Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Hallo,

Heb iets meer dan een jaar geleden een Cisco WRVS4400N V2.0 aangeschaft t.b.v. een klein bedrijfsnetwerkje, op dit netwerk zijn +/- 6 clients aangesloten.

Ik ben zelf geen IT-professional, heb er niet voor geleerd maar ben erg handig met computers en netwerken.

De router is een Cisco EPC3295 welke het als ipadres 192.168.1.1 heeft.
De Cisco WRVS4400N heeft als ipadres 192.168.2.1 dit om conflicterende ipadressen te voorkomen.

Maar nu zit ik met het volgende problemen:

De printer/scanner welke via een Access Point, een WA801ND (ethernet bridge of cliënt) verbonden is met dit draadloze netwerk valt regelmatig weg, het IP-adres van deze printer (192.168.2.133) is uiteraard statisch.
Dit probleem is te verhelpen door zowel het AP als de printer even te resetten maar ben het spoor bijster....

Verder heb ik binnen het netwerk filesharing via Windows ingeschakeld staan, zo kunnen o.a. gescande items, welke in een gedeelde map worden opgeslagen, gemakkelijk door alle gebruikers gevonden worden. Echter valt regelmatig de mogelijkheid tot het delen van files en folders gewoon weg. Wireless isolation heb ik uiteraard uitstaan, daar kan het niet aanliggen.
Een reset (stekker d'r uit) fixed dit probleem maar ik kan toch niet iedere keer tegen de medewerkers zeggen "ja euh... haal de stekker er maar even uit, doe m er maar weer in, en wacht tot alle lampjes groen zijn"???

Daarnaast is er een VOIP telefoon die via een Ethernet bridge van Linksys ( WET610N) gewoon een AP-client dus) verbonden is met het wireless network. De port forwarding voor deze cliënt is netjes geregeld, het ip-adres is statisch en de QoS is voor zover ik weet optimaal ingesteld ten behoeve van deze service. Ook de VOIP telefoon valt dus sinds kort geregeld uit...
Een probleem met VOIP wat al langer speelt is “stotteren” en het feit dat medewerkers zichzelf terug kunnen horen een soort van echo.

Mijn vermoeden is dat de (firmware van de) router gewoon brak is gezien het feit dat ie na een reset de router zich meestal een tijdje goed gedraagt, wat betreft de filesharing en het kunnen zien van andere cliënts in het netwerk.

Zie ik dingen over het hoofd, zijn er tweakers die mij hier in kunnen adviseren?

Twee weten meer als één (etc..) en nogmaals: ik ben een handige jongen maar mijn professie is het niet echter wil ik het wel graag goed hebben werken.

Alvast bedankt voor de suggesties.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubén89 op 22-10-2012 21:23 . Reden: Edit situatie verduidelijkt ]

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
*bump* niemand enig idee?

Heb zelf eens verder gegoogled en het zou kunnen zijn dat de WA801ND in slaap valt.
Ga van de week even kijken of het inschakelen van de Watchdog functie (om de 90 sec router pingen) soelaas biedt.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik snap je netwerk even niet zo goed. Misschien een netwerk-plaatje van welk apparaat nou wat doet en waar staat? Je hebt 2 routers en een AP? Of is het modem, router en AP?

Wat is eigenlijk de reden om een bridge voor te printer te gebruiken, in plaats van om hem in de buurt van een ethernetpoortje te schuiven.

En ook: Welk subnetmask gebruik je? Ik neem aan 255.255.0.0, als je 192.168.1.1 en 192.168.2.1 gebruikt?

[ Voor 21% gewijzigd door Keypunchie op 22-10-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
1. Modem + Router EPC3295 (192.168.1.1) deze doet dienst als modem maar ook als router voor de baas
welke boven het bedrijf woont (prive netwerkje).

2. WRVS4400N Router (192.168.2.1) deze is direct op de EPC3295 aangesloten en voorziet in het
zakelijke netwerk.
3. WA801ND Access Point (192.168.2.111) deze voorziet de Dell Printer/Scanner van een
netwerkverbinding maar valt zeer dikwijls uit.
4 Linksys WET610N (192.168.2.100) deze verzorgt de internetverbinding voor een van de VOIP phones
(SNOM 300)

Subnetmask van/voor de EPC3295 is 255.255.255.0

[ Voor 6% gewijzigd door Rubén89 op 22-10-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ah, dat is een stuk duidelijker. Eigenlijk kan ik niet zo heel veel aan je eigen analyse toevoegen. Alle problemen lijken terug te leiden tot die WRVS4400N. Als je al clients telkens moet resetten gaat er duidelijk iets niet goed met de router.

