Limiet instelling op 1 pc in netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ian Wolff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zit momenteel min of meer met een dilemma waar ik tot heden nog niet een oplossing voor kan vinden.

Probleem is als volgt, 3 computers zijn aangesloten op hetzelfde netwerk en op hetzelfde modem. 2 daarvan zijn in mijn eigen gebruik en de derde in gebruik door huisgenoot welke een behoorlijke hoeveelheid stress op de lijn legt door de massieve hoeveelheden download en upload die in gebruik genomen wordt.

Het internet abbo is van mijzelf en elke keer als ik er iets van zeg worden de snelheden ook wel aangepast maar hier heb ik na maanden hetzelfde gedoe geen zin meer in, daarom dan ook mijn vraag; is er een mogelijkheid om de down/upload van enkel die desbetreffende pc aan te passen zodat dit probleem niet meer voorkomt? (Even ter goede orde, de pc in gebruik van de huisgenoot is mijn eigendom, dus als het iets is wat softwarematig op de pc zelf moet gebeuren is dat geen probleem)

De downloads gaan primair alleen door utorrent in dit geval en ik heb de settings daarvan al tig keren aangepast echter wordt dit constant weer door de huisgenoot teruggezet.

Qos op het modem (KPN arcadyan arv7519, welke helaas extreem gelimiteerd is) is geen optie die aanwezig is en ongeacht dat ik de specifieke poort die utorrent op die pc gebruikt ook dicht gegooid heb lijkt utorrent alsnog gewoon vrolijk verder te downloaden (poort van utorrent op desbetreffende pc is niet veranderd)

Ik heb al gegeken naar software welke limieten instellen maar dit moet dermate een pc tussen het modem en de andere computers met 2 netwerkkaarten en daar heb ik op dit moment helaas de hardware niet voor liggen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een programma wat dit aanpast zonder dat dit zichtbaar is (een programma in de proces lijst maakt niet uit, persoon in kwestie is een complete leek) of een methode dmv bios of iets in de instellingen van netwerk kaart om bijvoorbeeld een max van 150 - 200kb down en iets van 10 - 15 upload in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Het probleem is die Arcadyan.
Normaal gesproken wordt traffic shaping en/of QoS ingesteld in de router van je netwerk.
Nu dat niet gaat, moet je andere oplossingen bedenken.

Je kan bijvoorbeeld een tweede router kopen waar je wel alles in kan stellen.
Die sluit je aan tussen Arcadyan en je thuisnetwerk.
Of je wisselt naar een provider waar je eigen apparatuur mag gebruiken.
Je moet dan sowieso rekening houden om met eigen apparatuur te gaan werken.
Spul van internet service providers is meestal basic routering zonder uitgebreide features.

Op zich zijn dat allemaal oplossingen die relatief gemakkelijk te omzeilen zijn door creatieve personen.
Ook oplossingen op de bewuste pc zijn altijd gemakkelijk te omzeilen.
Dan mag die persoon in kwestie niet misschien een Wizzkid zijn, hij/zij zal vast wel vriendjes hebben
die dat wel zijn en voor hem/haar dat even uitzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door cornfed99111 op 21-10-2012 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-07 14:21
Volgens mij is het beter om hem er gewoon op aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ian Wolff
cornfed99111 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 01:12:
Het probleem is die Arcadyan.
Normaal gesproken wordt traffic shaping en/of QoS ingesteld in de router van je netwerk.
Nu dat niet gaat, moet je andere oplossingen bedenken.

Je kan bijvoorbeeld een tweede router kopen waar je wel alles in kan stellen.
Die sluit je aan tussen Arcadyan en je thuisnetwerk.
Of je wisselt naar een provider waar je eigen apparatuur mag gebruiken.
Je moet dan sowieso rekening houden om met eigen apparatuur te gaan werken.
Spul van internet service providers is meestal basic routering zonder uitgebreide features.

Op zich zijn dat allemaal oplossingen die relatief gemakkelijk te omzeilen zijn door creatieve personen.
Ook oplossingen op de bewuste pc zijn altijd gemakkelijk te omzeilen.
Dan mag die persoon in kwestie niet misschien een Wizzkid zijn, hij/zij zal vast wel vriendjes hebben
die dat wel zijn en voor hem/haar dat even uitzoeken.
Dankje voor het antwoord cornfed99111.

Arcadyan is inderdaad veel te gelimiteerd vooral als je rondkijkt naar wat de firmware eigenlijk zou moeten kunnen (via via ergens een topic weten te vinden met oa screenshots van de firmware zonder alles geblokkeerd) echter daar is gewoon niet aan te komen schijnt het.

