laptop hoes zitten.
- De afmeting van de touchpad is gewoon te klein maar alsnog voor de rest wel heel goed en accuraat. Ook heeft de touchpad de juiste gevoeigheid en voelt het lekker aan.
- Het geluid van de speakers. Dat wist we natuurlijk allemaal toen we hem kochten dus we mogen er in principe niet over klagen. Maar alsnog is dit niet acceptabel voor een vlaggeschip. Er zijn gewoon situaties waarin het behoorlijk ongewenst is. (bijvoorbeeld op universiteit in de kantine of tijdens de les).

Maar....
ik vind dat er persoonlijk 1 "nadeel" is waar Anandtech echt over door loopt te hameren wat complete onzin en misplaatst is, en dat is het toetsenbord. Ik vind het Vaio Z toetsenbord veel lekkerder en sneller typen dan de meeste toetsenborden waar ik tot nu toe mee gewerkt zijn die gebaseerd zijn op "rubber-dome of het scissor" mechanisme.. Mechanische keyboard typen eenmaal veel goddelijker uiteraard maar dat vind je jammer genoeg niet meer terug in laptops. Ik vind het juist een lekker voordeel dat deze keyboard voornamelijk heel erg stil is bij het typen. Anandtech heeft het keyboard gebruikt terwijl hun zelf werken op een geheel andere keyboard waar ze aan gewend zijn. Dus daar komt de kritiek eigenlijk voornamelijk vandaan. Het keyboard van de Vaio Z is puur een kwestie van wennen. En zodra je gewend bent, vallen de voordelen ervan juist op ten opzichte van de nadelen..

Er is maar 1 scenario waarbij ik kan inzien waarin het keyboard een behoorlijk probleem zou kunnen opleveren: en dat is voor shooters... Omdat je de keys dan langgedrukt in moet houden en dat kan wel vervelend aanvoelen bij de Vaio Z.

Een ander nadeel waar ik het absoluut niet mee eens ben waar je sommige reviewers over hoort praten is de bouwkwaliteit. De Vaio gaat bij mij elke week zo een 6x op en neer... En dan stoot die hierbij soms in me tas tegen her en der aan. En zelf ben ik ook niet zo lief voor mijn spullen (slechte eigenschap, i know it). Maar wat me opviel is dat juist de case, heel erg stevig is. De scharnieren zijn ook opvallend sterk, ondanks dat er flex in het geheel zit is dit volgens mij juist de reden dat de case een hoop kan hebben zonder enige optische schade of moeite. Sommige reviewers snappen uiteraard natuurkunde niet helemaal en zoeken eerder naar stijfheid zoals bijvoorbeeld de macbooks in plaats van effectieve bouwkwaliteit.

Sorry voor mijn gehele levensverhaal, maar ik wou gewoon zeggen dat ik niet bind zou afgaan op de review van Anandtech.. De eerste week wvan mijn gebruikt was ik het grotendeels met hun eens, na 3 maanden absoluut niet meer. De Vaio Z is in principe heel wat meer dan in de meeste reviews oorspronkelijk beoordeeld word. Althans, wie geloof je eerder? Een reviewer die er een dagje of 2 ermee heeft mogen spelen, of daadwerkelijke kritische en ICT technische eigenaren die dit ding al ruim maanden tot jaren in bezit hebben gehad een daardoor alle ins en outs ervan kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anandtech loopt wel langer dan 2 dagen rond met een laptop, hoor. Je leest vaak genoeg in een review dat ze laptop X al een maand mee hebben gesleept naar allerlei beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Jullie maken het me wel makkelijk zeg! pfff! :-)
Misschien wachten tot er een Vaio Z uitkomt met IPS scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sterker nog, productie van de Vaio Z is opgehouden ;( Maar ik heb er nog eentje te koop in m'n signature :+ Alle gekheid op een stokje, je kan ze nog wel kopen, maar je moet daar geen half jaar mee wachten vermoed ik :P

Je zou even in de Mediamarkt Arena kunnen gaan kijken naar de verticale kijkhoek van het schermhet keyboard uitproberen en hem dan mooi bij Sony bestellen met korting op de SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 23-10-2012 16:16 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:05:
Sterker nog, productie van de Vaio Z is opgehouden ;( Maar ik heb er nog eentje te koop in m'n signature :+ Alle gekheid op een stokje, je kan ze nog wel kopen, maar je moet daar geen half jaar mee wachten vermoed ik :P
Is daar een bepaalde reden voor? Overproductie? Een opvolger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

