Streamen van laptop naar televisie (probleem)

Pagina: 1
Acties:

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-12 18:16
Goedemorgen,

Ik heb mij van de week een Netgear WNDA3100v2 dongle gekocht voor mijn panasonic tv (tx-p42g20es). Vervolgens heb ik de dongle aangesloten en binnen enkele seconden had ik internet op mijn tv via viera cast (youtube filmpjes e.d. bekijken).

Echter wil ik graag muziek en video's vanaf mijn laptop naar mijn tv streamen maar ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar. De volgende instellingen heb ik ingesteld bij windows media player:in het 'streamen menu'.

- Externe besturing van mijn speler toestaan. (aan)
- Apparaten automatisch toestaan mijn media af te spelen. (aan)

Vervolgens klik ik op meer streamingopties en dan krijg je een scherm te zien waar je kunt aangeven waar de apparaten moeten worden weergegeven. Ik klik dan op alle netwerken maar mijn televisie staat hier niet tussen. En wanneer ik alle netwerken heb ingesteld en vervolgens op ok klik en dan opnieuw terug ga naar het scherm staat die weer op lokaal netwerk.

Ik heb ook geprobeerd mijn televisie toe te voegen via apparaten en printers maar hij wordt niet gevonden.
Wanneer ik via het viera menu na mediaserver ga geeft de televisie aan: mediaserver niet gevonden!

Wanneer ik via het viera menu naar viera link control ga en vervolgens naar netwerk en dan op huisnetwerk (dlna) klik worden er ook geen servers gevonden.

Ik heb trouwens ook een raar probleem met thuisgroepen. Wanneer ik een thuisgroep aanmaak op mijn laptop en vervolgens de gewone computer lid maak kan ik niet de gedeelde bestanden zien van de gewone computer maar vanaf de gewone computer wel de bestanden op mijn laptop. (Op beide computers zijn mappen gedeeld). Bij thuisgroep staat de optie voor mediastreamen uiteraard ook aangevinkt.

Ik hoop dat ik mijn verhaal een beetje duidelijk heb kunnen maken. Als iemand me kan helpen hoor ik het graag. ;)

Met vriendelijke groet,
Jeffrey Wolbers

[ Voor 11% gewijzigd door Wollie91 op 19-10-2012 11:18 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis in dit hele verhaal over welk protocol je probeert te streamen...

Wil je het doen via SMB/CIFS (Windows File & Printer Sharing), DLNA, Apple Bonour/Airplay, RTP of HTTP streaming (VLC bijv) of iets anders?

Als je laptop en je TV niet beide zelfde protocol gebruiken gaat het natuurlijk niet lukken :o

Panasonic Viera toestellen hebben iig DLNA support, maar iirc konden ze nog wat andere dingen doen. En laptops kunnen uiteraard alles ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Ik wil het doen via DLNA aangezien de tv DLNA ondersteund.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n probleem met een zelfde soort Panasonic TV.

TV is bedraad aangesloten.
Op het netwerk staat een NAS (Netgear)
TV ziet alle shares, en kan alles (nou, AVI dan), afspelen.

TV kan GEEN DVD folders afspelen, dus ik wil dat mijn Win7 machine via bedraad netwerk, gaat streamen naar de TV (bv. via VL). De TV wordt ook niet gevonden in Windows.

Iemand een idee?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DLNA werkt met broadcasts en is niet deterministisch (je weet nooit zeker of je alle devices gevonden hebt).

Wat je in eerste instantie moet doen is controleren of de DMS op je laptop wel doorkomt. Check daar dus je firewall. Gebruik evt Wireshark op een andere PC om te controleren of je wel correct zendt. Als dat op orde is, naar TV kijken. Totdat dat op orde is naar laptop kijken.

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Ik heb het programma Wireshark geinstalleerd op de andere computer maar daar begrijp ik werkelijk waar helemaal niets van. Mijn Eset firewal staat op Allow sharing dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij..

