Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-08 11:01
(Wellicht is deze post alleen goed te volgen voor mensen met ICT/programmeer kennis)

Even wat achtergrondinformatie: tijdens mijn middelbareschooltijd heb ik als hobby mij al een aantal programmeertalen eigen gemaakt met behulp van boeken + veel oefenen, en heb ze toegepast bij het bouwen van kleine applicaties/websites, zowel voor mijn vermaak als voor klanten(beheersysteem, websites, een webshop etc).

Ik ben zo'n 2 maanden geleden begonnen met de HBO-studie Technische Informatica, met de verwachting meer te leren dan je uit boeken / van internet kan halen omdat je naast de theorie/praktijk ook feedback krijgt van leraren met ervaring in het vakgebied waardoor je het verschil tussen goede en slechte software leert kennen. Echter valt dat verschil me vies tegen.

Ik heb namelijk het idee dat ik bij de studie te veel tijd kwijt ben aan dingen die niet relevant zijn voor het beroep dat ik later wil doen(reizen, tussenuren, extra uitleg aanhoren over dingen die ik al snap), en bij het nakijken van de oefenopgaven (die naar mijn mening het meest leerzaam van alles horen te zijn) is er nauwelijks aandacht voor wat een stuk software goed maakt.. Als het werkt, werkt het en dat is voldoende. Of je honderd keer dezelfde code kopieërt en plakt om een keuzelijst met honderd items te maken, of het in een loopje zet lijkt niet uit te maken.

Met het groepsproject, waarvoor we een website met bestelsysteem moeten bouwen, heb ik soortgelijke ervaringen. Hoewel er geprobeerd wordt een 'real world' situatie na te bootsen, met een fictieve klant en alles, leidt ons "korte termijn" verstand (zonder het leren voor de toekomst in het achterhoofd) ertoe dat we nu als groepje hebben besloten het zo te bouwen dat we ons project zo snel mogelijk goed kunnen laten keuren, zonder ook maar een beetje aandacht voor onderhoudbaarheid en structuur. Zo slijten er naar mijn gevoel alleen maar slechte gewoontes in, en omdat we niet met veranderende eisen v/d klant te maken krijgen(zoals in de echte wereld) heb ik het gevoel dat ik te weinig van dergelijke fouten kan leren. Natuurlijk kan ik dit mijn groepsgenoten niet kwalijk nemen, het is aan de opleiding om goede eisen te stellen.

Dat brengt me bij het onderwerp dat ik overweeg om te stoppen met de opleiding, en mijzelf de kunstjes van het "echte" programmeren aan te leren met behulp van bronnen op internet en boeken, waarna ik zoveel mogelijk toepas in echte projecten. Ik heb namelijk het idee dat het veel leerzamer is om in de echte wereld mijn fouten te maken, en ook de verantwoordelijkheid te nemen voor die fouten, in plaats van het op een studie te doen en er (evt met een zesje) mee weg te komen.

Voorbeeld van "verantwoordelijkheid nemen voor fouten":
Ik dacht even snel een CMS-website in elkaar te draaien door de core broncode van Joomla aan te passen(dus niet met een extensie) naar de wensen van de klant, in plaats van braaf de structuur die ze bij Joomla gebruiken op te volgen of een eigen systeem te bouwen. Werkt prima, toch? Dan komt er een paar dagen later een beveiligingsupdate voor Joomla uit waardoor allerlei bestanden overschreven worden en een paar onderdelen van de website kapot gaan. Backup terug gezet dus, maar alsnog moet ik de website up-to-date houden zodat deze niet te hacken is. Dat betekent dus alle bestandjes met de hand aanpassen, zodat mijn 'workarounds' waarmee ik een paar maanden geleden wat tijd had bespaard intact blijven. Elke keer dat de klant de tekst op de voorpagina aan wil passen, kan dat niet via het CMS maar moet dit door een mailtje naar mij te sturen omdat zelfs een kleine wijziging in de tekst de hele lay-out om zeep helpt(wat ik dus steeds opnieuw moet fixen). Dat is omdat ik destijds niet even rustig met mijn volle aandacht een stylesheet had opgebouwd, maar als een kip zonder kop een bestaand Joomla template totdat het er ongeveer uitzag als ik wilde.
Conclusie na flink wat van deze ellende: ik ga het de volgende keer grondiger aanpakken, en niet zo snel mogelijk een website/applicatie bij elkaar hacken. Op korte termijn kost het misschien wat meer tijd maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.