Ik heb nog een Belkin N1 Vision router staan (ik weet het, belkin is normaal niet echt gewedig, maar heb me destijds laten omkopen door het design en na een aantal firmware updates werkt het ding best goed) waar ik wel QoS en traffix shaping op kan instellen, echter op een of andere manier weigert de arcadyan een ip adres te geven aan de N1 vision. Mocht ik dit alsnog voor elkaar krijgen moet ik dan alle 3 de pc's door de belkin laten lopen voor traffic shaping of kan ik puur de pc van de huisgenoot hier door laten lopen en mijn eigen rechstreeks op de Arcadyan laten zitten? (Ik zit niet echt te wachten op 2x port forwarding naar mijn eigen toe, de arcadyan is gelukkig vrij simpel hiermee maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. (Enig nadeel is wel dat ik dan mijn Belkin niet meer op het bureau heb maar in de meterkast, beetje jammer maar nood breekt wet.)

Het onderhoud van het netwerk en instellingen op de pc van de huisgenoot wordt allemaal door mijzelf gedaan, als er ook maar iets mis gaat wordt er op mijn deur geklopt en persoon in kwestie is al blij als youtube werkt en utorrent werkt naast tekstverwerking. Dus een limiet zoals ik in gedachten heb is geen probleem in dit geval en zal niet worden omzeilt.

Wat betreft de persoon er op aanspreken WiebeV, dit is al meerdere malen geprobeerd en het komt elke keer op hetzelfde neer. Ofwel er komt een geïrriteerde "jup.." "jaaaa.." of "uhhhh huh.." vanachter de gesloten deur of het aloude "Maar ik ben helemaal niets aan het downloaden / Mijn torrent staat niet aan." wat in de eerste gevallen resulteert in ofwel niets dat veranderd, of dat ik na een minuut of 15 een kleine verbetering merk. In het tweede geval kan ik op het modem zelf gelijk alle meldingen van de poorten controleren en blijkt dat alles vrolijk staat te downloaden. Vandaar dat ik het dus ook zat ben ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-07 14:23

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je kan Netlimiter 2 of 3 Pro installeren, die heeft een scheduler die je kan instellen etc , http://www.netlimiter.com/featurelistnl2.php

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Als de Belkin over de features beschikt die jij beschrijft, kan dat al een oplossing zijn.
En ja, je kan ook ervoor kiezen om alleen die huisgenoot op de Belkin aan te sluiten.
Het minpunt is wel dat je eigen pc geen toegang meer heeft tot de Belkin en de pc van de huisgenoot.
De Belkin moet zijn eigen netwerk opzetten. Dat is nodig om traffic shaping en/of QoS te laten functioneren.

Daarbij neem ik aan dat je huisgenoot vroeger of later zal ontdekken waarvoor de Belkin dient.
Het is dan heel simpel om de netwerkkabel om te gooien van de Belkin naar de Arcadyan.
Hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

cornfed99111 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:59:
Het minpunt is wel dat je eigen pc geen toegang meer heeft tot de Belkin en de pc van de huisgenoot.
Hoezo? Leg dat eens uit.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Bij de meeste routers (ken zelf de Belkin niet, dus daar kan ik niets definitiefs over zeggen) moet
de routing modus aan staan voor bepaalde diensten zoals traffic shaping of QoS en degelijke.
Dat betekent dus dat je netwerkverkeer over de WAN poort van de Belkin moet lopen.
Dan is de Belkin en alles wat daarna komt, in een ander subnet dan bij de eerste router.
Dubbel NAT is de term die dan gebruikt wordt.

Je zal dan ook de poorten moeten openen voor torrents en dergelijke in beide routers.

Uitzondering op bovenstaand verhaal zou bijvoorbeeld zijn dat de Belkin een soort bridge modus
heeft en dat kan combineren met traffic shaping.
Maar dat weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ok, maar je kan prima op de PCs in zijn huidige netwerk een extra route instellen naar het netwerk achter de Belkin router :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ian Wolff
Ik was trouwens in de veronderstelling dat Netlimiter ook op een pc tussen modem en de rest van het netwerk moest wat dus niet het geval lijkt. Dat is iets waar ik dus eerst even naar zal kijken als een mogelijke oplossing. Zolang dit programma ingestelt wordt om niet in de taakbalk getoond te worden en geen updates etc mag halen moet dit geen probleem zijn. Dankje webfreakz.nl.