• Concurrentie van ultrabooks op een nichemarkt waardoor de verkoopcijfers te laag zijn
• Door deze concurentie is de marge te laag (gerucht maar plausibel imho)
• Het verleden heeft tot nu toe uitgewezen dat er een opvolger zal zijn, hoe deze er conceptueel uit zal zien weet ik niet.

http://www.theverge.com/2...06/sony-vaio-z-killed-off
En ik heb het ook al bevestigd gekregen van iemand die een hoge plaats heeft bij Sony dus ondanks dat TheVerge de enige bron is lijken ze wel gelijk te hebben...

@Rud-gr: ik wil niet als Sony fanboy overkomen dus laat ik even reeel de nadelen van het apparaat zoals ik het zie op een rij zetten:
• Keyboard heeft een erg korte slag, dit typt minder fijn dan een goed tobo met volledige slag. Mijn Vaio Z11 typt bijvoorbeeld beter.
• Het geluid is abominabel. Het geluid van de speakers is minder dan van een smartphone.
• De verticale kijkhoek is beperkt doordat het een (al dan niet kwalitatief hoogwaardig) TN scherm is.

[ Voor 40% gewijzigd door JT op 23-10-2012 16:41 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:44:
Anandtech loopt wel langer dan 2 dagen rond met een laptop, hoor. Je leest vaak genoeg in een review dat ze laptop X al een maand mee hebben gesleept naar allerlei beurzen.
Dat weet ik dat Anandtech dat inderdaad doet bij de meeste laptops. Maar bij de Vaio Z is dat naar mijn idee niet het geval geweest.

Dat komt door het volgende:
Ik was het voor ruim 95% met hun review eens toen ik de laptop een week in gebruik had. Daar waren er een hoop dingen waar ik me echt aan irriteerde: de keyboard met o.a. de kleine shift, lichte slag, home + end + Pg DW, PG UP wat gewoon niet lekker werkte.

Maar nu zijn we ruim 3 maanden verder, en heb ik er flink mee gewerkt. En nu ben ik juist oneens met de kritische punten waarop anandtech de laptop af had gebrand. Met name omdat ik nu gewend bent aan het keyboard wat juist heel lekker werkt. De Vaio gebruikt een scissor mechanisme voor de toetsen in plaats van de rubber dome mechanisme wat de meest laptop hebben met een zwaardere slag. Dit zorgt er dus voor zorgt dat je dus veel sneller kan typen op de laptop, daarnaast ook veel geluidsvriendelijker. Typfouten maak ik nu bijna nooit op de laptop. (Ook schijnt de levensduur van de laptop keys daardoor over het algemeen een stuk langer te zijn.)

De koeling is absoluut een stuk beter dan anandtech beweerd. Ik vind het jammer dat hun niks hadden verteld over de ingebouwde koelings instellingen van de laptop. Die werken namelijk verrassend accuraat. Zou hebben ze kritiek op het geluid van de fans... Wat je met 1 enkele instelling om zeep kan hebben, en voor de situaties dat je flink zwaarder wilt gaan werken zonder de laptop te overhitten heb je daarvoor nog een instelling op de laptop juist extra koel te houden.

Zijn gewoon van die kleine missers waardoor ik denk dat Anandtech niet de juiste hoeveelheid aan tijd en aandacht aan de laptop heeft gegeven om er een juiste oordeel over te geven. Aan de andere minpunten van de laptop geef ik ze wel gelijk. :9

