Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Beste medetweakers,

Ik zal even "kort" introduceren waar het om gaat en wat mijn uiteindelijke vraag is. Ik zeg bij voorbaat dat mijn kennis in netwerken beperkt is, maar dat ik open sta om hierin te groeien a.h.v. tips en informatie.

Sinds vorig jaar oktober ben ik aangesloten op het lokale glasvezelnetwerk en heb sindsdien een all-in-one pakket bij KPN, waarbij je natuurlijk ook zo'n prachtige Experiabox krijgt. :X
Rond oktober 2011 ontstond dan ook meteen het idee om overal in het huis fatsoenlijke SFTP kabel te trekken, waarmee je weer een aantal jaar mee vooruit kunt. Half augustus dit jaar ben ik daarmee gestart en dat is nu vrijwel afgerond, op wat kleine afwerkklusjes na. Alle kabels lopen nu naar een centraal punt dat in de meterkast is, daar is namelijk ook de FTU en de NT van Reggefiber/KPN te vinden. Wegens beperkte (werk)ruimte heb ik gekozen om de kabels en bijbehorende apparatuur netjes weg te werken in een 10" patchkastje. En je raadt het... daar is het gezeik mee begonnen, natuurlijk veel minder keus voor fatsoenlijke apparatuur die je er in kunt hangen.

Goed, uiteindelijk heb ik via eBay een 12 port 10" patchpanel gevonden voor CAT6a keystones en die zit er nu dan ook in. Dat lijkt nu zoals het onderstaande plaatje.
Patchkast 10" en TP-Link TL-SG3210

Om het netwerk op te splitsen, dus telefonie apart, IPTV en internet weet ik dat je kan gebruik maken van een managed switch die je dan verschillende VLAN's van KPN per poort laat doorsturen, waarop je dan de apparatuur aansluit. Zoiets krijg je dan, alsmede in het KPN glasvezeltopic uitgelegd... ik pak ff een voorbeeld daarvan: Radiodurans in "[KPN] Glasvezel"

Op basis daarvan had ik me het onderstaande schema bedacht, waarbij dan de apparatuur moe(s)t worden uitgezocht. Het is ook deels vooruit gedacht op apparatuur die ik in de nabije toekomst nog eens wil aanschaffen; een NAS, netwerkprinter en dan natuurlijk die switches, router en AP.
Netwerk optie 3

Na best lang zoeken voor een beetje fatsoenlijke apparatuur in de afgelopen maand, kwam ik uit op TP-Link, wegens overall best goede sterrenreviews op Tweakers en de redelijke prijs. En vanwege het feit dat ik toch nog best een n00b er in ben, dacht ik dat het wellicht handig was om dan maar alles van TP-link te nemen, zodat de menu's een beetje op dezelfde manier werken. Dus een managed (hoofd)switch, router en AP, die spullen zie je dan in het onderstaande lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG3210€ 80,96€ 80,96
1TP-Link TL-WA901ND€ 42,42€ 42,42
1TP-Link TL-WR1043ND€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,38

Afgelopen dinsdag heb ik die spullen binnen gekregen en op de foto hierboven is te zien dat de switch dus bij lange na niet gaat passen (of hier naast de patchkast).

Alle switches die ik voortijds heb nagezocht zijn:
- Cisco SLM2008
- D-Link DGS-1100
- HP ProCurve V1910-8G
- HP ProCurve V1810-8G v1
- HP ProCurve V1810-8G v2
- Dell PowerConnect 2816
- Netgear Prosafe GS105E
- Netgear Prosafe GS108T v2
- Netgear Prosafe GS108PE
- Netgear Prosafe GS110TP
- Netgear Prosafe JGS524E
- TP-Link TL-SG3109
- TP-Link TL-SG3210

Velen vielen bij voorbaat dan al af doordat ze me te duur waren of bijv net groter zijn dan 8,9", want dan past het binnen in de kast al niet meer, het kan namelijk niet breder zijn dan 225mm (maar die maat kennen jullie hier vast wel ;)). Een enkeling blijft nog als potentïele over.

