Laptop voor 3D Cad/CAM (AutoCad/Revit) €1750,--

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235817

Topicstarter
Als terugkerend architect in spé, wil ik me graag weer bekwamen in de nieuwe 3D CAD/Camprogramma's.

Wat ga ik met mijn laptop doen?
Opbouwen van architectuur portfolio dmv 3D weergaven bouwen en renderen mbv programmas. Veel videotraining en tegelijkertijd meeklikken in het programma. Daarnaast ook veel 2D grafisch werk in Illustrator/Photoshop en InDesign. De belangrijkste programmas die ik sowieso goed wil kunnen draaien zijn:
  • AutoDesk Autocad 2013
  • AutoDesk Revit 2013
  • Photoshop CS6 Extended
Daarnaast zal ik waarschijnlijk de gehele Adobe Creative Suite Design Standard installeren en ook nog wat andere 3D-programma's als Vectorworks/ArchiCAD gaan proberen.

Wat mag mijn laptop kosten?
Ik ben bereid wel een flinke investering te doen voor deze stap, mijn streefbedrag is zo'n €1750,-, maar met goede argumenten kan dat verhoogd worden.

Meeslepen laptop?
Ja, maar met name in de weekenden ri. vriendin. Gewicht is in zoverre niet heel belangrijk, maar als het onder de 3 kilo zou kunnen, zou dat wel de voorkeur hebben. Formaat bij voorkeur 15" ipv 17".

Ik heb mijzelf al redelijk verdiept in de specs die ik nodig zou hebben voor de geschikte laptop. Ik heb de NBBG van afgelopen maand gelezen en heb ontdenkt dat de merkenselectie vooralsnog beperkt lijkt tot Lenovo/HP/Dell.

AutoDesk geeft zelf een lijst met recommended graphics hardware voor AutoCad&Revit, een GPU zal bij voorkeur dus uit deze selectie komen. Ze geven ook een lijst met preferred system hardware wat de keuze nog wat verder beperkt.

Na enig zoeken, kwam ik op het volgende rijtje uit:Mijn vragen:
  • Wat vinden jullie van bovenstaande selectie en welke zouden jullie willen adviseren? (bij voorkeur op basis van ervaringen)
  • Is een i7 echt noodzakelijk of volstaat bv de i5 in de HP en Dell ook?
  • Is het waard om nog een segment hoger te kijken (tot €2000,-) of zou het hiermee ook moeten lukken?
  • Hebben jullie nog andere suggesties obv mijn gewenste specs?
Daarnaast hieraan gerelateerd; Hoewel ik (bijna) overtuigd ben van het belang van een echte CAD-GPU, blijf ik het toch verbazend vinden dat een Nvidia GT 650M volgens de boekjes beter scoort dan de GPU's in de bovengenoemde laptops http://www.flickr.com/photos/88955261@N08/8102697186/
(bron: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html)

Misschien kan iemand me dat toch even (kort) uitleggen?

Alvast hartelijk voor jullie reacties.

Edit: link-fixes

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 235817 op 19-10-2012 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat gfx-kaart advies van Autodesk moet je niet teveel naar kijken, een consumentenkaart doet het net zo goed. Ik zou dus eerder voor een i7 gaan dan voor een pro-kaart.
Ik teken nu in revit op een 14 inch 1600x900 met een 3000hd en dit is egenlijk net te traag en te klein. Ik zit nu naar een Dell insperion 15r se te kijken en die lijkt mij perfect voor revit/autocad ed.

Hier is iemand die de verschillende kaarten getest heeft, het verschil is mij eigenlijk veel te klein voor wat het extra kost.

http://www.cgarchitect.co...ts-graphics-card-round-up

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 19-10-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Maar pas op. Sinds de GT 5xx heeft nvidia bedacht dat ze veel geld konden verdienen als ze de consumentenkaarten expres slecht laten performen met double precision berekeningen. Sindsdien scoren de consumentenkaarten een stuk lager in CAD werk. Wat merk je daar dan van? Geen idee. Zoek een benchmark.

