Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196728

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn vriendin wil graag als ZZP'er aan de slag als tekstschrijver. Nu waren we aan het uitzoeken hoeveel euro per uur je moet vragen voor werkzaamheden. Nu heb ik al het één en ander uitgezocht, maar ik ben maar een simpele zorgmedewerker, geen Excel-held en heb niet veel weet van hoe het gaat met inkomsten e.d. Nu heb ik een Excel-bestand gemaakt en ben een beetje gaan prutsen om een overzicht te krijgen (aan de hand van een aantal sites) hoeveel je per uur zou moeten krijgen. Nu was ik wel benieuwd of het een beetje klopt.

Het enige waar ik nog over in zit zijn de belastingen e.d. Afijn, graag zou ik willen dat jullie er even naar kijken of ik in de goede richting zit!

Tips zijn meer dan welkom!

Mvgr,
Tejo

De link naar het bestand:
http://www.mediafire.com/view/?mrpa56hfoc9xhg1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zo even wat puntjes voor de vuist weg:

* je betaalt geen 33% inkomstenbelasting, je hebt in ieder geval de algemene heffingskortingen en de arbeidskorting waardoor je minder belasting betaalt en waardoor je bij lange na niet komt aan de 33%. In jouw berekening hou je van € 2.190 bruto maandelijks € 1.465 over, terwijl je er vermoedelijk eerder iets van € 1.650 aan over houdt: scheelt behoorlijk. Overigens betaal je over bruto-loon boven € 18.945 geen 33%, maar 42%.
* daarentegen vergeet je weer over het vakantiegeld belasting in te houden: daarover betaal je juist wel 3342%.
* als zelfstandige heb je recht op de zelfstandige-aftrek, hierdoor betaal je juist weer minder belasting.
* je hebt als zelfstandige geen werkgeverslasten zoals WIA/WW etc.. Wellicht wil je wel verzekeringen afsluiten, maar de prijs daarvan schommelt ontzettend.
* je hebt geen pensioenpremies. Ook hiervoor wil je wellicht sparen, maar dit kun je zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.
* wat voor afschrijvingen heeft je vriendin?
* je hebt wel wat kosten aan KvK, wellicht een bedrijfsschap waarvan het lidmaatschap verplicht is, etc.
* de premie zorgverzekering verreken je niet in je uursalaris (zou ik in ieder geval niet doen) en nu lijkt het erop dat je je premie OAV dubbel genomen hebt (zowel bij werkgeversdeel, als bij werknemersdeel)
* je vergeet rekening te houden met de BTW die je moet afdragen waardoor je je uurloon met 21% moet verhogen.
* rekening houden met 4 weken per jaar overhead (buiten de vakanties) vind ik niet heel ruim, maar goed, ik weet daar niet voldoende van.

Weet je wat jij 'ns moet doen? Praten met de KvK ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 19-10-2012 15:33 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26
De belastingdienst heeft ook veel informatie voor starters. Toen ik ooit begon (12 jaar geleden) hadden de blauwe vrienden zelfs een heel boekwerk waar je allemaal om moest denken.
Dus agree met Ardana; Ga naar de KVK en de Belastingdienst.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:28:

* je betaalt geen 33% inkomstenbelasting, je hebt in ieder geval de algemene heffingskortingen en de arbeidskorting waardoor je minder belasting betaalt en waardoor je bij lange na niet komt aan de 33%. In jouw berekening hou je van € 2.190 bruto maandelijks € 1.465 over, terwijl je er vermoedelijk eerder iets van € 1.650 aan over houdt: scheelt behoorlijk. Overigens betaal je over bruto-loon boven € 18.945 geen 33%, maar 42%.
* daarentegen vergeet je weer over het vakantiegeld belasting in te houden: daarover betaal je juist wel 3342%.
IB (Box 1) wordt als volgt berkend:

Belastbaar inkomen
tot € 18.945 (1e schijf)
33,1%
€ 18.946 - € 33.863 (2e schijf)
41,95%
€ 33.864 - € 56.491 (3e schijf)
42%
€ 56.492 of hoger (4e schijf)
52%

Je hebt inderdaad wat heffingskortingen en aftrekposten, deze haal je eerst van je Box 1 inkomen af voordat je op je belastbaar inkomen komt:
  • url="http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2011/heffingskortingen_2011/algemene_heffingskorting"]Algemene heffingskorting [/url] € 1.987
  • url="http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2011/heffingskortingen_2011/arbeidskorting/"]Arbeidskorting[/url] bedrag
  • Zelfstandige aftrek
  • Startersaftrek
Dat vakantiegeld tegen 42% wordt belast is quatsch. Die mythe leeft omdat mensen het bijzonder tarief niet begrijpen.