@JT en de negatieve punten van de laptop
Ik zou nog een andere valide minpunt bij deze laptop meegeven: Vingervlekken op de case! Dat is echt een behoorlijk storend nadeel van deze laptop... De behuizing is geen pianolak en het voelt heel luxe en fijn aan maar het is alsnog een behoorlijk vingerafdruk gevoelige laptop.. Ook zijn de toetsen van de laptop gevoelig voor vingerafdrukken en lijkt het heel erg op slijtage (is het niet want je kan het eraf krijgen)... Behoorlijk irriterend en apart. Ik zal morgen in de ochtend wel een paar foto's van maken als er behoeft aan is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Rud-gr schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:42:
Zijn er mensen die Windows draaien op Retina in zware pro-setup en die mij iets wijzer kunnen maken:
- Werkt Windows probleemloos?
Mits Apple netjes alle drivers levert, ja.
- Werkt het scherm probleemloos onder meer onder Photoshop & Lightroom?
Ik weet dat Photoshop steeds meer doet met GPU acceleratie. Of een Intel 4000 dat net zo vloeiend doet als een dedicated ATI of NVidia kaart weet ik niet. Het scherm zelf is een simpel ding wat je met een kleurenprofiel mooie dingen kunt laten zien.
- Werkt powermanagement goed onder Windows?
Zie je eerste vraag. Als de andere Apple laptops een indicatie mogen geven: zo'n drie tot vier uur op een acculading. Mac OS haalt meer op dezelfde hardware, maar er zijn ook Wintel machines te koop die het minder lang uithouden.
- Kan je OSX er volledig af halen (scheelt weer ruimte op de SSD) en alleen Win er op hebben staan?
Ja, je kunt de SSD volledig toewijzen aan Windows. Dit is geen probleem met latere firmware updates en dergelijke omdat je prima een update kunt doen vanaf een USB stick/schijf (waar Mac OS prima van kan opstarten).
- Wat voor problemen kan ik eventueel verwachten?
Als grootste probleem zie ik de schermresolutie. Eén van de dingen waar Windows minder goed in is, is DPI scaling. Om het een beetje leesbaar te maken zul je best wat moeten aanpassen of standaard met een loep boven je laptop gaan hangen. Zie hiervoor ook de bestaande reviews van de MBPr 15". Onder andere AnandTech heeft een Windows specifiek stuk toegevoegd.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Hmm, gezien het feit dat de kijkhoek (en zeker ook die verticale) voor mij echt heel belangrijk is sla ik de Z serie over. Misschien dat Asus met een half jaar nog met wat interessants uitkomt, al lijkt me de UX31A nu ook al niet echt een heel slechte laptop

reviews: Asus Zenbook Prime: oogstrelende ultrabook

Wat ik alleen niet snap is dat deze in de review een betere kleurechtheid wordt toegeschreven aan de Retina schermen terwijl ik hier in het voorgaand het tegenovergestelde meende te lezen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mwoah, de Retina is niet heel slecht maar ook niet wereldschokkend. Het hoogtepunt van de Retina is de resolutie en de kijkhoeken, niet de kleurechtheid. Maar heb je niet de mogelijkheid om de Z te gaan bekijken? Met zo een uitgave lijkt me 2 uurtjes ofzo een prima investering. Horizontaal is trouwens wel prima.

Als de keuze gaat tussen de Z en de Retina dan kies je tussen resolutie en kijkhoek vs kleurechtheid. Mij lijkt met fotografie vooral dat laatste van het grootste belang. Naast dat ik de 13" retina erg overpriced vind...zou dan liever de UX31 halen. In de Mediamarkt Arena kan je iig de UX31 en Vaio Z bekijken. Vooral niet daar kopen ivm prijs en slechte service :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:43:
Naast dat ik de 13" retina erg overpriced vind...zou dan liever de UX31 halen.
Dat is wel redelijk kortzichtig. De ux31a heeft slechts 4GB, dat is een dikke no-no voor de zwaardere gebruiker. Sowieso, wat is er de afgelopen 2 jaar gebeurd op het gebied van uitbreidbaarheid? Bij apple kan je geen enkel interessante laptop meer upgraden met meer RAM of HDD space. Op zich zijn het mooie apparaten, maar minder dan 16GB kan echt niet vind ik.

