Toon posts:

Intel DQ77MK + M1015 RAID controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Recentelijk heb ik mijn server een upgrade gegeven (nieuwe cpu + mobo). Mijn RAID controller weigert echter dienst. Ik krijg in Windows de volgende foutmelding: "This device cannot start. (Code 10)". Ook onder andere OS'en wordt de controller niet goed geïnitialiseerd/herkend.

Ik heb zowel de RAID controller als het moederbord naar de nieuwste firmware geflasht. Uiteraard heb ik de bijbehorende drivers (meegeleverde versie en de nieuwste gedownloade driver). Maar dit alles mocht helaas ook niet baten.

Verder heb ik nog wat gespeeld met de BIOS instellingen, maar dit was meer trial&error met hetzelfde resultaat.

Heeft er toevallig iemand hier een oplossing voor? Een voorstel voor een Q77 moederbord waar deze kaart wél op werkt is ook welkom.

Verwijderd

Werkt de kaart wel onder Linux/BSD?

Zie je de option ROM tijdens de POST actief zijn? Interrupt 19 capture enabled in je BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Ook onder Linux werkt de kaart helaas niet. Debian loopt snoeihard vast bij het installeren.

De M1015 WebBIOS krijg ik echter gewoon te zien. En ook het aanmaken van arrays gaat prima. Pas zodra er een willekeurig OS geboot wordt treden er problemen op.

Een interrupt 19 optie zie ik niet in de BIOS staan. Ik boot echter vanaf een on-board SATA controller, dus dit zou ook niet nodig zijn neem ik aan?

//edit
Op het moment heb ik Windows 2008 R2 geïnstalleerd staan, zodat ik in ieder geval de nieuwste firmware kon flashen. Linux (Debian) weigert nog steeds dienst i.c.m. de controller.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 17:05 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 14:51
Ik heb exact dezelfde controller in dat bord, en dat zou gewoon moeten werken.
Let wel op dat je de kaart in het PCIe x16 slot doet.

Patch even kaart en BIOS naar laatste versie, dat helpt ook vaak.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:48:
Ik heb exact dezelfde controller in dat bord, en dat zou gewoon moeten werken.
Let wel op dat je de kaart in het PCIe x16 slot doet.

Patch even kaart en BIOS naar laatste versie, dat helpt ook vaak.
Dat klinkt hoopgevend. :) De kaart heb ik in beide sloten (16x en 4x) geprobeerd, maar vooralsnog geen succes. Ik draai echter wel de nieuwste BIOS (althans, dat denk ik).

DQ77MK: 0050
http://downloadcenter.int...=Y&DwnldID=21833&lang=eng)

M1015: 20.10.1-0101
http://www-947.ibm.com/su...play?lndocid=migr-5082826

Als jij een andere versie gebruikt, kun je dan even doorgeven welke? Mijn BIOS settings (mobo) staan nu na veel trial&error weer op de defaults. Bij de M1015 kan ik geen opties vinden die verschil zouden kunnen maken.

• FireDrunk
Heb je de M1015 naar een IT mode ROM geflashed?
Nee dus, want je gebruikt de IBM firmware.

Ik denk dat daar je probleem ligt, en je de Controller naar LSI moet crossflashen.

http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

[ Voor 67% gewijzigd door FireDrunk op 21-10-2012 07:21 ]

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp. Ik ga het vanavond of anders morgen uitproberen. Aangezien ik gebruik maar van de RAID functies ben ik van plan om naar de P14 IR firmware te flashen.

Voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn, de nieuwste firmware is hier te vinden:
http://www.lsi.com/produc.../Pages/LSISAS9211-8i.aspx
FireDrunk schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 07:19:
Heb je de M1015 naar een IT mode ROM geflashed?
Ik denk dat daar je probleem ligt, en je de Controller naar LSI moet crossflashen.
Toevallig enig idee of reeds aangemaakte volumes blijven bestaan (en bruikbaar zijn) na het crossflashen? Van de IBM <-> IBM firmware weet ik dat dit zo is, maar over IBM <-> LSI kan ik niets vinden.

//edit
Ik wacht toch nog even totdat ik mijn back-ups op orde heb. Wordt vervolgd..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch even een poging gewaagd om de M1015 naar LSI2118 (IR) firmware te flashen. Dit ging gelukkig zonder al te veel problemen. De controller lijkt nu ook goed herkend te worden i.c.m. de DQ77MK, echter ben ik mijn bestaande virtual drives kwijt. De losse drives komen gelukkig wel netjes tevoorschijn bij de POST. Helaas krijg ik het dan weer niet voor elkaar om met CTRL+C in de LSI BIOS te komen om hier veranderingen aan te brengen.

Aangezien ik slechts mijn onvervangbare zaken (documenten, vm's, etc..) in de back-up heb staan zou het prettig zijn om de oude volumes terug te krijgen. Het gaat om een tweetal mirrors (dus RAID 1). Indien iemand weet hoe ik dit kan realiseren, post dit dan vooral!

Mocht dit niet lukken dan is het ook geen probleem en zie ik dit als een grote schoonmaak. Ik ga dan wel weer een nieuwe verzameling met thuiskopie-objecten aanleggen. :)

//edit
Voor diegenen die hetzelfde proberen en tegen problemen aanlopen bij het flashen: probeer het op een oude(re) pc. |:( Veel moderne hardware geeft rare fouten (trefwoorden: PAL, error 64).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 01:39 ]

• FireDrunk
Weet je heel zeker dat je IR mode hebt? Want als je losse drives ziet (en geen RAID0 volumes) dan heb je waarschijnlijk een IT mode firmware geflashed.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Het is een tijdje geleden dat ik op deze thread gepost heb, maar alsnog enkele toevoegingen.

De controller was geflasht naar de IR modus. Onder Linux (Debian 6 64bit) gaf dit het volgende gedrag:
- in IR mode worden de schijven als losse volumes herkend indien er GEEN raid array gedefinieerd is;
- Bij het aanmaken van een (of meerdere) raid array worden de volumes op de 'correcte' manier herkend;
- Eventuele overgebleven losse schijven 'verdwijnen' na het aanmaken van de eerste raid volume (dit is gewenst).

@FireDrunk
Bedankt voor de het meedenken en je bijdrage aan de oplossing voor mijn uitdaging.
Pagina: 1