Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!
Ik heb al een poos een canon eos 1000D met de standaardlens (18-55).
Nu lijkt het me leuk om dit uit te breiden met een andere lens.
Ik fotografeer vooral portretten en daarvoor zoek ik dan ook een andere lens.
Wel is het dat ik eigenlijk niet veel te besteden heb (max 150 euro)
Graag hoor ik van jullie of je hiervoor een goede lens kan krijgen en zo ja, welke.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
heb je zelf al wat gevonden? voor 150 euro heb je niet veel keus. Misschien heb je wat meer mogelijkheden als je 2de hands zou kijken, maar nieuw zou ik voor de 50mm 1.8 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Voor portetten kan ik je sowieso de 50mm 1.8 aanraden. Ook ik heb een 1000D met 18-55, 55-250 en 50mm 1.8. De 50mm zit eigenlijk vast geroest op mijn camera.. heel af en toe pak ik de 55-250 er eens bij als ik wat meer tele nodig heb, maar de 18-55 heb ik al lang niet meer aangeraakt eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je moet gaan vragen welk objectief moet gaan kopen dan zou ik persoonlijk de centjes lekker in de zak houden en door sparen.

Het objectief die je hebt kun je redelijk tot goed mee uit de voeten. Ik zou me zelf dan ook lekker gaan verdiepen in fotografie en veel foto's gaan maken. En voor je het weet heb je het trucje door en kun je veel makkelijker de keuze maken welk objectief voor jou manier van fotograferen geschikt is.

50 f/1.8 grappig objectiefje, maar ik vind het persoonlijk niks op een crop body (maar dit is persoonlijk)
Ik zou zelf eerder gaan kijken in de toekomst naar wat meer tele (bijvoorbeeld de 55-250)

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 20-10-2012 09:57 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Juist voor portretten is de 50/1.8 heel leuk op een crop body.
En laat de OP dat nou juist genoemd hebben...

Iemand die specifiek portretten noemt zou ik geen tele lens aanraden. Ook al is mijn 100-400 zo ongeveer vast geroest aan mijn 50D.

Veel fotos maken is altijd goed om te leren. Maar leren spelen met bv scherptediepte kan alleen als je ook een lens hebt die je die mogelijkheden geeft. Een 18-55 is daar niet erg voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Wat voor portretten vooral? Binnen of buiten? Hoofd en schouders of full body? Natuurlijk licht of flitsers?

Maakt ook eigenlijk niet uit, voor dat budget heb je nieuw maar één optie, de hierboven al meermalen genoemde pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II Die gaat sowieso al veel toevoegen aan je fotografie, als je er mee leert om te gaan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
Goeiemorgen! Zelf al gekeken naar wat lenzen? http://tweakers.net/serie/518/ef/ om je maar even een kickstart te geven

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Vooral portretten, buiten. Hoofd, soms met schouders.
Ik wil vooral graag een mooie bokeh.
Nu vroeg ik me af of de Canon EF 50mm gestabiliseerd is, voor zo ver ik kan vinden niet.
Wat betekent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat betekent dat je minder lange sluitertijden kunt gebruiken, omdat de fotos dan bewogen zullen zijn.
Nou zul je daar niet veel last van hebben, omdat die 50/1.8 ook lichtsterker is, waardoor je automatisch kortere sluitertijden krijgt.

Een voorbeeldje. Bij 50mm wil je zo'n 1/100s sluitertijd hebben om bewegingsonscherpte te voorkomen.
De stabilisatie van die kitlens is ruim 3 stops. Dat betekent dat je ongeveer 1/10s sluitertijd kunt gebruiken zonder dat je een bewogen foto krijgt.

Stel dat je zo weinig licht hebt, dat je bij die lens daadwerkelijk 1/10s nodig hebt op 55mm en f/5.6 (wijd open) een foto te schieten.
Bij de kitlens zorgt de stabilisatie er voor dat je nog een scherpe foto hebt.
Bij de 50/1.8 op f/5.6 zal je geen scherpe foto krijgen. (tenzij je een statief gebruikt)

MAAR, als je bij die 50/1.8 het diafragma wijd open zet dan krijgt ie veel meer licht binnen. Daarvoor kun je weer een kortere sluitertijd gebruiken. Het verschil tussen f/5.6 en f/1.8 is weer ruim 3 stops.
Dus als je op f/1.8 schiet dan kun je bij die 50mm f/1.8 lens een sluitertijd van 1/100s gebruiken, terwijl je met die 18-55IS vast zat aan 1/10s

Dat je 1/100s kan gebruiken ipv 1/10s heeft nog een extra voordeel. Die stabilsatie corrigeert de beweging van jou zelf als fotograaf. Maar hij corrigeert niet de beweging van je onderwerp.
Als je met 1/10s fotografeert, dan zal de foto nog steeds bewogen zijn, omdat je onderwerp beweegt.
Dus dan is de omgeving wel scherp, maar de persoon niet.

Die f/1.8 zorgt voor een mooie vervaging van de achtergrond.

Voor hoofd/schouder portretten buiten vind ik eigenlijk de 85/1.8 een nog mooiere lens. Maar die valt ver buiten je budget. Dat geld overigens voor zo ongeveer alle lenzen.
Alleen een 50/1.8 is zo goedkoop, omdat een dergelijk ontwerp heel simpel is voor de fabrikanten. Vandaar dat je een nette kwaliteit voor een heel lage prijs kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!
Is het verstandig om ook een filter aan te schaffen?
Ik zie namelijk dat je die makkelijk bij de lens er bij kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Persoonlijk doe ik op goedkope lenzen geen (UV)filters, vind het zonde van mijn geld. Voor wat duurder glas vind ik het een soort 'verzekering'.

