Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2003 RDP print niet vanuit office, wel testpagina?

Pagina: 1
Acties:

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik zit met een beetje een bizar printerprobleem wat ik nog niet eerder ben tegengekomen.

De situatie is als volgt:

Hoofdvestiging:
Windows 2003 standaard Terminal Server
site-to-site VPN naar 2e vestiging

2e vestiging:
- site-to-site VPN naar hoofdvestiging
- Panasonic DP-C265 MFP printer
- Windows XP werkstation

De Panasonic printer is op de server geinstalleerd met een TCP/IP poort over de VPN verbinding.
Een testpagina komt er gewoon uit, en ook printen vanuit office applicaties is geen probleem.

Ik ga weg, en een dag later kan er niet meer geprint worden vanuit excel / word / outlook.
Vervolgens log ik remote in en zie ik in Excel de printer als "niet actief" staan.
Printen vanuit Excel lukt dan ook niet, terwijl vanuit dezelfde computer wel een testpagina geprint kan worden en ook vanuit notepad kan geprint worden.

Ik heb geprobeerd een postscript driver te gebruiken ipv PCL, echter dat geeft hetzelfde probleem.
Tevens heb ik geprobeerd de printer op het XP werkstation te installeren en dan via te redirecten naar de printer, werkt ook en geeft na een tijdje ook weer hetzelfde probleem.

Het probleem lijkt zich dus echt te beperken tot de office applicaties, de overige applicaties kunnen gewoon printen.

Google is niet echt mijn vriend in deze, er zijn natuurlijk legio problemen met printen op een Terminal Server en alle zoekopdrachten die ik probeer leveren dan ook links op naar problemen waar iets anders aan de hand is.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Verwijderd

Kan het zijn dat een onderbreking in je VPN tunnel dit veroorzaakt? Ik heb in het niet heel verre verleden serieuse last gehad met ene Pc die aan een slechte VPN link hing en ook vanuit SAP en Office niet printen kon, omdat die van mening waren dat de printer offline was na élke onderbreking in die verbinding, terwijl "domme" apps als notepad en de Windows Printer Wizard in plaats van te kijken of de printer er is gewoon die pagina stuurden - et succes.

Alleen, dit gaat jou niet helpen, ik heb uiteindelijk dat probleem opgelost door die gebruiker te vertellen dat hij maar lekker op kantoor komt werken in plaats van thuis aan z'n Aldi UMTS kaartje. Dat zal bij site-to-site VPN vermoedelijk geen makkelijk verhaal worden. Wel kun je overwgeen een lokaal werkstation als printerserver te gebruiken, of bij alle clients de printer lokaal te installeren.
Dat zou ik trouwens sowieso overwegen want elke printjob komt nu twee keer over je VPN heen. Tenzij je een donker vezeltje hebt liggen kan ik me voorstellen dat dat sowieso geen optimale keuze is.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Bedankt voor je reactie, echter zoals in mijn openingspost aangegeven heb ik al eens geprobeerd de printer lokaal te installeren en redirecten naar de terminal server. Dit geeft echter hetzelfde probleem.

Op het moment van storing kan ik prima over de VPN naar de printer pingen.
De storing blijft ook gewoon aanhouden totdat ik de printer opnieuw installeer, dan werkt het weer 1-2 dagen om vervolgens op storing te springen.

Ik zal het eens proberen met het vinkvakje "printer offline gebruiken".

Indien dit niet werkt, zou je het probleem dan zoeken aan de kant van de printer of aan de kant van de server? Er zijn geen andere printers waar ik mee kan testen dus het is allemaal wat lastig.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
jimbo123 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:15:
Er zijn geen andere printers waar ik mee kan testen dus het is allemaal wat lastig.
Een raar probleem, maar een tip voor het troubleshooten c.q. maken van een work-around:
Je zou op de 2de vestiging een virtuele PDF-printer kunnen maken (http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/) en die gebruiken.
Omdat je vanuit niet-msoffice applicaties wel kunt printen kun je de pdf misschien wel afdrukken met Adobe Reader of Sumatra PDF (http://blog.kowalczyk.inf...apdf/free-pdf-reader.html).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Laat eens een dag of 2 een ping-test lopen om te zien of er onderbrekingen in je verbinding zit (vanaf de cmd op de server ping -t <ip-adres printer> > pingtest.txt)
Dan zie je vanzelf of de verbinding soms af en toe weg valt. Als dat inderdaad het geval is lijkt de configuratie op de firewalls de meest logische oorzaak.

iRacing Profiel