Welke laptop met volledige support voor Linux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Topicstarter
Ik heb op dit moment een MacBook Air, en ben aan het kijken om volledig te gaan overstappen naar Linux. Mijn oog is in dit geval gevallen op Ubuntu, vanwege de gebruiksvriendelijkheid die vrijwel gelijk is aan die van OS X.

Nu heb ik al veel laptops gecheckt, maar iedere keer als ik er eentje op het oog heb, dan is er beperkte ondersteuning voor Linux, door bijvoorbeeld drivers die niet in Linux zijn ingebakken.

Zijn er hier Tweakers die mij kunnen vertellen welke laptop (vrijwel) volledige support heeft in combinatie met Ubuntu? Ik vind deze keuze namelijk erg lastig.

Op zich ben ik niet veeleisend wat betreft de CPU, op dit moment heb ik een Core i5, en dit vind ik al snel genoeg, een i7 zou dan ook overkill zijn.

Ik hoop graag op een aantal bruikbare reacties, zodat ik mijn zoektocht voort kan zetten.

Alvast bedankt!

Wellicht staat dit topic niet in het juiste sub-forum, in dat geval mag dit topic naar Laptop Aankoopadvies

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 59483 op 19-10-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waar en hoe heb je gezocht? Het is inderdaad zo dat het lastig is om een random laptop te voorzien van Linux waarbij er _volledige_ support is onder Linux. Maar het is wel mogelijk.

Zover ik weet worden de Lenovo's vrij goed ondersteund maar kijk vooral naar de hardware en de gebruikte chipset. Kijk eens op
http://www.linuxcertified.com/linux-laptop-lctp.html

Maar waarom zou je je MBA inruilen voor Linux? Ondanks dat de verschillende distributies grote stappen hebben gezet in gebruikersvriendelijkheid, haalt geen enkele Windowmanager het nog bij het gepolijste van OSX.

[ Voor 6% gewijzigd door DAzN op 19-10-2012 18:45 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ik heb gezocht door het type nummer door Google heen te halen, ik lees dan veel forum topics over slechte ondersteuning van bijvoorbeeld webcams, touchpads (tap to click), soms slechte ondersteuning van geluidskaarten, en het niet goed kunnen hibernaten.

Het gaat mij ook niet om de gepolijste schil van het OS, ik werk tegenwoordig veel met Linux op mijn werk, en probeer op deze manier meer praktijkervaring te krijgen met het OS. Tevens gaat het mij er om dat ik veel kan tweaken aan het OS, en er meer vrije software is te verkrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 59483 op 19-10-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Hier is een lijst met gecertificeerde hardware:
http://www.ubuntu.com/certification/desktop/

Zelf zou ik er voor zorgen dat je of een Nvidia kaart hebt (zodat je bumblebee kan gebruiken om hem aan en uit te schakelen) of geen dedicated GPU maar een Intel HD 3000/4000 serie kaart. Dit in combinatie met de lijst, moet er voor zorgen dat alles wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:46

Fiber

Beaches are for storming.

Dell heeft (had...?) er een paar waar standaard Linux op staat, Ubuntu geloof ik. Die zouden er zeker geschikt voor moeten zijn. Bel ze gewoon even.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De MBA wordt prima ondersteund, alleen als je dual video hebt zal je dat gaan missen. Dat is iets wat niet lekker werkt in Linux. Overschakelen van videokaart vereist een herstart van X (dus afmelden en weer aanmelden). Op een MacBook werkt het gewoonweg niet vanwege EFI, want om de video (en zeker 3D) op een degelijke manier te laten werken, is een video BIOS nodig, en die krijg je niet in EFI modus. Als je BIOS emulatie opstart, dan heb je geen IGP als optie, maar wel 3D.

Zelf heb ik een MacBook Pro van augustus 2011 op 't werk draaien met Debian Sid/Unstable en doet het prima. Ik kan er alles mee doen, touchpad werkt zoals 't bedoeld is, standby en hibernate werken zonder issues, webcam doet 't. Alleen bluetooth heb ik niet getest, maar zou 't ook gewoon moeten doen.

Verders, tja, specifieke hardware... Dat is niet zo makkelijk, maar tegelijk ook niet zo moeilijk. Wat ik zelf heb meegemaakt, en heb gehoord, is het wifi de grootste ergernis die je kan hebben met Linux. Zolang je een goed ondersteunde kaart hebt, is er niets aan de hand.
Webcams doen het over het algemeen out-of-the-box, maar niet elke webcam werkt met Linux. Thuis heb ik een webcam, zo'n 8 jaar oud ondertussen denk ik zo, en nog steeds geen support. Is een Creative Cam Pro dinges, wordt allang niet meer gemaakt iig.

