• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:12
Hoi allemaal,

Het plan is dat ik komende week een computer voor mezelf in elkaar ga draaien met daarin een Sapphire HD 7870 2GB video kaart. Aangezien mijn huidige monitor maar 1 HDMI poort heeft, die al in gebruik is, wilde ik de monitor aansluiten met DVI. Ik verwachtte dat dit simpel genoeg zou zijn, omdat ik dacht dat er maar één soort DVI bestaat.

Ik had het mis. De DVI aansluiting van de monitor ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/asus/vw266h/asus_vw266h_03_thumb.jpg

Na wat googlen ben ik erachter gekomen dat dit een DVI-D Dual link aansluiting is. De aansluiting van de videokaart (die volgens de website ook een DVI dual link aansluiting is) ziet er echter anders uit:

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/147438/sapphire_radeon_hd_7870_ghz_edition_oc_2gb.jpg

De grap is dat de kabel die ik hier heb liggen wéér anders is. Dit is blijkbaar een DVI-D single link kabel:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/347txef.png

Is het mogelijk het zooitje met die kabel te verbinden en de 1920x1200 resolutie van het scherm goed te benutten? Ik besef dat dit waarschijnlijk voor sommigen een erg makkelijke vraag is, maar door de verschillende types DVI aansluitingen kom ik er niet echt uit...

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door MrMaxedTank op 21-10-2012 20:10 . Reden: Foto kabel toegevoegd ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:50

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik geloof het wel. Volgens mij is het zo dat als de kabel niet meer pins heeft als de aansluiting gaten heeft het wel moet werken.
Trouwens ik denk dat ze die aansluiting expres zo hebben zodat elke kabel aangesloten kan worden (?).
The DVI specification mandates a maximum pixel clock frequency of 165 MHz when running in single-link mode. With a single DVI link, the highest supported standard resolution is 2.75 megapixels (including blanking interval) at 60 Hz refresh. For practical purposes, this allows a maximum screen resolution at 60 Hz of 1,915 × 1,436 pixels (standard 4:3 ratio), 1,854 × 1,483 pixels (5:4 ratio), or 2,098 × 1,311 (widescreen 16:10 ratio).
(bron)
Hier maak ik op uit dat een single-link DVI jouw gebruikte resolutie wel ondersteund.

Omdat ik dit zo op wikipedia op heb gezocht weet ik niet of het daadwerkelijk klopt.

EDIT// nog een quote van wiki "(Single) WUXGA (1,920 × 1,200) @ 60 Hz"

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 21-10-2012 20:18 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• MrMaxedTank
thijsco19 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:16:
Ik geloof het wel. Volgens mij is het zo dat als de kabel niet meer pins heeft als de aansluiting gaten heeft het wel moet werken.
Trouwens ik denk dat ze die aansluiting expres zo hebben zodat elke kabel aangesloten kan worden (?).

[...]

(bron)
Hier maak ik op uit dat een single-link DVI jouw gebruikte resolutie wel ondersteund.

Omdat ik dit zo op wikipedia op heb gezocht weet ik niet of het daadwerkelijk klopt.

EDIT// nog een quote van wiki "(Single) WUXGA (1,920 × 1,200) @ 60 Hz"
Dan lijkt het erop dat het inderdaad gaat werken. Blijf het een wat vaag systeem vinden maar het lijkt er in ieder geval op dat ik straks niet zonder kabel zit (woon helaas op een plaats waar ik niet even een computerwinkel binnenloop ;)).

Bedankt voor het antwoord :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42
DVI kan altijd wel 1920x1200 aan, duallink is voor hogere resoluties (bijvoorbeeld 2560x1440 of 2560x1600).

The devil is in the details.

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:50
De aansluiting op de videokaart is DVI-I. Daar kun je zowel een analoog (DVI-A) als een digitaal signaal (DVI-D) over sturen.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:50

thijsco19

KTM 990 SMT

MrMaxedTank schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:20:
[...]

Dan lijkt het erop dat het inderdaad gaat werken. Blijf het een wat vaag systeem vinden maar het lijkt er in ieder geval op dat ik straks niet zonder kabel zit (woon helaas op een plaats waar ik niet even een computerwinkel binnenloop ;)).
Bedankt voor het antwoord :)
Gelukkig heb je altijd nog webshops die het opsturen :+ .
Is inderdaad wel apart dat er zoveel verschillende connectors zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• MrMaxedTank
thijsco19 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:27:
[...]

Gelukkig heb je altijd nog webshops die het opsturen :+ .
Is inderdaad wel apart dat er zoveel verschillende connectors zijn.
Hm ja, maar daar gaat toch weer een dag overheen he ;)

In ieder geval iedereen bedankt voor de heldere reacties :)
Pagina: 1