Voor zover ik voorheen er mee werkte en ik mij daarbij kan herinneren regelt de Belkin het meeste van de routering redelijk zelf gelukkig cornfed99111. Ik draaide voorheen met een Cisco Linksys modem waar ik 1 pc rechstreeks op had aangesloten, een laptop vide draadloos op had werken en de Belkin er achter had met 2 computers en ze konden elkaar allemaal zien en benaderen zonder dat ik iets moest aanpassen. Echter als ik dat nu probeer krijgt mijn Belkin geen connectie en de Arcadyan laat de Belkin ook niet in de lijst zien dus daar lijkt iets mis te gaan wat ik moet uitzoeken eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ian Wolff schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:15:
Echter als ik dat nu probeer krijgt mijn Belkin geen connectie en de Arcadyan laat de Belkin ook niet in de lijst zien dus daar lijkt iets mis te gaan wat ik moet uitzoeken eerst.
"als ik dat nu probeer"

Wát probeer je? Je hebt de WAN port van de Belkin router aangesloten op een LAN port van de Arcadyan?

"krijgt mijn Belkin geen connectie"

Wát voor connectie? WiFi? Of op zijn WAN port?

"de Arcadyan laat de Belkin ook niet in de lijst zien"

Wélke lijst?

Het zou prima kunnen wanneer je in Windows naar Network gaat en je een lijst van beschikbare PC's opvraagt dat je de PC van je huisgenoot (achter de Belkin geplaatst) niet zomaar kan vinden. Dit omdat het 'ontdekken' van PC's gebeurt met Broadcasted verkeer, en dat gaat niet door routers heen (komt binnen op Belkin WAN en gaat dus niet door naar Belkin LAN).

Als je handmatig het IP adres intypt: \\192.168.X.Y dan zou dat moeten werken. Mocht dat niet werken, dan zal je op je PC handmatig een extra route in moeten stellen met:

Start -> Run -> Cmd:
route add 192.168.X.0 mask 255.255.255.0 $IP_adres_op_Belkin_WAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ian Wolff
Situatie voorheen was als volgt: Cisco linksys modem via lan naar de WAN poort van de Belkin, van daaruit via lan naar 2 computers. Daarnaast een computer op Cisco Linksys aangesloten. Dit werkte zonder problemen en alles kon elkaar zien en kreeg een ip. Als ik hetzelfde doe met de Arcadyan krijgt de Belkin dus geen connectie naar buiten toe en geen IP toegewezen.

Ik gebruik de Belkin puur als gewone router, dus geen WiFi. Rechstreeks bekabeld. Wat ik bedoel met dat de Arcadyan de Belkin niet ziet, is dat elk apparaat wat aangesloten wordt op de Arcadyan op het hoofdmenu van het modem zelf aangegeven wordt met IP etc. De Belkin wordt daar niet in aangegeven ongeacht goed aangesloten. Belkin zelf ziet wel de eigen pc's aangesloten daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Je huisgenoot hoeft alleen maar "eventjes" een VPN opzeten naar een commercieel of niet commercieel aanbieder, en is je lijn weer vol, en doen die instellingen helemaal niets.

Je kan maar beter met hem even praten, en hem uitleggen, dat downlaoden via Usenet veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Lijkt me duidelijk: 2 opties aangeven voor je huisgenoot.
- OF hij houd zich aan normale (af te spreken) beperkingen en hij heeft internet
- OF je sluit hem van de internetverbinding af en zorgt hij moor voor zijn eigen verbinding.

succes met het brengen van de boodschap... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ian Wolff
Anoniem: 203842 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:18:
Je huisgenoot hoeft alleen maar "eventjes" een VPN opzetten naar een commercieel of niet commercieel aanbieder, en is je lijn weer vol, en doen die instellingen helemaal niets.

Je kan maar beter met hem even praten, en hem uitleggen, dat downloaden via Usenet veel beter is.
Zolang de lijn van de desbetreffende pc geknepen wordt kan er om het even wat geprobeerd worden. Daarnaast hou ik het gebruik van de poorten bij dus dat is iets wat hoe dan ook niet voorbij gaat zonder dat ik het door heb. (Daargelaten van het feit dat persoon in kwestie geen flauw benul heeft van het gebruik van VPN)

Wat betreft het gebruik van Usenet tegenover Torrent haik01. zal ik me verder niet uitlaten buiten de vermelding dat ieder zijn of haar eigen voorkeur heeft. ;)

Ik zou inderdaad het liefst willen dat de huisgenoot eigen verbinding zou hebben Khildin, echter is dat geen optie in dit huis. Er ligt geen kabel verbinding (is in deze straat nooit aangebracht en voor 1 adres gaan ze dat ook niet leggen was de melding destijds) en aderpaar 2 op het ISRA is niet werkend. Gezien ik hier zelf van plan ben om binnen een half jaar te vertrekken ga ik daar ook niet tijd/geld in steken eerlijk gezegd.

Ik denk dat ik ondertussen een redelijke hoeveelheid input heb gekregen waar ik wel verder mee kan komen, tijd voor wat slaap en dan morgen eerst eens kijken wat ik met Netlimiter kan uitspoken en als dat niet werkt de Belkin router er tussen. Dank voor de info tot dusver.
Pagina: 1