Ik neem aan dat je dat ding ook al wel eens reset hebt/laatste firmware hebt geinstalleerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Keypunchie op 23-10-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Uiteraard heb ik de laatste firmware erop draaien, wordt helemaal gaar van dat ding.

De reden dan dat ik de printer niet gewoon bedraagt aansluit en is simpelweg een gebrek aan draden; het is een oud pand en de UPC-AOP zit een verdieping hoger.

Ga van de week de watchdog functie op de WA801ND maar eens inschakelen wellicht helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat je VOIP telefoon stottert is niet zo heel vreemd, wifi is half duplex, en aangezien je er ook nog een extra bridge tussen hangt heb je extra vertraging.

Verder gaat je AP-clientmode alleen betrouwbaar werken als je WDS inschakelt. Weet niet hoe dat Cisco ding omgaat met clients in bridge mode, maar de gebruikte Atheros chipset zoals in de WA801ND valt constant uit als er geen WDS gebruikt wordt in client mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De helft van je problemen is aan wireless te wijten (printer en voip via bridge).
Wireless is zo storingsgevoelig, ik zou dit zelf niet voor essentiele zaken als voip en printen gebruiken.

Check ook ff goed al je subnet masks en ga netwerkverkeer capturen, het kan best zijn dat je netwerk overspeold wordt door broadcasts.

Ik snap dat je waarschijnlijk een krap budget hebt, maar zoals het nu opgebouwd is, zou ik nooit doen...
Router achter router, achter modem en achter die routers ook nog eens een accespoint met daaran weer een bridge...
Pff je bent zo al gauw meer geld kwijt aan uren die je nodig hebt om te troubleshooten, als om 1x goed kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Kleine correctie,
Er is een Ethernet Bridge gebruikt voor de voip (linksys noemt dit een Ethernet Bridge wordt ook wel Access Point genoemd) En één Access point voor de printer.

Vooropgesteld ik doe dit voor de hobby en verdien er een kleinigheidje mee.
De baas geeft aan IT het liefst niks uit maar heeft er dan ook nul feeling mee.
De reden dat ik erbij betrokken ben geraakt omdat niemand er ook iets van snapt "updates wat zijn dat?" Of gewoon een anderhalfjaar oude Java versie op je PC hebben staan.....
Ben daar wel eens geweest via familielid en heb toen wat dingen gefixed, van het een komt het ander etc...
Vooropgesteld ik doe dit voor de hobby en verdien er een kleinigheidje mee

Storingsgevoeligheid valt voorzover ik weet erg mee jitter is minimaal ping is prima package loss is nul.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubén89 op 23-10-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor die vertragingen in VOIP zou het probleem ook nog wel eens in je dual NAT setup kunnen zitten. Ik zou op je EPC3295 iig de ingebouwde firewall uitschakelen, verder zou ik QoS rules aanmaken voor de poorten die je gebruikt voor VOIP voor zover dat mogelijk is.

Verder zijn wifi bridges ondingen. Ik heb er ook een tweetal klanten mee draaien, maar er komt heel wat bij kijken voordat het stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
_JGC_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:27:
Voor die vertragingen in VOIP zou het probleem ook nog wel eens in je dual NAT setup kunnen zitten. Ik zou op je EPC3295 iig de ingebouwde firewall uitschakelen, verder zou ik QoS rules aanmaken voor de poorten die je gebruikt voor VOIP voor zover dat mogelijk is.

Verder zijn wifi bridges ondingen. Ik heb er ook een tweetal klanten mee draaien, maar er komt heel wat bij kijken voordat het stabiel werkt.
QoS is al ingesteld maar lijkt het probleem wat betreft VOIP, alleen maar te vergergeren de ingebouwde Firewall is al uitgeschakeld.

De Dual NAT setup is lastig op te lossen de baas wil ook privé kunnen internetten en gebruikt daar het netwerk van de EPC3295 voor.

Zal donderdag kijken naar de mogelijheid van het gebruik van WDS voor de WA801ND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Rubén89 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:19:
[...]

QoS is al ingesteld maar lijkt het probleem wat betreft VOIP, alleen maar te vergergeren de ingebouwde Firewall is al uitgeschakeld.

