Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

H60 > pomp terugschroeven naar 2700 rpm

Pagina: 1
Acties:

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 10:27
Beste mensen,

Ik vond dat mijn H60, die mijn i5 2500k koel moet houden, echt een takkeherrie maakte (ratelgeluid van de pomp, bekend probleem denk ik wel), dus ik ben online eens gaan neuzen en kwam uiteindelijk op dit http://www.overclock.net/...official-corsair-response topic uit. Hierin wordt gesteld dat de pompen van de H100 en H80 te hard (of zacht) draaien en dat de H60 een vergelijkbaar cpu blok met pomp heeft. Door het verlagen van het toerental van de pomp wordt de herrie verminderd. Voor de H100 en H80 wordt de snelheid van 2000 rpm naar 1800 verlaagd, zo'n 10% lager dus, en dan verdwijnt de herrie.

Nu ben ik eens wat gaan testen en standaard geeft mijn gigabyte moederbord aan dat de pomp op 4250 rpm draait (speedfan en hwmonitor), tweemaal zo hard dus dan de H100, maar dit schijnt normaal te zijn volgens dit topic: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=98183. Mijn bord heeft niet de mogelijkheid om op de (enige) 3 pin aansluiting het voltage softwarematig omlaag te halen, zodat de pomp op een lager toerental werkt, dus heb ik een Zalman Fan Mate 2 (fancontroller voor 1 fan) gekocht. Als ik deze er 'vol open' tussen zet, is het voltage automatisch lager, de pomp draait dan op 3350 rpm en maakt dan al aanzienlijk minder herrie. De temperatuur wordt in prime95 niet hoger dan op 4250 rpm (~55 C, maximum heat test)

Als ik de pomp nog lager zet ontstaat er eerst een zoemgeluid (rond de 3000 rpm) en daarna houdt het geluid helemaal op (rond de 2800 rpm) en de pomp is dan muisstil. Wederom prime gedraaid en de temperaturen gaan nog steeds niet omhoog. Aan de slangen te voelen staat de pomp wel aan. Ik heb hem nu draaien op 2700 rpm omdat ik niet op de grens van het zoemen en stil zijn wil gaan zitten.

Al met al heb ik hem dus van 4250 naar 2700 rpm gezet: een 37% lager toerental. Dat is nogal wat als je ziet dat ze de pomp van de h100/h80 maar 10% omlaag zetten. Dus ik vroeg me af of dit kwaad kan? Er zijn genoeg moederborden die automatisch de case fans controleren, en als je niet oppast dus ook deze pomp, aangezien deze op een 3 pin aansluiting zit.

Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee dat ik niet meer naar een ratelende aquariumpomp hoef te luisteren, en mijn videokaart weer terug is aan de top der lawaaischoppers.

Zijn er hier meer mensen die dit (of iets soortgelijks met de h100 of een andere pomp) geprobeerd hebben?
Denken jullie dat het kwaad kan? Ik denk zelf dat het misschien slecht is voor de pomp namelijk.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik voorzie geen problemen, zoals een fan ook niet stuk gaat bij een lagere snelheid. Vooral de temperatuur in de gaten houden.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:19

NoFearCreations

3DPrint the world!

En als je vind dat je GPU lawaai maakt, kan je daar ook een H60 op modden.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Als je er garantie nog op hebt, dan zou ik hem gewoon rma doen.
Dat je nu geen ratel meer hebt is mooi maar persoonlijk zou ik het je niet aanraden dit.
Denk zelf dat met dat toerental zover terug gezet te hebben dat dit nadelig voor je temps gaat uitpakken.
Nog garantie, dan gewoon rma doen.
Wat Corsair zelf al doet is gewoon een nieuwe geven.

• CvDongen
NoFearCreations schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:06:
En als je vind dat je GPU lawaai maakt, kan je daar ook een H60 op modden.
Haha, ja dat had ik gezien! Ziet er wel vet uit, maar daar heb ik helaas geen plaats voor in mijn Silverstone Sugo05. Moest hem al modden om er één H60 in te krijgen. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:16:
Als je er garantie nog op hebt, dan zou ik hem gewoon rma doen.
Dat je nu geen ratel meer hebt is mooi maar persoonlijk zou ik het je niet aanraden dit.
Denk zelf dat met dat toerental zover terug gezet te hebben dat dit nadelig voor je temps gaat uitpakken.
Nog garantie, dan gewoon rma doen.
Wat Corsair zelf al doet is gewoon een nieuwe geven.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar dan moet ik mijn pc weer uit elkaar slopen, en dat is nogal lastig gezien mijn kastje. Plus dat ik overal lees van mensen die hem terug hadden gestuurd dat de volgende het meestal ook heeft. Over temps kan ik me niet druk maken, gezien deze tussen de 50 en 55 blijven voor de individuele cores (prime95)

Verwijderd

Is je keuze die je maakt denk ik zomaar.
Ik ga niet op een ander af wat zij mee maken anders kan ik net zogoed mijn pc opruimen.
Je moet gewoon geluk hebben en niet denken, dadelijk heb ik er weer zo eentje.
Mijn nieuwe H100 had ook een ratelend geluid, terug gegaan naar Mycom, daar meteen omgeruild en de nieuwe heeft geen ratel maar is lekker stil.

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11 13:12
Uhm 4250 RPM kan gewoon niet. Alleen als je een 24V voeding hebt.

Ik heb eerder het probleem gehad dat mijn H100 op 3600 RPM zat te draaien met een voltmod. Zonder voltmod zat em op 2.1K rpm. Tzijn verkeerde readings vanuit de pomp. Maar 3600/2 = 1800RPM. Had ik gehoord van de voltdropper wlx xl op overclock.net

Ik zou het beter gaan RMA'en of gewoon de pomp verlagen met 0.5-1V

Het is helemaal niet mogelijk om 4.25K rpm te halen op 12V

• CvDongen
Dat klopt, en zoals je zelf ook al aangeeft is dat een misreading en moet je de rpm eigenlijk halveren, dus standaard draait ie op 4200/2 = 2100 rpm (net als de H100). Ik heb hem nu dus op 2700/2 = 1350 rpm draaien, want op 1800 rpm is de pomp wel stiller, maar nog steeds niet écht stil.

Die voltdropper van wlx xl is een molex kabeltje met een weerstandje (een vastgezette fancontroller dus eigenlijk), die er voor zorgt dat het voltage van 12V naar 10V à 11V gaat. Ik heb geen idee waar ik dit voltage af kan lezen trouwens, ik zie alleen de rpm (*2). Ik heb gewoon niet zo'n uitgebreid bordje denk ik. :)

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Maandje oude thread, maar toch even mijn ervaring delen voor onder andere andere mensen met dit probleem.

Mijn H60 pomp (draait nu een paar maanden) ratelt ook erg, ik heb deze nieuw gekregen na een rma, de vorige maakte nog meer lawaai. Corsair dat ze de oorzaak wisten van het geratel en dit hadden opgelost, maar dat is dus helaas niet waar. Er zijn veel mensen met hetzelfde probleem, dus het is gewoon een kwestie van geluk denk ik.

Ik heb hem net terug gebracht naar +- 3300 rpm (of /2) via de bios en het geratel is weg. De CPU wordt wel zo'n 2-3 graden warmer op idle (+- 35 graden), op load moet ik nog maar zien. Als de cpu te warm word koop ik misschien maar een gewone lucht koeler, want van dat geratel wordt ik gek.
Pagina: 1