Als ik op de studie een dergelijk wanproduct had afgeleverd, kon ik de leraar een mooie, werkende website laten zien en was er niet veel aan de hand geweest. Niemand zou er ooit naar omgekeken hebben en ik was een stuk sneller klaar met de opdracht dan wanneer ik het grondig had aangepakt.

Mijn plan is (grofweg) om mezelf op te leiden door uit studieboeken over de onderwerpen te leren die de markt vraagt, en te kijken hoe anderen tegen dingen aankijken(blogs van programmeurs, Slechtste programmeervoorbeelden etc). Als ik mezelf goed genoeg vind in een bepaalde taal of techniek, zoek ik zo snel mogelijk een opdracht om het in de praktijk te MOETEN brengen en mijn fouten te maken.
Na 1 jaar hard werken hoop ik het niveau te bereiken waar een goed bedrijf mij wel wil hebben voor een stage(welke ik anders via de studie zou volgen), zodat ik feedback kan krijgen van veteranen in de software-industrie en beter kan worden in samenwerken.

Hoe ik het zie:

Voordelen zelfstudie
  • Sneller van fouten leren omdat ik wel moet om klanten tevreden te houden(dit zeg ik op basis van wat ik al heb ervaren)
  • Bespaart wekelijks 12 uur reistijd
  • Meer tijd voor dingen die relevant zijn
  • Leren uit het boek dat het best beoordeeld wordt ipv het boek waar de school mee werkt
  • Meer uren werken op rustige kamer ipv in hok met luidruchtige studenten
  • Meer oefening in communiceren met klanten
  • Leuk bijverdienen met echte projecten ipv opdrachten voor "neppe klanten"
Nadelen zelfstudie
  • Vraagt veel meer zelfdiscipline(mijzelf kennende is dit geen probleem)
  • Sollicitatiebrief zal bij sommige werkgevers direct in de papierversnipperaar gaan bij het ontbreken van de afkorting "HBO"
  • Minder sociale contacten
  • Tijdens het leren minder feedback van ervaren leraren (dit wil ik echter vervangen met vrijwillige stages)
Ik zou graag willen weten wat mensen met ervaring in de ICT van dit plan vinden. Kan ik op deze manier op een leuke baan in de ICT terecht komen, of kan ik straks voor de rest van mijn leven putjes scheppen?

Zo.. dat is een hele lap tekst, in ieder geval bedankt als je de moeite hebt genomen het te lezen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dinnesch op 19-10-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 20 jaar geleden hetzelfde ervaren. Op mijn CV staat geen "HBO" en hij is naar mijn weten
nog nooit in de papierversnipperaar beland.

Na mijn VWO en daarna mislukte studie (informatica uva) ben ik gewoon gaan werken.
Leren terwijl je werkt is voor mij ideaal gebleken.

Maar .... de tijden zijn veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 16:57
Je moet geen 2 dingen door elkaar halen vind ik.
Je HBO bereid je voor op meer dan wat technische kennis. Het is meer bedoeld om je op te leiden tot een algemener "management" niveau. En naar mijns inziens heb je daar veel aan. Die technische kennis komt later wel, en kan je relatief snel aangeleerd krijgen.

Als je alleen je technische kennis wilt uitbreiden kan je het beste losse cursussen gaan leren. Die gaan dieper in op de stof en zijn gerichter.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:44

Kettrick

Rantmeister!

nofi, maar zelfstudie is wat mij betreft gelijk aan "geen opleiding".

IT's ers die nu 20 jaar in het vak zitten kunnen daar mee wegkomen, de industrie is immers nog erg jong.
Als je vandaag de dag niet de discipline op kan brengen om je HBO af te maken zou je voor mij geen interesante kandidaat zijn.

Zelfstudie doe je naar je normale studie uren zodat je aan het eind van de rit een goed verhaal neer kan zetten tijdens je sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Had je verwacht dat je in de eerste twee maanden meteen een deep dive in de materie ging doen?
Volgens mij moet je simpelweg even iets verder kijken dan de huidige situatie op je opleiding.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik denk dat je met jouw motivatie een prima programmeur bent. Maar als ik de vacatures doorkijk willen veel toch wel een HBO of WO diploma. Als het allemaal zo simpel is zou je ook kunnen overwegen om het sneller te doen of weinig tijd te besteden aan je studie en je tijd op nuttigere zaken te richten (bijbaan in ICT bijv) en toch dat papiertje te halen.

Is WO voor jou geen optie? Dan leer je nog het een en ander aan wiskunde, algoritmes die je volgens mij niet op het HBO leert. En de kans dat je er tijdens je werk mee in aanraking komt is klein.

