Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 21:16
Beste tweakers,
Gisteren heb ik mijn nieuwe systeem in elkaar gezegd:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 93,95€ 93,95
1Asrock FM2A75M-DGS€ 54,35€ 54,35
1Sharkoon MS140€ 34,89€ 34,89
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,90€ 33,90
1Scythe Slip Stream 140 PWM, 140mm€ 9,92€ 9,92
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 17,45€ 17,45
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,38€ 14,38
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,80€ 29,80
1Samsung 830 series 128GB€ 88,49€ 88,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,13

Toen ik hem wilde starten gebeurde er helemaal niks, behalve dat de start led begon te branden. De ventilatoren draaiden niet, etc.
Ik dacht dat ik een kapotte voeding had. Maar die deed hij gewoon. (paperclip test)
Daarna dacht ik dat ik een kapot moederbord had. Totdat ik zag dat de atx moederbord connector een 'ijzertje' miste.
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1210/20720/hvXg.jpg

Nu is mijn vraag of dit ervoor kan zorgen dat mijn systeem niet werkt. Of dat ik een kapot moederbord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrso
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09-2022
Is volgens mij normaal.

Want ik had een paar dagen geleden ook m'n eerste systeem in elkaar gezet (welke trouwens ook dezelfde voeding, behuizing, geheugen, DVD drive en SSD als jouw systeem heeft - heb echter nog een Llano apu met FM1 moederbord genomen, niet zo slim waarschijnlijk) en ik kan me herinneren dat er ook een pinnetje 'ontbrak' bij de ATX connector.

Als het systeem niet opstart kun je misschien nog eens kijken (mocht je het nog niet gedaan hebben) of de kabeltjes van het system panel header wel juist zijn aangesloten. Ik had ze zelf nl. verkeerd aangesloten. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Ja, deze ontbreekt tegenwoordig standaard van je voeding. Dus aan dat pinnetje zal het niet gelegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Trek voor de grap eens alles wat enigszins onbelangrijk is, uit je pc. Trek de rest uit de behuizing en leg het op een stuk karton. Probeer normaals te booten :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
Ik heb het system panel nagekeken. Daar zat het ook niet in. En starten zonder behuizing heb ik ook geprobeerd. Er gebeurde helemaal niks.
Enige wat raar is dat de start led wel brandt als ik hem aan zet. Maar als ik nog een keer op de start button doe, gaat hij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Dat lijkt op een defect moederbord. Is het mogelijk om onderdelen te swappen? Andere voeding, geheugen of misschien moederbord/processor?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
Ik denk dat het ook in moederbord zit. Het is geen mogelijkheid om onderdelen te swappen.
Voeding doet het nog, want als ik hem (met de paperclip) aansluit op de dvd drive dan doet hij het gewoon.
Kun je een kapot moederbord nog herkennen aan andere symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 367827

Misschien een domme vraag, maar heb je de 12V wel op je bord geprikt. Stekker naast de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
Ja had ik gedaan. Ik ga morgen het moederbord terugsturen en laten testen door azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt proberen om alleen het moederbord, zonder geheugen en andere onderdelen, op je voeding aan te sluiten. Als er dan ook geen ventilator gaat draaien is het zo goed als zeker dat het bord stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
Vandaag heb ik een nieuw moederbord ontvangen. Het oude bleek toch defect te zijn.
Als ik nu de processor en koeler ga monteren. Moet ik dan opnieuw koelpasta erop doen?
Zo ja, welke moet ik dan kopen en hoe moet ik het oude eraf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ja ik zou dat zeker doen. De koelpasta moet regelmatig gespreid zijn en als je de boel eenmaal weer uit elkaar hebt gehaald lukt dat niet zo goed meer.
Ikzelf gebruik het goedkoopste witte Coolermaster spul van een paar euro, werkt prima vind ik maar daar zijn de meningen over verdeeld. Er wordt wel beweerd dat je met duurder spul wel 5 graden lager kunt zitten maar echte reviews laten meestal een ander beeld zien met hoogstens 2 graden verschil.
Schoonmaken doe je met wat alcohol of spiritus of als je het hebt iso-propanol. Geen aceton of wasbenzine of zoiets.

In "cooling" vindt je een paar draadjes over koelpasta met nog veel meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-07 18:03
8bart schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 17:27:
Vandaag heb ik een nieuw moederbord ontvangen. Het oude bleek toch defect te zijn.
Als ik nu de processor en koeler ga monteren. Moet ik dan opnieuw koelpasta erop doen?
Zo ja, welke moet ik dan kopen en hoe moet ik het oude eraf halen?
Ik heb zelf ook recent m'n stock koeler vervangen. Elders in dit forum werd "alcohol ketonatus" aangeraden, voor een paar euro te koop bij de drogist (ik heb het bij de trekpleister vandaan). 96% alcohol en het stinkt niet/nauwelijks. Heb alle oude koelpasta daarmee prima kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1