Alternatief is dan de ux32vd, die niet meer leverbaar is met 1080p scherm. Ehm, juist, asus.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:06:
[...]
Dat is wel redelijk kortzichtig. De ux31a heeft slechts 4GB, dat is een dikke no-no voor de zwaardere gebruiker.
Dan is het even wachten tot of de UX32VD weer goed leverbaar is in Nederland (de R4002V versie), of deze uit het buitenland halen. Daar kan je (met de huidige ramsticks) tot 10GB ram in doen en ben je voor 1100 euro ook klaar.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot 12GB uit het hoofd. Ik had mijn post ook al snel geedit met de ux32vd erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Merk dat ik in principe met 8Gb behoorlijk uit de voeten kom, althans met mijn huidige Vaio (i5, 2,3/2,9ghz en 8gb op 1333Mhz) heb ik geen problemen. De SSD maakt het grote verschil tenslotte...

Denk dat het idd wel even de moeite waard is om die Z serie te gaan bekijken maar ik heb mijn twijfels. Die Asus Zenbook UX32VD-R4002V is ook geen slechte optie (als die maar te krijgen was...).

Wel erg blij met alle hulp van iedereen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Rud-gr schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:18:
Hmm, gezien het feit dat de kijkhoek (en zeker ook die verticale) voor mij echt heel belangrijk is sla ik de Z serie over. Misschien dat Asus met een half jaar nog met wat interessants uitkomt, al lijkt me de UX31A nu ook al niet echt een heel slechte laptop

reviews: Asus Zenbook Prime: oogstrelende ultrabook

Wat ik alleen niet snap is dat deze in de review een betere kleurechtheid wordt toegeschreven aan de Retina schermen terwijl ik hier in het voorgaand het tegenovergestelde meende te lezen. Of zie ik dat verkeerd?
De Z afwijzen op basis van het scherm... Die is nieuw :+

De kijkhoeken zijn niet zo goed als IPS, maar wel alsnog zo een beetje het beste van alle TN kijkhoeken die er te vinden zijn.De kijkhoeken zijn absoluut acceptabel en totaal niet storend.
En dit scherm komt pas goed tot zijn stand bij: *tromgeroffel*..... Jawell Photoshoppen! De enorme hoge gamut waarden zijn een ware verademing bij photoshoppen, illustrator, indesign etc... En deze woorden komen ook van een photoshopper met een Vaio Z in eigendom :9

Daarnaast heeft de Asus Zenbook Prime inderdaad een betere Gamut kleurengehalte dan de Macbook Retina. Dat had ik volgens mij ook in mijn oorspronkelijk post waarin ik deze Asus laptop adviseerde verteld? Misschien had ik het inderdaad verkeerd verwoord. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb ook een Z, ik heb fotografie als hobby en doe ook aan photoshop en daarnaast nog webdesign. Ik vind het scherm ideaal hiervoor. Maar als je zoveel waarde hecht aan verticale kijkhoek, sorry maar dan kan je gewoon niet zeggen dat die goed is. Ook al is et goed voor een TN, het houd nog steeds niet over.

In de praktijk heb ik er amper last van, een enkele keer moet ik het scherm iets schuiner zetten als ik anders ga zitten. En dan kan je jezelf ook afvragen of verticale kijkhoek belangrijker is dan gamut als je met fotografie aan de gang gaat. Het is niet zo dat de verticale kijkhoek onbruikbaar is. Liever flink hogere gamut en een enkele keer het scherm iets stellen; hogere gamut krijg je niet door je scherm iets te stellen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 25-10-2012 20:35 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:31:
Ik heb ook een Z, ik heb fotografie als hobby en doe ook aan photoshop en daarnaast nog webdesign. Ik vind het scherm ideaal hiervoor. Maar als je zoveel waarde hecht aan verticale kijkhoek, sorry maar dan kan je gewoon niet zeggen dat die goed is. Ook al is et goed voor een TN, het houd nog steeds niet over.

In de praktijk heb ik er amper last van, een enkele keer moet ik het scherm iets schuiner zetten als ik anders ga zitten. En dan kan je jezelf ook afvragen of verticale kijkhoek belangrijker is dan gamut als je met fotografie aan de gang gaat. Het is niet zo dat de verticale kijkhoek onbruikbaar is. Liever flink hogere gamut en een enkele keer het scherm iets stellen; hogere gamut krijg je niet door je scherm iets te stellen ;)
Dat probeerde ik te vertellen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:18
Ik zal me ook eens in de discussie mengen, aangezien mijn vriendin een nieuwe laptop zoekt voor fotobewerking/photoshop...

