nieuws: 'Twee procent gestopt met downloaden na Pirate Bay-blokkade'
Ik vindt de titel uiterst dubieus... Deze is duidelijk ingegeven door het persbericht van Ziggo en Xs4All, maar is verschrikkelijk misleidend! Er wordt nogal met de cijfers gesjoemelt, zodat het lijkt alsof die blokkade geen zin had.
En dan zijn de percentages 4 keer zo hoog:
8% van de TPB downloaders is volledig gestopt, en 16% download minder.
Een betere titel zou dus zijn:
"8% gestopt met downloaden van TPB door blokkade"
Daarbij wordt impliciet aangenomen dat je het (uiteraard!) dan hebt over mensen die naar TPB gingen.
Hoewel de getallen allemaal in het artikel staan, is de strekking compleet anders! En ik denkt dat hier het artikel toch echt wel een beetje omgeschreven moet worden, om een eerlijke en objectieve weergave van de feiten te geven, i.p.v. de marketing van de ISP's.
Feit is gewoon dat de blokkade een kwart van de downloaders heeft gestimuleert flink te minderen, of zelfs totaal te stoppen. Dat is gewoon een significant hoog resultaat! En dát zou je in de titel terug moeten vinden!
Ik vindt de titel uiterst dubieus... Deze is duidelijk ingegeven door het persbericht van Ziggo en Xs4All, maar is verschrikkelijk misleidend! Er wordt nogal met de cijfers gesjoemelt, zodat het lijkt alsof die blokkade geen zin had.
Juist: 2% van de abbonees. Maar dat is niet waar het om gaat natuurlijk! Zoals jullie zelf aangeven, was het aantal TPB downloaders ongeveer een kwart. Als je wilt kijken naar de effectiviteit van de blokkade, dan moet je natuurlijk kijken naar de invloed op de downloaders, en niet naar het totaal aantal abonnees.Als gevolg van de blokkade van The Pirate Bay eerder dit jaar is bijna 2 procent van de abonnees van Ziggo en Xs4all gestopt met downloaden van content uit illegale bron
En dan zijn de percentages 4 keer zo hoog:
M.a.w.Bijna een kwart van de downloaders, 5,5 procent van de 23,7 procent die wel nog downloadt uit illegale bron, heeft zich iets aangetrokken van de blokkade van de torrentsite.
8% van de TPB downloaders is volledig gestopt, en 16% download minder.
Een betere titel zou dus zijn:
"8% gestopt met downloaden van TPB door blokkade"
Daarbij wordt impliciet aangenomen dat je het (uiteraard!) dan hebt over mensen die naar TPB gingen.
Hoewel de getallen allemaal in het artikel staan, is de strekking compleet anders! En ik denkt dat hier het artikel toch echt wel een beetje omgeschreven moet worden, om een eerlijke en objectieve weergave van de feiten te geven, i.p.v. de marketing van de ISP's.
Feit is gewoon dat de blokkade een kwart van de downloaders heeft gestimuleert flink te minderen, of zelfs totaal te stoppen. Dat is gewoon een significant hoog resultaat! En dát zou je in de titel terug moeten vinden!