[VB.Net] Eindwerk facturatieprogramma schrijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 01:48
Tijd voor een evaluatie! Maandag moet het af zijn en ik hoopte dat er mensen waren die bereid zijn het programma even te testen? :)

Graag wat feedback!

Download: http://users.skynet.be/fa379532/Facturatieprogramma0201.zip

Er moet nog wat aan gesleuteld worden, maar dit zal het voornamelijk zijn!
Goedemiddag allen, ik was gisteren al begonnen met dit te typpen, maar toen crashte Safari plots.. Nja, een nieuwe dag en jullie raad is toch wel essentieel :p Ik weet niet of dit echt bij IT Pro hoort, maar naar aanleiding van het 'huiswerktopic' vermoed ik van wel.

Ik zit in het laatste jaar Boekhouden-Informatica en dien een boekhoudprogramma te schrijven welke uit volgende onderdelen bestaat: factuur maken, klantenbestand beheren, producten beheren. Als voorbeeld kregen we een menu met deze 3 onderdelen, ik heb me echter geïnspireerd op involer, de factuur opstellen is i.m.o. de belangrijkste functie en in de Toolstrip vind je wel knoppen die naar klanten- en productbeheer leiden.

Ik werk dit jaar samen met Sadel en dien een van hun facturen na te maken. Dit moet in feite gewoon een window zijn waarin alle elementen van de factuur verschijnen. Dit vind ik nogal belachelijk, ik zou dus graag hebben dat de factuur geëxporteerd kan worden naar een pdf. Dit hebben we afgelopen jaar niet geleerd en het is de bedoeling dat we bepaalde onderdelen die we wensen te implementeren, dat we dit op internet opzoeken. Ik heb al wat opgezocht, maar vind niets nuttig. Is dit relatief eenvoudig te doen? Moet je heel te pagina opstellen in geschreven code of kan op de pagina visueel kiezen op welke plaats elk element dient te verschijnen?

We hebben de basis gezien van VB.net, ADO.net en SQL. Ik heb een Access database aangemaakt en via ADO.net dienen we die gegevens eruit te halen, dit kan zowel via connected toegang als disconnected toegang. We zijn vrij om te kiezen welk we gebruiken. Disconnected lijkt op het eerste zicht het eenvoudigste, maar mogelijk kom ik dan later bedrogen uit? En connected lijkt ook ‘beter’ :)

Ik heb ook het instellingenpaneel van Invoy (zie screenshot 1) ietwat overgenomen voor de volledigheid. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk was om variabelen in te stellen welke bij het afsluiten geschreven worden naar een xml(? Of iets dergelijks) file en bij het opstarten opnieuw ingeladen wordt?

Ik zal deze thread regelmatig updaten en binnenkort eens laten zien wat ik tot nog toe heb (staat op de server van school). 3 vraagjes om te beginnen dus :)

[list=1]
Is het eenvoudig om VB een PDF document te laten genereren of een printer aan te sturen?
Disconnected of Connected access bij ADO.net?
Is het mogelijk dat variabelen behouden blijven na het heropstarten van het programma?
[/list]

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door bn326160 op 19-01-2013 19:38 ]

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je moest het toch opzoeken op internet? Waar heb je al naar gezocht dan? Want het lijken me nogal opzoekbare vragen, eerlijk gezegd.

1. Zoekterm: "vb.net create pdf" geeft diverse aanwijzingen. Na een beetje doorklikken kwam ik op itextpdf.com, waar een library te downloaden is waarmee PDFs te maken zijn.
2. Zoekterm: "ado.net connected vs disconnected" geeft diverse discussies en artikelen waarin de verschillen en voor- en nadelen worden besproken.
3. Wat bedoel je hiermee? Of je informatie in bestanden kunt opslaan en weer inlezen? Dat lijkt me iets te voor de hand liggend... ;) Mogelijk bedoel je het opslaan van gebruikersvoorkeuren? Zoekterm: "vb.net store retrieve user preferences".

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Bedankt voor je reactie!

Ik had al een library gevonden, maar die leken zo amateuristisch, ook moest je daar heel de lay-out instellen a.d.h.v. code en dat werd niet echt in detail uitgelegd. iText is zo te zien voor Java en C#, ik heb geen idee of dat compatibel is met VB?)

Excuses, was niet eens in me opgekomen!

Ja inderdaad, hmm bedankt voor de query zal nog wat opzoekwerk verrichten. ;-)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 22:28
bn326160 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:43:
Ik had al een library gevonden, maar die leken zo amateuristisch, ook moest je daar heel de lay-out instellen a.d.h.v. code en dat werd niet echt in detail uitgelegd. iText is zo te zien voor Java en C#, ik heb geen idee of dat compatibel is met VB?)

Ja inderdaad, hmm bedankt voor de query zal nog wat opzoekwerk verrichten. ;-)
Wanneer iets bruikbaar is in C#, is het ook bruikbaar in VB.NET (beiden draaien (in normale situaties) op de .NET runtime).