Het blijkt dus dat de TL-SG3210 niet past, dus ik moet/wil graag binnen een week (inmiddels nog maar effectief 2,5 dag over) op zoek naar een vervangende, omdat ik die TP-Link dan terug stuur. De potentiele switches die dan overblijven zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Procurve 1810-8G v2€ 92,50€ 92,50
1HP Procurve V1910-8G Switch€ 150,39€ 150,39
1Netgear Prosafe GS108T€ 62,71€ 62,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,60

Over de 1810-8G v1 heb ik vooral minder positieve verhalen gelezen, dus daarom heb ik de v2 toegevoegd aan de PW en aan deze lijst. Ergens las ik dat je voor IPTV IGMP Snooping v3 nodig zou hebben, maar bij mij weten hebben alle switches dat niet, dus dat wordt dan disablen. Van de Netgear is ook een goede is ook een productreview: Netgear Prosafe GS108T review door de echte flush geschreven. Met hem heb ik het bovenstaande al besproken, maar ook op zijn advies heb ik besloten om ook hier nog even na te vragen welke switch ik het best kan kopen.

Mijn eisen zijn voornamelijk (het meest belangrijkste eerst):
- Stabiel: als het netwerk door de switch uitvalt kunnen we niks meer, niet bellen, internetten en TV
- Toekomstgericht (=natuurlijk lastig in te schatten): (verwachte) ondersteuning voor IPv6
- Goede prijskwaliteitverhouding
- Zuinig: de Netgear is het zuinigst, dan de 1810 en als laatste de 1910
- Fatsoenlijke config (webinterface)

Volgens "de echte flush" zou de V1810-8G v2 nagenoeg dezelfde specs hebben als de GS108T v2 en is mogelijk het prijsverschil niet waard. De V1910-8G is 2,5x duurder dan de Netgear en het is daarbij met name de vraag: rechtvaardigt de mogelijk betere specs uiteindelijk de meerprijs? En dat geldt dan ook eigenlijk voor de V1810-8G v2, zou deze de meerprijs waard zijn ten opzichte van de Netgear?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken, want ik weet het tot zover, maar even niet meer verder dan dat. :+

Gr. Marcel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
Waarom heb je bij de Netgears de PoE devices (4x) gezocht.
Ik mis in je rijtje de GS108Ev2 en de GS116E(past wellicht niet).
Daarnaast is je research onzorgvuldig omdat de Netgears wel IGMP V3 doen.
Ik weet niet hoe het zit bij de andere merken maar Netgear heeft lifetime warranty op haar switches.

Als laatst... Ja ik ben een Netgear fan :) M'n ervaringen zijn zeer goed met Netgear en ikzelf heb nooit stabiliteitsproblemen of andere gekken dingen meegemaakt. M'n tip kijk eens wat verder dan de tweaker reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De 1910 zou ik overslaan aangezien dat een 3com is, de 1810 heb ik prima ervaringen mee. De netgear niet specifiek maar met het merk algemeen wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
heerhugo schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 02:34:
Omdat ik dan o.a. het AP en routers via dat ding kon laten lopen. Veel van die Netgears hebben 4 van de 8 poorten PoE dus dat is dan ook genoeg. Maar als dat qua breedte kon en de prijs was te doen, dan had ik dat nog liever, vandaar dus.
De GS116E past niet idd, waarom ik de 108 niet heb vergeleken weet ik niet. Ik heb gezocht toen via de PW en gesorteerd op managed switches, omdat het anders een onbegonnen werk zou worden als ik alle productlijnen van de meest voorkomende fabrikanten langs moest gaan. Ik zie nu dat er niet is ingevuld of hij managed dan wel unmanaged is, dus daar zal het hekelpunt op zitten. En ook omdat het er al zoveel zijn in die lijst + ik weet niet precies waar ik op moet letten + ik heb niet oneindig te tijd (was ook nog met de kabels aant trekken (135m totaal), afmonteren e.d.). Plus dat ik heb gekeken naar mensen in dat KPN topic welke switch zij veelal gebruikten en die ben ik dan o.a. ook afgegaan. De 105E is wel gebruikt maar die 108E niet en aangezien de search het ding eruit filterde heb ik die waarschijnlijk overgeslagen.
Mja overall natuurlijk niet zo'n punt, gezien jij het hier nu aandraagt... waarvoor mijn dank! ;)
Hm ok, ik heb die GS108T v2 nagekeken, omdat deze als enige van de Netgears nog een optie was. In die allerlaatste vrijgegeven handleiding stond achterin op pagina 242 alleen IGMP v1 en v2, meer niet. Overigens op de specspagina op de Netgearsite staat ook alleen v1 en v2 genoemd. Mag ik daaruit dan concluderen dat die GS108T geen v3 heeft als het in hun eigen handleiding en op de site staat?
Ik weet niet hoe het zit bij de andere merken maar Netgear heeft lifetime warranty op haar switches.