De tip van Gropah over videokaart, hmm, tja, ik weet niet. Voor echt iets met 3D zou ik toch voor nVidia dedicated gaan. Ik heb een laptop met een Intel videokaart, maar terwijl 't beweert HD video te kunnen afspelen via dat ding, werkt 't niet lekker. M'n PC heeft een nVidia kaart en dat gaat als een trein met de gesloten driver en die wordt vanuit nVidia ook prima ondersteund.
Als je iets van 3D effecten wilt in je DE, kan je met Intel nog eens van een koude kermis thuiskomen. Werkt niet altijd out-of-the-box, je hebt dan net die ene library nodig die niet standaard aanwezig is en je zit je rot te zoeken welke 't is. Met nVidia gesloten driver, geen enkel probleem. Heb ik iig nog niet meegemaakt.

Verders is er haast niets wat niet gewoon werkt qua hardware, alleen wifi moet je opletten. Is niet super bij sommige kaarten, anderen zijn rete instabiel. Intel Centrino kaartjes, dat is goud, werkt hoe dan ook top.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:22
In principe draai je een *NIX variant. Net als Linux is OsX namelijk een OS uit de Unix familie. De complexiteit van Linux zou je met een Mac al kunnen opzoeken door bijvoorbeeld Macports te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

merauder schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:59:
In principe draai je een *NIX variant. Net als Linux is OsX namelijk een OS uit de Unix familie. De complexiteit van Linux zou je met een Mac al kunnen opzoeken door bijvoorbeeld Macports te installeren.
Ware het niet dat Linux veel, en dan ook echt heel veel veelzijdiger is dan OSX. Standaard OSX draait namelijk NIET op AMD CPUs, want Apple gebruikt ze niet. Zo ook met vele andere hardware. Linux draait op werkelijk ALLES.

Dat ze van dezelfde 'moeder' komen, is geen garantie dat het goed samen werkt. Zie ook mijn post over de MBP met dual video. Op OSX werkt dat, op Linux niet. Dat komt door de gesloten aard van Apple.

Als je een vergelijking wilt maken met OSX en een NOS OS, pak dan een BSD variant, dat staat veel dichter bij OSX dan Linux. Iig als fundering, alles wat er bovenop draait is niet te vergelijken (GUI etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips en suggesties.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Dell XPS 13, deze heeft ook speciale kernel-addons voor Ubuntu, en draait inmiddels als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:22
Hero Of Time schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:54:
[...]
Dat ze van dezelfde 'moeder' komen, is geen garantie dat het goed samen werkt. Zie ook mijn post over de MBP met dual video. Op OSX werkt dat, op Linux niet. Dat komt door de gesloten aard van Apple.
Ik doe overigens alleen CLI op Linux machines. Vrijwel de belangrijkste CLI commando's werken ook in OSX. Wat betreft drivers heb je gelijk. Ook dat OSX een BSD kloon is, door Apple op smaak gebracht onder de noemer Darwin.
Anoniem: 59483 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:10:

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Dell XPS 13, deze heeft ook speciale kernel-addons voor Ubuntu, en draait inmiddels als een zonnetje!
Goede keus, en deze doet ook qua looks niet onder voor een Mac!

[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 22-10-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

merauder schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 13:02:
[...]

Ik doe overigens alleen CLI op Linux machines. Vrijwel de belangrijkste CLI commando's werken ook in OSX. Wat betreft drivers heb je gelijk. Ook dat OSX een BSD kloon is, door Apple op smaak gebracht onder de noemer Darwin.
Maar de commando's hebben niet dezelfde werking en uitvoer. Doe maar eens een 'route -n'. Gaat niet werken op OSX, want BSD kent het niet. Linux wel. En zo heb je nog veel meer commando's die net niet hetzelfde werken, voornamelijk de opties en parameters die je 't kan voeren.
De basiscommando's zoals cp en mv werken wel hetzelfde, maar wat uitgebreidere dingen kan je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
Anoniem: 59483 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:48:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb gezocht door het type nummer door Google heen te halen, ik lees dan veel forum topics over slechte ondersteuning van bijvoorbeeld webcams, touchpads (tap to click), soms slechte ondersteuning van geluidskaarten, en het niet goed kunnen hibernaten.

Het gaat mij ook niet om de gepolijste schil van het OS, ik werk tegenwoordig veel met Linux op mijn werk, en probeer op deze manier meer praktijkervaring te krijgen met het OS. Tevens gaat het mij er om dat ik veel kan tweaken aan het OS, en er meer vrije software is te verkrijgen.
Hallo,

Ik gebruik zelf de Asus X53SV-SX288V-NL
Alles werkt, Webcam, USB, touchpad, geluid, scherm resolutie, direct vanaf install dus nergens appart geklooi.
Ik gebruik wel de standaard Linux Display Drivers ipv de "proprietary drivers" van nvidia.

