• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Velen hebben waarschijnlijk wel van de pocket wizards gehoord en hun belachelijke prijzen.

Maar nu zijn er een aantal goedkopere alternatieven en de meest indrukwekkende en tegelijkertijd goedkoopste is van Yongnuo. Die hebben sinds kort de YN622C op de markt.
Een zender/ontvanger op 2.4Ghz die de volledige wireless ETTL mogelijkheden biedt.
Inclusief HSS en 2nd curtain!!

En dat voor maar 65 euro.
Daarvoor heb je dan twee units. Eentje voor op je camera en één onder je flits. En voor elke extra flits heb je dan een extra unit nodig.

Met name als je EXII flitsers hebt en een 40D of later zijn dit interessante modellen. Je kunt namelijk al je flitsers volledig via het menu van je camera instellen. Ook als je M mode kiest ipv ETTL.

Twee videos met wat meer info en wat real-life tests:
YouTube: Yongnuo YN-622C E-TTL Wireless Flash Trigger Trans
YouTube: YN622C Tranceiver Review

Ik heb al besloten er een paar te bestellen :)
Voorlopig zie ik ze alleen op ebay en bij yongnuo zelf.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb zelf alleen ervaring met de pixel ETTL transmitters. Deze laten een camera denken dat er een ETTL flitser op de camera zit, en regelen dan de aansturing van alle flitsers. De belichting met deze set is echter erg inconsequent, ik haal consistent betere resultaten met een ETTL kabel en Canon wireless ETTL. De beste oplossing met meerdere flitsers is dus een 580EX II met lange kabel (10m) aan de camera en deze op master wireless modus zetten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:50
Ik heb hele goede ervaringen met de oude (niet ettl) trigger, die werken echt feilloos :)
Erg interessant dit, ik ga het zeker even checken!

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 16:44

McMiGHtY

- burp -

Ik heb ze al gezien bij de tweaker met de nick BonBridge,

Bonbridge in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De discussie betreffende E-ttl en niet TTL met losse flitsers is een discussie die ik best vaak voer tijdens workshops e.d.

Ik geloof niet zo hard in E-ttl off-camera. Dit omdat je lichtmeter vooral meet aan de camerakant van je onderwerp, als ik mijn flitser niet dat stuk laat belichten, dan gaat E-ttl hopeloos verkeerd.

Een lichtje van links/rechts boven vanaf het onderwerp gezien (rembrand licht opstelling) wordt heel veel gedaan, maar geeft een duidelijke schaduwkant op het gezicht, waar je E-ttl op blijft meten en lichter wil maken. Wat hem niet lukt met E-ttl, terwijl die dat wel verwacht.

Mijn ervaring met offcamera E-ttl is 2x een middagje prutsen, maar daar kreeg ik het niet goed voor elkaar om consequente resultaten te krijgen.

Het concept vind ik goed en ik denk dat de triggers ook goed werken, maar ik denk dat het E-ttl algoritme van de camera er niet helemaal voor gemaakt is om het licht vanaf de zijkant/achterkant te laten komen en zodoende te onbetrouwbaar wordt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• MeRCeNaRy514
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
Heb hem zojuist besteld na vandaag tegen de beperking te lopen van de camera zelf de externe laten te triggeren...

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Nomad schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 12:02:
De discussie betreffende E-ttl en niet TTL met losse flitsers is een discussie die ik best vaak voer tijdens workshops e.d.
Het hele verschil tussen TTL (Preflash) en ETTL is afstandsintergratie. Bij m'n minolta heet dat ADI (advanced distance intergration). de focus afstand van de lens wordt mee genomen in de berekening. Maar de camera doet dit niet als je bounced of draadloos flitst (in iedergeval m'n minolta/sony flits doen diet niet, die zie ik op het schermpje terug springen van ADI naar TTL Preflash)
Ik geloof niet zo hard in E-ttl off-camera. Dit omdat je lichtmeter vooral meet aan de camerakant van je onderwerp, als ik mijn flitser niet dat stuk laat belichten, dan gaat E-ttl hopeloos verkeerd.
Een draadloze flits kan nooit volledig ETTL doen omdat de flitser niet weet op welke afstand het onderwerp zich bevind.
Een lichtje van links/rechts boven vanaf het onderwerp gezien (rembrand licht opstelling) wordt heel veel gedaan, maar geeft een duidelijke schaduwkant op het gezicht, waar je E-ttl op blijft meten en lichter wil maken. Wat hem niet lukt met E-ttl, terwijl die dat wel verwacht.
Dit zijn mooie situaties om je flitsers handmatig in te stellen of om gebruik te maken van ratio's voor groepen flitsers als het gebruikte draadloze protocol dat ondersteund.
Mijn ervaring met offcamera E-ttl is 2x een middagje prutsen, maar daar kreeg ik het niet goed voor elkaar om consequente resultaten te krijgen.

Het concept vind ik goed en ik denk dat de triggers ook goed werken, maar ik denk dat het E-ttl algoritme van de camera er niet helemaal voor gemaakt is om het licht vanaf de zijkant/achterkant te laten komen en zodoende te onbetrouwbaar wordt.
Dat klopt deels. TTL (Throu The Lens) is bedoeld om licht te meten dat van het onderwerp af stuiterd naar de camera toe. Als er bijna geen licht via het onderwerp de camera bereikt wordt het idd erg lastig. Misschien dat er bij belichting van de zijkant iets met spotmeting en belichtingsvergrendeling (voor de flitser) te doen is. Bij m'n Minolta en Sony kan ik dan spotmeting op het door de flitser belichtte deel van het onderwerp doen en deze ook al vast een voor flits voor de lichtmeting van het flitsprotocol laten doen. Correcties hier op kunnen met FEC. Belichtingscorrecties op de rest/schaduw kant van het onderwerp kunnen met EC of door in M bijvoorbeeld de sluitertijd langer/korter te zetten.

Eigenlijk zou ik eerst een proef foto maken voor de schaduw kant dat ik daar ongeveer bij in de buurt kom. En daarna die sluitertijd+ diafragma in M pakken, 1/3e of 2/3e onder belichten voor indirect licht van de flitser. En daarna pas met flits aan de gang gaan dus over op spotmeting en belichtingsvergrendeling (voor de flitser).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Je verhaal klopt aardig, maar je hebt de verkeerde namen gebruikt.

Wat jij ETTL noemt is ETTL II
Wat jij TTL noemt is ETTL.

En TTL is de "through the lens" methode die gebruikt werd bij analoge film. Daarbij werd de reflectie vanaf het film oppervlak gemeten. Een digitale camera kan die methode niet meer gebruiken.

Zowel ETTL als ETTLII gebruiken preflash. TTL gebruikt geen preflash.
Het verschil tussen ETTL en ETTLII is inderdaad dat afstand informatie gebruikt word, MITS je lens dit ondersteund en je vanaf je camera recht naar voren flits.
i.h.a. ondersteunen ring-USM lenzen dat wel, en anderen (inclusief lenzen van andere merken) niet.
Een overzicht van lenzen kun je hier vinden:
http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/ettl2.html

Voor rembrand lighting zou je inderdaad met Flash Exposure Lock (FEL) kunnen werken. Daarmee kun je dan een spotmeting doen op het deel van het gezicht dat wel verlicht word, en daarna je compositie aanpassen.
Voor rim-lighting zal dat niet lukken. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat dan kunt fixen met de ratio tussen group A en B. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Pagina: 1