Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dell Inspiron 15R SE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Het afgelopen 3 jaar heb ik gewerkt met een Acer Aspire 7715. Een jaar lang ging het goed, maar daarna begon de laptop kuren te vertonen. Hierbij moet je denken aan de accu die niet meer oplaadt, crashen van het hele systeem en niet opstarten, en nu zelfs dat ik de oplader zó er in moet steken zodat de laptop niet spontaan uitvalt.

Nu is het tijd om een nieuwe laptop aan te schaffen. Ik heb een beetje rondgekeken en zag dat de Inspiron 15R SE van Dell vaak wordt aanbevolen.

De laptop zal vooral gebruikt worden om films te bekijken, surfen en om verslagen te schrijven. Hiernaast wil ik wel een laptop die later een game aankan, voor als ik later beslis om een game te installeren.

Wel wil ik een laptop die 3~4 jaar meekan, waarbij de accu het niet na een anderhalf jaar begeeft en veel processen tegelijk aankan.

Nu mijn vraag;
Is de Inspiron 15R SE een goede laptop voor mij?

Mijn budget is ~€650,- , maar €60,- extra voor veel betere kwaliteit wil ik graag betalen.

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-11 22:42

Fixer

FP ProMod
Voor dat budget is de Inspiron 15R SE waarschijnlijk wel het beste wat je kan krijgen. Goed scherm (1920x1080), prima processor (Core i5 3210m óf tegen meerprijs een Core i7-3612QM ), 8GB RAM, vrij redelijke grafische kaart (HD7730m).

Als je een duidelijk betere laptop wilt, moet je (veel) dieper in de buidel tasten en een paar honder euro meer uitgeven. Gezien jouw budget zou dit dus de beste keuze zijn.
Je zou dan nog wel de afweging moeten maken of je de Core i7 neemt, of de Core i5.

Vergeet niet in het Dell Waardebonnen topic te kijken voor korting!

Verwijderd

Zo denk ik er ook over. Een 1080p scherm lever waanzinnig veel meerwaarde. En de eerstvolgende met zo;n scherm is €250+ duurder. Tsja.

Wat betreft de rest van je eisen. De eis stellen dat de accu het na een paar jaar nog doet is vrij onrealistisch. Ik heb de goedkoopste dell met 1080p scherm (wat destijds zo'n beetje de enige laptop was met zo'n scherm. Wat ook de reden is dat ik die heb gekocht). Ik heb gisteren nog bijna 3 uur lopen CSS-en op de accu. Het ding is meer dan 3 jaar oud.

Een klasgenoot van mij heeft rond dezelfde tijd de meest high-end thinkpad gekocht Zijn accu's hebben het niet langer uitgehouden dan een half jaartje per stuk.

Een goede accu houd gewoon in dat je veel geluk moet hebben. Of je koopt die factor af met een zakelijk model met 3 jaar garantie op de accu. Maar dat kost een flinke bom duiten...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, heb er veel aan gehad. Een paar uur geleden de laptop besteld, en hoop er nog lang mee te kunnen werken :).

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:47

Quad

Doof

Goede keuze!
Ik hoop voor je dat je het wel met de aantrekkelijke kortingen besteld hebt ;).

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer!

Had de laptop inderdaad met de kortingen besteld.

Nu wil mijn broer ook dezelfde laptop bestellen, maar is de laptop veel duurder geworden!

Denken jullie dat het verstandiger is om even te wachten? Komt het vaak voor bij Dell dat ze die laptops afprijzen?

Alvast bedankt.

• Quad

Quad

Doof

De €750 euro versie is nog beschikbaar, maar de i7 is duurder idd. Deze is ook iets sneller dat wel (3630 vs 3612qm).

nggyu nglyd

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:41:
Ben ik weer!

Had de laptop inderdaad met de kortingen besteld.

Nu wil mijn broer ook dezelfde laptop bestellen, maar is de laptop veel duurder geworden!

Denken jullie dat het verstandiger is om even te wachten? Komt het vaak voor bij Dell dat ze die laptops afprijzen?

