Chemicalieen traceren op lab m.b.v. RFID?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Ik ben betrokken bij chemiepractica op een universiteit. Op dergelijke practica lopen 100-150 studenten rond te sjouwen met chemicalien. We krijgen veel klachten van de studenten dat ze die chemicalien niet kunnen vinden, omdat mensen ze niet terugzetten.

We hebben 5 zalen, van ongeveer 200-400 m2.

Nu kreeg ik opeens een gek idee: als we eens RFID-tags op chemicalieen plakken, en vervolgens een aantal (goedkope) RFID scanners neerzetten op tactische plekken. Die scanners uploaden hun info dan naar een webserver. Is het dan mogelijk om chemicalien te volgen? Die RFID-scanner moet dan wel de tags binnen een straal van 1-2 meter kunnen uitlezen.

Is dit realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ja, dat kan.
Alleen moet je er dan wel voor zorgden dat de studenten dat dan gaan hanteren.
Want het valt en staat met de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoezo? Dump een scanner neer op de plekken waar de chemicalien vaak neergezet worden en je zult 90% van de dingen terugvinden dunkt me zo. Als je het heel fancy wilt doen kan je zelfs kijken of je met emerdere scanners de precieze positie kan achterhalen door verschillen in signaalsterktes. Zorg trouwens wel dat je een scanner pakt die zoveel tags aankan als je er tegenaan wilt gooien; ik heb het idee dat veel vajn die dingen gemaakt zijn als barcode-reader-alternatief en maar 1 kaart in range aankunnen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Want het valt en staat met de gebruikers.
Dan gaat het hard vallen, want het probleem is juist de gebruikers.
Als je het heel fancy wilt doen kan je zelfs kijken of je met emerdere scanners de precieze positie kan achterhalen door verschillen in signaalsterktes.
Klinkt heel cool, maar is dit realistisch? Het mag natuurlijk niets kosten :). Evt. kan ik zelf programmeren, maar het gedeelte wat me nog niet helder voor ogen staat, is hoe de info van de RFID-lezer in de web server komt. In een ander topic
douweh schreef op donderdag 28 april 2011 @ 02:02:
k heb meerdere applicaties gebouwd op basis van RFID. Ik weet niet of en wat je al beheerst qua talen/omgevingen. Maar ik heb alles gebouwd als web-applicatie (in mijn geval RoR, maar dat kan natuurlijk alles zijn), het draait dus gewoon in je browser.

Ik zou zeker opteren voor een RFID reader die een toetsenbord emuleert. Dat werkt hartstikke makkelijk. Zo'n reader kost je denk ik maximaal 30 euro.

Als je er meer vragen over hebt dan help ik je graag vooruit.
Iemand ervaring hiermee? (heb Douwe ook benaderd)
Zorg trouwens wel dat je een scanner pakt die zoveel tags aankan als je er tegenaan wilt gooien; ik heb het idee dat veel vajn die dingen gemaakt zijn als barcode-reader-alternatief en maar 1 kaart in range aankunnen.
Ok, thanks

[ Voor 37% gewijzigd door Rekcor op 19-10-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me af wat de range is van die rfid readers, want de standaard tag scanners moet je volgens mij toch echt denken aan maximaal 20cm range ofzo, als je al verder dan een paar cm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
het type scanner dat jij wenst (dat dus meerdere tags tegelijk kan lezen in een straal van een paar meter) gaat je volgens mij een paar duizend euro kosten.

Maar ik hoop voor je dat ik mis ben.

Ik zie wel niet in hoe dit "staat of valt met de gebruiker" , gelieve dat uit te leggen Armageddon. Wat moeten de studenten dan "hanteren"? Ik denk dat je hier in barcodes denkt waar je verwacht dat gebruikers hun flesjes een locatie toewijzen, maar dat is helemaal niet waar de OP aan dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Als je gebruik maakt van scan poorten waar je doorheen loopt, dan heb je dit probleem inderdaad niet.
Maar aangezien er gehint wordt naar goedkope scanners, ga ik er vanuit dat de studenten langs een bepaalde plek zullen moeten lopen om de opgehaalde items te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 23:32

Garyu

WW

Armageddon_2k schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:24:
Als je gebruik maakt van scan poorten waar je doorheen loopt, dan heb je dit probleem inderdaad niet.
Maar aangezien er gehint wordt naar goedkope scanners, ga ik er vanuit dat de studenten langs een bepaalde plek zullen moeten lopen om de opgehaalde items te scannen.
Ik geloof dat het idee is dat die scanners de hele ruimte coveren en de opgehaalde items dus overal geidentificeerd kunnen worden? Dan hoeven de gebruikers juist niks meer te doen, alleen maar te kijken "waar staat fles X op dit moment".

Zie ook Wikipedia: Indoor positioning system en Wikipedia: Real-time locating system

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 19-10-2012 13:51 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
het type scanner dat jij wenst (dat dus meerdere tags tegelijk kan lezen in een straal van een paar meter) gaat je volgens mij een paar duizend euro kosten.
Ok. http://www.iautomate.com/...ng-range-rfid-reader.html (+/-135 m)

Ik zat te denken aan een 'net' van meerdere scanners van 5-10 meter. Anders moet je nog steeds op een oppervlak van 3.1415*135^2 = 57 253 meter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dan was wibras schatting een beetje aan de negatieve kant, maar dan nog steeds ga je volgens mij geen RFID readers die zon range heeft en zoveel tags tegelijk aan kan voor een paar tientjes ergens halen, dat gaat een hele hoop meer kosten.

Er zijn bij die sites ook wel reduced gain antennes te halen, dan zal je range wel de richting op gaan die je wilt, kost je dan maar zon 500 euro per ontvanger.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 19-10-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Ok, bedankt!

Op zich hoeft e.e.a. ook geen paar tientjes te kosten. Het is een beetje een 'wicked problem' op dit moment: ik weet niet goed wat er te krijgen is, maar ook niet goed waarop ik uberhaupt moet zoeken, en dus ook niet hoe duur het is, en dan ook nog niet of e.e.a. een beetje eenvoudig te installeren is / te koppelen aan een server.

Maar jullie helpen me goed op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek maar eens op "asset tracking RFID"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 23:32

Garyu

WW

Als je veel tijd hebt kan je natuurlijk ook een Arduino-achtige oplossing in elkaar knutselen, maar dat wordt wel een beetje wat werk ;).

Argh, wat beter zoeken helpt, kijk eens naar het open-source Rifidi-platform. Op basis van Rifidi kan je applicaties maken voor RFID, en in de platform zijn voor een aantal readers plugins beschikbaar.
http://wiki.rifidi.net/in...ge_Server_Getting_Started

Ook is er schijnbaar een asset-tracking applicatie die je zou kunnen tweaken:
http://wiki.rifidi.net/in..._with_the_Rifidi_Platform

[ Voor 154% gewijzigd door Garyu op 19-10-2012 14:59 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is dus exact het probleem niet. Dat met een microcontroller in elkaar knutselen is 5 seconde werk en heb je zo gedaan. Wat wel het probleem is, zijn juist die readers. En die knutsel je niet zomaar zelf in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Nogmaals dank! Ik heb weer een hoop bijgeleerd.

Ik denk dat ik e.e.a. voorlopig in de ijskast moet zetten...
Pagina: 1