Je kan je ook richten op certificaten en zo snel mogelijk aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ervaar ongeveer hetzelfde bij mijn studie, dit is dan wel bouwkunde maar ik heb ook nog niet echt iets geleerd tot nu toe. Ook het projectwerk is van een laag niveau, als het af is is het goed en dan leveren we het in. Als het niet goed is dan krijg je het wel terug. Ik heb mijzelf er overheen gezet en doe nu gewoon zo mee, als je namelijk overal wat op aan te merken hebt ben je een zeikerd. Ik doe de opleiding dus ook alleen voor het papiertje,want zonder krijg je echt geen baan meer. Ook ga ik er vanuit dat het verderop in de opleiding wel wat uitdagender wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 19-10-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Op het Hbo had ik zelf vooral moeite met de leerstijl. Zelf kan ik bijna alleen top-down werken, oftewel, je leert wat een huis is, en vervolgens dat deze uit een muur en een dak bestaat, om vervolgens uit te zoeken hoe je een dak en een muur maakt.

Op het Hbo leerde je eerst hoe je een muur maakte, toen een dak, en ondertussen was ik de weg kwijt omdat ik al helemaal afgedwaald was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Met een HBO diploma is het altijd makkelijker om ergens binnen te komen, dan zonder diploma.

Als je dan toch zo'n sukkel bent die zijn HBO niet afmaakt (zoals ik ;) ), haal dan tenminste relevante certificaten waardoor een potentiële werkgever wat meer vertrouwen in je krijgt (Microsoft certificaten voor .NET en SQL Server bijv.. die heb ik namelijk wel).

Na 10 jaar als programmeur gewerkt te hebben, vraagt nooit meer iemand naar mijn opleiding.. maar toen ik net begon moest ik ze wel serieus overtuigen. En dat is niet voor iedereen weggelegd.

Ik kwam gewoon binnen op sollicitatiegesprekken in mijn spijkerbroek en t-shirt.. nothing fancy, maar zodra ze met mij in gesprek gingen over software en of ik bepaalde kennis wel had, lulde ik ze er altijd wel uit. Ze konden geen technische vraag aan mij stellen, zonder dat ik op zijn minst er een keer van gehoord had en voor de specifieke eisen die gesteld werden had ik mij altijd voorbereid en desnoods avonden eraan besteed om te doorgronden hoe het allemaal precies in elkaar zat.

Daarvoor moet je een echte autodidact zijn. Daarnaast had ik al wat programmeerervaring, omdat ik tijdens mijn middelbare schooltijd al vaak opdrachten uitvoerde voor het bedrijf van mijn pa. Ik begon met Visual Basic en leerde mezelf daarna C en C++ aan, voelde mij thuis met Borland C++ Builder en het VCL framework.. en ik vond databases reuze interessant, dus SQL was ook al snel iets wat ik onder de knie had, etc.

Dus toen ik voor het eerst solliciteerde als .NET developer, was de stap ook niet zo groot om C# en het .NET framework te leren.

De werkgever vertrouwde het toen nog niet helemaal en gaf mij in mijn proeftijd een opdracht die ik goed naast het bestaande systeem kon uitvoeren. Toen ik die binnen 3 dagen af had in plaats van de afgesproken 2 weken had ik ze wel overtuigd.

3 jaar later werd ik Senior Developer bij dat bedrijf.. wat natuurlijk nergens op slaat als je 26 bent, maar mijn kennisniveau was op dat moment zo hoog vergeleken met mijn collega's dat de manager vond dat hij daar iets mee moest doen en toen werd het ook mijn taak de rest op te leiden en te helpen.

Kennis is macht.. maar dan moet je wel veel kennis hebben en bovendien de drang moeten hebben om jezelf te bewijzen.

Uiteindelijk werd al dat 50 uur per week werken en mezelf bewijzen mij wel teveel trouwens.. en nu zit ik alweer 5 jaar bij een ander bedrijf gewoon als programmeur voor 36 uur per week en ga ik 9 van de 10 keer netjes om 5 uur naar huis :)

Mijn leven had er ook zo uit kunnen zien:
- Eerst netjes HBO afmaken.
- Daarna net zoals de rest gewoon op een normale manier doorgroeien tot de functie die ik nu ook heb.

En dan had ik al die stress en extra inzet in het begin veel minder nodig gehad. Bovendien was het veel beter voor mijn sociale contacten geweest. Jouw studententijd is een waardevolle tijd waarin je veel gelijkgestemden hoort te ontmoeten. Ik heb dat gemist. Op je werk leer je uiteindelijk ook wel mensen kennen, maar omdat er vaak ook onderlinge concurrentie is, worden dat meestal niet je beste vrienden (zeker niet als je zelf door wil groeien en een stapje voor wil hebben bij de baas).