Ik hoop dat iemand mij duidelijk kan uitleggen hoe ik de dingen kan controleren die u mij aangaf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet met Wireshark kijken naar pakketten die verstuurd worden vanaf je DMS (Digital Media Server, een van de rollen die in DLNA gedefinieerd is). Deze link geeft een paar van de dingen die je in die pakketten moet zien:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=108933

Zie je DLNA-verkeer vanaf de DMS, dan gaat het daar goed, zie je het niet, dan is dat het probleem.

Een enkele Allow-rule is niet altijd genoeg, ik heb bijv om Twonky (een van de betere DMSsen) aan de praat te krijgen achter een F-Secure firewall onder Windows 7 niet minder dan 4 allows moeten instellen, en dan nog werkt het alleen als je de firewall in de juiste modus hebt. Mogelijk is Eset wat gebruiksvriendelijker, maar ga er niet domweg vanuit dat het niet aan de firewall kan liggen.

Als je een andere PC hebt is er trouwens een andere mogelijkheid: laat die tweede PC zowel als DMS als als DMP spelen (Windows Media Player 12 kan beide rollen aan, als je het aanzet tenminste). Kan de tweede PC de resources op de laptop benaderen? Zo ja ligt het probleem aan je TV. Zo nee ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de laptop. Omgekeerd kun je op je tweede PC iets sharen en zien of dat op je TV getoond wordt. Dit is erg high-level, dus het kan je hooguit vertellen waar het fout gaat, niet waarom. Maar het is beter dan niets en vereist niet dat je je in de materie verdiept zoals WIreshark (sowieso is dat laatste wel een goed idee!)

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Ik kan met de tweede pc de bestanden op mijn laptop benaderen, maar ik kan vanaf mijn laptop niet bij de bestanden van de 'tweede pc komen' terwijl ze beide in dezelfde thuisgroep zitten.

Met de tweede pc kan ik eveneens geen bestanden sharen die vervolgens op de televisie worden getoond.

Dus het ligt inderdaad voor de hand dat het dan aan de televisie ligt maar ik zie geen rare instellingen bij netwerk staan op de televisie voor zover ik er wat van af weet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wollie91 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:44:
Ik kan met de tweede pc de bestanden op mijn laptop benaderen, maar ik kan vanaf mijn laptop niet bij de bestanden van de 'tweede pc komen' terwijl ze beide in dezelfde thuisgroep zitten.
Dat is dus SMB/CIFS. Probeer het nu eens met DLNA...

Even terug naar de basics: welk programma gebruik je op je laptop als DMS (Digital Media Server) :?

Dat kan out-of-the-box Windows Media Player 12, maar dan moet je het wel aanzetten. Exact hoe "deel" je dingen die je af wilt spelen :?

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 20-10-2012 15:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Even terugkomend op het bovenstaande:

Op de tweede computer heb ik serviio mediaserver geinstalleerd en vervolgens kan ik de bestanden die ik aangeef om te delen bekijken op de computer.

Zojuist heb ik serviio ook op mijn laptop gezet, vervolgens exact het zelfde gedaan maar de tv vindt mijn laptop niet.

Dus het probleem ligt toch ergens bij mijn laptop.. Heel apart, begrijp er niets van

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geheid firewall.

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Het is me inmiddels gelukt om vanaf me laptop naar de tv te streamen. Echter is het beeld niet helemaal top, (loopt allemaal net niet zoals het hoort zeg maar..). Maar ik ben bang dat hier niks aan te doen valt of wel?

Gr. Jeffrey

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-11 10:23
Wollie91 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:43:
Het is me inmiddels gelukt om vanaf me laptop naar de tv te streamen. Echter is het beeld niet helemaal top, (loopt allemaal net niet zoals het hoort zeg maar..). Maar ik ben bang dat hier niks aan te doen valt of wel?

Gr. Jeffrey
Hoe heb je het aan het spelen gekregen? Ben wel benieuwd naar je oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En geef aan wat je bedoelt met "het beeld is niet helemaal top (loopt allemaal net niet zoals het hoort zeg maar...)".

Heb je last van buffering? Of audio/video sync? Of transcoding naar een duidelijk lagere bitrate/kwaliteit?

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Dat mijn laptop niet door mijn tv werd gevonden had te maken met de firewall.

