• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
3TB bootdisk werd niet herkend en vreemde errors met het RAM geheugen (mogelijk timings). Dacht dat de oplossing zou zitten in een bios update, maar het probleem is nu veel groter :(

Moederbord: MSI P43T-C51 MS-7519 v1.4
AMI BIOS versie: 2.2

Update gepoogd naar 2.6: http://www.msi.com/product/mb/P43T-C51.html#/?div=BIOS

Met M-Flash (FAT32 USB stick) via de BIOS. Waarschuwing over een ID mismatch. Double check moederbord typenr. Dat klopt wel. Forced Flash = OK. Reboot ... NO POST. Arghhh! :(
  • CMOS reset ... no show
  • Ctrl-HOME 'SATA1 ICH10 AMIBOOT.ROM CD' actie ... no show (gebeurd ook niks)
  • Ctrl-HOME v2.2 BIOS op USB actie ... no show (gebeurd ook niks)
En nu? Heeft Ctrl-HOME met floppy bootdisk nog zin? Dan moet ik namelijk even 3.5" floppydrive scoren. Andere suggesties ook wel kom. Mobo is trouwens buiten garantie, dus MSI RMA procedure kan niet.

Update: ahh moet PS/2 toetsenbord zijn lees ik net. En heb hier nog voer voor tal van andere opties: http://www.ami.com/suppor...covery_Whitepaper_v10.pdf ... maar is het geen AMIBIOS8 volgens mij ... want dan is de ROM file toch 4MB? Deze is namelijk maar 1MB. Of is elk modern mobo AMIBIOS8?

[ Voor 17% gewijzigd door Rhy op 21-10-2012 15:41 . Reden: unsolved mystery ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom heb je ondanks een ID mismatch toch geflashed? Heb je ook de revisie nagekeken?
Er zijn een paar mogelijkheden.
1. hotflashen (maar dan moet je een losse chip hebben)
2. kijken of MSI iets voor je kan betekenen (RMA is vast wel mogelijk, maar kost je mogelijk wel iets).
3. Evt via flashbios.org een nieuwe bios laten flashen.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
waarom? Omdat het type overeen komt. En ID mismatch niet heel bijzonder is. Komt vaker voor wanneer je van oudere bios naar nieuwste flashed (en meerdere versie nummers overslaat).

- hotflashen kan niet, want er is geen losse chip
- betalen voor een RMA? Hehe, dan vervang ik liever het moederbord = altijd goedkoper
- flashbios.org .. ah top! Vervanging voor biosman.com :) thx. Ga ik dat even als laatste resort benutten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een ID mismatch heb ik echt nog nooit meegemaakt bij MSIbordjes (tenzij het ook echt de verkeerde bios was dan).

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Mja ik vergelijk wellicht appels met peren. ID mismatch ken ik van HP laptop bios upgrades. Dus misschien had ik achteraf het beter niet kunnen doen. Maarja ... dat is altijd weer achteraf. :) Ik hoop dat floppydrive recovery gaat werken.

Update: even er vanuit gaande dat dat gaat werken. Wat is dan wel de laatste BIOS versie zijn? Want type en modelnummer klopt. En tja revisie 1.4 zou dan het verschil kunnen maken, maar er zijn geen aparte bios revisies.

[ Voor 32% gewijzigd door Rhy op 19-10-2012 16:40 . Reden: correcte bios? ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Floppy drive recovery.. kweetniet, het ziet er wel naar uit dat INT13 danwel INT25 gebruikt wordt in het bootblock maar zelf zou ik een externe flashchip-programmer lenen of aanschaffen :)
Waarbij er natuurlijk wel de zekerheid moet zijn dat het met een herprogrammeer-run op te lossen is (hoe een RMA-locatie zoiets tegenwoordig, met moderne (BIOS/(U)EFI-)hardware, oplost weet ik niet).

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:48

auto660

1991 240 GL Brick

Heb je de bios al geflasht, ik heb namelijk moederborden gehad welke na een bios-flash niet meer wilde starten.. totdat je voor 5 minuten de bios batterij eruit haalde en er weer in deed, toen had ik weer beeld en een sublieme bios ;) Misschien wel een poging waard..

