Schijf intialiseren werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 16:34

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Vandaag eens een oude tosihba harde schijf (Extern USB) uit mijn kast gehaald. Had hier een paar jaar geleden een aantal filmpjes opgezet die mijn familie die tijd gemaakt had van ondere andere vakantie en andere gebeurtenissen. Dus ik dacht ik ga die maar weer eens bekijken. Dus stop de in een van mijn computers in de usb port maar hij is niet zichtbaar. Hij installeerd wel gewoon het controlersysteem voor deze schijf maar meer doet ie niet.

Vervolgens ga ik dus maar naar Beheren -> Schijven en ik kom er achter dat de harde schijf nog niet is geinitialiseerd. Dus vervolgens probeer ik de hardeschijf dan ook de intialiseren maar krijg de volgende foutmelding: Gegevensfout (Cylische redundcantiecontrole). De hardeschijf weigert dan ook iets te doen en geeft deze fout bij alles wat ik probeer ( schijf offline bregen enzovoord). Ook is de parititie verdwenen.

Ik ga er dus ook van uit dat deze hardeschijf is overleden. Alleen vraag ik me af is het nog mogelijk de video's er hoe dan ook nog af te krijgen. Of denk ik juist al een stap te snel en is het nog mogelijk dat ik deze hardeschijf aan de praat kan krijgen. Ik zou het namelijk wel jammer vinden als deze video's verdwenen zouden zijn. ( nog een reden om maar eens snel aan mijn Home Server project te beginnen :-) )

Ik hoop dat ik genoeg informatiegegeven heb.

Ps. Het controleren van deze schijf is naar mijn mening niet mogelijk omdat dat niet kan als deze schijf nog geen letter heeft toegewezen. Is dit nog op een andere manier mogelijk? Ik heb ook geprobeerd via de CMD te zoeken naar de letter maar dan krijg ik weer de zelfde error.

Alvast bedankt,
Timo Hermsen

[ Voor 3% gewijzigd door TVH7 op 20-10-2012 16:48 ]

Verwijderd

Initialiseren = data vernietigen op de schijf, dus daar heb je geen goed aan gedaan als je nog data van de schijf wilde halen.

Je kunt gewoon bad sectors of kabelproblemen hebben. Dit kun je zien met een programma wat de SMART data kan uitlezen. CrystalDiskInfo bijvoorbeeld. Controleer de raw value van de volgende attributen:

Current Pending Sector (actieve bad sectors)
UDMA CRC Error Count (kabelfouten)

Ik raad aan dat je niets anders probeert te doen met je schijf, want je kunt je situatie alleen maar verërgeren. Indien mogelijk post een screenshot van de output van CrystalDiskInfo dan kan ik je van gericht advies voorzien.

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. CrystalDisk ga ik nu openen.
Even nog een update erachteraan. De schijf is nu inmiddels ook begonnen met vreemde geluiden te maken.

(waarschijnlijk deed ie dat al maar is me dat niet opgevallen)

[ Voor 64% gewijzigd door TVH7 op 20-10-2012 17:36 ]

Verwijderd

Reden genoeg om snel de SMART veilig te stellen. ;)

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Ok nu heb ik crystaldisk open en de hardschijf gekoppelt. Helaas zie ik mijn disk bij crystalDiskinfo niet staan. Mijn 2 andere hardeschijven zie ik wel staan. Ik denk dat het niet nodig is om daar een screenshot van te maken :-)?

Verwijderd

Zie je in disk management je schijf wel staan? Kun je eens rebooten en kijken of je hem dan wel ziet?

Zo nee, dan zul je een Ubuntu livecd moeten gebruiken om de SMART uit te lezen. Dat kan wel grafisch en zonder iets te installeren: gewoon in het menu Disk Utility opstarten. Daarin staat je hardeschijf aan de linkerkant, als je daar op klikt kun je de SMART gegevens opvragen met een knop en met PrintScreen toets op je toetsenbord een .jpg maken die je kunt uploaden.

Maar probeer eerst rebooten eens; kan zijn dat je schijf soms onzichtbaar wordt door timeouts. Omdat Windows vanalles met de schijf gaat doen, is Linux wellicht een betere keus hiervoor.

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Gereboot en op andere pc geprobeerd zonder resultaat. Het probleem is echter dat ik geen linux systeem bij de hand heb op het moment. Geen andere opties?

Verwijderd

Dat hoeft ook niet met een LiveCD. Gewoon CD branden of USB stick maken en van booten, zonder iets te hoeven installeren. Ubuntu.com

Nog nooit een livecd gebruikt? Altijd handig om ergens te hebben liggen. :)

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Nee, Altijd een windows versie bij de hand gehad voor mn systems.. Dus als ik een livecd gebruik dus bv een usb stick kan ik iets draaien zonder space op mn disk te gebruiken of zonder dat linux mijn windows parition verwijderd?

---Edit----
Googlet it!
Wel nog een vraag voor een ander project : Klopt het dat ik dit ook kan gaan inzet voor permanent gebruik?

[ Voor 23% gewijzigd door TVH7 op 20-10-2012 20:08 ]

Verwijderd

Wat bedoel je precies? Een LiveCD (op USB stick of CD-R) werkt vanuit RAM dus het is vluchtig. Als je het opnieuw opstart, zijn alle wijzigingen weg die je op de 'disk' hebt aangebracht omdat die 'disk' zich in het RAM geheugen bevindt. Wel kun je bij het creëren van een Ubuntu USB stick (ubuntu.com voor handleiding) aangeven dat je een stuk 'permanente' opslag wilt hebben waardoor je wijzigingen wel behouden blijven. Dat werkt niet echt lekker, als je Ubuntu wilt installeren kun je dat beter op reguliere wijze doen.

Maar laten we eerst beginnen met je SMART. Als je eenmaal in Ubuntu bent kun je linksboven het menu openen en de Disk Utility opstarten. Dan je schijf aanklikken en rechts ergens goed kijken naar een knop voor de SMART data waar je op kunt klikken. Van het scherm wat je dan krijgt een screenshot maken door op printscreen te drukken.

Succes!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Het is voor mij handig om 2 os te hebben en ik dacht dat het misschien handig is om dat op een usb stick te doen. Dit is alleen voor een andere server build maar ik vroeg me dat gewoon af...
Ok maar nu ga ik dus een live usb maken voor ubuntu uitkomst volgt!
Pagina: 1