Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Als onderdeel van het meerwerk in ons nieuwbouwhuis (mei 2012) kwam een extra badkamer met vloerverwarming op de 2e verdieping.

De 1e badkamer heeft ook vloerverwarming.

We hadden al vrij snel de indruk dat de vloerverwarming in de extra badkamer niet echt werkte. Het was ook niet duidelijk hoe deze precies geregeld werd maar dachten, als het eenmaal wat kouder wordt en we gaan echt stoken, zullen we wel wat merken.

Dat moment is nu aangebroken en als deel van de nazorg door de bouwer hebben we nu contact gehad met de installateur die aangaf dat de extra badkamer niet apart geregeld kan worden en op dezelfde thermostaat zit als de woonkamer. Zo waren de "specs"

Dat vinden we nogal onlogische manier van temperatuur regeling, om niet te zeggen absurd. Woon- en badkamer hebben immers een totaal ander gebruik, zowel qua temperatuur als tijd. En als ik dus m'n badkamer 22 graden wil hebben moet ik ook de 65 m2 woonkamer naar 22 graden stoken.

Uiteraard heb ik nooit de specifieke details van de verwarming van de badkamer gezien, laat staan goedgekeurd. We gingen er gewoon vanuit - logisch lijkt ons - dat deze net als de badkamer beneden z'n eigen (draadloze) thermostaat zou hebben.

Stel ik koop straks een houtkachel voor onze woonkamer. Dan gaat de vloerverwarming helemaal niet aan in de winter en krijg ik die vloer van de extra badkamer nooit warm ! Er zullen toch wel basis regels zijn in bijv. het bouwbesluit over hoe verwarmingen en hun regelingen moeten functioneren die aangeven dat ons systeem niet aan de norm voldoet.

Mijn vraag is nu: kan ik met een beroep op gezond verstand, standaard comfort eisen of installatie normen..... , eisen dat in onze extra badkamer ook een aparte regeling komt zoals in de badkamer beneden en dat eventuele extra kosten door de aannemer/verkoper gedragen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Verwarming wordt niet door BB aangestuurd. Zit er geen thermostaatknop ergens? Vaak wordt een slang doorgelust. Maar een thermostaat zoals in je kamer zal je niet snel los aantreffen bij een tweede badkamer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:15

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Wanneer de vloerverwarming elektrisch zou zijn, dan loopt het wel via een eigen thermostaat. Jouw vloerverwarming werkt dus met het water van de centrale verwarming? De meeste CV-ketels hebben één waterpomp die het warme water door heel het huis pompt, parallel naar alle verwarmingselementen. Wanneer je de temperatuur per vertrek wil regelen moet je werken met de (thermostaat-)knoppen aan de CV-leiding en meerdere thermostaten die de ketel inschakelen. Of je moet en ketel nemen met meerdere pompen en een tweede leidingstelsel aanlegen.
Ik vind het dus niet heel onlogisch dat zoiets niet standaard wordt gedaan.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wtkoos schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:43:
Uiteraard heb ik nooit de specifieke details van de verwarming van de badkamer gezien, laat staan goedgekeurd. We gingen er gewoon vanuit - logisch lijkt ons - dat deze net als de badkamer beneden z'n eigen (draadloze) thermostaat zou hebben.
Assumption is the mother of... Enfin, je kent het.

Je bent in mijn ogen zelf de fout in gegaan door onjuiste aannames te doen. Ik zie namelijk niet wat er vanzelfsprekend is aan een aparte thermostaat voor de badkamer. In mijn ogen is dat een luxe die je toch echt apart moet specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:23
Voor dat probleem met een houtkachel, daar heb je speciale stand voor op je thermostaat...
Dan houd die de water temperatuur van de retour in de gaten, en zo kun je alsnog de badkamer warm krijgen :)

Verder, hier thuis hebben we ook in het gehele huis vloerverwarming en ook maar een thermostaat.
Wij hebben het geregeld door de kraan van de badkamer wat verder open te zetten als van bijvoorbeeld de woonkamer en zo is het best goed te regelen. Maar je ontkomt er niet aan dat je alles moet warm stoken om je badkamer ook warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33
Ik heb het precies zo. Is wel geen nieuwbouw, maar dat is eenmaal hoe het standaard werkt.

