Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Software om statische website te onderhouden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik onderhoud verschillende statische websites, maar hier kruipt enorm veel werk in als deze site groter worden dan een 10 tal pagina's. Daarom ben ik op zoek naar goede software waarmee een statische website makkelijke te maken en onderhouden is. Ik schrijf alle html 'code' nu zelf en ik heb hier geen probleem mee. Ik zoek vooral naar software waarmee ik de verschillende menu's kan laten genereren i.p.v. op elke pagina dit zelf te moeten gaan aanpassen bij elke verandering of toevoeging van pagina's. Uiteindelijk wil ik dus uit het programma een compleet statische website halen die ik dan kan uploaden naar de webserver. Zelf heb ik er geen kunnen vinden met de nodige functies.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:20
Je kunt een eenvoudig CMS gebruiken (zie andere topics, www.cmsmatrix.org).

Als het echt vooral om een menu gaat waarvan je nu een kopie op elke pagina hebt, dan kun je ook gewoon dat menu in een apart bestand zetten en met server-side includes/PHP's include/... het menu in alle pagina's opnemen. Dan hoef je maar één menu.html o.i.d. aan te passen.

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Jekyll is een tool die doet wat je hebt omschreven: een statische site genereren met diverse herbruikbare onderdelen op je pagina's.
Ik weet niet welke functies je precies zoekt, maar het project heeft voldoende documentatie om te bepalen of het aan je voorwaarden voldoet.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Topicstarter
Raynman schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:57:
met server-side includes/PHP's include/...
Even voor de duidelijkheid: Er mag/kan niets aan de server-side gebeuren, vandaar de statische html pagina's.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:08:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Er mag/kan niets aan de server-side gebeuren, vandaar de statische html pagina's.
Waarom is dat niet mogelijk? Wellicht zijn er wel tools die een site kunnen 'downloaden'. Je kunt in dat geval gewoon een willekeurig CMS gebruiken en de site dan statisch op een andere server zetten.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Een site waarvan ik het werk ooit eens heb overgenomen had dezelfde eis en de maker daarvan had het als volgt opgelost:
Data per pagina stond in aparte XML files die tot HTML werden getransformeerd met een XSLT-bestand. Voor de pagina-inhoud werd wel een geheel eigen bedacht byzantijns systeem van tags gebruikt, maar je zou natuurlijk op een ASP.NET Masterpage-achtige manier kunnen werken door de pagina-content in <Content Panel="X"> tags te plaatsen, of iets vergelijkbaars.
Je XSLT-bestand query't dan in de content voor de respectievelijke panels uit je XML en kan dan je standaard inhoud zoals menustructuur en altijd terugkerende content bevatten of automatisch inladen.

Er zijn commandline tools om automatisch XML te transformeren, volgens mij kan het onder Windows met de MSXML engine.

edit:
Mogelijk nadeel is wel dat je page content XML well-formed moet zijn, anders moet je alles in CDATA blokken gooien

[ Voor 7% gewijzigd door Not Pingu op 22-10-2012 11:21 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik meen uit een grijs verleden te herinneren dat je met dreamweaver ook statische pagina's kon maken...

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-11 20:32
Je kunt Dreamweaver ook gebruiken om statische pagina's te maken. Binnen Dreamweaver kan je vervolgens sites definiëren zodat alles gescheiden is. Vanuit Dreamweaver kan je vervolgens deze ook in sync houden met de webhost via een FTP(s) verbinding.

• Psych7763
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-07 12:21
Als je Dreamweaver gebruikt kan je ook gebruik maken van templates. Je maakt een template met alle common delen van je site (menu, css, etc) en gaat je content pagina's daarop verder bouwen.

Als je dan je template nadien aanpast (extra menu item oid) komt dit in alle pagina's die deze template gebruiken netjes door.

Je kan natuurlijk ook je eigen template oplossing maken met een aantal includes en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Not Pingu schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 08:01:
Een site waarvan ik het werk ooit eens heb overgenomen had dezelfde eis en de maker daarvan had het als volgt opgelost:
Data per pagina stond in aparte XML files die tot HTML werden getransformeerd met een XSLT-bestand. Voor de pagina-inhoud werd wel een geheel eigen bedacht byzantijns systeem van tags gebruikt, maar je zou natuurlijk op een ASP.NET Masterpage-achtige manier kunnen werken door de pagina-content in <Content Panel="X"> tags te plaatsen, of iets vergelijkbaars.
Je XSLT-bestand query't dan in de content voor de respectievelijke panels uit je XML en kan dan je standaard inhoud zoals menustructuur en altijd terugkerende content bevatten of automatisch inladen.

Er zijn commandline tools om automatisch XML te transformeren, volgens mij kan het onder Windows met de MSXML engine.

edit:
Mogelijk nadeel is wel dat je page content XML well-formed moet zijn, anders moet je alles in CDATA blokken gooien
Hier ben ik voor gegaan en is wel super om de ruwe data, de layout en de opmaak te kunnen scheiden van elkaar. Alleen vraag ik me af of Visual Studio niet alles in 1 keer kan omzetten?

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Heb even gezocht of je dat met Visual Studio Automation voor elkaar zou kunnen krijgen, maar het lijkt er niet op. Volgens mij had de originele maker van die website er een makefile voor, wat ik toen heb omgeschreven naar een batchfile omdat ik niet op Linux werk.
Zo'n batchfile kan je dan weer wel vanuit Visual Studio aanroepen maar dat is natuurlijk niet wat je bedoelt.

Was je trouwens al bekend met XSLT?

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 11:02

koekiemonster

want a cookie

Gebruik maken van Contribute?

[webhero.nl]

Verwijderd

Topicstarter
[message=39162421,noline]Was je trouwens al bekend met XSLT?
Ja, gebruik het wel regelmatig. Mijn site was al deels opgebouwd hiermee.
Ik heb besloten om zelf maar een tool te schrijven om de omzetting te doen, want deze zijn echt onbestaande (met gui dan).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 16:34 ]

Pagina: 1