Dat is ook een punt waar je over na moet denken. Als ik het over zou kunnen doen, was ik alsnog naar school gegaan denk ik. School is meer dan alleen het halen van een papiertje.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Ik zou graag willen dat jij een HBO papiertje haalt, sterker nog: ik zou willen dat iedereen met een HBO papiertje zo'n instelling heeft zoals jij. Ik maak het regelmatig mee dat er mensen zijn die een diploma hebben en een berg certificaten, maar geen passie hebben voor hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Frankie02 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:52:
Ik zou graag willen dat jij een HBO papiertje haalt, sterker nog: ik zou willen dat iedereen met een HBO papiertje zo'n instelling heeft zoals jij. Ik maak het regelmatig mee dat er mensen zijn die een diploma hebben en een berg certificaten, maar geen passie hebben voor hun werk.
In theorie zou een EVC traject hier een hele mooie oplossing voor zijn. Je hebt ervaring en weet waarover je praat, maar je hebt geen diploma.

Zelf heb ik ook EVC overwogen. Echter was dit nogal duur, en wacht ik met EVC tot het moment dat ik ooit thuis mocht zitten, en de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Als je na twee maanden al het gevoel hebt dat de studie niets voor jou is, zou ikzelf toch eens te rade gaan.
Blijkbaar heb je veel irrelevante informatie te verwerken: Welkom bij HBO. Heel vervelend soms, maar het hoort er bij. En daar komt nog eens bij dat het eerste half jaar meestal niet veel voorstelt.

Iedere HBO-opleiding is vooral een opleiding in management, in structuur werken met anderen, communcatie-technieken en dergelijke. Beetje zoals in het bedrijfsleven ;-) Wat jij wilt, is je heel specifiek concentreren op het technische deel van de opleiding. Ik zou dan kiezen voor een deeltijd MBO4 opleiding of naar het voltijd WO te gaan.
Misschien bestaat de mogelijkheid voor je om deeltijd HBO te gaan doen?

De tijd, dat je zonder papiertje zo aan de bak kwam, is achter ons. Het papiertje betekent meer bij een sollicitatie-procedure met meerdere kandidaten.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-08 11:01
Remco schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:42:
Je moet geen 2 dingen door elkaar halen vind ik.
Je HBO bereid je voor op meer dan wat technische kennis. Het is meer bedoeld om je op te leiden tot een algemener "management" niveau. En naar mijns inziens heb je daar veel aan. Die technische kennis komt later wel, en kan je relatief snel aangeleerd krijgen.
Wat ik grofweg heb begrepen begrepen is dat een "algemeen management niveau" dingen omvat als:
- Samenwerken in een team (niet voor je eigen gelijk gaan, etc)
- Werken om zo snel/goedkoop mogelijk een werkend product te maken ipv een zo perfect mogelijk product
- Communiceren met klanten

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom ik deze zaken niet zou kunnen leren in de praktijk (opdrachten van bedrijven, onbetaalde stages) maar wel op het HBO waar ze vooral proberen de "echte wereld" na te bootsen(dat is mijn ervaring)? Wat me vooral dwars zit is hoeveel tijd ik nu kwijt ben aan dingen die mij geen technische of algemene vaardigheden leren waar bedrijven juist om lijken te vragen.
Kettrick schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:52:
nofi, maar zelfstudie is wat mij betreft gelijk aan "geen opleiding".

IT's ers die nu 20 jaar in het vak zitten kunnen daar mee wegkomen, de industrie is immers nog erg jong.
Als je vandaag de dag niet de discipline op kan brengen om je HBO af te maken zou je voor mij geen interesante kandidaat zijn.

Zelfstudie doe je naar je normale studie uren zodat je aan het eind van de rit een goed verhaal neer kan zetten tijdens je sollicitaties.
Discipline vraagt het zeker, het is een fulltime studie, wekelijks 12 uur aan reistijd en daarnaast werk ik nog 20 uur. Vind ik persoonlijk geen probleem, ik heb er wat voor over om later mijn boterham te kunnen verdienen met programmeren. Maar nu besteed ik misschien 5-15 uur per week aan dingen waar ik echt moeite mee heb(teamwork, sommige programmeer-dingen) en ik zou die 40 uur liever 100% gebruiken om beter te worden in de vaardigheden waar bedrijven om vragen.