Je kan notebookcheck raadplegen: http://www.notebookcheck....orce-GT-650M.71887.0.html. De relevante benchmark is specviewperf. Bij voorkeur de meest recente variant.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 19-10-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Darkstone, dank voor je reactie. Ik heb even zitten kijken in de comparison charts van de specviewperf, maar helaas werd er niet vergeleken met de GT650m. Er kwamen slechts weinig 'consumer-cards' aan bod, maar de HD7970M werd bv in de bench van Maya ruimschoots (-70%) voorbij gestreefd door de Quadro K2000M, en dat terwijl die HD7970M in de 'algemene lijst' op plek 10 staat tov plek 60 voor de K2000M. Iets doet mij toch vermoeden dat professionele 3Dkaarten misschien wel de moeite waard zijn voor mijn doeleinden. Nu nog hopelijk iemand met praktijkervaring.

@Fable; dank voor je artikel. Wisselende resultaten, en afh. van welke actie je uitvoert (wireframe-editing/shadedmode etc.) presteert de ene kaart beter dan de andere en andersom.
Had gehoopt op iets uitsluitenders ;-)

Ik hoop dat er nog andere 3D-modelleurs meelezen die ervaring hebben mbt videokaarten en Revit/Autocad.

Mocht ik uiteindelijk voor de GT650M videokaart gaan, dan ga ik eens kijken bij de Asus N56 variant, want die MacbookProRetina zijn me dan weer nog een stapje te duur ;-).

Even de reacties afwachten (en de W8 release ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Anoniem: 235817 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:37:
@Darkstone, dank voor je reactie. Ik heb even zitten kijken in de comparison charts van de specviewperf, maar helaas werd er niet vergeleken met de GT650m. Er kwamen slechts weinig 'consumer-cards' aan bod, maar de HD7970M werd bv in de bench van Maya ruimschoots (-70%) voorbij gestreefd door de Quadro K2000M, en dat terwijl die HD7970M in de 'algemene lijst' op plek 10 staat tov plek 60 voor de K2000M. Iets doet mij toch vermoeden dat professionele 3Dkaarten misschien wel de moeite waard zijn voor mijn doeleinden. Nu nog hopelijk iemand met praktijkervaring.

@Fable; dank voor je artikel. Wisselende resultaten, en afh. van welke actie je uitvoert (wireframe-editing/shadedmode etc.) presteert de ene kaart beter dan de andere en andersom.
Had gehoopt op iets uitsluitenders ;-)

Ik hoop dat er nog andere 3D-modelleurs meelezen die ervaring hebben mbt videokaarten en Revit/Autocad.

Mocht ik uiteindelijk voor de GT650M videokaart gaan, dan ga ik eens kijken bij de Asus N56 variant, want die MacbookProRetina zijn me dan weer nog een stapje te duur ;-).

Even de reacties afwachten (en de W8 release ;-))
Er zit maar 1 enkel verschil tussen een consumenten gpu en een zakelijke gpu..
De drivers... De drivers die nvidea uitbrengt voor de consumenten gpu's zorgen ervoor dat die maar voor een 10/15% benut word bij de 3D programma's...

Oplichterij? Ja in principe wel... Maar dat heb je nou eenmaal in een duopolie/monopolie markt...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Vinand: Ah, ik begin het nu een beetje te begrijpen. Sneaky bastards...

Zat trouwens net even te kijken en de drivers voor Windows 8 Pro 64bit van de K2000M zijn er nog niet ;-)

Hmm, nu dus even dubben of ik ruim €1.700,- wil uitgeven voor het 'echte werk' of ~ €1.100,- voor een goed alternatief met (zelf in te bouwen) SSD.

(ervaringen blijven overigens welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat denk ik je belangrijkste punt is is dat je een zo snel mogelijke single core snelheid moet zoeken, veel 3D apps vinden dat erg lekker. Die Lenovo bijv. heeft een hoge turbo, dat is fijn. ( BOXX heeft bijv. voor revit en andere van dit soort apps een overclocked workstation speciaal om veel single core snelheid te krijgen. )

Qua GPU, ik denk dat gamekaarten prima zijn, en volgens mij zijn veel mensen het er mee eens.

http://www.revitforum.org...-video-graphic-cards.html

Het lijkt me dat vooral apps in direct3D nog minder baat hebben bij quadro's e.d.