In eerste instantie ging de keus tussen de macbook air (1481 euro met studentenkorting en 256GB SSD, eventueel 1575 met 8GB ram ipv 4) of een Asus Zenbook Prime (€1368,36, betere cpu en ook 256GB SSD, hier.

Gewicht en vorm zijn voor haar heel belangrijk, vandaar dat zij wat meer voorstander is van de macbook, maar ze wil hier dan wel windows op: Dan vindt ik die extra 115 euro die je weggooit zonde (qua grootte zijn ze namelijk ongeveer gelijk), daarnaast is de asus ook nog iets beter qua specs en heeft deze "gewoon" een internet aansluiting (wel zo handig, ipv die thunderbolt-->ethernet kabel).

Qua scherm hoor ik ook heel positieve geluiden over de macbook air, maar in dit topic ook over de asus... Ze zijn volgens mij gewoon beide heel goed of niet?

Naar aanleiding van dit topic (kwam hier via de thin & ultralight discussie) is de sony vaio Z ook in beeld gekomen. Deze is een stuk duurder (1710 euro), maar heeft in dit topic ook al veel aanhangers. Waarschijnlijk omdat deze 8 GB ram heeft en een nog betere kleurechtheid? Zijn er nog andere redenen wat het prijsverschil rechtvaardigd?

Als laatste een kleine off-topic vraag: ik heb op mijn xps (een dell) mac os gezet om te kijken hoe dat werkt, en het valt mij ook dat de standaard mail app van apple zo fijn werkt, is hier ook een windows variant van?

EDIT: De Zenbook is ook full hd (1920 x1080)... Ik vraag mij alleen af of de MBA en Zenbook beide 1600Mhz DDR3L hebben? Die L zou zuiniger zijn is mij verteld?

[ Voor 4% gewijzigd door gabn88 op 26-10-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MBA scherm is beter dan gemiddeld maar houd imho niet over voor fotobewerking. De Zenbook is beter op alle manieren dan de MBA. De Zenbook is beter in verticale kijkhoek dan de Vaio Z. De Vaio Z is beter in kleurendekking. Contrast volgens mij ook. Daarnaast heeft de Z een ontspiegeld scherm. Hij is met 1080p scherm, 256GB SSD en 8GB wel duurder; daarintegen is de SSD superieur (2x128GB in RAID 0) en is de CPU een full voltage exemplaar, sneller dan de i7 in de MBA of de Zenbook.

Lees de rest van het topic voor voor- en nadelen :P Als je geen Z wil nemen vanwege de prijs of andere redenen en je wilt Windows dan zie ik geen reden om een MBA te nemen ipv een Zenbook.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 26-10-2012 12:02 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:01:
Lees de rest van het topic voor voor- en nadelen :P Als je geen Z wil nemen vanwege de prijs of andere redenen en je wilt Windows dan zie ik geen reden om een MBA te nemen ipv een Zenbook.
Ik wel: 8GB RAM.

Overigens heeft dell binnenkort ook een ultrabook (sterker nog, 2) met 8GB RAM en een 1080p ips scherm. Maar dan moet je eerst wachten totdat de throtteling issues zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, leuk en aardig. Heb je 8GB, zie je foto's niet zoals ze zijn door de beperkte gamut...Scherm staat niet ergens op de 3e/4e plek als je met fotografie aan de gang gaat. Ik heb 4GB in de Z, heb FF open met 20 tabs, Winamp, MSN, Photoshop, soms met RAW bestanden uit m'n EOS7D, Libreofice, loopt allemaal prima.

[ Voor 29% gewijzigd door JT op 26-10-2012 13:03 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een hele andere straat hier:
Afbeeldingslocatie: http://newbestgadget.com/wp-content/uploads/2012/05/Lenovo-ThinkPad-X230.jpg

Lenovo Thinkpad X230
+Built to last
+zeer goede accu prestaties (ongeveer 10 uur)
+IPS scherm (kijkenhoeken zijn goed, kleurechtheid iets minder)
+Displaypoort
+3 usb-poorten
+Relatief licht (1,6kg)
+180Gb SSD (intel)
+16Gb Ram
+Intel I7

Nadeel is de slechte leverbaarheid in Nederland. Gelukkig is daar een oplossing voor:
http://www.ebay.com/itm/L...Nov05&hash=item27cc2bee4f

Kost inclusief verzending 1240 euro, gaat dan nog wel 21% belasting over, dus een totaal bedrag van 1500 euro..