Mag ik vragen waarom een HBO-diploma bij het kiezen uit sollicitanten zo belangrijk is vergeleken met praktijkervaring etc? Is het enkel omdat er niet genoeg tijd is om te kijken wat elke sollicitant te bieden heeft? Ik zou bijvoorbeeld wel bereid zijn na een sollicitatie de eerste week gratis aan de slag gaan om de werkgever te overtuigen.
Waster schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:56:
Als het allemaal zo simpel is zou je ook kunnen overwegen om het sneller te doen of weinig tijd te besteden aan je studie en je tijd op nuttigere zaken te richten (bijbaan in ICT bijv) en toch dat papiertje te halen.

Is WO voor jou geen optie? Dan leer je nog het een en ander aan wiskunde, algoritmes die je volgens mij niet op het HBO leert. En de kans dat je er tijdens je werk mee in aanraking komt is klein.

Je kan je ook richten op certificaten en zo snel mogelijk aan de slag gaan.
Ik ben er wel veel tijd aan kwijt(en moet wel om de studiepunten te halen) zoals ik hierboven aangeef, alleen betaalt die tijd zich niet terug in dat ik veel leerzame fouten maak oid.
Een bijbaan in de ICT zou ideaal zijn, alleen zijn vrijwel alle ICT-banen die ik kan vinden tijdens kantooruren, waarop ik met mijn huidige situatie natuurlijk geen tijd heb. En ik beweer niet dat ik nu al goed genoeg ben om een programmeer-baan te krijgen, alleen ben ik de alternatieven om daar te komen aan het bekijken.

Helaas kom ik van de HAVO dus het WO is geen optie. En om na het HBO nog eens een master te doen en pas op mijn 25e aan het werk te gaan lijkt me helemaal niks.
Lethalis schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:18:
Als je dan toch zo'n sukkel bent die zijn HBO niet afmaakt (zoals ik ;) ), haal dan tenminste relevante certificaten waardoor een potentiële werkgever wat meer vertrouwen in je krijgt (Microsoft certificaten voor .NET en SQL Server bijv.. die heb ik namelijk wel).
Dat lijkt in ieder geval een goede als ik voor de zelfstudie kies, dat ik ten minste nog *wat* papierwerk kan tonen om te laten zien dat ik meetbaar de technieken beheers :)
Lethalis schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:18:
Mijn leven had er ook zo uit kunnen zien:
- Eerst netjes HBO afmaken.
- Daarna net zoals de rest gewoon op een normale manier doorgroeien tot de functie die ik nu ook heb.

En dan had ik al die stress en extra inzet in het begin veel minder nodig gehad. Bovendien was het veel beter voor mijn sociale contacten geweest. Jouw studententijd is een waardevolle tijd waarin je veel gelijkgestemden hoort te ontmoeten. Ik heb dat gemist. Op je werk leer je uiteindelijk ook wel mensen kennen, maar omdat er vaak ook onderlinge concurrentie is, worden dat meestal niet je beste vrienden (zeker niet als je zelf door wil groeien en een stapje voor wil hebben bij de baas).
Bedankt voor het delen deze ervaring(en de post als geheel), het is zeker iets waar ik ook aan moet denken. Met mijn studie + half-time baan ben ik aan het einde van een week simpelweg te moe om nog actief de deur uit te gaan etc.
Ik zou juist zeggen dat iemand die zich focust op zelfstudie/praktijkervaring(dus ook het uitvoeren van betaalde opdrachten) meer tijd overheeft voor leuke dingen. In mijn situatie zou ik niet zoveel uren hoeven te werken bij de supermarkt als ik meer betaalde projecten zou doen.
Arthas schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 11:30:
Als je na twee maanden al het gevoel hebt dat de studie niets voor jou is, zou ikzelf toch eens te rade gaan.
Blijkbaar heb je veel irrelevante informatie te verwerken: Welkom bij HBO. Heel vervelend soms, maar het hoort er bij. En daar komt nog eens bij dat het eerste half jaar meestal niet veel voorstelt.
Ik wil in ieder geval nog even rustig nadenken over de opties, het is natuurlijk een grote beslissing.
Arthas schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 11:30:
Iedere HBO-opleiding is vooral een opleiding in management, in structuur werken met anderen, communcatie-technieken en dergelijke. Beetje zoals in het bedrijfsleven ;-) Wat jij wilt, is je heel specifiek concentreren op het technische deel van de opleiding. Ik zou dan kiezen voor een deeltijd MBO4 opleiding of naar het voltijd WO te gaan.
Misschien bestaat de mogelijkheid voor je om deeltijd HBO te gaan doen?
Wat ik later wil doen is vooral het programmeren zelf, vandaar dat ik met name daar graag heel goed in wil worden. Ik begrijp dat je (behalve in kleine bedirjven) altijd te maken zult krijgen met teamwork, maar ik heb geen ambities om later een heel team aan te sturen oid, ik vind programmeren daar te leuk voor.
Is het deeltijd HBO meer gericht op de techniek?