Wanneer ik een video op de tv afspeel via de laptop dan is het beeld van mindere kwaliteit. Wanneer je er naar kijkt lijkt het net iets vertraagd op de een of andere manier.

Mijn internetsnel is:
- Downlaod: 60 Mbit/s
- Upload: 6Mbit/s

Ik hoop dat mijn verhaal nu iets duidelijker is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, want je hebt het weer over "mindere kwaliteit" en "vertraagd". Dat zijn twee verschillende dingen.

MIndere kwaliteit wijst iig op transcoding. Welk formaat heeft het bronbestand?

- codec?
- container?
- bitrate?

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Zo onderstaande afbeelding voor de bitrate. Het betreft een avi bestand. Op de laptop speelt die wel in goede kwaliteit af.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/view.php?filename=879bitrate.png

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afbeelding doet het niet.

Doe es gewoon in text antwoorden.

Container is .avi zeg je, nu graag codec en bitrate.

Reden is dat de DLNA specificatie nogal kieskeurig is. Formeel moet elk bestand wat er niet aan voldoet transcoded worden naar eentje die er wel aan voldoet. Dat gaat niet alleen om container "avi bestand" - wat in dit geval conform DLNA-spec is, maar ook om codec en bitrate. Daar zitten soms erg onlogische dingen bij, in DLNA is bijv h.264 (mpeg4 part 10) slechts ondersteund tot PAL-resoluties van 720x576, terwijl het het meest gebruikt wordt voor HD films (AVCHD is h.264). Een stricte DLNA interpretatie zal dus een mooie full HD film van 1920x1080p@30fps transcoderen naar 720x576@30 of als je pech hebt @25, waarbij de kans groot is dat je server het transcoderen niet trekt, dus dat het op lage bitrate vol artefacten hortend en stotend afspeelt.

Nog leuker: hoe 'strict' afgespeeld wordt hangt niet alleen af van de specs van beide apparaten (DMS en DMP/DMR), maar ook van wie het initiatief neemt. Het kan zomaar zijn dat een film wat met pull ("zien" op TV en afspelen) er slecht uitziet met push (op de DMS of via een losse DMC verzenden naar de TV) wel gewoon op volle bitrate afgespeeld wordt.

Grap is namelijk dat vrijwel geen enkel apparaat (muv een paar Sony TV's :r ) zuiver de stricte DLNA-interpretatie afspeelt. Dat is namelijk zo belachelijk beperkt dat je er echt niet vrolijk van wordt - denk dan dus aan geen AVCHD, maar ook geen jpeg's groter dan 320x200 pixels, geen Matroska (.mkv) container support en zelfs mp3 is optioneel, niet required |:(

Oslik blyat! Oslik!

• Wollie91
Ik hoop dat je het volgende bedoeld:

Bestand: avi
Codec: Xvid
Totale bitverwerkingssnelheid video:1162kbps
Bitsnelheid audio:140kbps

Mijn tv ondersteund helaas ook geen .mkv bestanden.. Ik ben aan het rondkijken voor aan programma die deze bestanden kan omzetten naar een ander type.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk, dat is duidelijk:

AVI zit in DLNA, 1162kbs ook (al is dat uitermate beroerde kwaliteit voor minder dan het tienvoudige slinger ik iig de beamer niet aan), Xvid is weliswaar een MPEG4-variant, maar eentje (een dialect van MPEG4 part 2) die niet in DLNA spec zit.

Hoogstwaarschijnlijk zit Serviio te transcoden, vermoedelijk naar MPEG2. Dat kan twee oorzaken hebben:
1) TV kan gewoon geen Xvid aan.
2) TV kan het wel aan, maar een van de twee heeft besloten 'strict' te zijn.

Wat dat laatste betreft, dit gelezen? Staat in hoe je een specifieke profile in Serviio kunt toewijzen aan een DMP, concreet dus met welke settings de handshake gedaan wordt en hoe (en in welk format) gestreamed wordt. Je kunt daarmee proberen te spelen.

Vraag: kan je TV de Xvid codec aan? Zo ja moet je met profiles transcoding kunnen verhinderen. Zo nee: pech, het gaat zonder transcoding niet lukken en dat is per definitie beroerd.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1