Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding maakt GPU kapot.

Pagina: 1
Acties:

• Jurgenz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 14:32
Een tijdje geleden heb ik een systeem gebouwt om mee te gamen maar de problemen begonnen meteen. De GPU werd niet herkent dus had ik die teruggestuurd voor reparatie / vervanging , deze zorgde erook voor dat mijn pc weigerde aan te gaan. Gistermiddag had ik mijn videokaart terug (Gloednieuw) , zodra ik hem installeerde en mijn pc opstartte bleek alles te werken. Maar na ongeveer 15 minuten viel mijn pc uit en weigerde weeral aan te gaan. Zodra ik de PCI kabels van mijn PSU uit mijn videokaart haalde startte mijn pc normaal op maar geen signaal van mijn videokaart. Alle onderdelen zijn net 2 weken oud. Zou het kunnen zijn dat de PCI kabels van de PSU kapot zijn/ te weinig amp geven? Het laatste zou ik niet zo snel verwachten.

dank bij voorbaat.

Specs
CPU: i3570k
GPU: HD7970 Club3d Royalking
Mobo: Asrock Z77 EXTREME4
RAM: 8GB Vengeance
PSU: Cooler Master GX750W

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je voeding is bagger slecht, maar binnen enkele minuten een videokaart slopen is dan wel weer heel snel.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Een daarom bezuinig ik nooit op een voeding:p

Doet de pc het wel naar behoren als je enkel op de IGP van de 3570k werkt?

[ Voor 17% gewijzigd door eL_Jay op 19-10-2012 15:58 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

moet ik mij nu zorgen maken ik heb een cooler master GX650 :?

want ik zou een GTX560 SLI gaan draaien :S

voor de rest ongeveer zelfde setup, buiten ander mobo ;)

@TS: ik zou zeggen als je een voltmeter hebt, hang die eens aan je 12V lijn (tis 1 rail normaal) en game even met je pc terwijl je hem in het oog houd ;) als hij te laag zakt heb je een probleem

EDIT: kijk eens of er geen BIOS updates beschikbaar zijn ?

[ Voor 78% gewijzigd door pm1 op 19-10-2012 18:15 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 23:48
mwah, je voeding is het niet het beste (ook niet het beste in z'n price range als ik even kijk) maar niet zo slecht dat je verwacht dat hij kapot gaat (of dingen kapot maakt) binnen een half jaar of zo hoor.

Hij heeft veel ripple, maar niet iets wat buiten de marges valt. Maar voor rond de 80,- kan je betere dingen vinden met meer Japans spul binnen in. Een XFX Pro 750 gemaakt door Seasonic lijkt me een betere keuze voor 85,- bijvoorbeeld. Heeft je systeem een onboard-gpu van Intel? (zou ik kunnen opzoeken, vragen gaat sneller voor me :P).

Dat je videokaart geen signaal geeft zonder de PCI-E er in is normaal. Een heleboel kaarten weigeren dan 'op te starten'... sommige geven een melding (voordat je BIOS verschijnt) dat je niet alles hebt aangesloten. Weer andere willen bijvoorbeeld wel opstarten met 1 of geen kabels er in, maar dan begint je driver te zeuren. Depends dus (op de fabrikant / bios van de videokaart).

Bij twijfel of je voeding OK is, is de eerste response die iedereen je hier geeft: multimeter op een molex stekker, plus op de gele draai, min op een zwarte draad: En kijken wat het doet.
Maar ik begrijp dat je nu niet meer kan booten met je videokaart er in, dus ook niet echt onder load kan testen. Sowieso kaart weer op de RMA sturen dus en uitleggen wat er gebeurde.

Beste kans is denk ik even een andere voeding 'lenen' om te kijken wat hij doet, desnoods zowel met je oude kaart als met de nieuwe kaart als hij terugkomt van RMA (als ze niet moeilijk gaan doen).