Alvast bedankt.
Is alleen de vraag of de notebooks na 't wachten nog lang geleverd worden met Windows 7. Momenteel wel nog. Windows 8 zonder touch schijnt niet zo lekker te werken; maar goed dat is van horen en lezen zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat Dell wat gaat afprijzen i.c.m. Windows 8 om deze te promoten.

Benieuwd wat het voor je broer gaat worden. Ik heb mijn eisen teruggesteld naar die van 750 euro :-)

• Quad

Quad

Doof

Mja met Windows 7 kan je niet aanschaffen, compatibiliteits issues.

nggyu nglyd

• Ardiendo
Quad schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:25:
Mja met Windows 7 kan je niet aanschaffen, compatibiliteits issues.
Die had ik ook al ondervonden. Ik ga maandag denk ik gewoon bellen en mjah... kijken of ik dan wat kortingen of extra's kan afdingen. Vorige week kreeg ik namelijk het verzoek om iets van 4 uur te wachten omdat ze hard bezig waren deze problemen op te lossen. Ondertussen zijn we dagen verder...

Heb jij een idee of 't anders een optie is om de boel eraf te gooien en een clean windows 7 install te doen? Of ga ik dan allerlei nuttige (naast onnutige) Dell apps/services missen?

• Quad

Quad

Doof

Mwah Windows 8 een kans geven?

nggyu nglyd

Verwijderd

Kan iemand de meerwaarde geven van de Inspiron 15R SE van 879 of die van 949. Is dat alleen de Blueray die erin zit? (http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/fs)

• Ardiendo
Quad schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:11:
Mwah Windows 8 een kans geven?
Zit ik deels aan te denken en misschien ook de enige optie :9

Gaat me er meer om van wanneer 't toch niet bevalt. Kan ik dan gewoon een Windows 7 installatie doen en toch zaken als Dell Support Center en Dell Data DataSafe Local opnieuw erop krijgen?

Via deze link kan ik deze twee dingen blijkbaar uitvoeren/installeren, maar hij gaat hierbij controleren of je systeem voldoet (is 't een Dell enzovoort). Vraag me af of dat nog gaat werken met de controle wanneer ik de schijf leeg gooi en Windows 7 van een eigen Microsoft installatie disk erop zet.
http://support.euro.dell....hs1&l=nl&s=dhs&~ck=anavml

Want dan staat echt niks in de weg om Windows 8 te proberen en bij teveel frustratie voor Windows 7 te kiezen, zonder de support van Dell te verliezen.

Maar eens kijken wat een chat met Dell morgen brengt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ardiendo op 28-10-2012 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik las laatst dat je met windows 8 ook gewoon toegang hebt tot een windows 7 gedeelte, alleen dan zonder de 'start'. Is windows 8 dan zo erg? Er werd inderdaad gezegd dat win 8 op touchscreens veel vlotter en natuurlijker werkt. De inspirons worden naar mijn weten met windows 8 geleverd.

Dacht er ook nog aan om een inspiron 17R SE te kopen, maar deze is aanzienlijk duurder en heeft een zwakkere videokaart.
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:24:
Kan iemand de meerwaarde geven van de Inspiron 15R SE van 879 of die van 949. Is dat alleen de Blueray die erin zit? (http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/fs)
Voor zover ik kan zien wel. Dat lijkt het me ook niet echt waard...
Ardiendo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:30:
Ben je er al aan uit wat je doet met de laptop voor je broer? Misschien dat je aan de telefoon of zo nog wat korting eraf kunt praten, zodat je niet die 80 euro extra hoeft te betalen.
Ik kijk morgen maar eventjes wat Dell brengt aan kortingen, en anders maar wachten tot kerst of oud en nieuw denk ik. Met oud en nieuw worden de prijzen drastisch verlaagd hoorde ik. Hij kan nog even door met zijn oude laptop, dus waarschijnlijk is het verstandiger om te wachten.

Prestatie gewijs kan ik niet veel alternatieven vinden. De accuduur is echter wel een minpunt, maar die neem ik maar met de koop mee.