Ik doe veel 3ds max, ik heb nu een quadro maar er komt gewoon een gamekaart in binnenkort.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 23-10-2012 00:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:03

M0nkeymen

Monkeystyle!

maratropa schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:03:
Qua GPU, ik denk dat gamekaarten prima zijn, en volgens mij zijn veel mensen het er mee eens.
Mee eens, alleen als je heel veel gaat renderen of met 3d animatie bezig bent heeft dit zin anders zou ik het geld gewoon in een processor, SSD of intern geheugen stoppen, heb je veel meer aan.

[ Voor 17% gewijzigd door M0nkeymen op 23-10-2012 09:11 ]

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog even contact gehad met een bevriende architect die zelf ook een laptop heeft om Revit te draaien. Hij heeft toen een baksteen gekocht (ik wil iets lichters), maar hij ried mij aan vanuit ervaring er toch veel geheugen in te proppen. Hij heeft 16GB en draait probleemloos grote projecten. Icm wat marartropa schreef over de CPU, zijn mijn keuzes iets veranderd.

Lenovo 530 blijft nog optie. Enige is dat de specs niet kloppen met de laptopspecs die de achterliggende webshops aanbieden. Zo krijg ik slechts een K1000M en 4GB geheugen (zal even melding maken, iets met 43/48 in modelnummer)

De duurdere optie is echt te prijzig: http://tweakers.net/price...-(n1k43mh)/specificaties/

Dell Inspiron M4600 is helaas niet meer via dell.com te bestellen en de M4700 valt met wat ik wil (minimaal i7 3720QM, 1920x1080 scherm) toch buiten het budget: €1800 (met basis HDD en slechts 4GB geheugen, dan zou ik er nog meer geheugen in moeten zetten en evt. SSD wat de prijs weer opdrijft).

Tweede optie zou zijn de http://tweakers.net/price...-s4035v-nl/specificaties/, alleen kan deze 'maar' tot 8 GB geheugen. Ook zijn ze wat lastig verkrijgbaar (lijkt alsof er een 57/58 aan staat te komen. Hier zou ik dan zelf een 256Gb SSD inzetten en ben ik voor rond de 1250 klaar. Voordeel is natuurlijk dat het toch 500 euro scheelt en ik een redelijk goede videokaart (GT650M) meekrijg.

Heb nog even zitten kijken naar een mogelijk te verschijnen Sony Vaio S15 (via global site). Proc is goed (lekker snel), 12GB geheugen, alleen zit hier weer een GT640M LE in, die toch beduidend lager scoort, voor Revit niet bijster erg, maar voor in de toekomst, kan ik me toch voorstellen dat het voor nu handiger is hoger in te steken.

Laatste optie zou nog kunnen zijn een Dell Inspiron 15R SE, maar volgens mij doe ik dan in het geheel wel een stapje terug tov mijn eerste wensen.

Ik moet er nog even over peinzen en wat zoeken. Die 16GB geheugen is geen must, maar 8 met mogelijkheid tot uitbreiding zou wel prettig zijn.

Kijken of die Lenovo Y500 er misschien ook met Full-HD-scherm komt ;-), zo niet, dan maakt de AsusN56 denk ik de meeste kans.

I'll keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235817 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:54:
Dell Inspiron M4600 is helaas niet meer via dell.com te bestellen en de M4700 valt met wat ik wil (minimaal i7 3720QM, 1920x1080 scherm) toch buiten het budget: €1800 (met basis HDD en slechts 4GB geheugen, dan zou ik er nog meer geheugen in moeten zetten en evt. SSD wat de prijs weer opdrijft).
Je kent de truuks? Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.
Via het consumentengedeelte voor € 1,677 met 1080p, i7-3720QM, K1000 of € 1,939 i7-3820QM, 1080p, K2000m. Ik wil wel even melden dat een W530 imho mijlenver voorloopt op het aanbod van dell en HP. De enige klasgenoot die iets van consumentenelektronica weet heeft een W8570 als opvolger voor zijn overleden T60p. Dat ding heeft echt de vreemdste issues.