Garantie is gewoon geldig in Nederland en is standaard 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mooi ding, is de resolutie 900p of hoger? En wat is de kleurendekking dan in sRGB en/of aRGB?

[ Voor 38% gewijzigd door JT op 26-10-2012 13:05 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JT schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:04:
Mooi ding, is de resolutie 900p of hoger? En wat is de kleurendekking dan in sRGB en/of aRGB?
Nee dat is het enigste nadeel, al is 1366x768 op 12.5" al wel een heeel stuk beter dan die resolutie op 15.6"

Daarom is het mooi dat er displaypoort opzit, dan kan je gewoon een extern scherm gebruiken. Lightroom op 12.5" lijkt mij ook niet zo comfortabel voor een hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dell komt met 12.5" IPS schermen. Misschien ook in de X230?

/me was altijd al X220 fan. Maar dat scherm.. Dood aan 768p, IPS of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

brilsmurfffje schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:09:
[...]

Nee dat is het enigste nadeel, al is 1366x768 op 12.5" al wel een heeel stuk beter dan die resolutie op 15.6"

Daarom is het mooi dat er displaypoort opzit, dan kan je gewoon een extern scherm gebruiken. Lightroom op 12.5" lijkt mij ook niet zo comfortabel voor een hele dag.
Ja maar ja maar......768p en beperkte gamut, om foto's mee te bewerken :P Tnx but no tnx :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:02:
Ja, leuk en aardig. Heb je 8GB, zie je foto's niet zoals ze zijn door de beperkte gamut...Scherm staat niet ergens op de 3e/4e plek als je met fotografie aan de gang gaat. Ik heb 4GB in de Z, heb FF open met 20 tabs, Winamp, MSN, Photoshop, soms met RAW bestanden uit m'n EOS7D, Libreofice, loopt allemaal prima.
Als je echt zeer grote posters gaat designen in illustrator (reclamebureau's bijvoorbeeld) dan ga je het verschil met 8GB ram wel merken. En als je echt 3D wilt gaan designen dan is 8GB ram zeer zeker noodzakelijk (maar dan is het geen photoshop meer maar 3D Studio Max).

Als je het gewoon houd op recreatief photoshoppen en de gemiddelde designs maakt dan is 4GB ram veeeel meer dan genoeg.
gabn88 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:54:
Ik zal me ook eens in de discussie mengen, aangezien mijn vriendin een nieuwe laptop zoekt voor fotobewerking/photoshop...

Naar aanleiding van dit topic (kwam hier via de thin & ultralight discussie) is de sony vaio Z ook in beeld gekomen. Deze is een stuk duurder (1710 euro), maar heeft in dit topic ook al veel aanhangers. Waarschijnlijk omdat deze 8 GB ram heeft en een nog betere kleurechtheid? Zijn er nog andere redenen wat het prijsverschil rechtvaardigd?
Heel wat ja:
- de performance van de Vaio Z ligt veel hoger dan de Macbook Air en de Asus Zenbook. Dit komt omdat de Vaio geen gebruikt maakt van een zuinige CPU maar een volle voltage.. Met name als je de configuratie neemt met 8GB en de Quad Core i7, dan is die echt enkele factoren sneller dan de Asus Zenbook en de Macbook Air. (Verschil is groot). Hierbij is de accuduur niet minder, en de koeling van de Vaio een flink stuk beter dan beide bovengenoemde laptopjes.
- Daarnaast, is heeft het scherm een hogere kleurengehalte, wat echt heel fijn is bij photoshoppen.
- Het derde punt is het gewicht, de Vaio weegt namelijk lichter dan de Asus en de Macbook Air.
- Extra zaken zoals de: Sheet battery (verdubbel je accuduur door een soort van slimme plaat aan de onderkant vast klikken, PMD (een externe dock met een ingebouwde videokaart als je toch wilt gaan gamen), Volle aansluitingen (HDMI, VGA, LAN en geen micro bullshit dit, micro bullshit dat zoals Asus heeft) heel jammer genoeg heeft de Vaio dan wel weer geen mini display poort zoals de Apple dat wel heeft.