Zo zijn er nog wel wat dingen aan te merken, zoals BTW. Hou ook rekening met gemeentelijke belastingen en diverse andere heffingen.

Verder onderschat je de kosten van verzekeringen en heb je totaal geen rekening gehouden met het opbouwen van buffers voor slechte tijden.

Mijn advies ga naar de KvK en zoek een goede boekhouder die je kan helpen een begroting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196728

Topicstarter
Super bedankt voor de pointers! Ga binnenkort samen met vriendin even langs de KvK. Zaten er ook aan te denken om misschien een ondernemerscoach in te huren.

Dit is natuurlijk allemaal nieuw en het Excel bestand was meer een soort eye-opener om te zien wat je nu eigenlijk allemaal kwijt bent en wat ongeveer het plaatje wordt. Ik zal ijverig mijn werkje voortzetten om het overzichtelijk te krijgen en te houden! Ondertussen is de eerste opdracht al binnen, wat fantastisch is!

ps.
Hoe langer ik er naar kijk hoe minder logisch het allemaal wordt... Ik wacht eerst het KvK gesprek wel even af! ;) Nogmaals bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je eerste opdracht al binnen is: gefeliciteerd, en zorg dat je algemene voorwaarden op orde zijn.

@Polarbear: over het algemeen ben ik het met je eens over de belasting van het vakantiegeld, alleen in dit geval valt het bijzonder tarief in de 42%-categorie, waardoor er inderdaad 42% belasting over wordt belaatd. Helaas geen quatsch dus. Maar goed, dat is off topic hier.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
Ik houd mijn administratie simpel. Van alles wat ik als ZZP verdien zet ik zo'n 50% aan de kant. Elke keer als een klant betaalt, maak ik 50% over naar mijn spaarrekening over als loon. Het bedrag op de zakelijke rekening gebruik ik vervolgens om de IB en andere zakelijke kosten te betalen, wat in mijn geval hosting + KVK lidmaatschap betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411084

Tip van eeen ervaren ZZP-er:

" Als ik 4 euro wil verdienen, moet ik er minstens 10 binnenhalen."

En belangrijker dan tarief en aantal uur, is zorgen voor voldoende opdrachten en onderhoud van het netwerk voor opdrachten. Ik heb zelf alles op een rijtje gezet in een soort van business plan en daar veel aan gehad toen ik eenmaal begonnen was. Financien zijn uiteraard een belangrijk onderdeel van het plan, maar probeer een aantal scenario's te beschrijven (veel-weinig opdrachten, hoog-laag tarief, vakantie, uren voor administratie, aquisitie, en zo). Beschrijf ook wat worst-case scenario's om eventuele risico's inzichtelijk te maken.

Het uiteindelijke uurtarief is vervolgens afhankelijk van meerdere zaken dan "uur * tarief = inkomen" en laat zich moeilijk vergelijken met een salaris uit loon (en vakantiegeld en zo). Kijk voor wat tips eens op:

http://www.zzp-nederland.nl/artikel/uurtarief-bepalen

En om de excel lijst concreet te maken zou ik eens met een accountant gaan praten (1e gesprek is gratis) en laat hem eens wat doorrekenen.

Je zou als tekstschrijver ook nog aan een vergoeding per opgeleverd woord/zin/alinea kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Ardana schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:28:

* als zelfstandige heb je recht op de zelfstandige-aftrek, hierdoor betaal je juist weer minder belasting.
Alleen als de belastingdienst je aanmerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hiervoor moet je daadwerkelijk iets ondernemen waar ook ondernemersrisico aan vast zit. Als de belastingdienst niet overtuigt is van de onderneming en de bijbehorende risico's mag je aangifte doen met de particuliere aangifte. Je hebt dan geen mogelijkheid tot startersafrtek, ondernemersaftrek, investeringsaftrek en de rest van de bingo.
Wel moet je nogsteeds facturen sturen voor de werkzaamheden en een simpele administratie bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64033

Bij de belastingdienst kun je een boekwerk aanvragen voor ondernemers, daar staat veel (te veel) info in over de belastingtechnische zaken waar je rekening mee moet houden. Daarnaast kun je op de website van de KvK ook veel info vinden.

Want: je bent niet de eerste die ZZP-er wil worden, dus de meeste vragen zijn ongetwijfeld al duizenden malen her en der gesteld.
Pagina: 1