Dell optiplex vreemd opstartgedrag met VGA-aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 11:27

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste lezers,

Naast mijn staan 3 (als het goed is) identieke Dell Optiplex 760.
- Dell OptiPlex 760 SFF
- Windows Vista (De softwareinstallaties op de pc's zijn 1 dag oud en identiek: drivers, Windows, updates en 3rd party applications. Irrelevant, krijg geen eens POST)
- Video: Intel GMA4500 met DVI (risercard),VGA- en DisplayPort-aansluiting

Ik heb beeld via een VGA-kabel die aangesloten is op een KVM-switch. De reden hiervoor is dat ik op dit moment geen beeldscherm over heb dat ik via DVI aan kan sluiten. De VGA-poort zit op het moederbord geïntegreerd. Default bios setting voor Video is "auto".

Het probleem is echter als volgt:
- 1 systeem heeft geen problemen.
- 1 systeem start niet op.
- 1 systeem start niet op na een reboot.

Één pc start helemaal niet op. Na het aanzetten blijft de fan voluit blazen maar is er geen beeld.
LED 2+4 branden wat volgens http://support.dell.com/s...s/op760/en/sm/trouble.htm "A possible graphics card failure has occurred." betekent.

Één pc start prima op maar zodra deze moet herstarten krijgt hij hetzelfde probleem als de andere pc. LED 2+4 gaan aan, de fan blaast voluit maar er vindt geen POST plaats.

Je kunt in de volgende twee video's het probleem zien. In video 1 zie je pc #1 die niet opstart en pc #3 die prima opstart. In video 2 zie je pc #2 die wel opstart maar niet reboot.
[YouTube: http://youtu.be/YztMlJRUJag]

[YouTube: http://youtu.be/rPWySVvfeu4]

Ik heb van alles geprobeerd. De risercard omgewisseld onderling, het BIOS teruggezet naar default, de BIOS-batterij verwijderd, de RAM-bankjes maar eens omgewisseld, risercard helemaal verwijderd, BIOS-upgrade uitgevoerd. Allemaal geen oplossing.

Toen ben ik eens gaan opstarten zonder aansluitingen. Het blijkt zo te zijn dat wanneer ik de VGA-kabel uit de pc haal, deze wel opstart. Pc 2 voert in dat geval netjes een herstart uit. Doe ik de kabel erin of eruit als het systeem al gestart is is er geen probleem. Het probleem doet zich alleen voor wanneer de VGA-kabel in het systeem zit tijdens de opstar (#1) danwel herstart (#2).

Aangezien de pc's in principe identiek zijn begrijp ik niet waarom 1 pc goed werkt, 1 pc niet werkt, en 1 pc half werkt. Überhaupt vind ik het nogal een vaag probleem dat ik nog niet eerder tegen ben gekomen.

Om eventuele problemen met de KVM uit te sluiten (die overigens al járen in gebruik is en op allerlei type pc's (waaronder 1 van deze Opticomplexen) prima functioneert, heb ik in eerste instantie een andere KVM-stekker gebruikt. I.p.v. poort 4 op poort 2 aangesloten. Geen verschil. Daarom heb ik maar even een losse monitor van stal gehaald. In deze situatie lijkt het probleem zich niet voor te doen op #2: reboots gaan doen en #1: boots gaan doen. Of dit zo blijft weet ik niet daar ik vanzelfsprekend maar een beperkt aantal keer heb kunnen testen (ik ga niet de complete avond pc's zitten booten :)).

Nu kun je stellen "waarom gebruik je niet gewoon de DVI". Afgezien van dat ik die op dit moment niet kan gebruiken, zullen de uiteindelijke gebruikers van deze pc's dat ook niet gaan doen omdat zij werken met monitoren die alleen maar VGA ondersteunen. En hoewel "je móet een nieuwe monitor kopen want anders start je pc niet op" een interessante verkoopdiscussie opwekt, is dat vanzelfsprekend niet de oplossing die ik zoek. En los daarvan: "het moet gewoon werken".

Het volgende dat je misschien stelt: "het is de KVM!". Ja, daar lijkt het wel een beetje op als je alles bij elkaar optelt. Ik heb nog nooit problemen gehad met deze KVM. Er staan as we speak nog 2 systemen op aangesloten die prima werken. Maargoed, uiteindelijk gaan ze op één monitor en niet een KVM. Waar ik bang voor ben is dat dit een probleem is dat zich straks ook gaat manifesteren. En er is immers één pc die gewoon wél goed functioneert aan de KVM. Ik vrees dat als ik straks de pc's aansluit op een ander scherm, ik hetzelfde krijg. Of dat misschien het probleem zich at-random gaat vertonen.

Welke Tweaker herkent dit probleem of kan er iets zinvols over roepen?

[ Voor 34% gewijzigd door Eagle Creek op 21-10-2012 04:37 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 11:27

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Klein bumpje voor dit vreemde probleem :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~