[ORM] dynamische frequency constraint

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 21:48
*snip*

[ Voor 99% gewijzigd door azerty op 14-01-2015 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Als ik een "gewone" frequency constraint definieer, krijg ik maar de keuze (ik werk met NORMA) tussen een maximum van ofwel een bepaalde integer, ofwel "unbounded", maar geen optie om dit te linken aan mijn value.
Dit is ook logisch als je bedenkt hoe dit uiteindelijk in je databaseschema voorgesteld wordt.
- Als het aantal relaties beperkt is tot een vast aantal, wordt die relatie voorgesteld dmv datzelfde aantal foreign key-kolommen in je tabel.
- Is het aantal relaties onbegrensd, dan wordt je relatie voorgesteld door een koppeltabel.

Dit zijn de enige twee mogelijkheden, er is geen manier om dynamisch, dus aan de hand van een getal dat je in je database opslaat, in je databasemodel af te dwingen dat er niet meer dan dat aantal relaties gelegd kan worden. En omdat het niet in een databaseschema uit te drukken is, zal je modelleertaal er ook geen constructie voor bieden.

Wat je wel kunt doen: Als er een vast aantal Roles zijn (zeg, Rechter, Verdachte en OM), dan zou je deze wel als aparte entiteiten kunnen modelleren (met evt. Role als supertype). Omdat je de soorten roles nu expliciet hebt gemaakt kun je nu wel in je model uitdrukken dat er bijv. maar 1 Rechter mag zijn, en 1...n Verdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je zit m.i. nu business logic in je data-laag te bouwen. Niet de juiste plek.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Hydra schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:47:
Je zit m.i. nu business logic in je data-laag te bouwen. Niet de juiste plek.
eens :)

En het modelleren doe je om je te helpen. Momenteel heb je er meer last van krijg ik het idee.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 21:48
Bedankt voor de input.

Ik zal het in een commentaar erbij zetten, zodat ik het niet vergeet en het dan met een trigger implementeren in de applicatie.

Het is inderdaad om mij te helpen om alles mooi uit te leggen, de huidige versie stamt nog af van toen ik nog niks wist over ontwerp (dus dubbele gegevens, geen normalisatie, ...) en alles wat nu komt is sowieso beter.