rjvencken schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:22:
Ik heb een herleidbaar wachtwoord uitgedeeld gekregen van een webwinkel en kan dat niet wijzigen dus kom er niet vanaf. Met een herleidbaar bedoel ik bijvoorbeeld dat het verstrekte wachtwoord uit de laatste 6 cijfers van je telefoonnummer bestaat. Naar mijn idee een fors en knullig beveiligingsrisico. Heeft er iemand een link naar een artikel hierover danwel een andere naam waaronder dit soort flaws bekend is?
Volgens mij is daar geen goede naam voor. Er bestaan natuurlijk wel een reeks best practices m.b.t. wachtwoorden.
Eentje is dat je geen persoonlijke informatie in een wachtwoord opneemt die door derden geraden kan worden, zoals een geboortedatum, de naam van je hond, of je telefoonnummer. In dit geval is het nog erger doordat een serieuze hacker al weet dat jouw telefoonnummer het wachtwoord is, en dus niet eens veel over jou hoeft te weten. Jouw wachtwoord staat gewoon in het telefoonboek. Hoeveel gemakkelijker kun je het maken?
De tweede is dat wachtwoorden regelmatig gewijzigd moeten worden. Dat is hier onmogelijk gemaakt.
En een derde, maar minst ernstige, is dat gebruikers eigenlijk verplicht moeten worden om zelf het wachtwoord te wijzigen als er een wachtwoord toegewezen is. Ook dat is hier onmogelijk.