Het amateuristisch gehalte van PDF's genereren... Je kan altijd eens zoeken naar libraries die word templates oid gebruiken. Er zullen wel genoeg libraries te vinden zijn (ja, soms is het wat zoeken... maar dat is dan ook de bedoeling).

Tot slot; ik heb de indruk dat dit een eindwerk is? Dan is het ook logisch dat je zelf ook nog heel wat zoekwerk moet verrichten. Laat zien dat je zowel met de opgedane kennis van de opleiding, als eigen inzet (zelfstudie, onderzoek) tot een resultaat kan komen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363273

Heb je geleerd om rapporten te maken? Eventueel met crystal reports of iets dergelijks?
Als je daar gebruik van mag maken, dan zijn de mogelijkheden zeer breed, en stelt het opslaan als PDF niet veel meer voor dan Report.ExportToDisk(ExportFormatType.PortableDocFormat, "C:\MijnReport.pdf")

Het lijkt me inderdaad wel verstandig om zelf echt er voor te gaan, en je echt begrijpt wat je maakt!

Komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 15:22

markvt

Peppi Cola

Een pdf maken kan ook prima met abcpdf.net van websupergoo.com kost wel een paar euro maar dan heb je ook wat ;) (Kan ook gratis maar dan moet je een link naar ze plaatsen op je website http://websupergoo.com/linktous.htm )

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Ik heb even gegoogled, ik vind duidelijk de verschillen tussen Connected en Disconnected toegang. Dit weet ik allemaal wel al, maar niet wat het praktischst uitvoerbaar is.
Styxxy schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:26:
[...]

Wanneer iets bruikbaar is in C#, is het ook bruikbaar in VB.NET (beiden draaien (in normale situaties) op de .NET runtime).

Het amateuristisch gehalte van PDF's genereren... Je kan altijd eens zoeken naar libraries die word templates oid gebruiken. Er zullen wel genoeg libraries te vinden zijn (ja, soms is het wat zoeken... maar dat is dan ook de bedoeling).

Tot slot; ik heb de indruk dat dit een eindwerk is? Dan is het ook logisch dat je zelf ook nog heel wat zoekwerk moet verrichten. Laat zien dat je zowel met de opgedane kennis van de opleiding, als eigen inzet (zelfstudie, onderzoek) tot een resultaat kan komen.

Succes!
Oh ok, bedankt, dat zal mijn keuze van libraries vergroten.
Ik weet amper wat de mogelijkheden zijn, daarmee dat ik hier ten rade kom.

In de opleiding hebben we op 6 maanden VB.net, SQL en ADO.net gezien, verwacht dus niet al te veel van de opgedane kennis.
Wat dat eindwerk betreft, dit boekhoudprogramma is slecht een (weliswaar grote) deelopdracht, we dienen ook een website te schrijven. Er wordt niet verwacht dat de informatica opdrachten van hoog niveau zijn, het hoofdvak van de jaartaak is Bedrijfseconomie. Ik zou gewoon graag hebben dat ik mijn tijd niet steek in half-afgewerkte producten.
Anoniem: 363273 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:06:
Heb je geleerd om rapporten te maken? Eventueel met crystal reports of iets dergelijks?
Als je daar gebruik van mag maken, dan zijn de mogelijkheden zeer breed, en stelt het opslaan als PDF niet veel meer voor dan Report.ExportToDisk(ExportFormatType.PortableDocFormat, "C:\MijnReport.pdf")

Het lijkt me inderdaad wel verstandig om zelf echt er voor te gaan, en je echt begrijpt wat je maakt!

Komt goed!
Neen, nooit van gehoord, zal er eens over opzoeken. Bedankt
markvt schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:02:
Een pdf maken kan ook prima met abcpdf.net van websupergoo.com kost wel een paar euro maar dan heb je ook wat ;) (Kan ook gratis maar dan moet je een link naar ze plaatsen op je website http://websupergoo.com/linktous.htm )
Zal ik ook eens voor kijken, we dienen ook een website te maken, dus dit kan goed van pas komen ;) Bedankt

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Om een of andere reden lukt het niet om bestanden te uploaden via Wifi, zowel is OS X als in Windows.. Vreemd, dus maar moeten doen via tethering, mocht iemand een oplossing hebben is dat ook welkom!

Goed, we zijn al even verder en het is tijd om jullie eens te updaten en om raad te vragen!
Ik heb Windows 8 en Visual Studio 2012 geïnstalleerd hier.

Dit is waaraan ik begonnen was, maar bij het toevoegen van een splashscreen werkte er heel wat niet meer, nja zorgen voor later.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img826/9987/oud.th.png
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img717/9607/oudinstel.th.png
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img850/9489/splashm.th.png

Dus maar opnieuw begonnen, volledig met connected access tot de database, op die manier schrijf je alle code zelf, weet je precies wat je doet en leer je imo het beste ervan.
Dit is wat ik tot nog toe heb
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img541/7485/mainlk.th.png
Klantbeheer: Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img89/9888/klant.th.png
Productbeheer: Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img11/3299/prodn.th.png
De beheers onderdelen kunnen prima gemaximaliseerd worden. Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img607/8835/prodmax.th.png
Bij de facturatie zelf lukte dit niet echt, en heb ik de window size maar vast gezet.