[ Voor 7% gewijzigd door Dinnesch op 21-10-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik doe zelf geen studie in de ICT, maar ik vind het toch leuk om hier even op te reageren. Ik doe zelf Bedrijfseconomie maar een van mijn hobby's is af en toe ook een leuke website middels PHP in elkaar knutselen.

Ik vind zelf school erg leuk als is het inderdaad alleen maar om de gezelligheid en lol die je met je klasgenoten hebt. Het lijkt me erg saai om nu al alleen thuis te zitten en te leren want je mist al je sociale contacten.

Er is hier inderdaad al genoemd dat het mogelijk is om je studie in deeltijd te volgen en op sommige plaatsen zelfs Duaal. In jouw geval lijkt mij dat een erg ideale combinatie omdat je dan veelal 3 a 4 dagen werkt (en dus ervaring opdoet en programmeert) en 1 a 2 dagen op school bij leert en sociale contacten onderhoud met je klasgenoten. Daar al wel eens over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12-2020
Man man man, wat herken ik mijzelf hier toch in.

Ik ben 27 en werk ondertussen 6 jaar in de ICT, geen MBO geen HBO niks geen diploma toen ik begon. Maar wel een bak zelf aangeleerde ervaring. Ik heb wat andere kutbaantjes ervoor gehad, omdat ieder bedrijf mijn CV direct in de versnipperaar stopte, totdat ik zelf benaderd werdt via via via :)

Ben begonnen als junior developer en uitgegroeid tot senior software architect in 5 jaar tijd naar "CTO" in een recent gestart zusterbedrijf in het bedrijf.

Ondertussen heeft ons bedrijf geleerd niet naar de opleiding te kijken die iemand heeft gehad, maar naar de skillset. We hebben nu al zovaak meegemaakt dat iemand met HBO niveau gewoon het werk niet aankon.

Desalnietermin, je moet wel erg autodidact zijn. Durven fouten te maken en weten dat je dan ook iets te fixen hebt. En geen sociaal leven natuurlijk.

Bereid die geekcave maar alvast voor als je die weg gaat bewandelen tot professioneel ICT'er. Er valt echt veel te leren voor het echte werk. Iets waar HBO opleidingen dus nog in te kort schieten. imho

Oh en ik heb ook tot 2x toe een ICT opleiding geprobeerd te starten. Maar als je dan les krijgt en je loopt de leraar te corrigeren of hem te helpen les te geven, omdat jouw kennis meer up to date is dan dat van hem.

Dan is dit een goeie vraag: Zie jij jezelf 4-6 jaar lesmateriaal "studeren" wat je al weet? Dit gaat na een half jaar echt je keel uithangen dat je gedemotiveerd raakt. En dus ook niet voor die andere lessen die men zo belangrijk vind, maar jij niet, meer komt opdagen. Dit is bij mij dus gebeurd... :)

Aldus, het is een lange weg voordat je bereikt waar je wilt zijn. Maar de voldoening dat je het allemaal zelf gedaan is het 200% waard. Als men je ooit vraagt hoe je op die positie waar je dan zit bent beland, instant respect :)

[ Voor 41% gewijzigd door Phoenix_the_II op 21-10-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
Ik heb hetzelfde overwogen echter heb ik wel gewoon doorgezet met de studie en deze afgerond. Tuurlijk zijn er altijd meerdere wegen naar Rome - maar wat ik heb gezien is voor het moment (misschien over een aantal jaar weer anders) een HBO opleiding raadzaam om meeredre redenen:

1) Afhankelijk van waar je wilt gaan werken kom je zonder HBO/WO opleiding gewoon niet binnen. Kijk naar grote internationale bedrijven als Accenture / Logica / etc.
2) Mocht bovenstaande je niet uitmaken, en je tevreden bent met een kleiner bedrijf dan nog is het tegenwoordig moeilijk bewijzen. Ze willen een Junior met 10 jaar ervaring - HBO kan daar in sommige gevallen een X jaar afhalen, maar zelfs dat is nog niet altijd het geval.
3) zoals eerder genoemd - denkwijze is een eigenschap die word aangeleerd, naast denkwijze ook samenwerking. Misschien eerst in kleine groepjes met makkelijke (on realistische) opdrachten, maar dit veranderd ook in de loop van je studie. (ik was ook geen gelover in het laatste - toch is het zo). Dit is niet iets wat je alleen leert!
4) Geniet van je studie :D werken kan je de rest van je leven. Beter beginnen met een erkende waarde als altijd moeten bewijzen (en zelfs met HBO / WO zal dit moeten..)
5) Programmeren kan beina iedereen tegenwoordig (wat sommige 11/12 jarige al niet kunnen...) waarom zou jij beter zijn als hun?