De Dual NAT setup is lastig op te lossen de baas wil ook privé kunnen internetten en gebruikt daar het netwerk van de EPC3295 voor.

Zal donderdag kijken naar de mogelijheid van het gebruik van WDS voor de WA801ND.
Het lijkt me toch dat zelfs de baas dat gezeur niet wil hebben als ie een 2e internet abbo voor een paar tientjes per maand heeft ? Een uurtje problemen is duurder als een heel jaar privé internet betalen...

Vraag iig ff of je tijdelijk even zijn privé connectie mag disablen en sluit alles eens een paar dagen rechtstreeks aan, zoals je normaal ook zou doen.

[ Voor 10% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-10-2012 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
KillerAce_NL schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:46:
[...]
Het lijkt me toch dat zelfs de baas dat gezeur niet wil hebben als ie een 2e internet abbo voor een paar tientjes per maand heeft ? Een uurtje problemen is duurder als een heel jaar privé internet betalen...

Vraag iig ff of je tijdelijk even zijn privé connectie mag disablen en sluit alles eens een paar dagen rechtstreeks aan, zoals je normaal ook zou doen.
Ik heb aan het eind van de week wat tijd, zal in iedergeval bij de WA801ND WDS aanvinken en eventueel de Watchdog functie aanzetten.

Het probleem is dat de baas zelf er vrij weinig last van heeft, het zijn zijn werknemers en beun de haas (ik dus) die er ram gek van worden. 8)7

Nu wil ik niet zeggen dat de baas van kwade wil is of ongeïnterreseerd hij heeft er gewoon geen feeling mee.
Overigens die EPC3295 kon tot voor kort niet anders het is immers ook de modem en die heb je toch écht nondig.

Het probleem wordt complexer als je bedenkt dat de WRVS4400N ook niet functioneert zoals het zou moeten, in ieder geval wat betreft filesharing.

Zo had laatst ook een van de vaste computers geen internetverbinding meer, bleek dat ie een of ander vaag IP-adress had toegewezen gekregen van de DHCP. Normaal gesproken krijgt ie er eentje in de range van 192.168.2.1xx maar nu had ie op miraculueze wijze het volgende ip adres: 169.254.xxx, bizar of niet, het wordt nog curieuzer als ik je vertel dat de PC normaal een statische IP heeft......

P.S.
Voornoemde PC maakt gebruik van een Linksys USB netwerkadapter.

Hierdoor weet ik niet inhoeverre ik het in de settings moet zoeken of bij de brakke router.

[ Voor 10% gewijzigd door Rubén89 op 23-10-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
s: 169.254.xxx, bizar of niet, het wordt nog curieuzer als ik je vertel dat de PC normaal een statische IP heeft......
Dat IP-adres is niet zo curieus hoor. Dat is een APIPA-adres. Dat krijgt in principe iedere NIC die een DHCP wil hebben, maar niet kan krijgen. Blijkbaar stond hij niet op statisch.

Hij heeft dat adres dus niet van de DCHP gekregen, maar had domweg geen verbinding.

[ Voor 25% gewijzigd door Keypunchie op 23-10-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Keypunchie schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:53:
[...]

Dat IP-adres is niet zo curieus hoor. Dat is een APIPA-adres. Dat krijgt in principe iedere NIC die een DHCP wil hebben, maar niet kan krijgen. Blijkbaar stond hij niet op statisch.

Hij heeft dat adres dus niet van de DCHP gekregen, maar had domweg geen verbinding.
En zo leer ik er weer wat bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Rubén89 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:19:
[...]

Dual NAT is eenvoudig op te lossen: je hebt een Cisco router met allerlei security meuk, kijk of je daarop een 2e VLAN aan kunt maken die wel op internet kan, maar niet op de rest van het netwerk. Vervolgens gooi je die EPC3295 in bridge mode (Ziggo: bellen met helpdesk, UPC: zit sindskort in de webinterface als ik me niet vergis, anders via verborgen HTML met firebug op te lossen).

Verder zou QoS VOIP juist moeten helpen. Als dat averechts werkt zijn je QoS instellingen niet goed. Je moet goed weten welke poorten gebruikt worden en dergelijke. Doe je dat niet, dan zal een verkeerd ingestelde QoS ervoor zorgen dat die grote stream UDP packets aangezien wordt voor bulkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook overwegen om het dubbel NAT om te draaien dus zakelijk rechtstreeks op de Router en prive achter de 2e geeft waarschijnlijk een stuk minder ellende al.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1