Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Heren,

Ik heb een ietwat vervelend probleem.

In mijn compact camera van een paar maand oud zit een klein condensdruppeltje. Ik gok ongeveer een millimeter groot. Hij bevindt zich ongeveer in het midden achter ik denk 1 of meerdere lenzen. Wanneer ik een foto maak zie je het ampert tot niet. Maar wanneer ik een film maak en er licht op schijnt, wordt het wel degelijk zichtbaar.

Nou zou ik me er in Nederland niet zo aan storen, en hem gewoon heenbrengen. Maar ik zit momenteel in Brazilië voor mijn afstuderen. Er is genoeg te zien hier en zodoende vind ik het enorm zonde.

Het zit er sinds gisteravond voor zover ik weet. Het enige wat ik tot nu toe geprobeerd heb;

- een nacht in een zak rijst gestopt terwijl de camera uit was (en dus de lens ingetrokken)
- een halve dag in een zak rijst terwijl de lens uitgeschoven is (accu eruit getrokken).

Helaas zie ik nog geen verbetering. Is dit de juiste manier? Of ben ik gewoon zwaar de pisang???

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
*schaamteloze bump*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik denk dat je inderdaad een geval van pech hebt. Een condensdruppel droogt op, waardoor je de druppel wel blijft zien, maar deze nooit in rijst zal intrekken.

De enige remedie is mijn inziens de lens van binnen reinigen, en dan kun je als gewone tweaker niet doen aangezien de meesten van ons dit niet stofvrij voor elkaar krijgen.

Zit niet anders op dan onder garantie op te sturen denk ik. Aangezien dit in Brazilië jouw geen hulp gaat bieden denk ik dat je een tweede camera nodig hebt om je mooie foto's te kunnen nemen daar.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Potver, ik had een iets positiever antwoord gehoopt. Ik heb wacht gewoon nog een paar dagen. Op foto's zie je het niet echt geloof ik (nog niet opgevallen). Alleen wanneer je filmt, en er schijnt licht in de lens, dan zie je een extra lens flare. Niet super super storend, maar jammer is het wel.

Ik hoop dat ik er nog garantie op heb, en dat dit onder garantie valt zodat ik hem kan opsturen als ik terug ben. Mocht het erger worden ofzo, dan koop ik hier inderdaad maar een nieuwe camera. Beetje jammer dat ze hier wat jaren achterlopen, en elektronica hier allemaal import en dus enorm duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
föhnen al geprobeerd ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Is het wel een condensdruppel? Ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen. Condens vormt een waas. Is het niet een luchtbelletje in de lens zelf?

Kortom, kun je er een foto van maken?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Vocht en garantie is over het algemeen een slechte combinatie.

Misschien dat je op zoek moet naar iemand die kan aantonen dat de lensconstructie een fabricagefout heeft, maar het standaard antwoord zal waarschijnlijk zijn dat de HX20V niet als water- of vochtbestendig is verkocht.

En zoals Yahrr al zegt, weet je zeker dat het een waterdruppel is? Het lijkt me niet logisch dat die in het midden blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik denk dat het vocht is. Ik heb het idee dat hij er in is gekomen nadat ik foto's maakte van het gigantische noodweer afgelopen donderdag. Foto maken is onmogelijk, met het blote oog is het al lastig te zien. De camera zit nu bijna 2 dagen in een tupperware bakje met een zak rijst. En een luchtbelletje in de lens? In het glas bedoel je? Ik kan me het niet voorstellen, het is me niet eerder opgevallen, en je ziet het eigenlijk alleen als je filmt en in/uitzoomt tijdens filmen. Maar zelfs dan alleen als er een lamp schijnt in de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 18:22

Gutteguttegut

CEO of TFD

Post anders eens een (youtube) filmpje.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 12:16

Garyu

WW

Bij 70 graden in de oven al geprobeerd? Daar moet het materiaal tegenkunnen, maar het water zou hopelijk verdampen? Dit heeft bij een toch-niet-zo-waterdicht horloge bij mij in ieder geval een keer geholpen :).

[ Voor 29% gewijzigd door Garyu op 22-10-2012 14:45 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik open morgen of overmorgen de box met de camera. Dan zal ik goed kijken of het er nog zit of niet. En zo ja, dan kijk ik of ik jullie kan voorzien van meer informatie. De ovens hier hebben nog gewoon vuur, je weet wel, dat je 'm moet aansteken. Graden instellen wil niet, je kunt alleen op hoog vuur of laag vuur zetten. Als het toch 30 graden warmer is, dan kan ik m'n camera wel wegspoelen. Dat risico loop ik liever niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Bak geopend, camera bekeken, en de druppel is weg, maar het lijkt alsof het iets heeft achtergelaten? In ieder geval niet zichtbaar voor het ook, alleen wanneer je film opneemt en er schijnt een lamp in de lens, dan zie je heeel vaag een extra lensflare. Te verwaarlozen. Maar eenmaal in NL ga ik m'n camera wel laten reinigen.

Pagina: 1