Mochten er suggesties zijn qua design zijn deze altijd welkom.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img14/9273/main2rv.th.png
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img14/9273/main2rv.th.png

Mijn grootste taak tot nog nu is wanneer men op de knop 'toevoegen' drukt er een lijn wordt toegevoegd aan de onderste listview. Met het productnummer, omschrijving, prijs, hoeveelheid en totaal.

Ik zou dit graag afdrukbaar maken. Jullie spraken eerder al van Crystal Reports, ik rond gekeken, versies voor Studio 2010 geïnstalleerd, maar vind bij m'n window forms niet onmiddellijk een crystal report terug. Is dit wel compatible met Visual Basic? Bestaan er tutorials voor?

Alternatief heb ik nog de iTextSharp plugin ontdekt en het voor elkaar gekregen om een regel tekst in een PDF te plaatsen, het zou wel de bedoeling zijn om de bedrijfsgegevens, het logo, de aangekochte producten, totalen, btw, .. toe te voegen. En het zou wel handig zijn mocht dit in een een of andere 'window designer' kunnen. Kan iemand me op weg helpen? Alvast bedankt!

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:51
bn326160 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:04:
Ik zou dit graag afdrukbaar maken. Jullie spraken eerder al van Crystal Reports, ik rond gekeken, versies voor Studio 2010 geïnstalleerd, maar vind bij m'n window forms niet onmiddellijk een crystal report terug. Is dit wel compatible met Visual Basic? Bestaan er tutorials voor?

Alternatief heb ik nog de iTextSharp plugin ontdekt en het voor elkaar gekregen om een regel tekst in een PDF te plaatsen, het zou wel de bedoeling zijn om de bedrijfsgegevens, het logo, de aangekochte producten, totalen, btw, .. toe te voegen. En het zou wel handig zijn mocht dit in een een of andere 'window designer' kunnen. Kan iemand me op weg helpen? Alvast bedankt!
Microsoft heeft zelf ook een report editor/generator engine in zijn Visual Studio producten zitten ( iig in 2008 en 2010 ) waarmee je best acceptabele resultaten kunt bereiken.

iTextSharp is een prachtige library om pdf bestanden mee te manipuleren, maar behoorlijk low level. Ik gebruik deze bijvoorbeeld om de tekortkomingen van de reporting engine op te vangen. Hierbij moet je denken aan het toevoegen van paginanummers in het report detail nadat de pdf is gegenereerd. Zowel MS as CR kunnen nl alleen paginanummers genereren als ze in de pagineheader -of footer staan. Ook gebruik ik deze library om het gegenereerde stuk van het report samen te voegen met een template pdf die de klant zelf kan aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door farlane op 29-12-2012 10:18 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Ik zou graag wat feedback krijgen en heb de beginpost dus aangepast!

Alvast bedankt

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 22:40
bn326160 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 19:39:

Alvast bedankt
Ik heb het even open gedaan.
Het eerste wat mij opvalt is dat je .NET 4.5 gebruikt. Zijn er specifieke dingen zoals async, .... die je gebruikt om het laatste framework te gebruiken? Je kan gemakkelijk een 4.0 gebruiken, dit gaat bij de meeste gewoon gebruikt worden.

Gebruik MDI bij winforms, nu krijg je een warboel van schermen in je takenbalk. En kan je gewoon verschillende schermen openstaan hebben die eigenlijk niet samen zouden mogen openstaan.
Waarom ook gebruik maken van het verouderde winforms? En niet voor de WPF of iets dergelijks.

Bij instellingen werkt uw knop niet bij Gids --> Voorbeeld. Als je daar op klikt zie ik niets gebeuren.
Bij instellingen al je op het factuurnummer aanpassen drukt, wordt de textbox over de tekst gezet.
Daardoor zie je de tekst nog die erachter staat.

Ik zou ook de meer/minder knop wegdoen. Staat daar in het minden niet echt mooi vind ik. Zoveel instellingen heb je ook niet.
Je kan ook eventueel in plaats zo'n grote knoppen een tab systeem maken.
Als je klikt op het knopje Bedrijfsgegevens wijzigen. Krijg ik een crash. Best uw foutmeldingen opvangen.

Dit zijn de eerste dingen die mij opgevallen zijn. Verder heb ik nog niet gekeken. Hij crasht net iets teveel. Dus best je foutmeldingen wat meer opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:34

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

bn326160 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 19:39:
Als je dat voortaan gewoon even in een nieuwe post in je topic wil doen is dat wel fijn; je topicstart is er nu niet bepaald duidelijker op geworden en ik zie er 't nut niet zo van om je topic zo om zeep te helpen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1