• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-01 02:30

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Dag allemaal,

Ok - het probleem is heel simpel, de oplossing is weer eens lekker lastig. Ik heb een ASRock X79 Extreme4-M met daarop een Xeon 4640 ES chip. Gebundeld met 16GB G-Skill, een Radeon 5770 en drie schermpjes is het echt een waar genot. Draai er Windos 7 Enterprise 64 bit op. Daarnaast draait de computer VMWare workstation 8, alwaar ik 1 VM in heb draaien.

Nou. Zo nu en dan crasht ie tijdens gewoon gebruik. Geen BSOD, geen reset, gewoon screen-freeze. De computer is dan "stuk" - ik kan er niet meer via het netwerk bij en alles loopt vast. Alleen een hard rest is mogelijk. Er lijkt geen patroon in te zitten, Het lijkt het vaakst te gebeuren als ik een browser open heb met wat web-pagina's en eventjes niets doe, maar het gebeurt zo zelden, zo zeg eens per 4-6 dagen, dat ik nog geen causaal patroon heb kunnen ontdekken. Los van deze error is de computer helemaal top, geen gezeik, alles werkt prima. OK, een keer vond de onboard intel RAID controller dat 1 van de raid 1 disks opeens dood was, maar dat was vals alarm, en werkt weer als vanouds. Ga ik me nog in verdiepen, maar is niet zo critisch als dit.

Wat heb ik geprobeerd? Eerst de plebberdepleb Creative XFi Extreme Audio vervangen, want die is toch al wel erg oud, en creative drivers kennende, vermoede ik daar een probleem. Helaas, de crash is onlangs weer gebeurd (nu met Asus Xonar DSX er in) dus dat was het probleem niet.

Dan las ik her en der dat de FLASH plug in voor system freezes kan zorgen. Er is nog een kans dat dit de oorzaak is, want de omschrijvingen van die freezes zijn redelijk in lijn met mijn probleem, echter, ze gebeuren niet tijdens flash-videos kijken (maar wel met eventueel een browser met flash open ergens in een van de tabs) - dus dat zou het nog kunnen zijn.

Maar. Wat ik eigenlijk wil is een utility die voor mij alle systeem acties bij kan houden en die ook naar disk schrijft. Dit dus met als doel dat hij stopt als de error gebeurt en ik dus kan weten wat die crash nou heeft veroorzaakt. Ik ga sowieso even overal de flash plugin disablen (had dit al gedaan, maar na een paar goede dagen met nieuwe geluidskaart toch maar weer aan gezet) en kijken of dat helpt.

Enfin, ik heb een utility gevonden - Process Monitor maar die maakt zo ruwweg 22MB/sec aan log file, en dat is wel HEEL erg veel, vooral aangezien ik die tool waarschijnlijk voor dagenlang moet aanzetten voordat ie eindelijk de bug vindt. Dus dat is niet fijn.

Weet iemand van jullie wellicht een meer praktische tool waarmee ik zo'n soort monitoring actie kan uitvoeren? Want anders kom ik er denk ik nooit achter en ik heb uiteraard weinig zin om 1-voor-1 al mijn hardware te vervangen om de error te elimineren ;) Geluidskaart was toch al oud en eventueel wil ik nog wel de videokaart vervangen maar daar houd ik het dan ook wel bij.

Nog even bij vertellen dat ik ook 3x monitor er op heb zitten met Eyefinity, en 1 van de schermen is op een active displayport--> DVI adapter die dan vervolgens weer van DVI naar HDMI gaat. Deze is 1 keer gecrashed (scherm er uit, scherm er weer in, probleem opgelost) maar ik kan mij zo voorstellen dat dit niet helemaal relaxed is. Dit moest zo omdat als ik een van de andere twee schermen op de DP adapter zet, de frequentie te hoog voor ze is en ze dus niets laten zien (behalve dat de frequentie te hoog is ;) ).

Tot slot: Jaaa ik weet dat het een Engineering Sample chip is, maar dit is hardware revisie C2, en dat is de "final" edition. Het is bekend van deze processor dat de C1 en C0 errors hadden (echter alleen met virtualisatie) maar de C2 zou 100% top moeten zijn en is ook de versie die wordt verkocht. Daarnaast heb ik al meer dan 10 jaar ervaring met ES chips en never nooit niet vage errors gehad. Bios is uiteraard allernieuwste (ben ondertussen door 3 versies heen, maakt niet uit) en vanzelfsprekend zijn alle drivers en windows updates 100% up to date.

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Heb je al eens gekeken in de Eventviewer van Windows (Control Panel > Administrative Tools > Event Viewer)? Wellicht dat daar bij b.v. Windows Logs > System iets staat na een freeze.