Wat ik wel vind, als ze gewoon een beetje wilt gaan photoshoppen,en niet zoals ik hierboven genoemd hebt. In dat geval is 8GB ram en zeker een i7 Quad core onnodig. Dan kun je beter kijken naar de Vaio Z met een i5 en 4GB.. Die ligt bij de nieuwste generatie rond de 1350 euro via Sony online, en bij de vorige generatie bij de correct nog te koop voor 999 euro... Dat scheelt al heel wat in de prijs. :) (http://www.correct.nl/art...ARTNR=460168&ref=tweakers)
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:12:
Dell komt met 12.5" IPS schermen. Misschien ook in de X230?

/me was altijd al X220 fan. Maar dat scherm.. Dood aan 768p, IPS of niet.
Ja dat klopt,
Die Dell scherm heb ik zelf al samen met de Sony S15 de award gegeven voor het slechtste IPS display ooit...

The covered color spectrum (which is more dependent on the backlight than the panel itself) is not very high: 54% of the sRGB standard. This is more than enough for private use, but professional picture editors will be limited.

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/a435acc963.png
:'(

(Maar voor de rest is het wel een strak ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinand schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:52:
de Vaio weegt namelijk lichter
[...]
Dat scheelt al heel wat in de prijs
Doe je dat nu expres?
Ja dat klopt,
Die Dell scherm heb ik zelf al samen met de Sony S15 de award gegeven voor het slechtste IPS display ooit...
Dat heb ik gemist. Nevermind dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vinand schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:52:
[...]

Als je echt zeer grote posters gaat designen in illustrator (reclamebureau's bijvoorbeeld) dan ga je het verschil met 8GB ram wel merken. En als je echt 3D wilt gaan designen dan is 8GB ram zeer zeker noodzakelijk (maar dan is het geen photoshop meer maar 3D Studio Max).
Dat is alleen geen fotobewerking maar DTP werk en 3D rendering :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
Tja, met klanten die letterlijk over mijn schouder meekijken is verticale kijkhoek voor mij een punt waar ik niet op toegeef, hoe enthousiast ik verder ook wordt van die Z serie. Als ik nu weer €1500+ ga uitgeven aan een laptop ga ik daar zeker geen concessies doen.

De 13" Zenbook is qua scherm helemaal wat ik zoek (althans, na lezen van jullie posts) maar is niet krachtig genoeg voor wat ik doe (bv. even snel 200 foto's batchen in Lightroom). Ik denk dat ik even ga wachten denk ik tot er wat meer bekend is over de Zenbook U500VZ. Dan maar een maatje groter en een dikke halve kilo er bij. Op zich is er natuurlijk ook wel veel te zeggen voor een iets groter scherm als is het minder praktisch met al het reizen ben ik bang.

Verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rud-gr schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:00:
Tja, met klanten die letterlijk over mijn schouder meekijken is verticale kijkhoek voor mij een punt waar ik niet op toegeef, hoe enthousiast ik verder ook wordt van die Z serie.
Ik blijf erbij, ga het even zelf bekijken.
Als ik nu weer €1500+ ga uitgeven aan een laptop ga ik daar zeker geen concessies doen.
Je doet altijd concessies:
- Vaio Z: beperkte verticale kijkhoek, tobo met korte slag, prijzig
- UX31: alleen met 4gb en niet uit te breiden, minder kleurendekking dan de Z, tragere (maar niet té traag) CPU
- MBPr 13": laagste kleurendekking van de 3, zwaar tov de anderen, zeer prijzig
- Zenbook U500VZ: groter en zwaarder, scherm blijft afwachten