Een groot voordeel van de thinkpad/precicion/elitebook is dat er 32GB in kan. Vorig jaar kon dat ook bij enkele consumentennotebooks, maar die zijn dit keer afwezig. Verder kan je de precision met i7-37xx of hoger overclocken (vermoed ik. Het kan bij de alienware, dus het zal ook wel bij precision kunnen). Je krijgt er dan iets van 400mhz (~10% snelheid) bij.
Laatste optie zou nog kunnen zijn een Dell Inspiron 15R SE, maar volgens mij doe ik dan in het geheel wel een stapje terug tov mijn eerste wensen.
Dat. De inspiron is een prima notebook voor de prijs, maar de N56 is toch echt beter op aardig wat punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Darkstone, ik wist van de trucks. Ik had hem alleen bekeken via het zakelijke gedeelte en de BTW er in mijn hoofd bij opgeteld. Wist niet dat je via het consumentengedeelte ook de zakelijke laptops kunt aanschaffen? Hoe kom je daar eigenlijk?

Die N56 lijkt me vooralsnog een betere optie dan de Inspiron inderdaad.

Ik ga nog even kijken/vergelijken/twijfelen/kiezen/twijfelen/kiezen/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door wat in de URL te rommelen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 26-10-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samvspr
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:33
Ik heb zelf een n56vz s4035v Ik gebruik deze nu op stage in combinatie met Inventor en dit werkt op zich prima, in vergelijking met een cad workstation kan het altijd beter. maar prijs technische gezien zal het zeker geen miskoop zijn. een workstation laptop is al gouw €1500+ en een normale workstation is weer niet draagbaar.
En het is wel mogelijk om 16GB te plaatsen hier zitten echter wat voorwaarden aan omdat er iets in de bios is gelocked waar door niet elk type 16GB zou passen maar kijk hier even voor in het algemene asus n-serie topic.

Ik heb zelf al een samsung 830 ssd klaar liggen maar heb hem nog niet in gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Darkstone; ik ben wel benieuwd naar je URL-rommelingen ;-) Ik heb via de chat van Dell een offerte aangevraagd voor:

W11M4710
Precision M4700 : Standard Base
Processor : 3rd gen Intel Core i7-3720QM Processor (2.60GHz Turbo, 6MB, Upgradable to Intel
vPro technology)
Display : 39.6cm (15.6") UltraSharp FHD(1920x1080) Wide View Anti-Glare LED-backlit
Premium Panel Guarantee
Memory : 4GB (2x2GB) 1600MHz DDR3
Hard Drive : 500GB 2.5inch Serial ATA (7.200 Rpm) Hard Drive
Battery : Primary 9-cell 97W/HR
Graphics card : NVIDIA Quadro K2000M with 2GB GDDR3 for Windows 8
Wireless : EMEA Intel Centrino Advanced-N 6205 (802.11 a/b/g/n) Half Mini Card
Keyboard : Internal US/International QWERTY Backlit Keyboard for Windows 8
Additional Software : Dell Applications for Windows 8

En ze kwamen met de prijs van €2024,-- incl. BTW. Op zich wel netjes, want als ik het zelf via de website zou samenstellen zou ik uitkomen op: €2147,-- (toch weer bijna 6% korting).
Zijn de prijzen die jij gevonden hebt incl. of excl. BTW?

@samvspr: Ik heb even gekeken in het forum over de geheugenreepjes bij N56. Wat ik zo snel vond was dat men met name met Crucial reepjes succes had soms eerst nog iets met het BIOS moest doen, maar niet altijd. Als ik een N56 zou kopen, ga ik me daar wel in verdiepen.

Ben nog twijfelende... (eind van de week wil/moet) ik iets kunnen kiezen vind ik van mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pak Dell Waardebonnen Topic - Deel 2. Als je de consumentensheet pakt dan kan je ook bij de zakelijke laptops komen. Daar kan je vervolgens de epp truuk op toepassen.

En de pricewatch: Lenovo Thinkpad W530 (N1K43MH) is niet zoveel duurder dan de precision. Is het dan niet slimmer om die te nemen? Voor de prijs is de precision het wat mij betreft niet gek hoor, maar de thinkpad is wel bijna een kilo lichter.

Via de dell site kom ik op € 1,939 incl. voor een config met 1080p, K2000m en i7-3820QM. Dezelfde prijs als je offerte (als je de 9-cel erbij neemt), maar met snellere processor.

Een andere optie is om w11m4711 uit de sheet te vissen en de grafische kaart te upgraden van K1000m naar K2000m. Na shopkorting en epp truuk ben je dan € 1,787 kwijt voor een laptop met 1080p, K2000m, i7-3720QM en 6-cel accu.