Als laatst... Ja ik ben een Netgear fan :) M'n ervaringen zijn zeer goed met Netgear en ikzelf heb nooit stabiliteitsproblemen of andere gekken dingen meegemaakt. M'n tip kijk eens wat verder dan de tweaker reviews.
Oké een fan, maar wat is het exacte verschil dan tussen die GS108T v2 en die wie jij noemt de GS108E. Is de laatst genoemde een opvolger van de 108T ofzo? Want waar zit hem exact dat prijsverschil in van 20 euro, dat die E-versie nog maar ~40 euro kost?
CyBeR schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 02:37:
De 1910 zou ik overslaan aangezien dat een 3com is, de 1810 heb ik prima ervaringen mee. De netgear niet specifiek maar met het merk algemeen wel.
Oké dat wist ik niet. Maar jij hebt de 1810 v1? Kan ik uit jou reactie opmaken dat een dergelijke Netgear even goed zou kunnen zijn en de HP's beiden het prijsverschil niet waard?

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 19-10-2012 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
heerhugo schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 02:34:

Hey Hugo, ik ben ook wel fan van Netgear, maar ik wil de HP switches (of andere) niet zomaar afbreken.
Ik heb zelf een GS108T-200 (zie review).

De lifetime warranty zorgt er inderdaad voor dat het product betrouwbaarder overkomt. Maar Netgear is niet de enige met lifetime warranty. En de power supply zit niet in deze garantie:

Quote uit de Netgear Waranty Card:
"NETGEAR, INC.’s (“NETGEAR”) lifetime product warranty for hardware (excluding external power supply or AC adapter) starts on the date of purchase, and continues
for as long as the original customer owns the product. NETGEAR's limited product warranty for external power supply or AC adapter starts on the date of purchase and
continues for a period of two (2) years thereafter.
NETGEAR’s limited product warranty for software starts on the date of purchase, and continues for a period of ninety
(90) days thereafter."

Mijn adapter heeft een lichte fluittoon, niet echt storend door het omgevings geluid dat de andere apparatuur produceert en je er niet langs zit. Maar kan me inbeelden dat deze toon wél storend kan zijn. En de voeding is toch wel één van de onderdelen die sneller faalt. Zeker als deze van wat mindere kwaliteit is. (al ga ik me daar niet over uitspreken ;) )

Mijn Netgear heeft volgens mij geen IGMP v3 (btw ik gebruik dit niet).
Plaatje waar je kan kiezen tussen IGMP v1 of v2

Bij HP vermelden ze bij de HP1910 wel Ipv6 support, vraag me niet hoever deze gaat en hoe nuttig het is. Lokaal kan ik perfect gebruik maken van IPv6 met mijn Netgear. (kan wel geen IPv6 gateway opgeven etc). Maar voor L2 functies niet nodig.
Al kan je ook een ACL maken op basis van IP adressen, waar je geen IPv6 adres kan ingeven. Stel dat ik volledig met IPv6 kan werken dan kan ik de aangemaakte ACL omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 11:44
Ik heb zojuist thuis de Netgear GS110TP en GS108Tv2 geinstalleerd.
Deze switches kunnen echt bijzonder veel. Ik heb de GS108Tv2 via de PoE van de GS110TP gevoed vanuit de meterkast. Samen doen ze 10 watt op deze manier.
2 dingen tot nu toe:
De DHCP client in de switches doet het niet en de VLAN configuratie is niet zo heel duidelijk. Verder ben ik tot nu toe erg tevreden.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ de echte flush, voor een groot gedeelte hadden we dat al via DM besproken idd, maar wellicht dat iemand hier er ook nog iets van kan zeggen. (over dat igmp/ipv6/adapter garantie) Bedankt voor de toevoeging iig! ;)
FatalError schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:45:
Deze switches kunnen echt bijzonder veel. Ik heb de GS108Tv2 via de PoE van de GS110TP gevoed vanuit de meterkast. Samen doen ze 10 watt op deze manier.
Zoiets bedoelde ik in mijn voorgaande bericht inderdaad. Scheelt toch weer een adapter en/of kabel en waarschijnlijk is het qua efficiëntie dan ook beter, omdat je maar voor 1 apparaat een bepaald AC/DC rendement hebt i.p.v. voor 2 of 3 via aparte adapters.
2 dingen tot nu toe:
De DHCP client in de switches doet het niet en de VLAN configuratie is niet zo heel duidelijk. Verder ben ik tot nu toe erg tevreden.
Met dat VLAN-gebeuren moet ik sowieso aan de slag, is het wel werkbaar als beginner denk je? Zal toch wel, gezien de GS105E in dat KPN topic met enige regelmaat wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
De DHCP client zou ik eens moeten proberen, wordt inderdaad vermeld dat ie niet werkt maar misschien met de nieuwe firmware...