Verwijderd

De inspiron 17R SE heeft een GT 650m, die is een heel stuk sneller. Zeg maar 50 tot 70%.

En windows 8? Ik draai nu anderhalve maand windows 8. Het enige wat er veranderd is sinds 7 is het startmenu. Geen vooruitgang vind ik, maar ook geen ramp. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik het startscherm in W7 heel vaak gebruikte.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:53:
De inspiron 17R SE heeft een GT 650m, die is een heel stuk sneller. Zeg maar 50 tot 70%.
Oh, whoops, verkeerd gekeken. Dan kan dat het wel waard zijn inderdaad. Echter valt de prijs wel erg hoog :\.

Verwijderd

De asus concurrent is nog minstens 30% duurder. Maar ja, het prijsverschil tussen de 15 en de 17" inspiron is vrij groot.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:46:
De asus concurrent is nog minstens 30% duurder. Maar ja, het prijsverschil tussen de 15 en de 17" inspiron is vrij groot.
Wow, dat is wel erg veel verschil. Is dat met de kortingen die je bij dell kan krijgen (epp, shopkorting) of zonder?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:47:
Ik las laatst dat je met windows 8 ook gewoon toegang hebt tot een windows 7 gedeelte, alleen dan zonder de 'start'. Is windows 8 dan zo erg? Er werd inderdaad gezegd dat win 8 op touchscreens veel vlotter en natuurlijker werkt. De inspirons worden naar mijn weten met windows 8 geleverd.
Ik werk nu sinds gisteren met een officiele Windows 8 Pro en kan je geruststellen want het werkt ook met de muis prima. Qua snelheid maakt het ook helemaal niets uit of je touch of muis gebruikt want voor muisbesturing zijn er ook handigheidjes ingebouwd.

Verder klopt het inderdaad dat je ook heel gemakkelijk naar een normaal bureaublad kan switchen zoals in Windows 7. Alleen zitten dan bepaalde menu's op een andere plaats maar de look en feel is dan hetzelfde als Windows 7.

Je kan trouwens bij een laptop bepaalde bewegingen met je touchpad maken en hoogstwaarschijnlijk als de Dell met Win8 geleverd word zitten hiervoor al standaard de drivers erin voor je touchpad. Daarmee krijg je ongeveer hetzelfde effect als met een touchscreen en dezelfde look en feel.

Het is dus alleen een kwestie van eventjes ermee stoeien en wennen eraan dat dingen soms via een andere manier opgestart moeten worden. Eenmaal eraan gewend vind ik het persoonlijk zelfs plezierigier als Windows 7 werken en zeker dat Metro interface.

• Ardiendo
Hmm, lees nu inderdaad 't volgende:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

Verander de waarde van RPEnabled van "1" naar "0", om de Metro UI uit te schakelen indien gewenst. Neem aan dat dit niet uitsluitend is voor de Pro versie van Windows 8. Met Pro schijn je sowieso te kunnen downgraden naar Windows 7. Enige bezwaar zie ik bij de UI, dus als dat tweakbaar is naar iets klassieks, dan ben ik al tevree :-) Volgende keer beter m'n huiswerk doen.

Verwijderd

Volgens mij werkt dat alleen in de developer preview.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ardiendo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:59:
Hmm, lees nu inderdaad 't volgende:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

Verander de waarde van RPEnabled van "1" naar "0", om de Metro UI uit te schakelen indien gewenst. Neem aan dat dit niet uitsluitend is voor de Pro versie van Windows 8. Met Pro schijn je sowieso te kunnen downgraden naar Windows 7. Enige bezwaar zie ik bij de UI, dus als dat tweakbaar is naar iets klassieks, dan ben ik al tevree :-) Volgende keer beter m'n huiswerk doen.
Ik ben nog iemand van de generatie MS Dos en Windows 3.11 etc.. dus iets uit de prehistorie en was nooit zo kapot ervan om meteen naar het nieuwste OS te gaan. Ook nu had ik eerst grote twijfels om niet gewoon bij het oude vertrouwde Win 7 te blijven en eerst eens een Release Preview bekeken.