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Rhy

Rhy

Topicstarter
nope, nog niet de beschikking over een floppydrive en ps/2 toetsenbord. Die haal ik morgen even op. Ik snap de keuze van MSI ook niet van dat M-Flash. Gigabyte begrijpt het beter met dualbios. Terwijl ik daarop wacht kan ik best eens de batterij eruit laten ja.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Dit maal met PS/2 toetsenbord:
  • CMOS reset ... no show
  • AC cable eruit, en knoopcel er een halve dag uit gehad ... no show
  • Ctrl-home v2.2 BIOS op USB actie ... no show (gebeurd ook niks)
  • Ctrl-home v2.2 AMIBOOT.ROM op 3.5" floppydrive connector ... no show (gebeurd ook niks)
En ookal is het geen AMIBOOT8 (ben ik ondertussen achter gekomen)
  • Ctrl-home 'SATA1 ICH10 AMIBOOT.ROM CD' actie ... no show (gebeurd ook niks)
  • Ctrl-home IDE AMIBOOT.ROM CD' actie ... no show (gebeurd ook niks)
eind conclusie? bricked :( ... in de rebound met oldskool: http://service.msicompute...up/techsup/TroubleSt.html
  • Ctrl-home DOS bootdisk met autoexec.bat om direct te flashen vanaf Floppdrive ... gebeurd niks
  • Ctrl-home DOS bootdisk met autoexec.bat om direct te flashen vanaf USB floppydrive ... gebeurd niks
:/ Nou ... schiet mij maar lek. Had volgens mij moeten werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Rhy op 21-10-2012 14:29 . Reden: rebound ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo zie, staat in de handleiding van MSI niks over amiboot.rom en dergelijke.

Daar staat dat je de file op een FAT/FAT32 USB stick in de root moet zetten met de officiele naam van de file. Als ik zo even kijk heet de BIOS file A7519IMS.260. Ook in het geval van een foutieve flash.

Dus zet die file op de root van de USB stick (dus echt die naam en geen AMIBOOT.rom) en kijk wat er dan gebeurt.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ik heb in alle gevallen beide erop gezet (zowel AMIBOOT.ROM alsmede A7519IMS.220) ... maar misschien dat het inderdaad 260 moet zijn. Wel een goed idee! Ga nog even wat dingetjes combineren.

Update: gedaan ... er wordt gewoon niets geladen, noch geboot van USB (geen USB 1GB FAT, geen FAT32; beide prepped met HP util, noch USB floppydrive (prepped met WinXP).

Ook nog dit hele topic doorgebanjerd: http://msi-forum.de/index.php?page=Thread&postID=390585 m.b.t. forceren van bios checksums, bootblock, updates enz. Veel geleerd ... maar het lijkt niet fixable. En wanneer ik nu een compleet verkeerde bios erin geflashed zou hebben? Prima. Maar het is een bios behorende bij dit moederbord!! 8)7

Update2; ohhh look what I found: http://www.msi-shop.de/se...oard-591.html?___store=de ... hun eigen BIOS chip service. Dat spreekt dus boekdelen over die M-flash feature. Dan maar nieuw moederbord kopen.

[ Voor 72% gewijzigd door Rhy op 21-10-2012 16:55 . Reden: verdere troubleshoot ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

TERW_DAN schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:15:
Een ID mismatch heb ik echt nog nooit meegemaakt bij MSIbordjes (tenzij het ook echt de verkeerde bios was dan).
100% Mee eens id mismatch ontstaat na dat je flash prog de "vendor" code heeft uit gelezen uit je oude bios, het deel wat niet mee geflashed word zeg maar. en deze vergelijkt met een string in je nieuwe bios Mismatch is dat je toch niet het goeie bios hebt.
kan wel het zelfde bord zijn maar zo als eerder genoemd rev 1.0 en bios is voor bv 2.0
En vaak werkt het wel, maar niet altijd als er echt grote aanpassingen zijn geweest.

Na rose e cient spin

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ik ben ook niet van gister ;) als er sprake is van andere revisies, dan staat dat er normaal gesproken bij. Maar ook in de changelogs is niets te vinden.

Ennuh oorzaak staat niet ter discussie, oplossing mag nog wel steeds worden aangedragen (ookal is nieuw moederbord al onderweg).

[ Voor 30% gewijzigd door Rhy op 22-10-2012 10:56 ]

Pagina: 1