Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo allemaal

Ik heb gisteren een logitech z5500 overgenomen van een medetweaker. Mijn vraag is, hoe haal ik nu het beste uit mijn set?
Want ik lees verschillende verhalen. Ik zou graag het hele "decodeer proces" doorkrijgen. Is het nou zo dat als je hem via de jacks (6 chanel direct) aansluit je geluidskaart (bij mij slechte onboard) al het verwerken van het geluid doet, en als je hem digitaal aanstuurt (coax/toslink) de geluidskaart in de z5500 pod al het verwerken doet?
Tegelijkertijd hoor ik ook weer dat je geluidskaart uitmaakt, ookal gebruik je toslink/coax. Kan iemand mij dit uitleggen?
Roger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Uiteindelijk moet er een digitaal signaal van je systeem naar een analoog signaal voor de speakers worden omgezet. Dit wordt gedaan door een DAC (Digital-Analog-Converter, ofzoiets). De Z5500 heeft een eigen DAC en digitale inputs. Het voordeel is dat je met een coax/toslink je signaal zonder veel verlies (coax is vaak prima afgeschermd, toslink heeft geen last van elektromagnetische interferentie) door interferentie naar je DAC krijgt. Als je echter een goede DAC op je geluidskaart hebt, is het waarschijnlijk dat deze het signaal mooier omzet naar analoog. In zo'n geval gebruik je de analoge jacks. Nadeel is dat je signaal gevoeliger is voor interferentie.

Wat is beter? Gewoon testen. Meestal zijn analoge kabeltjes meer dan voldoende hiervoor en ze zijn al meegeleverd, als het goed is. Je zou een coax/toslink kunnen proberen als je die hebt, maar voor audio is de regel altijd: Gewoon kijken wat jou het beste bevalt.

Ikzelf heb het kleine broertje, de Z5300, welke enkel analoge inputs heeft. Daarbij heb ik bij mijn geluidskaartinstellingen de LFE crossover ingesteld op 140Hz, omdat ik anders zwevende bassen kreeg. Volgens mij heeft de Z5500 een net iets andere subwoofer, dus het kan heel goed zijn dat je daar een andere LFE crossover voor in wilt stellen, Google is je vriend.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
De vraag is ook: wat doe je met de Z-5500? Als je games wilt spelen dan werkt dat out of the box meteen goed in 5.1 als je het analoog aansluit. Als je digitaal aan gaat sluiten en je wilt 5.1 in games dan zal je een geluidskaart/-chip moeten hebben met ondersteuning voor DTS Connect en/of DD Live!. Deze software maakt on the fly 5.1 geluid in games aangezien dat geen vaste track is zoals in films wel is.

Met digitaal aansluiten maakt de geluidskaart maar zeer weinig uit. Het enige wat deze doet is het doorsturen van het signaal naar de Z-5500 en die doet de rest. In vergelijk: ik stuurt mijn set (zoek maar in mijn posthistorie) ook aan met S/PDIF vanaf mijn onboard. Met analoog aansluiten ligt het dus wel anders aangezien de geluidskaart dan al het werk doet.
PhatFish schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:15:Daarbij heb ik bij mijn geluidskaartinstellingen de LFE crossover ingesteld op 140Hz, omdat ik anders zwevende bassen kreeg. Volgens mij heeft de Z5500 een net iets andere subwoofer, dus het kan heel goed zijn dat je daar een andere LFE crossover voor in wilt stellen.
220 - 250 Hz om precies te zijn. Eigenlijk extreem hoog voor een subwoofer waardoor het meer een middentoner is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Maar wat raden jullie mij nou aan? 2-3 tientjes neerleggen voor een geluidskaart zou ik misschien nog wel doen, maar persoonlijk heb ik het idee dat mijn onboard gewoonweg ruk is (pricewatch: Asus M4A78T-E). Mijn vraag blijft dus: wat raden jullie aan te doen? Kan je ook eventueel allebij doen, en dan voor games (uit je reactie maak ik op dat dit alleen bij dure geluidskaarten digitaal kan) analoog en de rest digitaal?

En wat je zegt over de 220-250 hertz, zoiets merk ik denk ook, hij klinkt een klein beetje wollig i.p.v. strak, klinkt dat bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
als ik de pricewatch: Asus Xonar DG gebruik en hem dan analoog aansluit, haal ik dan het maximale uit mijn set? Groet