Ik kan alleen maar met plezier terug kijken, het is goed geweest voor contacten, goed voor kennis en ja - net als bij auto rijden leer je het echte vak tijdens je werk - maar de basis heb je iig wel. Tuurlijk zul je zat meer en beter weten als je leeraaren, so wat? Ik weet ook dingen beter als mijn managers - je blijft het ook na je studie tegenkomen..

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:00
Phoenix_the_II schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:23:
[...] Oh en ik heb ook tot 2x toe een ICT opleiding geprobeerd te starten. Maar als je dan les krijgt en je loopt de leraar te corrigeren of hem te helpen les te geven, omdat jouw kennis meer up to date is dan dat van hem. [...]
Als je het echt beter weet hoor je natuurlijk ook zonder problemen vrijstelling te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
Caelorum schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:36:
[...]

Als je het echt beter weet hoor je natuurlijk ook zonder problemen vrijstelling te krijgen :)
Tjah, dat kreeg je dan weer niet omdat je bedrijfskunde/nederlands/economie en andere zaken men belangrijker vond dan de ICT lessen. En je dus gewoon aan de normale gang van lessen en toetsen moest blijven volgen...

Deze kwam ik ook zojuist tegen :P

Afbeeldingslocatie: http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/5647986_460s_v1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Phoenix_the_II op 21-10-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 08:39
En waarom gebruik je je talent/leerdrift niet in combinatie met je huidige studie? Er is niks op tegen om je capaciteiten te bundelen met een studie. Dan heb je het beste uit beide werelden. In je reistijd heb je de tijd om de verdieping te zoeken waar je behoefte aan hebt. Op school leer je toch wel iets over samenwerken, delegeren, en af en toe "nee horen".
Ik heb zelf geen ICT gerelateerde HBO opleiding gedaan, en dat heeft me als autodidact ICT'er toch goed gedaan. De technische kant heb ik geleerd door veel doen, meekijken, en vooral vaak falen (van fouten kun je leren...). Kortom je hebt nog enkele interessante tussenoplossingen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
Leren doe je het snelst door te vallen en op staan, niet door het voorgekauwd te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Bij een dergelijke opleiding hoef je geen voorkennis m.b.t. programmeren te hebben, wanneer je dat wel hebt zal het zeker zo zijn dat in ieder geval het begin weinig boeiend is. De vraag lijkt mij dan of dit daadwerkelijk zo blijft. Wellicht is er een mogelijkheid om bij de 2e/3e jaars mee te kijken of kun je simpelweg op het intranet de informatie van die lessen eens bekijken. Ook willen scholen nog wel eens extra programma's bieden voor de zeer gemotiveerden.

Overigens merk ik bij ons op de opleiding dat de mate van diepgang - helaas - sterk van de docenten afhankelijk is. Mocht dit in jouw geval ook zo zijn dan lijkt mij het zonde als je je door een mindere docent uit het veld laat slaan. Ook bij ons zaten er in vooral het eerste jaar "minder interessante" vakken tussen, dat schijnt nu eenmaal bij het propedeusegebeuren e.d. te horen. Ja, dat is jammer en kan demotiverend werken maar moeilijk is het doorgaans absoluut niet dus is het puur iets om je overheen te zetten.

Kortom: laat jezelf goed informeren voor het maken van een keuze en kijk vooral NIET teveel naar het eerste (half) jaar, dat is niet voor niets pas het begin van je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Wat je ook zou kunnen doen is in je connectiekring vragen naar eventuele stage opdrachten of partime stageplekken. Ik doe dat ook wel eens, dat ik buiten mijn studie om meeloop met opdrachten of af en toe klussen uitvoer die aan mijn studie gerelateerd zijn. Houd je je toch bezig met de praktijk en het kan soms ook een extra zakcentje opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik heb zelf HBO informatica (toen nog HIO) gedaan in Enschede en daar hadden we naast 2 stages van elk een half jaar ook nog een trimester een project met echte klanten. Daarnaast gaf die opleiding je ook nog eens een erg degelijke theoretische basis over discrete wiskunde, statistiek, vertalerbouw, design patterns, OO programmeren, algorithmen, etc. Dus je hebt of de verkeerde HBO opleiding gekozen, of je hebt gewoon nog niet het interessante deel meegekregen.