Wil je het niet dan had je voor elektrische vloerverwarming in de badkamer moeten gaan.

Qua verwachtingswaarde vind ik zoals het is opgeleverd dus binnen redelijke grenzen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 19-10-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
In principe worden de warmteafgifteapparaten (radiatoren/vloerverwarming) in je woning zo ingeregeld dat de temperatuur in slaapkamers 18/20 graden is en in je badkamer 22 wanneer de thermostaat in je woonkamer op 20 graden staat. Net als eerdere posts al aangeven is dus de makkelijkste optie om de thermostaatkraan in je badkamer verder open te zetten zodat het daar warmer wordt. Als dat niet werkt, dan kun je proberen om de thermostaten in de overige kamers meer te knijpen. In het bouwbesluit is bij mijn weten alleen vastgelegd welke temperaturen er behaald moet worden per ruimtesoort, niet of dit met meerdere thermostaten geregeld wordt.

Aangezien je een nieuwbouwwhuis hebt, is er wellicht nog wel een kleine "spelbreker" aanwezig. Je hebt namelijk een nieuwbouwhuis. Dat betekent dat je huis gewoon bijzonder goed geisoleerd is. Ter vergelijking: Ik heb een woning uit het jaar 2005 met vloerverwarming op de begane grond en bij mij is de verwarming nog amper aangeslagen, de vloer is gewoon nog koud. Dus in mijn badkamer is het ook niet echt warm.

De enige manier om dat op te lossen is inderdaad met losse groepen binnen je verwarmingsinstallatie te werken zodat je zaken apart kan regelen. In je badkamer heb je nou eenmaal een andere warmtevraag dan in je woonkamer en dan kan je er voor kiezen om dt los te koppelen.

Wat dat betreft vrees ik dus dat je aannemer niet in gebreke gesteld kan worden omdat er nu maar 1 regelaar aanwezig is. Wat hem wel verweten kan worden is dat hij niet gelijk geadviseerd heeft om een losse verwarmingsgroep voor je bedkamer(s) te maken. Het beste wat je er dan ook naar mijn idee uit kan slepen, is dat hij voor een "zacht" prijsje die aanvullende regelingen installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Vloerverwarming dient altijd een thermostaatkraan te hebben. Draai die wat verder open en die in je woonkamer wat verder dicht, daarmee bereik je een iets scheve verdeling van temperatuur tussen WB en BK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33
t_captain schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:58:
Vloerverwarming dient altijd een thermostaatkraan te hebben. Draai die wat verder open en die in je woonkamer wat verder dicht, daarmee bereik je een iets scheve verdeling van temperatuur tussen WB en BK.
Ik neem aan (gevaarlijk :P) dat topicstarter dat zelf al wel had bedacht. Blijft over dat de warmtevraag voor badkamer typisch anders ligt dan de woonkamer met thermostaat. Badkamergebruik ligt over het algemeen aan de randen van de dag en dat van de woonkamer daarbinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Geen buitenvoeler?

Maar soit, zelfs dan nog kan je er wat mee spelen hoor.

Normaal heeft elk circuit een apart kraantje aan de collector. Gebruik dat om het wat bij te regelen.
Draai de badkamer alles wat open en draai die van de woonkamer half dicht ofzo.

Woonkamer krijgt minder warm water => langer om op temperatuur te komen van badkamer + die krijgt in verhouding ook nog es meer water.

Vervolgens daar wat mee spelen, uiteindelijk kom je wel op een regeling die je vanaf dan vrij constant kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Als je een wat oudere, minder goed geisoleerde woning hebt wel ja. Maar met een recent opgeleverde woning zoals de topicstarter heeft, ligt dat toch echt wel ff anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Kernvraag die ik nog niet beantwoord heb gezien, is: wat is er op schrift gesteld over de verplichtingen van de aannemer? Je kunt wel gaan filosoferen over wat normaal is en wat je mag verwachten etc., maar uitgangspunt lijkt mij toch de schriftelijke overeenkomst.

