mwah, je voeding is het niet het beste (ook niet het beste in z'n price range als ik even kijk) maar niet zo slecht dat je verwacht dat hij kapot gaat (of dingen kapot maakt) binnen een half jaar of zo hoor.
Hij heeft veel ripple, maar niet iets wat buiten de marges valt. Maar voor rond de 80,- kan je betere dingen vinden met meer Japans spul binnen in. Een XFX Pro 750 gemaakt door Seasonic lijkt me een betere keuze voor 85,- bijvoorbeeld. Heeft je systeem een onboard-gpu van Intel? (zou ik kunnen opzoeken, vragen gaat sneller voor me

).
Dat je videokaart geen signaal geeft zonder de PCI-E er in is normaal. Een heleboel kaarten weigeren dan 'op te starten'... sommige geven een melding (voordat je BIOS verschijnt) dat je niet alles hebt aangesloten. Weer andere willen bijvoorbeeld wel opstarten met 1 of geen kabels er in, maar dan begint je driver te zeuren. Depends dus (op de fabrikant / bios van de videokaart).
Bij twijfel of je voeding OK is, is de eerste response die iedereen je hier geeft: multimeter op een molex stekker, plus op de gele draai, min op een zwarte draad: En kijken wat het doet.
Maar ik begrijp dat je nu niet meer kan booten met je videokaart er in, dus ook niet echt onder load kan testen. Sowieso kaart weer op de RMA sturen dus en uitleggen wat er gebeurde.
Beste kans is denk ik even een andere voeding 'lenen' om te kijken wat hij doet, desnoods zowel met je oude kaart als met de nieuwe kaart als hij terugkomt van RMA (als ze niet moeilijk gaan doen).
Ik snap dat het lastig is om te testen omdat je bang bent dingen te slopen, dus dan kan je ook niet even een ander videokaartje testen. Kan dan weinig tips geven eigenlijk, behalve dat het me erg zeldzaam lijkt dat een voeding een videokaart sloopt. Dan zou z'n voltage op de 12V veels te hoog zijn, en dan moet je CPU ook problemen hebben / krijgen lijkt me (sombody correct me?).
Ehmm.. zou je willen testen (ik zie dat je in Amsterdam leeft, Utrecht is niet te ver weg toch): Ik heb nog een HD6950 ongebruikt liggen die niet makkelijk te verkopen is door 'wijzigingen' in de shroud van de koeler die ik heb gedaan

, en een Cooler Master Silent Pro m600 die ik niet meer gebruik omdat ik dacht dat hij problemen veroorzaakte (en er nu een nieuwe Seasonic in m'n systeem zit). Kan je een andere voeding proberen en daar m'n HD6950 op zetten, kijken wat het doet. Als dat wel goed gaat, zet je 7970 er op en kijk wat het doet. Wie weet doet hij het daar wel op. Dan weet je al dat het aan je voeding ligt.
Doet je 7970 het dan niet, zegt het nog niet veel (want die kan kapot zijn tenslotte). Meet eerst je huidige voeding even door met je systeem op de onboard-gpu (of een goedkoop k*t kaartje van een paar tientjes) en kijk wat de 12V doet. Als dat normale waardes geeft, prik mijn 6950 op je voeding. Als dat OK gaat -> heb je gewoon twee slechte 7970's gehad. Gaat mijn 6950 kapot -> jammer maar helaas, en vervang je voeding gelijk

.