2% gestopt met downloaden? Nee: 8% !!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Topicstarter
nieuws: 'Twee procent gestopt met downloaden na Pirate Bay-blokkade'

Ik vindt de titel uiterst dubieus... Deze is duidelijk ingegeven door het persbericht van Ziggo en Xs4All, maar is verschrikkelijk misleidend! Er wordt nogal met de cijfers gesjoemelt, zodat het lijkt alsof die blokkade geen zin had.
Als gevolg van de blokkade van The Pirate Bay eerder dit jaar is bijna 2 procent van de abonnees van Ziggo en Xs4all gestopt met downloaden van content uit illegale bron
Juist: 2% van de abbonees. Maar dat is niet waar het om gaat natuurlijk! Zoals jullie zelf aangeven, was het aantal TPB downloaders ongeveer een kwart. Als je wilt kijken naar de effectiviteit van de blokkade, dan moet je natuurlijk kijken naar de invloed op de downloaders, en niet naar het totaal aantal abonnees.

En dan zijn de percentages 4 keer zo hoog:
Bijna een kwart van de downloaders, 5,5 procent van de 23,7 procent die wel nog downloadt uit illegale bron, heeft zich iets aangetrokken van de blokkade van de torrentsite.
M.a.w.
8% van de TPB downloaders is volledig gestopt, en 16% download minder.

Een betere titel zou dus zijn:
"8% gestopt met downloaden van TPB door blokkade"

Daarbij wordt impliciet aangenomen dat je het (uiteraard!) dan hebt over mensen die naar TPB gingen.

Hoewel de getallen allemaal in het artikel staan, is de strekking compleet anders! En ik denkt dat hier het artikel toch echt wel een beetje omgeschreven moet worden, om een eerlijke en objectieve weergave van de feiten te geven, i.p.v. de marketing van de ISP's.

Feit is gewoon dat de blokkade een kwart van de downloaders heeft gestimuleert flink te minderen, of zelfs totaal te stoppen. Dat is gewoon een significant hoog resultaat! En dát zou je in de titel terug moeten vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Hey Tim Kuik ook actief op Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 14:29
@ferdius

Als je niks zinnigs te melden hebt, reageer dan gewoon niet...

AHBdV heeft gewoon een goed punt. En dat heeft er niets mee te maken of je nu wel of niet veel download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-07 20:28

arnoudwokke

Redacteur
De claim dat de insteek is ingegeven door een persbericht, is uiterst dubieus ;) Ik zal je ook zeggen waarom: als hier een persbericht van is, heb ik die niet gezien: ik heb alleen het onderzoek gelezen.

Alle relevante cijfers staan in het artikel. Je conclusie dat 23,7% gebruik maakt(e) van TPB is onjuist; dat is het percentage dat zegt te downloaden uit illegale bron (dus inclusief nieuwsgroepen, andere torrentsites of p2p). Dat maakt de cijfers nog ondoorzichtiger als ik jouw insteek zou nemen.

Ik snap je punt, maar het onderzoek geeft geen aanknopingspunt om te zien hoeveel gebruikers van TPB zich iets hebben aangetrokken van de blokkade; de insteek op totaal aantal abonnees of totaal aantal 'illegale downloaders' is daarmee m.i. evenveel zeggend. Daarom heb ik gekozen voor de 'generiekere' insteek - ook al lijkt het daardoor alsof het minder is. Ik schat onze lezers hoog genoeg in om de cijfers op waarde te schatten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
170074 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:38:
Hey Tim Kuik ook actief op Tweakers?
Wil je dit soort reacties bewaren voor op andere fora? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je conclusie dat 23,7% gebruik maakt(e) van TPB is onjuist; dat is het percentage dat zegt te downloaden uit illegale bron (dus inclusief nieuwsgroepen, andere torrentsites of p2p). Dat maakt de cijfers nog ondoorzichtiger als ik jouw insteek zou nemen
Dat betekent alleen maar dat de blokkade vermoedelijk nog veel effectiever is dan die 8%! En dat er dus nóg meer reden is dáár de nadruk op te leggen, en niet over die misleidende '2% van de abonnees' te praten!