Zonder overigens op de zaak in te willen gaan lijkt een aanname dat de temperaturen van badkamer en de woonkamer volledig onafhankelijk van elkaar te regelen zijn, zonder dat daarover enig contact is geweest met de aannemer, mij nogal voorbarig. Dat had je op zijn minst moeten checken bij de aannemer. Als ik dit topic zo zie, dan zijn meer mensen die mening toegedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 19-10-2012 16:44 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47

Stewie!

Keen must die!

Waarom neem je niet gewoon een regeling per kamer? Wij hebben in ons nieuwe huis elke kamer apart geregeld. Voor de haard hebben we een extra temperatuursensor, dan blijft de vloerverwarming wel netjes aan en houdt deze de temperatuur van de vloer overal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:15

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Hoe is dat geïmplementeerd?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47

Stewie!

Keen must die!

Welk deel? De aansturing is met behulp van Gira domotica en de regeling per kamer zelf is mogelijk gemaakt door gebruik te maken van verdelers die elke kamer een eigen "lus" geven en actief aangestuurd kunnen worden. Die extra sensor kan denk ik bij vrijwel alle regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Bedankt allemaal voor jullie feedback.

Ja, ik ken de film met Steven Seagall.. assumption is ...

We hebben trouwens stadsverwarming. Er zijn 2 circuits (2 verdelers/collectors), ieder met hun eigen pomp.

Maar zoals gezegd (nare man en anderen): onze badkamer beneden heeft wel gewoon standaard, zonder dat we daar om moesten vragen z'n eigen thermostaat. Dat was geen meerwerk of zo. Dus hadden we weinig reden aan te nemen dat het nu anders zou zijn en zijn er zeker niet op gewezen.

Er zit ook helemaal geen thermostaat kraan in deze 2e badkamer. De enige regeling zoals door iemand werd gesuggereerd is het knijpen/openen van de regelaars op de verdeler zelf. Want uiteraard is het wel een aparte lus die door de badkamer gaat. Maar ja, ons was verteld daar vooral vanaf te blijven als het eenmaal was ingeregeld. En we hebben (nog) geen schema om te weten elke lus bij de badkamer hoort.

De slaapkamers (op 1 na) hebben ook allemaal hun eigen lus met eigen 'wireless' regel knop op de verdeler. Het lijkt me dus relatief eenvoudig te implementeren.

Goed, ik weet in elk geval dat ik niet zo sterk sta als ik had gedacht of dat het in Nederland normaal is dat je je badkamer apart kan regelen. Ik ga dus kijken wat we kunnen onderhandelen.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Vloerverwarming werkt zoals je zelf aangeeft met verdelers. Deze wil je qua groepen zoveel mogelijk beperken als aannemer zijnde vanwege de kosten. Meer groepen, meer leidingwerk dus pakt dat duurder uit. Zelfs met meer groepen kun je nog steeds niet individueel regelen, dit gaat weer met individuele regeling wat beduidend meer kost. Je krijgt een sensor per ruimte in een dergelijke situatie.
Vervolgens dat men slechts 1 thermostaat heeft is vrij normaal. Dit heeft geen gevolgen (mits goed uitgevoerd) voor de diverse gewenste temperaturen. Een hogere temperatuur wordt enerzijds gerealiseerd op de groep (hier niet het geval) of een hogere dichtheid van de leidingwerk. Wat belangrijk is wanneer je vermoed dat het qua temperatuur niet goed is, wat er afgesproken is en hoe je woning is opgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan SWK voorwaarden die omschrijven heel precies welke temperatuur waar dient bereikt te worden. Mits de vloertemperatuur niet bereikt wordt wat vaak het geval is in een badkamer ivm het beperkte vloeroppervlak, hangt men ook vaak een extra element overigens dus mocht je het niet halen kun je daar nog altijd voor opteren alvorens je met voorwaarden begint te zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Hallo n4m,

De badkamer heeft inderdaad bijverwarming m.b.v. een design radiator. Dus op zich krijg ik die ruimte wel warm.

