turkeyhakan schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:44:
Ik gebruik HDMI. Ik ben het tot nu toe alleen nog maar op die site tegengekomen. Zelfs bij niet scrollen/bewegen flikkert het scherm. Als ik de instellingen van het scherm verander naar bijvoorbeeld sRGB of Game, dan is het flikkeren niet zichtbaar. Bij overige instellingen is het in mindere mate of ook niet zichtbaar.
Dan is het een of ander stomme optimalisatie van je beeldscherm die niet goed overweg kan met dat patroon. Als je het uit kan zetten heb je er geen problemen mee.
Wat bedoel je precies met optische resolutie en lichte trailing?
Het komt in de eerste plaats door een response time. Stel een pixel is
volledig zwart, dan doet die daar een bepaalde tijd over om
volledig wit te worden. Dit effect van zwart naar wit naar zwart wordt gemeten en wordt de response time genoemd. Hoe dan ook wordt tegenwoordig ook grey-to-grey gemeten, omdat dit betere waardes geeft.
Daarnaast: meestal is de pixel binnen een klein deel van die tijd al flink veranderd van kleur, alleen kan hij er wat ms extra over doen om volledig de beoogde kleur aan te nemen. Dus je zult dit niet ervaren als "een enemy die plots voor je staat 14ms later", maar is een gradueel proces. Dit is haast onmerkbaar: je ziet als je een windows venster sleept ook niet langzaam de oude pixels veranderen naar de kleur van de desktop en de nieuwe pixels langzaam het venster vormen
Probleem is dus dat er niet echt meer een standaard is. Jouw scherm doet 14 ms, hoewel ik op internet ook andere waardes tegenkom (5 en 2 ms). Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat je als ik de specs zo zie niet druk hoeft te maken om extreme issues hierdoor.
Wat voornamelijk wordt beïnvloed door deze response time:
Optische resolutie: is niet helemaal juist bij nader inzien. Maar de motion resolution, de waargenomen resolutie bij het draaien in een game gaat een beetje omlaag. De meeste LCD displays hebben hier last van, en kan het makkelijkst worden omschreven dat het scherm "een beetje blurry wordt" bij het draaien.
Trailing heet eingelijk ghosting (ben goed bezig vandaag met mijn termen), maar dit houdt dus ook in dat een wit vlak op een zwarte achtergrond een klein spoortje na kan laten.
Nogmaals, dit zijn niet extreem merkbare dingen en zullen je vrijwel zeker niet opvallen.
Dus als ik Battlefield 3 wil spelen, ga ik bijvoorbeeld geen hinder ondervinden doordat ik mensen te laat het hoekje zie omkomen?
Nogmaals,
nee.
Daarnaast, denk jij echt dat 0,014 seconde vertraging merkbaar is op een internet delay van 20ms+, naast het feit dat je met een max framerate van 60hz ook met 0,016s vertraging zit tussen de afzonderlijke frames?
bottomline: JA HET KAN
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.