Toon posts:

Harddisk draait niet op tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kennissen van mij hebben het volgende systeem, amper 1 jaar oud:

P3 450@450
ECD BX+ mobo
64 Mb RAM
Western Digital 8,4 Gb harddisk (in z'n eentje op IDE1)
ATI Rage Pro+ video, 8 Mb
CD-rom (alleen op IDE2), geluid on-board
Miditower kast met 200W PSU

Geen modem of andere insteekkaarten
Monitor trekt van voeding van PC

Systeem liep allemaal mooi, leuk en aardig, maar sinds eergisteren dus niet meer. Tijdens het opstarten slaat de harddisk namelijk niet meer aan. De rest van het systeem wel, maar hij blijft dus hangen met een Primary Drive Failure. Na een paar keer uit en aan zetten slaat hij wel aan (je hoort hem dan al opspinnen) en loopt het systeem verder prima.

Er is de afgelopen tijd niks in het systeem ingebouwd ofzo. De PC-stekker zit op een stekkerblok met een printer, scanner en de boxjes.

CD-Rom voeding eruit halen helpt niet, stroomstekkers van printer enzo eruit halen ook niet.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Zit het in de voeding van de PC? Of is de harddisk kapot aan het gaan, of zit er een foutje op het moederbord?

Alle reacties worden zeer op prijs gesteld,

mARCO

Verwijderd

foutje op het moederbord lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de schijf daar zijn voeding niet vanaf trekt. Waarschijnlijk is die schijf gewoon niet meer 100% ( vals contact ofzo ). Hoe zit het met de garantie die je hebt?? Snel gebruik van maken..

Heb je al verschillende voedingskabeltjes geprobeerd op de HD ?? Probeer die van de cdrom op de HD aan te sluiten bijvoorbeeld. Als dat niet helpt, dan is er aan de interne voeding van de PC niks mis.

Verwijderd

is het niet een draadbreukje in de voedings kabel van de hd? ff een andere erin doen en je ziet of dat helpt

anders inderdaad snel van je garantie gebruik maken :) als je die nog hebt dan...

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:33
Sluit de monitor eens aan op het stopcontact (dus niet via de voeding van de pc). Misschien krijgt de hd te weinig prik. Hoe het komt dat dat spontaan ontstaan is weet ik niet. Misschien is de voeding zwakker aan het worden.

Verwijderd

Voedingen van de monitor worden meestal rechtstreeks door gevoerd naar de monitor, en heeft geen invloed op het systeem.

**Kijk eens of de HD nog wel 32 bits is, bij mij kwam het een keer voor dat ie in een keer DOS-compatible was!!!vertraagt de boel enorm...

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 07:47

Stefano

Ondertitel Not Found

In de bios zit een instelling die iets van "HD delay init" heet. Hiermee kan je de HD meer tijd geven om op te starten.

Suc6

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

't klinkt mij toch echt meer als wat al eerder genoemd werd...

los contact of iets in die richting..

want als ie het de ene keer wel, en de andere keer niet doet lijkt het me niet dat je het in je in je bios moet zoeken...

tijd voor verandering.

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Kijk eens welk modelnummer die HDD heeft!
Als het een WD28400 is, dan heb je ws. last van een slecht contact. Is het echter een 84AA, dan heb je een probleem(pje). Western Digital heeft namelijk enkele maanden geleden op hun site bekend gemaakt dat er een fabricage-fout in hun HDD's zit! Dit probleem betreft het IC dat voor de aandrijving van de schijven-motor zorgt. Dit probleem doet zich vooral voor bij HDD's met AA als laatste letters in het modelnummer. Op de site van WD kun je een utillitie dl. waarmee je je schijf kunt controleren op dit probleem. Als de util. melding maakt van een mogelijk probleem, dan moet je een tweelefoonnummer in Amsterdam bellen (wordt door de util op scherm weergegeven). Degene die je vervolgens aan de lijn krijgt, legt je dan uit wat je moet doen.

...With a touch of magic¿

Verwijderd

Oh ye...

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 11:29
Wat je daarna kan proberen is als ie niet opspint een klap (hard) tegen de schijf te geven, je hebt kans dat je een zgn Plakschijf hebt..

WD heeft over het algemeen 3 jaar garantie...

Verwijderd

Topicstarter
Andere voedingsstekkertjes erin heb ik inderdaad al geprobeerd, zonder resultaat.

HDD Init Delay heb ik naar gezocht in het BIOS, maar het zi er niet in. En dan nog, hoe komt het dan dat het systeem een jaar lang goed loopt en nou kuren begint te krijgen? Dat moet niks te maken mogen hebben met een BIOS instelling, lijkt mij.

Die tip van MNM lijkt me erg nuttig, ik kijk/probeer maandag wel even. Iedereen bedankt voor de input.

mARCO

Verwijderd

Nou dit noem ik toevallig, heb hetzelfde probleem namelijk alleen dan met een 15,2 gb van IBM. Als ik hem voor het eerst aandoe spint ie net te laat op voor de IDD detection. Boot ik daarna meteen weer nadat Windhoos geboot is dan is het goed. Ben nou ook wel een beetje nieuwsgierig wat het kan zijn.

Centoriun
Pagina: 1