De manier waarop je nu in het artikel in de titel en de eerste paragrafen alleen over die 2% praat, geeft de lezer het gevoel dat die blokkade totaal nutteloos is. Terwijl de cijfers die later in het artikel opduiken juist precies het omgekeerde laten zien, namelijk dat de blokkade behoorlijk effectief is! Dat is een volstrekt verwarrende artikel opbouw.

En nee... juist bij dit onderwerp, schat ik de lezers helemaal niet hoog in! Integendeel! Ze lezen de titel, de eerste paragraaf, en beginnen dan hun luidkeels opmerkingen te spuien bij de reacties. Bij dit specifieke onderwerp is het uiterst triest gesteld met de leesvaardigheid van de lezers, en zien ze voornamelijk wat ze willen zien. En dan moet je dus vanaf het eerste moment de duidelijk en expliciet de relevante informatie leveren (die minimaal 8%). De veel minder relevante informatie (die 2%) plaats je onderaan in het artikel.

Waar gaat het nou eigenlijk om?
Dit onderzoek, en dus het artikel, gaat over het nut, en de effectiviteit van de TPB blokkade. Dan is er geen enkele reden om het over abonnees te hebben die sowieso nooit uit illegale bron downloaden. Die zullen de blokkade nooit tegenkomen. Waarom zou je hén dan wel in de cijfers vermelden? Het gaat om de abonnees die de blokkade wél tegenkomen, en daardoor hen gedrag veranderen.

Dat het onderzoek niet specifiek genoeg is, kun je weinig aan doen... maar je kunt in ieder geval wel de relevante cijfers als eerste vermelden, i.p.v. de niet-relevante cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Anoniem: 175233 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:12:
[...]

En nee... juist bij dit onderwerp, schat ik de lezers helemaal niet hoog in! Integendeel! Ze lezen de titel, de eerste paragraaf, en beginnen dan hun luidkeels opmerkingen te spuien bij de reacties. Bij dit specifieke onderwerp is het uiterst triest gesteld met de leesvaardigheid van de lezers, en zien ze voornamelijk wat ze willen zien. En dan moet je dus vanaf het eerste moment de duidelijk en expliciet de relevante informatie leveren (die minimaal 8%). De veel minder relevante informatie (die 2%) plaats je onderaan in het artikel.
Stel je niet aan joh. Wat weet jij nou over de lezers?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Mandrake: gezien de reacties ... durf ik ook wel aan te nemen dat velen het artikel niet of slecht lezen, laat staan dat ze statistiek gaan analyseren zoals AHBdV dat wel probeert te doen hier. Maar vertel meer over de kennis van de lezers die jij wel hebt?

In het algemeen: Rekenkundig is het wel interessant omdat die 2% idd de schijn wekt van geen invloed, je kan inderdaad aannemen dat de invloed op de downloaders groter moet zijn. Het ene getal staat echter niet los van het andere. Zou het aantal downloaders nu met 2% gestegen zijn (niet onmogelijk door de aandacht in de media etc) dan kan je niet alleen kijken naar de groep downloaders. Maar 8 % lijkt me nog geen gek getal als je toch iets zou moeten roepen dus het effect is wel iets groter. Als je bedenkt dat zelfs dan nog op 92% van de downloaders de blokkade geen invloed heeft ... blijft de conclusie dat de blokkade weinig effect heeft wel staan natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
@franssie Ik weet zo net zo weinig over (de kennis van) de lezers als jij en AHBdV maar roepen dat de leesvaardigheid slecht is gesteld van de lezers. Nou nou.