Ik snap dat het lastig is om te testen omdat je bang bent dingen te slopen, dus dan kan je ook niet even een ander videokaartje testen. Kan dan weinig tips geven eigenlijk, behalve dat het me erg zeldzaam lijkt dat een voeding een videokaart sloopt. Dan zou z'n voltage op de 12V veels te hoog zijn, en dan moet je CPU ook problemen hebben / krijgen lijkt me (sombody correct me?).

Ehmm.. zou je willen testen (ik zie dat je in Amsterdam leeft, Utrecht is niet te ver weg toch): Ik heb nog een HD6950 ongebruikt liggen die niet makkelijk te verkopen is door 'wijzigingen' in de shroud van de koeler die ik heb gedaan :P, en een Cooler Master Silent Pro m600 die ik niet meer gebruik omdat ik dacht dat hij problemen veroorzaakte (en er nu een nieuwe Seasonic in m'n systeem zit). Kan je een andere voeding proberen en daar m'n HD6950 op zetten, kijken wat het doet. Als dat wel goed gaat, zet je 7970 er op en kijk wat het doet. Wie weet doet hij het daar wel op. Dan weet je al dat het aan je voeding ligt.
Doet je 7970 het dan niet, zegt het nog niet veel (want die kan kapot zijn tenslotte). Meet eerst je huidige voeding even door met je systeem op de onboard-gpu (of een goedkoop k*t kaartje van een paar tientjes) en kijk wat de 12V doet. Als dat normale waardes geeft, prik mijn 6950 op je voeding. Als dat OK gaat -> heb je gewoon twee slechte 7970's gehad. Gaat mijn 6950 kapot -> jammer maar helaas, en vervang je voeding gelijk :).

• Jurgenz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 14:32
Dankjewel jongens , voeding heeft ook een oude 5870 gesloopt nu. Ik heb ook mijn nieuwe HD7970 getest bij een vriend van mij maar die is dood , hetzelfde geld voor die hd5870. Ik ga de voeding en videokaart RMA sturen en dan bijbetalen voor een betere kwaliteit. Mijn onboard intel werkt wel perfect , BIOS is up-to-date.
Nu ga ik proberen topic te sluiten , erg bedankt voor de antwoorden :).

• Mont2uk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-11 12:29
Even multimeter er op zetten!
Geeft hij (waarschijnlijk) veel te veel spanning op de pci express powerconnectors!

Doen je HDDs en optische drives het verder nog goed?
Als de voeding defect is meteen mee terug gaan en situatie neerleggen bij de leverancier! Ik zou de eventuele kosten van de GFX kaarten verhalen bij de fabrikant (via de leverancier).

[ Voor 15% gewijzigd door Mont2uk op 21-10-2012 22:30 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
pm1 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:11:
moet ik mij nu zorgen maken ik heb een cooler master GX650 :?

want ik zou een GTX560 SLI gaan draaien :S
Is iig niet verstandig te noemen. ;)
@TS: ik zou zeggen als je een voltmeter hebt, hang die eens aan je 12V lijn (tis 1 rail normaal) en game even met je pc terwijl je hem in het oog houd ;) als hij te laag zakt heb je een probleem
Zou gemakkelijk zijn dat je daar iets aan hebt, maar je weet dan eigenlijk nog maar heel weinig. ;)
Mont2uk schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:29:
Even multimeter er op zetten!
Geeft hij (waarschijnlijk) veel te veel spanning op de pci express powerconnectors!
De voeding kan niet een lagere spanning geven op de PCI-e powerconnectors, komt uit één bron.
dipje2 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:46:
mwah, je voeding is het niet het beste (ook niet het beste in z'n price range als ik even kijk) maar niet zo slecht dat je verwacht dat hij kapot gaat (of dingen kapot maakt) binnen een half jaar of zo hoor.