Ik gebruik Linux Mint 13 Cinnamon (gebasseerd op ubuntu)
Deze laptop is uiteraard nu al verouderd, (2011 geproduceerd).

Op macbook air is uiteraard ook linux mogelijk maar dan met wat meer geklooi maar t kan in principe wel zoals iemand anders ook al vertelde, ik zou daar dus achteraan gaan als ik jou was.

Groetjes

[ Voor 3% gewijzigd door marco282 op 22-10-2012 14:43 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:46

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 59483 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:10:

Goed om te horen...! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hero Of Time schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:00:
De MBA wordt prima ondersteund, alleen als je dual video hebt zal je dat gaan missen. Dat is iets wat niet lekker werkt in Linux. Overschakelen van videokaart vereist een herstart van X (dus afmelden en weer aanmelden). Op een MacBook werkt het gewoonweg niet vanwege EFI, want om de video (en zeker 3D) op een degelijke manier te laten werken, is een video BIOS nodig, en die krijg je niet in EFI modus. Als je BIOS emulatie opstart, dan heb je geen IGP als optie, maar wel 3D.
[...]
De kernel versie 3 heeft toch tegenwoordig EFI-ondersteuning ingebouwd, of ben ik nou gek? Bovendien is een X-herstart voor het omschakelen van video-modus ook niet meer nodig met de introductie van KMS. Als ik nu mijn laptop (met Ubuntu) aan een 2de monitor hang, herkent hij die direct, kan ik de desktop on-the-fly activeren.

Sterker nog, op hybernate na, is er helemaal niks dat niet gelijk of beter werkt ten opzichte van Windows. En hypernate is een linux-algemeen probleem. Sommige stuurprogramma's gaan nog steeds plat (helaas).

Ik gebruik overigens een Toshiba Satellite C660 i5 laptop met een HD2000 GPU. Alles werkte directe na installatie, ik heb niks met de hand hoeven instellen. Bij aankoop heb ik ook totaal niet gekeken naar compatibiliteit met linux.

Mijn ervaring met Ubuntu 12 is ook dat het eigenlijk op vrijwel alle PC hardware probleemloos werkt. Binnen een half uur heb je een completer systeem draaien dan je met Windows in een dag red (mits je een snelle internet verbinding hebt).

Hooguit dat bepaalde high-end videokaarten of geluidskaarten niet direct werken, maar de tijd dat je echt op moest letten zijn al lang achter ons.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 12:17

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vandaag op de front-page: nieuws: System76 ontwikkelt all-in-one die draait op Ubuntu

Dat is wel geen laptop, maar die verkopen ze ook: https://www.system76.com/laptops/

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deepbass909 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:20:
[...]

De kernel versie 3 heeft toch tegenwoordig EFI-ondersteuning ingebouwd, of ben ik nou gek? Bovendien is een X-herstart voor het omschakelen van video-modus ook niet meer nodig met de introductie van KMS. Als ik nu mijn laptop (met Ubuntu) aan een 2de monitor hang, herkent hij die direct, kan ik de desktop on-the-fly activeren.

Sterker nog, op hybernate na, is er helemaal niks dat niet gelijk of beter werkt ten opzichte van Windows. En hypernate is een linux-algemeen probleem. Sommige stuurprogramma's gaan nog steeds plat (helaas).

Ik gebruik overigens een Toshiba Satellite C660 i5 laptop met een HD2000 GPU. Alles werkte directe na installatie, ik heb niks met de hand hoeven instellen. Bij aankoop heb ik ook totaal niet gekeken naar compatibiliteit met linux.

Mijn ervaring met Ubuntu 12 is ook dat het eigenlijk op vrijwel alle PC hardware probleemloos werkt. Binnen een half uur heb je een completer systeem draaien dan je met Windows in een dag red (mits je een snelle internet verbinding hebt).

Hooguit dat bepaalde high-end videokaarten of geluidskaarten niet direct werken, maar de tijd dat je echt op moest letten zijn al lang achter ons.
Je mist de gesloten meuk van Apple vs UEFI. Met UEFI heb je alsnog een video BIOS ter beschikking, met Apple EFI niet. Dus, geen degelijke video en 3D, je zit vast aan het super trage framebuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Hou die macbook air maar. Ubuntu installeert zich gemakkelijk op deze laptop. Vrijwel alles wordt ondersteund. Uefi is geen probleem (rEfit)
https://help.ubuntu.com/c...am/AppleIntelInstallation

https://help.ubuntu.com/community/MacBookAir4-2

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2039799

Veel leesplezier. En met Google vind je nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409898

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 409898 op 25-12-2015 00:45 ]

Pagina: 1