Hoe je het wendt of keert de blokkade heeft weinig effect.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:06
Rechtstreeks uit het onderzoek gequote:

"Blokkade The Pirate Bay heeft nauwelijks effect
Het recente blokkeren van filesharing-site The Pirate Bay heeft nauwelijks effect op het gedrag van consumenten. Ruim driekwart van de abonnees van Xs4ALL en Ziggo geeft aan al voor het afsluiten niet of niet meer te downloaden uit illegale bron. Voor hen is de blokkade dus niet relevant. Van de overige 23,8% van de abonnees van Ziggo en XS4All geeft ongeveer driekwart aan dat het afsluiten geen effect heeft op zijn of haar downloadgedrag en slechts 5.5% van de klanten van XS4ALL en Ziggo geeft aan minder te zijn gaan downloaden of te zijn gestopt. De verwachte reactie van abonnees van de andere providers die sinds mei toegang tot The Pirate Bay moeten blokkeren is vergelijkbaar."

Ik neem aan dat mensen de bronnen nakijken alvorens een gefundeerde mening wordt gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die getallen staan al in het artikel, en werden ook aangekaart in deze discussie...
Er staat 5.5% van de klanten. Dus niet alleen van de downloaders uit illegale bron. Tweakers heeft de getallen gewoon correct in het artikel weergegeven. Het gaat niet om de getallen, maar om welke getallen relevant zijn.

NB: Dit onderzoek is betaald door Xs4All en Ziggo... Dus je moet wel even door de roze bril heenkijken, en heel goed lezen. Uit de manier waarop met de getallen gegoocheld wordt, is het duidelijk dat het allerminst objectief is.

En wat betreft de lezers... Kwestie van de reacties lezen die bij dit soort artikelen geplaatst worden, en naar de typische (mis)moderaties kijken. Dat laat helaas weinig twijfel bestaan...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 19-10-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

En de ondervraagde abonnees geven natuurlijk allemaal ruiterlijk toe niet meer te gaan downloaden en doen dat dan ook niet. Volstrekt niet representatief onderzoek zonder enige onderbouwing met harde cijfers.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het ging er hier niet om of het onderzoek goed uitgevoerd was....

Maar om er toch even op in te gaan... met 2000 beantwoordde vragenlijsten uit een vast panel voor marktonderzoek kun je wel degelijk een representatief onderzoek doen. De kwestie is hoe klein je de foutmarges wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-07 13:22

EektheMan

DPC

Beste is waarschijnlijk meerdere bronnen in 1 voegen. Hier een stat van de UK waar ook TPB werdt geblokt, waar Nielsen.Net aangeeft dat er een daling is in verkeer naar TPB van 75%. Maar de ISP's houden het op een verwaarloosbaar verlies.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-20026271

Geven mensen dan in een panel antwoorden naar hun gevoel ipv de werkelijkheid of zien Nielsen en Brein de andere wegen naar Rome bewust over het hoofd?

Een polletje van Tweakers zelf bij het artikel lijkt me wel aardig. Zeker als er keuzemogelijkheden bij staan waar Tweakerts aan kunnen geven hoe ze het tegenwoordig benaderen. Alleen geen representatieve groep misschien....

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Interressante info. Nielsen is vermoedelijke de meeste objectieve bron hier... Zij hebben voor zover ik weet geen enkele band met de voor of tegenstanders. I.t.t. met het onderzoek van de UvA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-07 13:22

EektheMan

DPC

Nielsen is wel onafhankelijk, maar ze worden natuurlijk wel betaald door iemand. Brein kan bv aan Nielsen vragen hoeveel verkeer er is naar puur www.tpb.org, terwijl je voor een totaalbeeld ook www.piratebaai.org, vpn of p2p in het algemeen zou willen weten.

Ondanks dat er een onafhankelijke organisatie bijgehaald wordt kunnen de cijfers toch vertekenen zolang je de onderzoeksvraag niet kent.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 175233 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:21:
Feit is gewoon dat de blokkade een kwart van de downloaders heeft gestimuleert flink te minderen, of zelfs totaal te stoppen. Dat is gewoon een significant hoog resultaat! En dát zou je in de titel terug moeten vinden!
Als ik zeg dat de maan vierkant is, is dat dan ook meteen een feit?

Als er bij onderzoeksvragen zo'n vraag wordt gesteld, denk je dat iedereen 'naar waarheid' alles invult?

Daarnaast blijft het opmerkelijk dit een 'feit' te noemen, als je nooit de strekking van de vraag hebt gelezen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1