Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271532

Topicstarter
Momenteel heb ik een Sennheiser HD558 ( gemod ) + een onboardsoundcard ( AsRock Extreme 6 mobo, heeft een RealTek chip met THX TruStudio Pro software) deze THX software heeft verschillende functies, waaronder een crystalizer, ik heb deze altijd aanstaan omdat ik het anders gewoon niet fijn/levendig vind klinken.

Kortom ik geniet wel van de muziek ( 95% is 320Kbps mp3 ) maar ik zit al een paar jaar er over na te denken om een goede geluidskaart aan te schaffen, ik heb dit niet gedaan omdat ik in 2011 dit moederbord kocht waarin dus een voor mij redelijk goed klinkende sound uit kwam.

Maar ik heb de laatste tijd gewoon zin om eens geld uit te geven aan iets waar ik dagelijks van kan genieten, een nieuwe camera is BS, nieuwe pc hardware is ook BS etc etc, dus audio/film is iets waar ik dagelijks gebruik van maak, en van kan genieten, vandaar dat ik dan €500 er wel voor wil uitgeven!

Nu ben ik sinds gisteren serieus werk gaan maken van het vinden van FLAC rips van mijn favoriete muziek.
Ik moet zeggen dat ik toch redelijk verrast was, zowel positief als negatief, want sommige nummers klinken veel voller en rijker aan details dan andere nummers, ik vind zelfs dat sommige nummers duidelijk laten horen dat de studio opname gewoon niet helemaal 100% is, of gewoon van low quality....

Anyway, ik heb bijvoorbeeld 5 albums van 3 Doors Down beluisterd, zowel in mp3 320 als in FLAC, met FLAC hoor ik veel meer details en de bass klinkt ook wat voller, en de snaar instrumenten klinken meer natuurlijk, kortom ik kan dat FLAC wel waarderen!!
Ook had ik voor de lol, Katy Perry - One of the boys ( compleet album uit 2008 ) beluisterd, er was wel wat verschil te horen, maar het is niet dat ik zeg van "WOW wat een verschil", alleen bij het liedje "fingerprints" hoorde ik duidelijk de piano er soms goed bovenuit komen!!!
Ook had ik voor de lol eens Miley Cyrus beluisterd, het ging dan om de albums uit 2007, Meet Miley Cyrus en Hannah Montana 2, bij het eerste album kon ik wel verschil horen, alleen soms had ik het gevoel dat de instrumenten wel heel erg luid waren in vergelijking met haar stem.
Bij het album genaamd Hannah Montana 2 voelde ik mij gedwongen om LOUDNESS EQUALIZATION aan te zetten, zodat er niet steeds van die uitschieters te horen waren, want dat werd mij gewoon te veel, maar ik kon wel meer details waarnemen als bij de 320kbps mp3 versie.

Vervolgens heb ik mijn 2 favo albums van John Mayer ook maar eens beluisterd, Battle Studies en Continuum, wederom klinkt voor mij de bass sterker en veel levendiger!
Het zelfde geldt voor al de andere albums, zelfs die van Rihanna klinken beter!.
Nu wil ik nog GnR, Deep Purple en vele andere bemachtigen !

Voor de opslag ruimte hoef ik het gelukkig niet te laten, genoeg TB's, maar omdat ik dus met een medium quality HD558 + onboard al verschil kan merken, ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden naar hoe het dan wel niet op een Higher end HS + soundkaart moet klinken!

Vandaar dus ook mijn vraag of mensen met suggesties willen komen voor verschillende headphones/geluids-kaarten combinaties!!

Ik zelf zat te denken aan de HD650 of misschien de HD600 van Sennheiser + Asus Xonar Essence STX = 320 + 160 = €480 in totaal.
Als ik voor de HD600 ga dan is het totaal 255+160 = €415, kortom tussen de 400 en 500 wil ik wel uitgeven.

Excuses voor de mogelijke disfunctionele redundantie : :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Samenvattend:

Headphone + geluidskaart voor 500 max.
Suggesties graag...

:+

Enneh.. Voor aankoopavies hebben we het.... Jaja... Aankoopadviesforum..

Aud>cea

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk zou ik eerder een leuke externe DAC nemen met ingebouwde hoofdtelefoonversterker (of los kan natuurlijk ook) dan een dergelijke geluidskaart.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:17:
Persoonlijk zou ik eerder een leuke externe DAC nemen met ingebouwde hoofdtelefoonversterker (of los kan natuurlijk ook) dan een dergelijke geluidskaart.
Beetje krom. Versterken van brakke onboard audio is natuurlijk heel wat anders dan meteen een goede geluidskaart mèt versterker. Ik heb nu ook een versterker eraan hangen en het is iets 'sterker', maar meer dan een noodoplossing is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
jesper86 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:04:
...
Beetje krom. Versterken van brakke onboard audio is natuurlijk heel wat anders dan meteen een goede geluidskaart mèt versterker. ...
Een goede externe DAC&versterker kan je beter vergelijken met een goede geluidskaart en versterker dan met het versterken van brakke onboard audio. De externe DAC doet de digitaal-analoog omzetting (signaal komt bijvoorbeeld per S/PDIF, USB of Firewire binnen) en zorgt voor de versterking van het analoge signaal voor de hoofdtelefoon.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
jesper86 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:04:
[...]

Beetje krom. Versterken van brakke onboard audio is natuurlijk heel wat anders dan meteen een goede geluidskaart mèt versterker. Ik heb nu ook een versterker eraan hangen en het is iets 'sterker', maar meer dan een noodoplossing is het niet.
Enkel, als je het naar een DAC stuurt, stuur je het digitaal. Hoe brak je onboard ook is, die kan daar weinig aan verprutsen. On-board is meestal slecht door de slechte DAC, verder doet de kaart vrij weinig dingen slechter dan een discrete kaart.

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidT_NL op 03-01-2013 15:17 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad, daarbij hoeft het signaal voor de externe DAC niet eens via onboard-audio-schakelingen aangeleverd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Okee digitaal, dat veranderd de zaak. :) Zit je natuurlijk wel met zo'n kastje, maar geen idee hoe duur dat is, met hoeveel SNR, en of waar zoiets uberhaupt te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Na even snel zoeken. Deze kost 159,- maar de S/N verhouding (DC tot 30 kHz) geeft 98dB aan, dat is dus een heel stuk minder dan de 117-124dB van de Xonar Essence niewaar? Was het niet zo dat 3dB of iets gelijk staat aan een halvering/verdubbeling van volume/kwaliteit ? Hmm ...
Pagina: 1