Tot slot heb je voor een prijs daartussenin ook de grotere M6700. Dan krijg je de K3000m en i7-3720QM, maar is behoorlijk log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Ik moet voor dezelfde applicaties laptops samenstellen. Wij gaan voor de Dell Inspiron 7720 van € 949,--
We kopen hierbij een SSD van 128GB en 16GB intern geheugen.

Komt neer op:
Windows 8 64bit
i7-3630QM
2 GB nVidia GeForce GT 650M
17.3" 1.920 x 1.080

Kosten:
€ 949,00- € 50,00(kortingsbon)- € 44,95(EPP) + € 180,00(SSD en geheugen)
= € 1034,06 incl. BTW

Qua prestaties zal het volgens mij niet veel verschillen. Qua bouwkwaliteit misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@M0nkeymen: Klinkt opzich wel aanlokkelijk. Zou zelf een 256GB schijf erin hangen misschien. Ik zit dan nog met formaat. Had voor mijzelf voorgenomen om toch voor de 15" te gaan. Zoals Darkstone al aangaf is de Lenovo een stuk lichter dan de M4700 en ook dan deze Inspiron. Maar jouw config klinkt qua specs en prijs wel zo goed, dat ik nog even moet nadenken over grootte en hoe vaak ik de laptop daadwerkelijk wil gaan verslepen. Zit nog met de Asus N56VZ in mijn achterhoofd nl.

@Darkstone: thanks for de uitleg mbt de sheet en de bijbehorende voorbeelden die je geeft. In mijn TS gaf ik aan dat ik die €1750,- toch wel een bovengrens vond, maar met goede argumenten die bovengrens evt. verhoogd zou kunnen worden. >€2000 is toch wel een stap. Hoewel die Dell's wel mooi zijn, denk ik dat ik stiekem toch wel neig naar de W530 en dan die bij deze winkel omdat ze hier een 32GB caching schijf bij hebben zitten.

Ja, ik weet dat de resolutie lager is. Daar zit ik dan ook nog over te twijfelen. Ik vind die w11m4711 optie die je geeft ook wel goed. Is toch net paar honderd euro lager en daar kan ik dan evt. in iets later tijdstip nog een SSD + geheugen van kopen.

Doubts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De resolutie is de aller allerbelangrijkste spec die je op een laptop kan hebben. Heeft het geen 1080p, dan is het of heel erg goedkoop, of een miskoop in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Anoniem: 303530 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 23:13:
De resolutie is de aller allerbelangrijkste spec die je op een laptop kan hebben. Heeft het geen 1080p, dan is het of heel erg goedkoop, of een miskoop in mijn optiek.
Zeker voor een tekenaar, dan wil je een zo groot mogelijk scherm met zoveel mogelijk pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yep, ik bedenk me dat ten zeerste. Valt toch de 'goedkope' Lenovo W530 af. Dan wordt het of 2000+ of een Dell Inspiron 17/Asus N56.

Update:
Dit weekend eens wat hands-on ervaring proberen op te doen bij MM/Mycom/etc. van de verschillende modellen van mijn keuze. Weet iemand waar (in welke winkelketen) ik een Inspiron 17R SE in mijn handen zou kunnen krijgen? (of achter vitrinewandje?). Vroeger waren die nog wel eens te zien bij Dynabyte, maar nu niet meer)

Later meer.
____

Meer:

Ik heb even wat laptops kunnen bekijken. Asus N56 komt toch wel goed uit de bus. Zit te kijken naar deze: http://www.bol.com/nl/p/a...errer=ADVNLSHM00202100099, alleen staat hij op deze site met een resolutie van 1366x768, terwijl andere sites hem 1920x1080 geven.

Ook staat er op paradigit dat er nog één geheugenslot vrij zou zijn. Lijkt me vooralsnog sterk, aangezien de vorige serie max 8 GB geheugen had. (2x4). Ik denk dat er nu 1x2 + 1x4 inzit en niet 1x6 met een vrij slot. Iemand uitsluitsel?

Qua prijs komt de Dell Inspiron 17SE toch het beste uit de bus, zeker omdat ik die 2000 euro toch teveel vindt. Nu alleen nog even twijfelen over de grootte.

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 235817 op 06-11-2012 10:35 ]

Pagina: 1