Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:15

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik ben bezig om een huis te modeleren met Google Sketchup. Ik ben zo maar wat aan het prutsen (ben geen expert) ;) maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een raam te maken. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/raam1.jpg

Het voorste raam van dit erker is dus al gelukt, maar nu heb ik (bij de pijl) een nieuw blokje getekend die ik (met de push/pull knop) een stukje heb "ingedrukt"). Ik krijg 't echter niet voor elkaar om dat hele blok "eruit" (zoals het voorste raam) te krijgen. Of je duwt hem er "dwars doorheen" (dan zit er een blok aan de binnenkant van het erker) of je ziet wat je op het plaatje ziet: een dichte muur.

Iemand een tip hoe je zoiets aan hoort te pakken met Sketchup?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 11:50
Materials---> Glas?

En anders, het vlak selecteren en deze verwijderen? Dan moet je dit alleen nog wel aan de binnenkant doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Nee, helaas, als ik dat aan de binnenkant wil doen selecteer je niet alleen "het raam" maar de hele binnenste muur van het erker. Snap je wat ik bedoel? (lastig uitleggen)

En materials: glass is ook prima, maar dan moet elk vlak van het "blokje" van glas en dat is juist het probleem: er is niet "een blokje"...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:42

Fiber

Beaches are for storming.

Je 'huis' is ook een tikkie scheef... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Als ik het goed begrijp heb je een erker gemaakt en op de buitenkant rechthoeken gemaakt?
Door deze rechthoeken via push pull naar binnen te drukken krijg je soms inderdaad een opening zodra je de binnenwand achterwand van de erker raakt.

Push pull gebruiken om openingen te maken leverde bij mij soms wel problemen op in sketchup want de push/pull tool werkt met stapjes en het vlak dat je naar binnen duwt stopt dan net voor of net na de binnenwand van je object. Soms helpt het om ver in te zoomen en dan de push/pull tool opnieuw te proberen. Ik denk dat je in dit geval last hebt van het feit dat je wand niet recht op een as staat in sketch-up, de push pull tool werkt het beste wanneer je de standaard assen volgt.

@Fiber:
Dat is heel lastig te zeggen, sketchup wekt wel vaker de indruk dat twee vlakken niet haaks op elkaar staan, als je het dan vanuit een andere hoek bekijkt en nameet klopt het wel degelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door dutch_warrior op 20-10-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
dutch_warrior schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:02:
Als ik het goed begrijp heb je een erker gemaakt en op de buitenkant rechthoeken gemaakt?
Door deze rechthoeken via push pull naar binnen te drukken krijg je soms inderdaad een opening zodra je de binnenwand achterwand van de erker raakt.
Ja klopt, dat heb ik gedaan. Zelfs inzoomen werkt niet. Ik heb dus voor het "gat" (raam) wat nu aan de voorkant zit precies hetzelfde gedaan, daar kun je hem er gewoon "doordrukken" tot "onzichtbaar" zeg maar. Maar die schuine klotedingen... :P

Hier nog een andere hoek, Fiber: hij is re-de-lijk recht hoor. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/raam2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Het is lastig uit te leggen maar je het vlak wat een raam moet worden selecteren met de push pool tool, dan terwijl je de knop inhoudt met de muiscursor op een rand van de binnenwand gaan staan.
In de bovenstaande afbeelding zou je bijvoorbeeld het beeld iets kunnen draaien zodat je de buitenwand en bovenkant van de erker in beeld hebt. Als je dan de push/pull tool gebruikt moet je terwijl je de muisknop ingedrukt houdt met de cursor op binnenste rand van de erker gaan staan. (dus de cursor op één van de schuine randen in bovenstaande afbeelding), de push/pull tool gebruikt deze rand dan als eindpunt.

Ik mis trouwens een binnenwand in je bovenstaande afbeelding, klopt dit? Zonder binnenwand gaat het sowieso niet goed lukken met push/pull.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/z3gsul.png
In bovenstaande afbeelding heb ik met push/pull het vierkant op het schuine vlak aan de linkerkant geselecteerd. Terwijl de push/pull tool actief is (muisknop ingedrukt) ga ik met de muiscursor naar het hoekpunt waar in de afbeelding Endpoint bij staat, als ik dan de muisknop loslaat op dat punt krijg ik een opening in de wand.

[ Voor 24% gewijzigd door dutch_warrior op 20-10-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
@dutch_warrior: thanks, het klinkt alsof jij er (veel) meer vanaf weet! :)
Het is me ook met jouw manier uiteindelijk niet gelukt, maar dat kwam wellicht omdat mijn muren niet helemaal "recht" zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/raam3.jpg

Uiteindelijk is het mij wel gelukt door het blok eerst er tever door te duwen (en dus een blokje aan de binnenkant te krijgen). Vervolgens heb ik op precies de juiste plek (van buiten gezien) een nieuw vlak getekend (a la jouw plaatje en dan dat geselecteerde vlak). Vervolgens heb ik het naar binnen geduwde blok verwijderd en het nieuwe vlak transparant gemaakt.

Trouwens, ik snap jouw opmerking niet:
Ik mis trouwens een binnenwand in je bovenstaande afbeelding, klopt dit?
Volgens mij heb/had ik dat wel, toch? Ik heb gewoon een vorm op de grond getekend (de vorm van het erker) en die "omhoog getrokken". Ik heb gewoon binnenmuren en buitenmuren dus.

Maar... ik SNAP wel wat je bedoelt en de volgende keer ga ik 't op jouw manier doen. Thanks dus. :)

Pagina: 1