Het mooie wat ik dus van Windows 8 vind is dat je kan kiezen namelijk of recht toe en recht aan met Metro voor het snelle eventjes iets doen of opzoeken. Daarbij dan toch de mogelijkheid om te switchen naar de oude Win 7 UI voor het dieper gravende werk.

Als je er een beetje extra tijd in steekt weet ik bijna zeker dat je Metro gewoon laat staan en denkt van toch af en toe wel praktisch. Ook installeren is trouwens met Windows 8 een stuk sneller en hier bij mij dan pak weg 10 minuten op mijn desktop.

• Ardiendo
Nou, voor mij wordt het gewoon een Windows 8 systeem. Ik zat er al half aan te denken nu na alle feed-back hier. Net nog aan de lijn gehangen met TS van Dell en die zei ook dat het geen probleem is om Windows 7 eventueel zelf te installeren en naderhand de betreffende Dell tools (iets van 6 apps) via de site opnieuw te downloaden en te installeren. Enige voorwaarde/kanttekening was dat bij technische problemen ze konden verlangen dat ik eerst Windows 8 er weer op zet. Mwah... niet echt een bezwaar.

Dus... als die bon vandaag nog geldig is, heb ik deze ochtend een bestelling EINDELIJK de deur uit _/-\o_ Wat een gedoe ook hehehe. En nu ben ik zelf ook wel een beetje nieuwsgierig naar Windows 8 :P

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje;

De 17R SE van €879,- heeft een i5 processor, maar een betere videokaart, en een grotere scherm.

De 15R SE van €879,- heeft een slechtere videokaart, maar een i7 processor.

Is de i7 het echt waard om te kopen?

Verwijderd

Dat hangt er van af wat je ermee wilt doen. Als je voornamelijk wilt gamen zou ik voor de 17" gaan. Zo veel meerwaarde bied een i7 nu ook weer niet voor een doorsnee gebruiker. Voor jou denk ik dat je net zo goed de i5 kan nemen. De 15" wordt op die manier ook veel goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, dan wordt het een 17" met i5. Dan kan mijn broer mijn laptop overnemen, heb liever een 17" :D.

Nu maar hopen dat er begin november meer korting is op de inspirons.

Bedankt voor alle hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 13:29 ]

• Quad

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:28:
Mooi, dan wordt het een 17" met i5. Dan kan mijn broer mijn laptop overnemen, heb liever een 17" :D.

Nu maar hopen dat er begin november meer korting is op de inspirons.

Bedankt voor alle hulp!
Geen korting genoeg?
7% shopkorting, €50 waardebon korting en 5% EPP korting. Op een 17" is dit al zo €150,00 korting.
Maar eerlijk is eerlijk, momenteel niet de allerbeste deals ;).

Mijn kameraad had een €75,- kortingsbon, 7% shopkorting en 5%EPP. is ietsje meer 8) .

Edit:
Extra kortingsactie Dell
Profiteer tijdelijk van de verhoogde Shopkorting bij Dell. U ontvangt tot en met 2 november maar liefst 10% in plaats van 7% extra korting.

Bron: http://www.shopkorting.nl/winkel/Dell :D

[ Voor 19% gewijzigd door Quad op 30-10-2012 13:34 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Mhmmm, erg verleidelijk om de laptop nu te kopen :/ . Alleen wel jammer dat ik maar maximaal rond de 700 wil uitgeven. Shopkorting gaat er nog vanaf natuurlijk, maar op het punt van betalen zal er toch nog 790 euro afgetikt moeten worden :P.

Had ik ook maar zo'n kortingsbon hahah. Ach, misschien dat ze overmorgen voordeligere acties hebben.

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
Dell kortingscode voor 50 Euro korting op alle Inspiron 15/17R SE laptops: X21HPDK$5Q0KLR
geen idee of die t doet, maar is tot vandaag geldig

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
eventjes snel gecontroleerd, en hij doet t, ook op de 15r se

edit:
dit had zeker in de post hierboven gemoeten? O-)

[ Voor 33% gewijzigd door kaasplank1 op 30-10-2012 22:07 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1