Maar we zouden graag de vloer mee laten verwarmen! En dat is nu juist het probleem: om een beetje warm water in die vloer van de badkamer te krijgen moeten we de thermostaat van de woonkamer op minimaal 23 graden zetten; dat is 3 graden meer dan we nodig vinden voor een ruimte van 65 m2.

En ook al zetten we de regel knop van de lus naar de badkamer vol open, dan nog gebeurd er niet veel want de circulatiepomp wordt gestuurd door de woonkamer thermostaat.

Volgens mij is de enige adequate oplossing een zoneregelsysteem op de verdeler boven (zoals op de verdeler beneden zit , de Danfoss CF2, maar ja, dan praat je over Euro 400 + installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Kort samengevat voldoen ze dus aan de eisen naar alle waarschijnlijkheid als er een radiator hangt. In dat geval acht ik de kansen nagenoeg 0 aangezien ze aan de eisen voldoen. Tenzij ergens had gestaan individuele zone-regeling leveren ze precies wat ze zeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
wtkoos schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:33:
Maar zoals gezegd (nare man en anderen): onze badkamer beneden heeft wel gewoon standaard, zonder dat we daar om moesten vragen z'n eigen thermostaat. Dat was geen meerwerk of zo. Dus hadden we weinig reden aan te nemen dat het nu anders zou zijn en zijn er zeker niet op gewezen.
Je keert het nu een beetje om :) Je zegt 'we zijn er niet op gewezen', maar het werkt nog altijd zo dat jíj de aannemer instrueert hoe je het wilt hebben; doe je dat niet (ik heb nog steeds niet gezien wat er nu op schrift staat), dan sta je natuurlijk niet sterk.

Dus nogmaals: wat staat er nu op schrift over de mogelijkheid om de tweede badkamer apart te regelen? :) Staat hetgeen jij had verwacht, op schrift? Zonee, dan sta je erg zwak.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
wtkoos schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 12:44:
Hallo n4m,

De badkamer heeft inderdaad bijverwarming m.b.v. een design radiator. Dus op zich krijg ik die ruimte wel warm.

Maar we zouden graag de vloer mee laten verwarmen! En dat is nu juist het probleem: om een beetje warm water in die vloer van de badkamer te krijgen moeten we de thermostaat van de woonkamer op minimaal 23 graden zetten; dat is 3 graden meer dan we nodig vinden voor een ruimte van 65 m2.

En ook al zetten we de regel knop van de lus naar de badkamer vol open, dan nog gebeurd er niet veel want de circulatiepomp wordt gestuurd door de woonkamer thermostaat.

Volgens mij is de enige adequate oplossing een zoneregelsysteem op de verdeler boven (zoals op de verdeler beneden zit , de Danfoss CF2, maar ja, dan praat je over Euro 400 + installatie.
Wat als je nu de lus naar de woonkamer wat minder open draait?

Kmoet wel eerlijk zijn, bij ons is de woonkamer de enige ruimte met een aparte thermostaat.
Eerste reden was omdat daar misschien nog wel eens een open haard in geplaatst kan worden, dan wil je niet dat de rest van het huis niet warm wordt.
Achteraf gezien maar goed ook, want door zonnewarmte (in de zomer geen last van) staat de verwarming daar maar de helft van de tijd op + dan ook nog eens een pak kouder als de rest.

Maar goed, ik heb wel een tijdje liggen spelen met de stookcurves = instellingen thermostaat / kranen aan de verdelers.
Na een tijd is dat goed ingeregeld en blijf je er gewoon vanaf.

Stookcurves worden bepaald door buitenvoeler + start - en eindtemperatuur.
Je hebt dan ook nog gewenste T° binnenruimte, bij buitenvoeler aanwezig speelt dat maar een beperkte rol as in: het beïnvloedt de curve wel, maar het systeem gaat niet noodzakelijk die T° halen of stoppen bij die T°.

Dus bekijk ook eens wat er allemaal is en wat je allemaal kunt instellen.
Wel belangrijk: noteer eerst instellingen voor je ermee gaat spelen en verander 1 parameter / keer.
Vervolgens gebruik je graaddagen.nl om te bepalen wat het voor je gebruik doet en je eigen gevoel voor je gewenste comfortniveau.
Pagina: 1