Hoe dan ook: een hoop van m'n collega's zijn autodidact (die komen overigens wel allemaal van beta WO studies af) maar daar merk je in veel opzichten wel dat ze nog in de 'echte' wereld een hoop hebben moeten leren, dingen die je normaal al tijdens je opleiding leert. Zonder tenminste een technische WO studie kom je er bij ons danook niet in.

Ik ben geen grote fan van autodidacten. Sommige mensen zijn erg goed maar er zijn er genoeg die een hoop basis missen of gewoon simpelweg enorm vastgeroest zitten in zaken die verkeerd aangeleerd zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
Hydra schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:36:
Ik ben geen grote fan van autodidacten. Sommige mensen zijn erg goed maar er zijn er genoeg die een hoop basis missen of gewoon simpelweg enorm vastgeroest zitten in zaken die verkeerd aangeleerd zijn.
Van mensen die hun beroep autodidact geleerd hebben mag je ook verwachten dat ze goed met kritiek om kunnen gaan en open staan voor wat ze dan wel fout doen. Maar wie zegt dat iets verkeerd aangeleerd is, misschien is de weg van diegene beter?

Iets fout vinden is een interpretatie. Ik hoop dan ook dat diegene die "fout!" roept ook open staat voor suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Net of je op school geen zaken verkeerd aangeleerd krijgt :X

@Hydra
Komt erbij dat voor veel bedrijven iemand die net van school afkomt ook niet direct bruikbaar is, maar nog een hoop moet aanleren.

[ Voor 61% gewijzigd door chime op 24-10-2012 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Phoenix_the_II schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:21:
Van mensen die hun beroep autodidact geleerd hebben mag je ook verwachten dat ze goed met kritiek om kunnen gaan en open staan voor wat ze dan wel fout doen. Maar wie zegt dat iets verkeerd aangeleerd is, misschien is de weg van diegene beter?
Meestal niet. Opleidingen gebruiken gewoon bekende lesmethodes die misschien niet zo snel gaan als iemand die flink wat achtergrond heeft zou willen maar wel alles afdekken, en sowieso meer afdekken dan waar je waarschijnlijk zelf op zou komen om er naar te kijken.

Ik ben zelf op m'n 11e ofzo begonnen met programmeren (basic listings overtypen in eerste instantie, later zelf dingen maken) en heb toen ik met m'n 18e HIO ging doen ook best wat dingen af moeten leren. Zonder iemand die je op je vingers tikt is het ook in Java nog erg makkelijk om niet OO te gaan programmeren maar alles bijvoorbeeld 'public static' te maken.

Ik snap je punt over met kritiek om kunnen gaan niet. Dat is afhankelijk van de persoon en veel ITers hebben nu eenmaal geen fantastische social skills. Komt bij dat je tijdens je opleiding ook leert omgaan met kritiek (daar krijg je sowieso nogal wat van), een autodidact hoort nooit "dat moet je niet zo doen".
Iets fout vinden is een interpretatie. Ik hoop dan ook dat diegene die "fout!" roept ook open staat voor suggestie.
Leuk in theorie maar op een goeie opleiding leer je gewoon een hoop basiszaken goed aan zodat je in die basis geen fouten meer maakt. En er zijn genoeg dingen doe gewoon fout zijn en niet afhankelijk van 'interpretatie'.
chime schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:08:
Net of je op school geen zaken verkeerd aangeleerd krijgt :X
Je kunt veel van HBO-I bij Saxion zeggen, maar bij ons kreeg je geen zaken verkeerd aangeleerd.
@Hydra
Komt erbij dat voor veel bedrijven iemand die net van school afkomt ook niet direct bruikbaar is, maar nog een hoop moet aanleren.
Niet mee eens. Op mijn half jaar stage in m'n 3e jaar (stagegelopen in Wenen, was echt vet) hebben we gewoon een project opgeleverd dat in productie gegaan is (XML uitvoer van het systeem formatten naar PDF o.a.). Onze code werd gereviewed door een ervaren developer van dat bedrijf en er waren niet veel wijzigingen nodig. Ik heb daar dus een half jaar voor 2500 gulden per maand gewoon geproduceerd.

Idem voor m'n stage in m'n 4e jaar: heb een aantal tools in Java en C# gebouwd die door een hoop klanten van het bedrijf gebruikt werden.

Nu is de ene HBO opleiding de andere niet maar dat is geen argument om het dan maar zelf te doen. Het is een argument om een goeie opleiding uit te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 24-10-2012 10:16 ]

https://niels.nu

Pagina: 1