Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Hallo,

Ik heb 2 weken geleden een 2e hands PC gekocht met 4 case fans erin, een 412SLIM prossecor koeler en een Sapphire HD7970 (vid kaart + koeler).
Nu maken de case fans zo belachelijk veel lawaai (volgens mij wel over de 50 decibel heen) dat ik deze wil uitschakelen en de kast gewoon aan 1 kant open houd. Hierbij schakel ik dan 3 van de 4 case fans uit.

Plaatsen van de fans: 2x Boven in de kast (uit), 1x Achterin de kast (aan) & 1x naast de voeding onderin (uit).

De fan die achterin de kast zit is wel stil. Ik kan nog even testen of die naast de voeding ook stil is, maar die 2 boven in in elk geval niet.

Kan dit? Gaat het moederbord niet oververhitten als ik dit doe o.i.d.?
Het gaat over deze pc.

Sander

Edit:
Vergeten te zeggen, maar ik houd nu de zijkant wel open.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandert98 op 21-10-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31

Rannasha

Does not compute.

Je kunt gerust een of meer casefans uitschakelen. De meeste pc's draaien met hoogstens 2 casefans en dat gaat prima. De casefans worden over het algemeen het best benut als je er 1 boven/achter hebt die lucht de kast uitblaast en 1 onder/voor die lucht naar binnen blaast.

Je hoeft je niet druk te maken over mogelijk oververhitten. Zelfs al zou er onvoldoende koeling zijn, dan klokken de diverse onderdelen zichzelf eerst terug of schakelen zichzelf uit voordat er schade ontstaat. Hou desnoods een programmatje dat temperaturen weergeeft erbij terwijl je zware games draait om te zien hoe warm de boel wordt.

Het weglaten van het zijpaneel levert niet altijd een verbetering op in de koelprestaties, gezien het een eventuele luchtstroom van onder/voor naar boven/achter kan verstoren. Daarnaast betekent het ontbrekende paneel dat geluid minder tegengehouden wordt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Bedankt voor je antwoord :) .

Dus 2 case fans is genoeg? En dan doe ik de zijkant weer dicht.
Met welk programma kan ik de temperaturen van de hardware zien? Ik heb wel even gegoogled, maar ik kon het even niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31

Rannasha

Does not compute.

Zelf zou ik inderdaad voor 2 casefans kiezen ja, in de opstelling die ik in mijn eerste post heb beschreven.

CoreTemp is goed voor CPU temperaturen. Voor GPU temperaturen gebruik ik MSI Afterburner. Volgens mij hoort die ook te werken voor niet-MSI videokaarten.

Overigens zou je de casefans ook kunnen vervangen door stillere exemplaren. Dan heb je meer koeling zonder het lawaai.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:06
Met 1 case fan kom je er meestal ook wel, maar dat hangt er ook vanaf hoe zwaar je je systeem belast. Afhankelijk van de plaats van je casefan laat je deze naar binnen of buiten plaatsen. Als de fan onderin staat blaas ik koude lucht in de kast, bovenaan geplaatst blaas ik de (opgestegen) warme lucht naar buiten.
De ventilatoren op je CPU koeling zullen ook voor de nodige airflow zorgen, dus probeer het eens met eentje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Thanks Rannasha, ik ben even met de programma's aan het kijken :) .
Ik wil idd wel wat gaan vervangen door wat stillers, want dit is nou niet echt meer grappig.

Ik moet alleen nog even ontdekken of de fan aan de achterkant nou in de kast blaast of eruit... Maar daar kom ik snel genoeg achter ;)

@Significant
1 case fan gaat niet lukken, mijn CPU cooler blaast de verkeerde kant op, zo ook mijn videokaart koeler ;-)

Edit:
De fan aan de achterkant blies uit, dus de bovenste 2 fans konden gelukkig uit. Deze maakten een raar geluid. Nu nog even zoeken naar een stille 120mm fan voor onderin die veel lucht erin blaast, maar toch stil is.

Het programma Core Temp bevalt me zeer goed, ook omdat ik tussen het gamen door op de Logiteck G15 gewoon kan zien hoeveel graden elke Core apart is.

Raden jullie mij nog een bepaald soort fan aan? 120mm dus en een 3 pin aansluiting.

Edit 2:
De Antec TrueQuiet Pro 120 lijkt mij zeer goed, zeer stil en na enkele YT filmpjes te hebben gekeken lijk ik wel zo goed als overtuigd :). Dan lijkt me dat ik hem ga bestellen op Amazon.com, want in NL is hij wel echt belachelijk duur..

Edit 3:
Shit... Hij wordt niet verzonden naar NL... Nu even werken, vanavond verder zoeken.

[ Voor 59% gewijzigd door Sandert98 op 21-10-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over cooling horen gek genoeg in... Cooling :z

Move OH -> CA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Excuses Dion_b ;) .

Significant:
Gaat die wel snel genoeg om een full tower te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2thomas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 11:38
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 10:27
Persoonlijk raad ik deze aan:
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm

Stil, maar toch redelijke airflow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Is deze dan beter dan de Antec TrueQuiet Pro 120? Die je hebt gestuurd is natuurlijk al wel een heel stuk goedkoper. En dat vind ik wel erg fijn :) . Met 1.100 rmp kom ik er denk ik ook wel in een full tower :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Ik heb voor de nexus gekozen, bedankt voor jullie hulp :)
Pagina: 1