Hij heeft veel ripple, maar niet iets wat buiten de marges valt.
Jonnyguru had een review van een retail exemplaar gemaakt, welke nu niet meer online staat. Maar de waardes vielen ver buiten de ATX specificaties.
Bij twijfel of je voeding OK is, is de eerste response die iedereen je hier geeft: multimeter op een molex stekker, plus op de gele draai, min op een zwarte draad: En kijken wat het doet.
En dan? Geeft die een getal van zo rond de 12V weet je nog steeds niet of de voeding goed is of niet.
Jurgenz schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:49:
Dankjewel jongens , voeding heeft ook een oude 5870 gesloopt nu. Ik heb ook mijn nieuwe HD7970 getest bij een vriend van mij maar die is dood , hetzelfde geld voor die hd5870. Ik ga de voeding en videokaart RMA sturen en dan bijbetalen voor een betere kwaliteit. Mijn onboard intel werkt wel perfect , BIOS is up-to-date.
Nu ga ik proberen topic te sluiten , erg bedankt voor de antwoorden :).
Wees je er wel van bewust dat de winkel de voeding niet kan testen op stabiliteit, dus wat ze ook zeggen (voeding is prima of voeding is stuk) beide komt waarschijnlijk uit de grote duim. :p

Wat betreft de nieuwe voeding, zoek aub een fatsoenlijke voeding van zo rond de 500W en geen matige of slechte voeding van zo'n 750W.

AMD Nieuwsdiscussie

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

-The_Mask- schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:55:
[...]
Is iig niet verstandig te noemen. ;)
op zoek naar een nieuwe voeding dan maar :9 spijtig want ze is nog geen jaar oud :/

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voeding vervangen lijkt mij ook een goede actie, maar daarnaast is het ook verstandig om de backplate van de grafische kaart goed vast te zetten zodat de kaart een goede aarding heeft. Zonder die aarding gaan insteekkaarten snel stuk. (maar 15 minuten is wel heel snel)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• -The_Mask-
  • Niet online
ocf81 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:08:
maar daarnaast is het ook verstandig om de backplate van de grafische kaart goed vast te zetten zodat de kaart een goede aarding heeft. Zonder die aarding gaan insteekkaarten snel stuk. (maar 15 minuten is wel heel snel)
Daarom zie je natuurlijk ook altijd dat benchmarkers hun LN2 config ook altijd in een behuizing bouwen en daarom heb ik ook jaren wel een een behuizing gehad. Oh wacht hier klopt iets niet.... :F

AMD Nieuwsdiscussie

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, je kan dat risico lopen. Het is geen groot risico, maar het is aanwezig. Via de atx kabel lopen ook een aantal aarde draden en op de PCI connector zitten ook een aantal GND lijntjes die ook aan de grond zijn verbonden. Dat laat echter niet achterwege dat de backplate ook een afvloeiingskanaal is voor ongewenste stroom. Zo zijn die kaarten ontworpen. Op de helpdesk vaak genoeg meegemaakt dat er kaartjes stuk gingen omdat er aarde problemen waren, bijvoorbeeld door slecht vastgeschroefde plaatjes. Er zit ook niet voor niks contactpunten voor geleiding van de aarde bij meegeleverde backplate van zowat elk moederbord.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 22-10-2012 18:08 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• -The_Mask-
  • Niet online
Natuurlijk zit aan elk onderdeeltje een ground, hoe moet er anders een stroom gaan lopen. 8)7

Maar je haalt nu allemaal dingen door elkaar. Ground bij gelijkspanning is de min, de zwarte draden die uit de ATX voeding komen. Ground/aarde bij wisselspanning het gene waar je de voeding op aansluit heeft een groen/gele draad en hier staat als het goed is geen spanning op. Maar deze heeft wel verbinding met de metalen buitenkant van de voeding en zo dus de behuizing en eventueel metalen plaatjes van de videokaart of andere insteekkaartjes.

Maar dit is dus niet de ground die aan de ATX stekker zit....

Mensen die spanning op de buitenkant van hun apparatuur hebben staan bijvoorbeeld de behuizing van de computer hebben last van een slechte of geen aarde in hun wandcontactdoos. Dit is niet goed voor de computer maar als je hier last van hebt dan is het dus juist beter om de videokaart los te hebben hangen kan die er iig geen last van hebben....

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1