De VLAN configuratie zal wel meevallen met wat gezond verstand en eventueel wat hulp ;)

Aan de reacties te horen is de Netgear aan de winnende hand :) ? of zijn er HP switches eigenaars die iets toe te voegen hebben. (gebruik en stabilitiet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
marcel87 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:57:
Zoiets bedoelde ik in mijn voorgaande bericht inderdaad. Scheelt toch weer een adapter en/of kabel en waarschijnlijk is het qua efficiëntie dan ook beter, omdat je maar voor 1 apparaat een bepaald AC/DC rendement hebt i.p.v. voor 2 of 3 via aparte adapters.

[...]

Met dat VLAN-gebeuren moet ik sowieso aan de slag, is het wel werkbaar als beginner denk je? Zal toch wel, gezien de GS105E in dat KPN topic met enige regelmaat wordt gebruikt.
Het stroomverbruik is als je ze ieder met een eigen voeding aansluit misschien zelfs net iets zuiniger, maar dat gaat hooguit om 2 of 3 watt samen.

De VLAN configuratie is prima te doen hoor, maar ik heb ze duidelijker gezien in dit soort switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PoE doe je inderdaad voor het gemak, niet om te bezuinigen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
de echte flush schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:51:
De DHCP client zou ik eens moeten proberen, wordt inderdaad vermeld dat ie niet werkt maar misschien met de nieuwe firmware...
Hm... ff afwachten dan dus of weet je al meer?
De VLAN configuratie zal wel meevallen met wat gezond verstand en eventueel wat hulp ;)
Gelukkig maar dan! :D
Aan de reacties te horen is de Netgear aan de winnende hand? of zijn er HP switches eigenaars die iets toe te voegen hebben. (gebruik en stabilitiet)
Ook wel benieuwd naar... HP users laat je ff horen, wie weet breng je mij nog op een andere gedachte dan de Netgear.

.
FatalError schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:15:
[...]
Het stroomverbruik is als je ze ieder met een eigen voeding aansluit misschien zelfs net iets zuiniger, maar dat gaat hooguit om 2 of 3 watt samen.
CyBeR schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:22:
PoE doe je inderdaad voor het gemak, niet om te bezuinigen.
Hm oké, dat had ik dan niet gedacht. Zit het verlies in de langere kabellengte + omzetting in warmte ofzo? Duidelijk iig, alle Watts besparing is bij 24/7 aan het eind van het jaar toch weer een paar euro! :)
FatalError schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:15:
De VLAN configuratie is prima te doen hoor, maar ik heb ze duidelijker gezien in dit soort switches.
Oké duidelijk, dank je wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
@FatalError
Ben ik nu verstrooid of doet de DHCP client het wel met de nieuwe firmware:
DHCP client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Hm.. bij mij werkt het toch echt niet met de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:45
Even vooropgesteld, ik ben een leek op dit gebied.
Maar begrijp ik het goed dat wanneer ik een managed switch koop, ik mijn modem de deur uit kan doen, omdat de switch dan het signaal pakt?

Ik neem alleen internet af, omdat ik een mobiel heb voor het bellen en tv kijken doe ik nooit. Ik hou van films, dus ik heb een abbo bij de videotheek voor een 10-tje per maand.

Ik zit nu met een thomson modem opgescheepte die aan alle kanten is dichtgetimmerd. Ik mag de modem nog net benaderen, maar daar houd het wel op.
Het gaat overigens om een glasvezelverbinding. Ik heb dus ook een mooi genexis kastje in de meterkast hangen.

Excuses voor de noobie vraag, maar bij een "ja, dit kan" antwoord word ik zeeeeer blij!

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:54

Lulukai

God's gift to women

Neen dat kan niet met een switch maar wel met een router. Dit heeft wel enkele nadelen (dubbele NAT). Kort gezegd: je kan niets veranderen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:45
ruyckske schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 11:45:
Neen dat kan niet met een switch maar wel met een router. Dit heeft wel enkele nadelen (dubbele NAT). Kort gezegd: je kan niets veranderen.
Na de switch komt dan natuurlijk ook een router te hangen. Verandert dat de zaak? In het schema zie ik namelijk alleen de modem gebruikt worden voor telefonie. Qua router zat ik te denken aan een airport extreme. Dit omdat alles hier van apple is en deze router zowel 2.4 als 5 GHz ondersteund.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

ruyckske schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 11:45:
Neen dat kan niet met een switch maar wel met een router.
Een Layer3 switch kan natuurlijk (meestal) wel routeren.. maar dit terzijde want het gaat niet als oplossing werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1