Verder zou je eens MemTest kunnen draaien, een veel voorkomende oorzaak is een brakke rammodule. Ook zou je met een programma (AIDA64 bijvoorbeeld) eens de voltages op de verschillende lijnen in de gaten kunnen houden. Wellicht dat b.v. de 12V lijn ineens extreem laag staat of iets dergelijks. Ik schat de kans echter groter dan het geheugen de boosdoener is in plaats van de voeding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Event viewer zwijgt in alle toonaarden. Ik ga inderdaad eens memtest laden, goed idee :)

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Ok... Memtest even laten lopen voor 1.5 rotatie... geen errors. Voorlopig zet ik even Flash uit, en kijken of ie niet meer crasht. Is wel gaar... moet minstens een week :/ Dan maar flash op de laptop kijken ;)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Oplossing zou kunnen staan op http://www.tomshardware.c...e9-random-freezes-lockups (Marvell SATA disablen, en Intel SATa gebruiken en met AIDA64 temparaturen in de gaten houden)

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hey bedankt voor de tip... ik heb weliswaar geen Marvell SATA maar er zit een... ASMedia controller in die ik helemaal niet gebruik. Ik ga die in ieder geval even uitzetten. Strange thing... hij wordt ook niet getoond in Device Manager. Vreemd eh? Oók niet als ik er van af boot - dat moest een keer omdat ik de Intel nog niet in RAID had --> BSOD tijdens boot (unknown boot device) en toen even gemerkt. Zal ook even de onboard audio uitzetten.

Ik had eigenlijk voor dit te posten even alle ongebruikte devices moeten uitzetten. My bad. We zullen zien...

W

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Mja zag pas later dat je extreme4 ipv extreme9 hebt. Maar staan meer zinvolle tips in dat topic.

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Nou hij is weer eens toegeslagen hoor... zomaar uit het niets tijdens een mail typen. Grrr....

Nu even VMWare Workstation vanaf een andere PC draaien en kijken of DAT de error veroorzaakt. Duurt weer een week....

[ Voor 39% gewijzigd door Webdoc op 24-10-2012 12:15 ]

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Nou mensen, de dader is beetgepakt.

Het was niet het geheugen, niet de geluidskaart, niet de videokaarten, niet de SATA driver, niet de USB, en ook niet VMWare. Het was... Intel Rapid Storage software!! Can you believe it!? Heb m nu een week gedeinstalleerd en nul crashes, nul freezes, nul nothing. Echt wat bizar. En jah het was de nieuwste versie :P

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Hoe ben je er achter gekomen?

Ik heb namelijk hetzelfde met ongeveer hetzelfde moederbord maar heb geen Intel Rapid Storage erop staan. Ik heb wel een RAID 0 array die ik verdenk.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Webdoc schreef op zondag 11 november 2012 @ 14:21:
Nou mensen, de dader is beetgepakt.

Het was niet het geheugen, niet de geluidskaart, niet de videokaarten, niet de SATA driver, niet de USB, en ook niet VMWare. Het was... Intel Rapid Storage software!! Can you believe it!? Heb m nu een week gedeinstalleerd en nul crashes, nul freezes, nul nothing. Echt wat bizar. En jah het was de nieuwste versie :P
Komt mij bekend voor want ik had namelijk iets geks met die laatste RSTe driver in combinatie met Aida64 wanneer ik dan het sensor gedeelte wilde bekijken in Aida. Op het moment dat ik dit opstartte kreeg ik een BSOD en startte het systeem volledig opnieuw op, hetgene bij ik de voorlaatste RSTe driver totaal niet had.

Na deinstallatie en herinstallatie van de voorlaatste RSTe driver was het probleem weg maar nu binnen Windows 8 heb ik geen RSTe drivers meer geinstalleerd. Op het moment dat ik die laatste RSTe driver ga installeren krijg ik namelijk een melding dat er al een nieuwere driver op staat dus ik laat het lekker zo.

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Ik heb gewoon RST gedeinstalleerd. Wat gebeurde er nou... elke keer na de freeze ging hij de Array (RAID1) verifieren. Nou dacht ik Intel lover zijnde dat dit goed was, even voor de zekerheid en zo... ik had wel al een klein vermoeden dat de error zelf eventueel door RST kon worden veroorzaakt, maar vond het toch wel wat vergezocht dat een simpel servisje als de Intel Storage Manager zo een groot gevolg zou kunnen hebben... nou, mooi wel dus.

Nu al weer bijna 8 dagen crash-free, helemaal toppie. Wel ondertussen 1 disk armer omdat de electriciteitsboer het leuk vond om de stroom uit-aan-uit te doen binnen 1 minuut (en de PC dom genoeg was om nadat de UPS weer op netspanning overging AAN te gaan uit slaapstand.... slim....) maar goed, dat is niet Intel z'n error, en disk is nog onder garantie.

Pagina: 1