Als je het over bijvoorbeeld polarisatie of ND filters hebt is het natuurlijk een ander verhaal. Die koop je omdat je een andere look in je foto's wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Wel of geen filters blijft een eeuwige discussie.

Maar één ding is iedereen het over eens: ALS je een filter gebruikt, dan moet het er één van goede kwaliteit zijn, want anders kan een filter je beeldkwaliteit verzieken.

Een goed filter voor die lens kost 50 euro, terwijl die lens 100 euro is. Dat is wel een heel erg dure verzekering...

Ik heb het dus nooit gedaan op die lens. Een lens kan veel meer hebben dan je denkt, en bovendien zit ie bij de 50/1.8 vrij diep. Dus hij is toch al niet erg kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eerst gebruikte ik ook filters omdat ik al m'n lenzen tweedehands heb gekocht, waar ik ze er gratis bij kreeg.
Maar ik heb ze er nu afgehaald, omdat:

- Ze zorgen voor flares en soms een waas over je beeld.
- Een krasje op je frontelement is niet zo erg, dat zie je helemaal niet terug op je foto's.
- Voor bescherming tegen stoten e.d. is een zonnekap veel beter, en nog goedkoper ook.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:19
kijk eens naar een tweedehands 85 1.8. Deze zijn rond 200 / 250 euro te krijgen.
Mooier bereik en betere bokeh. Aan de andere kant, het kan altijd mooier en beter, en met een 50 1.8 kun jij je ook perfect redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info.
Ik heb nu de 50mm f/1.8 II. Maar ik mis de zoomfunctie wel erg.
Misschien dat ik 'em daarom terug ga sturen en voor een andere ga.
Welke zouden jullie dan aanraden?
Ik wil nog steeds graag een mooie bokeh en het liefst niet duurder dan 150 euro.
Welke (portret) lens past goed bij mijn Canon EOS 1000D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:51:
Bedankt voor alle info.
Ik wil nog steeds graag een mooie bokeh en het liefst niet duurder dan 150 euro.
Zoomlens met mooie bokeh? 70-200 F2.8. Maar dan moet je even doorsparen zeg maar ;)
Voor het geld is dit echt de beste lens die je kan krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:51:
Bedankt voor alle info.
Je wil dus een zoomlens als portretlens met een mooie bokeh voor 150euro? Dan zit je volgens mij al verplicht vast aan een f/2.8 telezoom en die zijn verre van goedkoop.

Edit: ik heb ooit de Sigma 50-150 f/2.8 gehad (de oude zonder OS) en die had een heel fraai bokeh.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 01-11-2012 16:59 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 21:36
Deze lens en de 50mm f/1.8 hebben totaal niets met elkaar gemeen. Misschien dan dat ze allebij laag zijn geprijsd. Weet je eigenlijk wel wat je zoekt?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt. Ik weet waarvoor ik de lens wil gebruiken, maar wat daarbij past vind ik lastig.
Maar ik dacht, ik kan het altijd op een gokje wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 21:36
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:07:
Oke, bedankt. Ik weet waarvoor ik de lens wil gebruiken, maar wat daarbij past vind ik lastig.
Maar ik dacht, ik kan het altijd op een gokje wagen.
Je mist de zoom op de 50mm. Hoe vertaalt zich dat naar de manier waarop jij fotografeert? Wat maakt het onbreken van zoom lastig?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Je hebt al de 18-55, dus als je flexibeler wil zijn met brandpuntsafstand, dan schroef je die op je camera en wil je portretten schieten, dan wordt het de 50/1.8 die je op je camera zet. Dat is het mooie van een dslr. Je gebruikt de lens die je op dat moment nodig hebt. Een superzoom zoals de 18-200 is een compromis op allerlei vlakken en juist bij zoiets als een portret wil je zo min mogelijk compromissen. Het is namelijk een specifieke tak van fotografie en daarvoor wil je een specifieke lens. Een vaste brandpuntsafstand lens (meestal 50 of 85mm) met redelijk groot diafragma (kleine f-waarde) wordt dan vaak gebruikt.
De eerder voorgestelde 70-200 f/2.8 kan dit ook prima, maar daar betaal enorm veel voor, is zwaar en is wat overkill omdat deze lens dan alleen onder in het bereik gebruikt wordt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De zoom vind ik handig zodat ik snel de goede compositie heb. Maar wat Universal Creation zegt vind ik een goede! Ik ga eerst nog even de 50/1.8 uitproberen. Duurt natuurlijk ook wel even voordat je er aan gewend bent. En de 70-200 is toch iéts te ver boven m'n budget:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Het is misschien ook even wennen om te wisselen van objectieven als beginner. Zodra je daar wat meer aan gewend bent dan wissel je ze gewoon ter plekke om en loop je binnen een halve minuut met een andere lens foto's te maken. Als je wat vertrouwder ermee raakt dan wissel je gewoon rustig al wandelend van lens als het nodig is.

Als ik jou verhaal zo lees dan zou ik gewoon die 50 1.8 blijven houden, en voor die prijs echt een hele mooie voor portretten. Als je een lichtsterke zoom wil dan moet je echt heel diep in de buidel gaan tasten.
Pagina: 1