Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Processorkoeling: waarmee los ik dit op?

Pagina: 1
Acties:

• Nystran
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 12:35
Een jaartje geleden kocht ik een nieuwe PC voor in de woonkamer, maar omdat de processor fan veel herrie maakt :X heb ik onderzoek gedaan naar de koeling van de PC (natuurlijk heb ik ook het algemene koelingtopic gelezen).

Situatie
Ik heb een kleine kast, met een voeding die lucht wegzuigt deels boven de (horizontaal geplaatste) processor. De processor (AM3 socket, <100W) heeft een klein aluminium koelblok en een lawaaierige 7-cm fan erop. Deze fan die zuigt echter de lucht naar de processor toe, en concurreert daarbij met de fan van de voeding.

Ik heb geprobeerd de fan om te draaien, maar hij is dan niet goed te bevestigen en de geluidsproductie wordt er niet minder door.

Daarom denk ik aan:
Deze fan te vervangen door een stiller/beter exemplaar dat ondersteboven op een 7-cm mount gemonteerd kan worden. Alleen:
- In het gloednieuwe 'ventilatoren' topic bestaat geen categorie 70mm ventilator. In een topic op Anandtech werden het bestaan adapters genoemd voor 7 naar 8 cm, echter ook deze kan ik niet vinden op tweakers (misschien kijk ik met mijn neus). Wie weet hier meer over?
- Daarnaast heb ik geen idee welke ventilatoren 'ondersteboven' (blaast weg van de bevesting) te monteren zijn.

- Alternatief is een nieuwe processorkoeling (deze is wat klein). Ik weet dat standaard koeling van de Phenom X4-955 BE met gepriegel past, maar in deze kleine behuizing kan zeker geen oversized koeler. Daarnaast moet ook hier (als de fan aan de bovenkant zit) deze naar boven kunnen blazen ipv zuigen. Ik heb net pas de categorie processorkoeling ontdekt (hulde voor de nieuwe site), alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten. Heeft iemand tips voor een compacte, stille en niet al te dure processorkoeling van rond de 30 euro?

Ben ik op de goede weg? Zijn er andere zaken waar ik op moet letten?
Alvast bedankt voor de tips! d:)b

(voor de die-hards) Hierbij een overizicht van mijn componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 640 Boxed€ 68,95€ 68,95
1Asus M4A88T-I Deluxe€ 110,89€ 110,89
1Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI€ 54,50€ 54,50
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,80€ 66,80
1Antec New Solution NSK1380€ 98,99€ 98,99
1Logitech MK260 Wireless Combo€ 19,05€ 19,05
2Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/2G€ 17,93€ 35,86
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,77€ 19,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,81

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:19

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dat moet je niet doen, fan moet altijd richting de processor blazen. Je kan beter kijken voor een andere koeler voor op je processor, bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo.

---RAWE CEEK!!!---

• Nystran
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 12:35
Bedankt voor de tip, de opmerking om de fan om te draaien kwam ik ook maar op 1 verouderde site tegen. Ik kijk nu naar een platte koeler (max 70-80 mm) zoals:
Zalman CNPS8900 Quiet Stoere waaier, maar geen PWM (hoe regel je de fansnelheid dan) en iets duurder,
Alpenfoehn Panorama of
Cooler Master GeminII M4

edit: overige opties:
Arctic Alpine 64 PLUS
Scythe Shuriken Rev. B

[ Voor 17% gewijzigd door Nystran op 19-10-2012 21:44 ]