Ik blijf er ook bij: voor wie koop je de laptop, voor jezelf of voor je klanten? Een relevante vraag hierin is: hoe kijken de klanten mee? Even snel "kijk, zo ziet het eruit"? Dat vermoed ik wel, als het langer gaat duren dan zitten ze er naast en is de verticale kijkhoek geen punt meer. Dus je kiest dan voor lagere kleurendekking, terwijl je zelf continu met de laptop werkt en moet produceren ten bate van een goede verticale kijkhoek waar jijzelf niet echt veel profijt van zal hebben. Alleen klanten voor een snelle preview ofzo die niet eens snel een mindere verticale kijkhoek zal opvallen...Imho écht de verkeerde overweging aangezien je klanten bijzonder weinig hebben aan die betere verticale kijkhoeken en jij jezelf veel meer benadeeld met een mindere kleurenruimte.
Verstandig?
Zoals hierboven uiteengezet, vind ik niet ;) Álle keuzes zijn een concessie, niet alleen de Z. Ik zou trouwens liever de Zenbook halen dan de MBPr.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rud-gr schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:00:
Tja, met klanten die letterlijk over mijn schouder meekijken is verticale kijkhoek voor mij een punt waar ik niet op toegeef, hoe enthousiast ik verder ook wordt van die Z serie. Als ik nu weer €1500+ ga uitgeven aan een laptop ga ik daar zeker geen concessies doen.

De 13" Zenbook is qua scherm helemaal wat ik zoek (althans, na lezen van jullie posts) maar is niet krachtig genoeg voor wat ik doe (bv. even snel 200 foto's batchen in Lightroom). Ik denk dat ik even ga wachten denk ik tot er wat meer bekend is over de Zenbook U500VZ. Dan maar een maatje groter en een dikke halve kilo er bij. Op zich is er natuurlijk ook wel veel te zeggen voor een iets groter scherm als is het minder praktisch met al het reizen ben ik bang.

Verstandig?
Je kan het ook nog splitsen, een tablet om de zaken te laten zien aan klanten. En een krachtige en robuuste laptop die je overal mee naar toe kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tablet met goed scherm is ook zeldzaam hoor. En trouwens, kan je een ipad (op dit moment volgens mij verreweg de tablet met beste scherm) wel kalibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rud-gr
JT schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:11:

Ik blijf er ook bij: voor wie koop je de laptop, voor jezelf of voor je klanten? Een relevante vraag hierin is: hoe kijken de klanten mee? Even snel "kijk, zo ziet het eruit"? Dat vermoed ik wel, als het langer gaat duren dan zitten ze er naast en is de verticale kijkhoek geen punt meer. Dus je kiest dan voor lagere kleurendekking, terwijl je zelf continu met de laptop werkt en moet produceren ten bate van een goede verticale kijkhoek waar jijzelf niet echt veel profijt van zal hebben. Alleen klanten voor een snelle preview ofzo die niet eens snel een mindere verticale kijkhoek zal opvallen...Imho écht de verkeerde overweging aangezien je klanten bijzonder weinig hebben aan die betere verticale kijkhoeken en jij jezelf veel meer benadeeld met een mindere kleurenruimte.
Blijft idd een lastige maar als ik zie hoe ik me nu al irriteer aan de verticale kijkhoek van mijn huidige laptop (okay, met matig scherm) dan ben ik een beetje huiverig. Dan modder ik liever even nog door en wacht wel tot er iets uitkomt waar ik minder concessies hoef te doen. Ga wel even kijken van de week of ik 'm ergens kan vinden want als het idd echt wel meevalt zoals je zegt dan wordt de keuze misschien toch wel makkelijk.

Begreep ik wel goed dat het Zenbook IPS scherm wel nog beter was dan dat van die Z serie? Dan is het eigenlijk ook een prima optie om te wachten tot er een laptop verschijnt met dat scherm én rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het zenbook scherm beter.

In a nutshell, de zenbook heeft een lagere gamut (80% ipv 95% aRGB) maar is IPS. De doorsnee gemiddelde color gamut is rond de 60%. Volgens mij heeft de nieuwe ipad ook iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 00:09:
Volgens mij is het zenbook scherm beter.

In a nutshell, de zenbook heeft een lagere gamut (80% ipv 95% aRGB) maar is IPS. De doorsnee gemiddelde color gamut is rond de 60%. Volgens mij heeft de nieuwe ipad ook iets in die richting.
ligt denk ik aan de gebruiker:
Wil je gaan photoshoppen en soortgelijken, dan neig ik eerder naar de Vaio Z.
Wil je gaan gebruiken voor regulier gebruik: Asus zenbook Prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wil je gaan Photoshoppen en heb je het budget niet voor een Z: Zenbook Prime want het is en blijft een mooi product :P

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1