Welke Windows of Linux servertype benodigd ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 21:55

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik ben bezig een nieuw project te starten maar ben nu een beetje vastgelopen omdat ik te veel dingen wil in 1 server :-).

Wat wil ik doen?

Ik wil een Home Server bouwen en die wil ik voor een aantal dingen gaan gebruiken:

1. Ik wil dat al mijn files en programma's en games op de server zetten zodat ik dus geen harde schijven meer in mijn computer heb maar alleen 1 SSD voor OS.
2. Het hosten van een aantal servers zoals : Teamspeak , Web ( Niks met veel bezoekers alleen voor mijjn kleine portofolio websiteje.) , en misschien een game server met max 15 man. ( allemaal vrienden geen publieke server)
3. Al de andere systems in mijn huis backupen (Dagelijks)

Nu vraag ik mij dus af : Welke software heb ik hier voor nodig :
Ik zat te denken aan Windows Home server maar toen twijfelde ik of dat wel mogelijk is om alleen een SSD te gebruiken. Omdat als ik Google gebruik ze zich vooral richting op het backuppen.
Veder wist ik ook niet of dit wel geschikt was voor het hosten van een aantal servers.
Hoe Windows Home server werkt kwa online interface en Wake up lan vind ik wel erg interessant.

Veder wil ik later ook RAID gaan gebruiken dus ik moet wel een interface hebben die ondersteund.

Ik hoop dat ik genoeg geconformeerd heb !

Timo Hermsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Software en programma's op een server zetten is sowieso niet handig, die kun je veel beter op je SSD zetten. De performance van de storage waar dat op staat is namelijk net zo bepalend voor de performance van je systeem dan de storage waar je OS op staat. Dit wil je dus niet op een server hebben via een gigabit netwerkje ;)

Voor de rest zou ik kijken naar ESXi als OS voor je server. Dat is een (gratis) Hypervisor waarop je vervolgens meerdere virtuele servers kunt aanmaken. Zo kun je de diverse type servers ook van elkaar scheiden uit security oogpunt. Vooral als je één VM inregelt met bijvoorbeeld pfSense en dat je daar dan je firewall / router van maakt.

Let wel op dat als je ESXi kiest je hardware gebruikt die supported is. In dit topic is daar veel over te vinden: Zuinige ESXi Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je weinig ervaring hebt met computers, of hardware, of operating systems, kan je het beste windows nemen, in andere gevallen Linux, of inderdaad, een hypervisor waar je dan meerdere OSsen op virtualiseert.

Als je trouwens windows kiest, kies dan niet home server, om dat je je dan toch snel zal verkijken op de eisen van een server: het is niet simpelweg een PC die je ergens neerzet meet een systeem er op waar 'server' in de naam zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle antwoorden even om te controleren of ik het goed zie :

Ik bouw een ESXi Server en maak 2 virtual machines 1 voor linux voor mijn servers voor de uitgaande traffic ( (TS enz..) en 1 Windows Home server voor mijn computers hier thuis..

Veder moet ik mijn 128GB SSD gaan upgraden naar iets hogers voor alle programma's die ik wil laten draaien op mijn main computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wat je exact op welke server gaat zetten moet je uiteraard zelf weten. Maar ik zou extern bereikbare dingen sowieso scheiden van mijn eigen files / backups, het aantal VM's is sowieso alleen gelimiteerd door de prestaties van de server dus daarvoor hoeft je geen dingen bij elkaar te proppen. Met prestaties van de server bedoel ik dan met name de hoeveelheid geheugen die je in je server stopt en de performance van de storage oplossing die je in je server gaat zetten.

Of je je huidige SSD moet vervangen hangt af van hoeveel je op je PC wil hebben staan. Zelf heb ik van mijn 128GB SSD nog 81GB over. En dan heb ik er Windows 7 de programma's die ik gebruik op staan. Mijn bestanden staan dan uiteraard wel allemaal op mijn gevirtualiseerde fileserver.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 19-10-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Wat bedoel je precies met de visualiseerde file server die jij gebruikt welke gebruik je daar voor Linux?
Als je wilt kan je misschien precies jouw setup uitleggen.

[ Voor 30% gewijzigd door TVH7 op 19-10-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Gewoon een server aanmaken op je ESXi host en daar dan een fileserver van maken. Dat kun je natuurlijk met meerdere OS'en doen maar ik gebruik inderdaad voor al mijn servers linux (Ubuntu 12.04).

Mijn eigen setup is overigens zeker niet optimaal omdat mijn server in eerste instantie niet gekocht was voor ESXi. Dus als je goede ideeën op wilt doen (met name op het gebied van storage oplossingen binnen ESXi en geschikte onderdelen) zou ik het topic dat ik in mijn eerste post noemde eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Maar je gebruikt een FTP file server en die heb je gelinkt aan je computer? of gebruik je steeds een FTP client?

Want wat voor mij wel handig is als ik gewoon wel een soort drive te zien krijg binnen windows. (Computer)

Als je het inderdaad zo doet als ik in gedachten heb kan je eens uitleggen welk protocol je dan voor Ubuntu gebruikt voor de fileserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Voor toegang tot de files vanaf clients gebruik ik gewoon samba. Daarmee creeër je een share die je met vrijwel elk OS kan benaderen. In Windows kun je ook gewoon een mapping maken naar zo'n share waarmee de share dus een schijfletter krijgt.

Voor andere (linux) servers die toegang tot een share moeten krijgen zou ik dan weer eerder NFS gebruiken. En datzelfde NFS zou ik ook gebruiken wanneer je voor een oplossing gaat met een centrale fileserver waarvan je de storage vervolgens weer aan je ESXi host wilt aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Maar als ik het goed begrijp kan ik ook gewoon alleen linux draaien voor game en samba. Want dat zal je vast ook kunnen configureren voor backuppen. Dus dan is Windows Home server helemaal niet benodigd. En dus ook geen virtualserver. Of denk je dat je intern net moet scheiden met extern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mpve PNS > WSS

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Yep Sorry nieuw hier niet gezien dat er ook een software plaats is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk nu eerst maar eens goed na wat je nu écht wilt :)
Uit je puntenlijstje van je topicstart vallen sowieso al zaken als programma's en games af.
Slechts zeer weinig end-user software is geschikt voor gebruik op een NFS of SMB share (Game-maps al helemaal niet), en dan hebben we het nog niet over de lagere snelheid op je netwerk vergeleken bij Direct Attached Storage (je SSD).

Als het je gaat om leren spelen, dan kun je overwegen om een Zuinige ESXi Server te halen, en daarop je Linux webdev server en/of Windows fileserver op te zetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 22:26
Ik zou voor een backupserver en een fileserver persoonlijk afwijkende hardware nemen, of vanaf de fileserver een backup schrijven naar bijvoorbeeld een USB disk. Als je server crasht ben je met dit plan zowel je backup als je bestanden kwijt.

Als je weinig ervaring hebt met servers zou je ook ervoor kunnen kiezen om een QNAP oid te nemen. Een QNAP kan alles wat jij wilt, en kan je uitbreiden met een QPKG (zeg maar soort app) voor Teamspeak. Een dergelijk apparaat heb je zo maar online, en je voorkomt dat je data gaat lekken omdat je weinig ervaring met de materie hebt.
Pagina: 1